בשיתוף חברת נמלי ישראל

אחרי כמעט 60 שנים שבהן לא נבנה נמל ים חדש בישראל, היום (ד') זה יקרה: נמל המפרץ בחיפה, נמל מכולות מהמשוכללים שנבנו בישראל, ייחנך לאחר שש שנים של הקמה בעלות של 5 מיליארד שקלים וחצי. אל נמל המפרץ יצטרף בעוד מספר חודשים גם נמל דרום החדש.
"מדובר ביום היסטורי למדינת ישראל, אירוע של פעם בעשרות שנים. הנמל האחרון שהוקם בישראל היה נמל אשדוד בשנת 1965", מספר יצחק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י). כך נראה הנמל החדש - צפו בסרטון בראש הכתבה
נמל מפרץ ונמל הדרום הוקמו בעקבות רפורמת הנמלים שיצאה לדרך לפני 16 שנים, ומטרתה הייתה הפרטה מדורגת והגברת התחרות בין נמלי הים.
בלומנטל מסביר את חשיבותו של נמל המפרץ החדש, ואומר: "ישראל היא כלכלת אי, יותר מ-99% מהסחורות מגיעות דרך הים. כיוון שהמדינה גדלה ומתפתחת, צריך לתת יותר מקום לאוניות. האוניות עצמן גם גדלות עם השנים. הנמל החדש יאפשר את כניסתן של אוניות באורך של כ-400 מטרים וברוחב של 62 מטרים. אלו סדרי גודל שאנחנו לא מכירים".
1 צפייה בגלריה
נמל המפרץ
נמל המפרץ
נמל המפרץ
(צילום : רענן כהן)
החזון, לדברי בלומנטל, הוא להפוך את נמל המפרץ לנמל האב, שישרת את כל אזור הים התיכון ויאפשר עגינת אוניות גדולות. "באמצעות הרציף באורך 800 מטרים, עם פוטנציאל לעוד 600 מטרים בעתיד, אוניות גדולות יוכלו לפקוד לראשונה את מדינת ישראל. ההשפעה תורגש אצל כל אזרחי המדינה – הסחורות שלנו יתקבלו מהר יותר. פתיחת הנמל תעודד תחרות ויעילות תפעולית. בעתיד, זה יוזיל באופן ישיר את עלויות המוצרים, כי תחרות תביא להוזלה".
נמל המפרץ, הממוקם בסמוך לנמל חיפה, שעובר בימים אלו תהליכי הפרטה, יקבל סחורות מרחבי העולם. תכנונו החל לפני כעשור על ידי חברת נמלי ישראל ובסיוע של צוות מהנדסים מהעולם, ששמו דגש על ההיבט הסביבתי. "אנחנו מדברים על נמל ירוק. האוניות מכבות מנועים עם כניסתן לנמל, ומתחברות לשקע חשמל שאנחנו מספקים להן. כך נשמור על איכות הסביבה".
דגש נוסף בבניית הנמל היה הקמת מערכות תפעול חדשניות. "מדובר בנמל אוטומטי שנבנה בסטנדרטים בינלאומיים. המנופים הם בגובה 55 מטרים ללא תאי מפעיל. הכל מבוצע מחדר בקרה באמצעות עובדים ועובדות מהמטרופולין של חיפה, שהנמל עכשיו קלט", אמר בלומנטל.
פתיחת הנמל החדש, אמר בלומנטל, היא בשורה כלכלית וגם מנוף לפיתוח עירוני וסביבתי. "זו הזדמנות להציע עוד מקומות עבודה, לא רק בנמל עצמו, אלא גם לחברות משלוחים והובלה, פקידי מכס ועוד. מעבר לכך, אנחנו מפתחים דרכי גישה וכבישים בהשקעה של 2.1 מיליארד שקל. מבחינה היסטורית עיר צמחה מסביב לנמל וזה בדיוק הסיפור שעומד לפנינו. הנמל יספק מקורות תעסוקה וגם יביא לצמיחה כלכלית לכל המדינה".
עוזי יצחקי, יו"ר חברת נמלי ישראל, הוסיף: "פתיחת נמל המפרץ הוא שלב נוסף לקראת השלמת הרפורמה בענף הנמלים ותחילתו של עידן חדש עבור המשק הישראלי והציבור הרחב. מדובר באחד מפרוייקטי התשתית הגדולים והמורכבים שהוקמו בישראל, אותו ליוויתי עוד בשלב התוכניות והמכרזים כמנכ"ל משרד התחבורה. הנמלים החדשים יספקו מענה איכותי לצרכי המשק, יפתחו את הענף לתחרות, לשיפור וייעול השירות ויציבו אותנו בשורה הראשונה עם מדינות נמל מתקדמות". כך נראה הנמל החדש - צפו בסרטון בראש העמוד
בשיתוף חברת נמלי ישראל