ועדת הפנים בראשות ח"כ ווליד טאהא (רע"ם) אישרה אחה"צ (שלישי) לקריאה שניה ושלישית את פרק ההתחדשות העירונית בחוק ההסדרים, שבו מוצע להפחית את הרוב הדרוש לתביעת בעל דירה שלא מסכים לתוכנית פינוי בינוי, כך שהרוב שיעמוד על שני שליש מבעלי הדירות במקום 80% הקבועים בחוק היום.
2 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית אאורה ישראל רחוב הרואה רמת גן
התחדשות עירונית אאורה ישראל רחוב הרואה רמת גן
הקלות בהתחדשות עירונית. רמת גן
(צילום: גיל פיליבה)
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כמו כן, על פי החוק בית המשפט יהיה רשאי לקבוע כי לצורך חישוב הרוב המיוחס מבין בעלי הדירות, לא יילקחו בחשבון זכויותיו של בעל דירה שלא הסכים לעסקת הפינוי בינוי, אם מצא שההתנגדות נובעת מבניה או משימוש שלא כדין ברכוש המשותף, או שהתנגדותו נובעת מפיצול דירה שלא כדין.
עוד על פי הרפורמה שאושרה: בניגוד למצב עד היום, בו אפשר היה לכלול בתוכניות רק מתחמים שמנו לפחות 24 יחידות דיור לפני ההריסה, ושמספר היחידות לפחות יוכפל, היום אין מגבלה למספר הדירות במתחם הישן, והתנאי היחיד הוא שמספר יחידות הדיור החדשות במתחם יהיה לפחות 70.
במקביל, סעיף משמעותי ברפרומה מתייחס גם להסכמי מסגרת מול רשויות מקומיות במסגרתם יקבלו עיריות מימון לטיפול בתשתיות בעקבות קידום התחדשות עירונית. מדובר בעשרות מיליוני שקלים מתוך הכספים שהועברו או שהיה צריך להעביר לקרן להתחדשות עירונית שייועדו לתמיכה במיזמי פינוי בינוי בגליל ובנגב, והיתר להסכמי מסגרת בין המדינה לרשויות מקומיות, למימוש תוכניות התחדשות עירונית למגורים. עוד נקבע כי שר השיכון ידווח לוועדת הפנים עד 30 באפריל בכל שנה על השימוש בכספים בשנה החולפת.
במסגרת הדיון אתמול בוועדה ביקשו גורמים שונים, בהם גם מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן, להכניס תיקון שיקבע כי בבניין שיוכרז כמסוכן הרוב הדרוש לקידום פרויקט יעמוד על 51% בלבד וזאת לעומת 80% היום ו-66% כפי שקובע התיקון החדש.
המטרה של משרד השיכון הייתה לאפשר למבנים מסוכנים להתקדם מהר יותר במוסדות התכנון וזאת בעקבות קריסת המבנה בחולון לפני כחודשיים והמצוקה שהחלה בקרב בעלי דירות ישנות מאז. עם זאת, הגורמים המשפטיים הכריעו נגד השינוי, בין היתר בשל טענה לפגיעה בזכות הקניין. כאמור, ניסיון זה לא צלח בסופו של דבר.

קבלנים לא יוכלו לבקש תוספות בנייה מעבר לתוכנית המקורית

בנוסף, הוועדה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת מינהל התכנון במשרד הפנים לביטול הקלות הבנייה לקבלנים. המשמעות: קבלנים לא יוכלו להגיש בקשות להקלות לתוספת קומות או דירות בפרויקטי בניה מעבר למה שאושר בתוכנית המקורית.
המתווה אותו אישרה הוועדה קובע כי תוכנית חדשה שיוחלט על הפקדתה אחרי ינואר 2023, תהיה במסלול ללא הקלות כמותיות (שטח בנייה, מספר יחידות דיור ומספר קומות). הקלה בנושאים אחרים, תתאפשר רק אם נושאים אלה יקבעו במפורש בתקנות כנושאים שניתן לבקש לגביהם הקלה. באשר לתוכניות ישנות, הוחלט לאפשר שלוש שנים (עד ינואר 2025) במסלול הקלות הקיים היום, עם אפשרות של שנתיים נוספות באישור שרת הפנים, זאת על מנת לתת לשוק הדיור זמן היערכות לביטול ההקלות ולהכנת תוכניות מעודכנות. נציין כי בשלב מסוים עלתה על הפרק אפשרות לביטול ההקלות גם בתוכניות קיימות רטרואקטיבית, אולם הנושא בסופו של דבר ירד מהפרק.
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה. הקבלנים לא יוכלו לבקש תוספות
(צילום: shutterstock)
הסיבה לביטול ההקלות היא שבשנים האחרונות נעשה שימוש הולך וגובר בכלי זה מצד היזמים והקבלנים. גורם במינהל התכנון הסביר כי: "השימוש ההולך וגובר בהקלות הביא לתהליכי רישוי עוקפי תכנון ובעיקר הארכת הליך הרישוי ויצירת עומס משמעותי על מוסדות התכנון בשלב הרישוי".
על פי מינהל התכנון, בשנת 2019 הוגשו בקשות להקלות על 34% מכלל הבקשות להיתר שהוגשו לוועדות התכנון. במקביל, כשמדובר בפרויקטים לבניית 20 דירות ומעלה – מדובר בלא פחות מ-79% מהבקשות שכללו הקלות לעומת 21% בלבד שהתקדמו ללא בקשה לתוספת שטחים או בקשות אחרות. נזכיר כי בין ההקלות "המבוקשות" ביותר אפשר למצוא את ה'קלת שבס' המאפשרת הגדלה של מספר הדירות בפרויקט עד 20%.
על פי ניתוח שערך מנהל התכנון שהוצג לוועדה, עולה כי אחוז לא מבוטל של תוכניות בניה אינו מגיע למימוש יעיל ומהיר נוכח "בקשות להקלות". הליך רישוי שכולל הקלה, גורם להארכת תהליך הרישוי במספר חודשים לפחות ולעיתים קרובות בתקופה של חודשים רבים ואף שנים. כמו כן, נטען כי ההקלות בשטחי הבניה או במספר יחידות הדיור, לעיתים קרובות גוררות הקלות נוספות, מביאות לפגיעה בפרוגרמות העירוניות, משנות את המצב התכנוני ולעיתים גורמות לתופעה של "תכנון חסר" בתכנית, תוך כוונה להוסיף יחידות דיור או שטחי בניה בהקלה.
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, אמרה היום: "ביטול ההקלות היא בשורה גדולה לאיכות התכנון בישראל. מינהל התכנון מקדם את ביטול ההקלות מתוך הבנה כי פעמים רבות פוגעות באיכות ובוודאות התכנונית. ההליך המתקיים עם אישור תכנית לעניין ההקלות הזמן הרישוי מעוות את התכנון הרצוי ואף מאריך באופן ניכר את הלוחות זמנים להיתר".