הותר לפרסום כי שני קצינים נהרגו בהתרסקות מסוק ה"עטלף" של צה"ל מול חופי חיפה אמש (שני). אחד מהם קצין בדרגת סגן אלוף והשני בדרגת סרן. קצין סיור מחיל הים בדרגת סרן שהיה במסוק מאושפז במצב בינוני. בעקבות האסון, מערך מסוקי העטלף קורקע והופסקו כל טיסות האימונים.
המסוק מטייסת 193 יצא אתמול בערב מבסיס רמת דוד של חיל האוויר לטיסת אימון מול חופי חיפה. שמסיבה שעדיין לא ברורה התרסק המסוק לים. קצין חיל הים שהיה במסוק חולץ זמן קצר לאחר ההתרסקות על ידי שוטרי השיטור הימי של מחוז חוף ופונה על ידי צוות מד"א לבית החולים רמב"ם. רק אחרי יותר משעה אותרו שני אנשי הצוות הנוספים כשהם ללא רוח חיים. הם פונו לבית החולים רמב"ם, שם נקבע מותם.
8 צפייה בגלריה
פצצות תאורה בזירת החיפושים
פצצות תאורה בזירת החיפושים
פצצות תאורה בזירת החיפושים
(צילום: גיל נחושתן)
8 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
(צילום: google maps)
8 צפייה בגלריה
מסוק התרסק מול חופי חיפה
מסוק התרסק מול חופי חיפה
חלקי המסוק שהתרסק
(צילום: איתן גליקמן)
8 צפייה בגלריה
פצצות תאורה בזירת החיפושים
פצצות תאורה בזירת החיפושים
החיפושים אחר אנשי הצוות
(צילום: גיל נחושתן)

חקירה ראשונית העלתה כי המסוק הימי המריא ולאחר חזרתו פגע במים בעוצמה גדולה ליד קו החוף והתרסק. הוקמה ועדת חקירה בראשות אלוף-משנה ט'.
קצין בכיר בחיל האוויר סיפר כי המסוק היה באוויר במשך כשעה לפני שהתרסק. "המסוק התרסק מאות מטרים מחופי חיפה, ולא נשמעה ברשת הקשר דיווח על הכרזת חירום. המסוק נעלם ממסך הבקרה והיה דיווח חיצוני של מסוק שפגע בים. זה הפעיל מהר את הכוחות שהוקפצו". לדבריו, "שני הטייסים מנוסים מאוד. קצין הסיור הימי חילץ עצמו מהמסוק וחולץ לרמב"ם על ידי השיטור הימי".
הבכיר הוסיף: "הטייסים חולצו ממהמסוק על ידי ילת"ם (יחידה למשימות תת-מימיות) ו-669. בוצעו נסיונות החייאה. אנו במבצע לחילוץ המסוק ע"י הילת"ם לאיסוף ממצאים. המסוק היה מתחת למים והטייסים חולצו בלילה חשוך מתחת לפני המים בחילוץ מורכב.
8 צפייה בגלריה
סריקות אחרי שברי המסוק
סריקות אחרי שברי המסוק
סריקות אחרי שברי המסוק
(צילום: גיל נחושתן)
8 צפייה בגלריה
סריקות
סריקות
מחוץ לבית החולים
(צילום: נחום סגל)
8 צפייה בגלריה
פינוי פצועים לבית החולים רמב"ם
פינוי פצועים לבית החולים רמב"ם
בבית החולים רמב"ם
(צילום: נחום סגל)
הבכיר אמר כי "כל כיווני החקירה נחקרים. מדובר במסוקים ותיקים אך אמינים מאוד שעובדים בשיתוף פעולה הדוק ומבצעי בין חיל הים לאוויר. גם המרכיב הטכני נחקר בצורה מדוקדקת. זו טיסת לילה מורכבת שדורשת ניסיון ולטייסים היה ניסיון. למסוק יש יכולות ציפה למסוק וזה מוקדם לדעת אם היה בהם שימוש כמסוק ימי באירוע הזה".
ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס למותם של שני הטייסים בתאונה ומסר: "זהו לילה עצוב מאוד. בשם אזרחי ישראל אני מבקש לשלוח תנחומים מעומק הלב למשפחות ההרוגים בתאונת המסוק, והחלמה מהירה לקצין הפצוע". ראש הממשלה הוסיף: "טייסי חיל האוויר שנפלו בתאונה היו מטובי בנינו. עם ישראל לא ישכח את תרומתם, לילה ויום, לביטחון המדינה".
שר הביטחון בני גנץ כתב בטוויטר: "מבקש למסור תנחומים מעומק הלב למשפחות ההרוגים בתאונת המסוק ורפואה שלמה לפצוע. שוחחתי עם הרמטכ"ל, ואני מבטיח שצה"ל יתחקר את האירוע ויפיק את הלקחים הנדרשים. אני מבקש להודות לכוחות החילוץ שפעלו במהירות ובתנאים לא פשוטים כדי לאתר את צוות המסוק".
מנהל בית החולים רמב"ם, פרופ' מיקי הלברטל, עדכן כי מצבו של קצין חיל הים שפונה לבית החולים "יציב לחלוטין". לדבריו, "יש לו פציעות מסוימות אבל לא משמעותיות. הוא הועבר לטיפול נמרץ, סובל קצת מהיפותרמיה, אבל הוא בהכרה ויציב".

יותר מ-25 שנה בשירות

מסוק ה"עטלף" נמצא בשירות חיל האוויר וחיל הים כבר יותר מ-25 שנה. המסוקים שנרכשו כדי להחליף אותו יגיעו רק בעוד כשנתיים.
העטלף מופעל מספינות הסער 5 של חיל הים למטרות של איתור מטרות, תצפית, איכון וחילוץ. הצוות הקבוע של המסוק כולל קברניט וטייס משנה מחיל האוויר, מפעיל מערכות מחיל הים ולעתים גם מכונאי מוטס מחיל האוויר.
8 צפייה בגלריה
מסוק "עטלף"
מסוק "עטלף"
מסוף עטלף. יותר מ-25 שנה בשירות צה"ל
(צילום: גיל נחושתן)
המסוק, מתוצרת יורוקופטר הצרפתית (כיום חלק מחברת איירבאס), בעל שני מנועים ומסוגל להגיע למהירות מרבית של 288 קמ"ש ולטוס לטווח מרבי של 472 קילומטרים. מסוקי העטלף השתתפו בכמעט כל הפעילויות של חיל הים מאז הגעתם, כולל תפיסת אוניית הנשק קארין A וההשתלטות על המרמרה.
לקראת הגעת ספינות הסער 6, ובשל התיישנות מסוקי העטלף, הוחלט בחילות האוויר והים להחליפם. המחליף שנבחר הוא מסוק הסיקורסקי סי-הוק, הגרסה הימית של מסוק הבלק-הוק. מטעמי תקציב הוחלט לרכוש מסוקים משומשים מעודפי הצי האמריקני.