חופש התנועה של החייבים לא יפגע: מיום חמישי יבוטלו ההגבלות על רישיונות הנהיגה של חייבים בהוצאה לפועל. מליאת הכנסת אישרה ביום שני את הצעת החוק של סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, גדעון סער, לביטול הסנקציה הקבועה בחוק ההוצאה לפועל, שמונעת מחייב להמשיך להחזיק או לקבל רישיון נהיגה, רק בשל היותו בעל חוב.
בדברי ההסבר לחוק נכתב כי הוא משקף תפיסה מודרנית בעולם המערבי ביחס להגבלות המוטלות על חייבים, כיוון שמגבלה על רישיון נהיגה מהווה חסם משמעותי לחופש התנועה של החייב, ליכולתו להגיע למקום עבודתו, ליכולתו להתפרנס ולשלם חובותיו, ולהתנהלותו היומיומית. עוד צוין בדברי ההסבר, כי לא נמצא קשר ישיר בין הגבלה זו לגביית החוב, והיא היוותה בעיקר אמצעי לחץ בלתי מידתי על חייבים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לאחר שבתקופת הקורונה הוקפאה זמנית הסמכות להטיל מגבלות על רישיון נהיגה של חייבים, על מנת להקל על יכולתם להתנייד בתקופה בה היו הגבלות רבות על התחבורה הציבורית, נתגלה שלא היה בהקפאה זמנית זו כדי לפגוע משמעותית בהיקפי גבייה בהוצאה לפועל ובמרכז לגביית קנסות אגרות והוצאות, שברשות האכיפה והגבייה.
לאור זאת החליט שר המשפטים כי הגיע הזמן לבטל את הסמכות להטיל הגבלות על רישיון הנהיגה של חייבים, נוכח מידת הפגיעה הבלתי מוצדקת הנובעת ממנה. החוק, כאמור, יכנס לתוקפו בחמישי, ורשות האכיפה והגבייה ורשמי ההוצאה לפועל ערוכים להסיר את ההגבלות הקיימות על רישיונותיהם של חייבים, ולהפסיק להטיל הגבלות חדשות כאלה.
2 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
גדעון סער
(צילום: דני בלר)
מנהל רשות האכיפה והגבייה, עו"ד אורי ולרשטיין, אמר כי "רשות האכיפה והגבייה הייתה שותפה לכתיבת ולקידום החוק לביטול ההגבלות על רישיון הנהיגה של חייבים, כסנקציה שאינה מתאימה עוד למציאות בת זמננו, והיא רואה חשיבות בשימוש בכלי גבייה יעילים ומידתיים, המאפשרים לחייבים להתנהל נורמטיבית ולהתפרנס למחייתם, לצד החזר חובותיהם".