אחרי איחור של חצי שנה ואינספור נסיעות הרצה, החלה אתמול (שני) הרכבלית בחיפה - רכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל - לפעול באופן מסחרי מלא. עלות הנסיעה ברכבלית היא שישה שקלים, וניתן לעלות אליה באמצעות הרב-קו, וגם לרכוש כרטיס בתחנות.
הרכבל, שמחבר את תחנת לב המפרץ לבין הטכניון ואוניברסיטת חיפה, היה אמור להיפתח באוקטובר - עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית - אך העניין נדחה בעקבות שורה של תקלות בדרך, בין השאר בשל הפסקת ההתקשרות בין משרד התחבורה לקבלן האוסטרי של הפרויקט, ולאחרונה בשל עיכוב במתן טופס 4 מצד עיריית חיפה.
7 צפייה בגלריה
הנסיעה המסחרית הראשונה ברכבלית, חיפה
הנסיעה המסחרית הראשונה ברכבלית, חיפה
אחרי איחור של חצי שנה: הנסיעה המסחרית הראשונה של הרכבלית חיפה
(צילום: נחום סגל)
7 צפייה בגלריה
הנסיעה המסחרית הראשונה ברכבלית, חיפה
הנסיעה המסחרית הראשונה ברכבלית, חיפה
(צילום: נחום סגל)
7 צפייה בגלריה
הנסיעה המסחרית הראשונה ברכבלית, חיפה
הנסיעה המסחרית הראשונה ברכבלית, חיפה
(צילום: נחום סגל)
"זאת הפעם הראשונה ברכבלית", אמר בני רותם, תושב חיפה, שירד מהקרונית שהגיעה מכיוון אוניברסיטת חיפה עם נכדו בן החמש וחצי, שהגיע לביקור מביתו בשדה בוקר. "נוף נהדר, אחלה נסיעה. המחיר של שישה שקלים סביר לגמרי. זה לא יקר, כמו בכל נסיעה באוטובוס. עם הרב-קו זה עובד יפה מאוד. אני איש תיירות ומורה דרך, ואין לי ספק שהמיזם הזה יתרום גם בצד התיירותי. אני בהחלט רואה מצב שתיירים יבואו לכאן, ימשיכו עם אונייה בעכו, לעשות סיבוב ולחזור לחיפה".
זינה גריגוריאן (26), תושבת נהריה, חוותה גם היא אתמול את נסיעת הבכורה ברכבלית. היא הגיעה מביתה בנהריה ברכבת עד לתחנת לב המפרץ, ומשם עברה לתחנת הרכבלית בדרכה לטכניון, שם היא לומדת שנה שנייה הנדסה ומערכות מידע. "הנוף מהמם", היא אמרה בהתלהבות רבה. "מתחילת השנה חיכיתי שהרכבלית תיפתח, ובשעה טובה סוף סוף היא עובדת".
7 צפייה בגלריה
אראל אפוטה בן 19 סטודנט באוניברסיטת חיפה גר בעכו
אראל אפוטה בן 19 סטודנט באוניברסיטת חיפה גר בעכו
"זה מדהים, מקצר לי את הנסיעה בחצי". אראל אפוטה
(צילום: נחום סגל)
7 צפייה בגלריה
זינה גריגוריאן בת 26 סטודנטית בטכניון תושבת נהריה
זינה גריגוריאן בת 26 סטודנטית בטכניון תושבת נהריה
"עד עכשיו הייתי תלויה באוטובוסים, זה היה מתסכל". זינה גריגוריאן
(צילום: נחום סגל)
"עד עכשיו הייתי תלויה באוטובוסים", המשיכה זינה. "זה נראה לי ממש לא הגיוני שיש קו אוטובוס אחד שיוצא ממרכזית לב המפרץ לטכניון, וגם הוא רק פעם בשעה. זה היה מאוד מתסכל. נורא התאכזבתי לגלות שהרכבלית לא נפתחה באוקטובר כמו שזה היה מתוכנן. כעת אני מקווה שזה באמת יעבוד ויקצר לי את הזמנים. עד עכשיו לקח לי בערך שעה להגיע, אם הייתי מתזמנת ממש טוב עם הרכבת והאוטובוס. כעת עם הרכבלית זה ייקח לי 40-45 דקות, ואז אני בתוך הקמפוס בטכניון".
במשרד התחבורה ובחברת נתיבי ישראל אמרו כי פרויקט "רכבלית חיפה", שהוקם בעלות של יותר מ-330 מיליון שקלים, ישפיע על חיי מאות אלפי תושבי האזור והבאים בשעריו. לדבריהם, הרכבלית תשפיע במיוחד על הסטודנטים ואנשי הסגל בשתי האוניברסיטאות הגדולות, שעבורם היא תוכל להפוך לכלי התחבורה המרכזי, במקום האוטובוסים או הרכבים הפרטיים שעומדים בפקקים וסובלים ממצוקת חנייה.
7 צפייה בגלריה
בני רום מחיפה עם נכדו רותם שדה משדה בוקר בן 5 וחצי
בני רום מחיפה עם נכדו רותם שדה משדה בוקר בן 5 וחצי
"אין לי ספק שהמיזם הזה יתרום גם בצד התיירותי". בני רותם
(צילום: נחום סגל)
7 צפייה בגלריה
הנסיעה המסחרית הראשונה ברכבלית, חיפה
הנסיעה המסחרית הראשונה ברכבלית, חיפה
(צילום: נחום סגל)
אורכה של הנסיעה מתחנת המוצא במרכזית לב המפרץ ועד אוניברסיטת חיפה הוא 19 דקות. בכל קרונית יכולים לנסוע שמונה נוסעים בישיבה ושניים נוספים בעמידה. בקרוניות אין מזגן, אך יש חלונות קטנים. הרכבלית תפעל שישה ימים בשבוע בתדירות של קרונית בכל 15 שניות.
אראל אפוטה מעכו, סטודנט בן 19 באוניברסיטת חיפה, התלהב בתחנת האוניברסיטה מכלי התחבורה החדש, שמקל עליו מאוד את ההגעה מביתו שבגליל המערבי עד לאוניברסיטה שבראש הכרמל בחיפה. "זה מדהים, ומקצר לי את הנסיעה מלב המפרץ בחצי מהזמן", אמר. "הייתי אמור להגיע היום באוטו, אבל ויתרתי על זה. הנסיעה ברכבלית שווה את זה. כעת השארתי את האוטו בתחנת הרכבת בעכו, עליתי על רכבת עד ללב המפרץ ומשם ברכבלית לאוניברסיטה. בלי פקקים ובלי עצבים. הנוף הוא חוויה. יש פארקים מהממים באזור, וזה יכול למשוך מבקרים רבים למקום".