מה הקריירה הנכונה לי ומה נכון לי ללמוד? אלו שתיים מהשאלות המרכזיות ששואלים אנשים המגיעים לאבחון כירולוגי. כולנו מחפשים מגיל צעיר אחר הייעוד שלנו. מה הוא אותו הדבר שאם נלמד אותו ונעסוק בו נהיה מאושרים ומעושרים לנצח נצחים. לפעמים אכן אדם יתמיד בשמחה בעיסוק שיבחר בו בגיל 20 למשך כל חייו, אבל לרוב העיסוק או הקריירה ההתחלתית הם רק שלב אחד ואולי קרש קפיצה לשינויי קריירה ומסלולי לימוד שיבואו בהמשך.
5 צפייה בגלריה
כיוון דרך בחיים
כיוון דרך בחיים
מה הכיוון הנכון לי בחיים?
(צילום: shutterstock)
עד לפני כמה עשרות שנים בחירת קריירה הייתה דבר קבוע ודטרמיניסטי. אם בחרת לעבוד כפקיד בהסתדרות בגיל 20 היית יכול להיות סמוך ובטוח שבגיל 65 תצא לפנסיה וייערכו עבורך מסיבה שמחה כל חברך לעבודה בהסתדרות עם תה ועוגיות. היום החיים הם דינאמיים ומעטים הם האנשים שמתמידים במקום עבודה אחד לאורך עשרות שנים.
ישנם אנשים שהחיפוש המתמיד אחר הקריירה הנכונה להם ואפילו הזוגיות המתאימה להם היא חלק מתהליך ההתפתחות הנפשית והרוחנית שלהם, ובמהלך שנות ה-20 שלהם הם יחוו מעגלים תקופתיים של תשוקה ושמחה למסלול לימודים ולאחריהם אכזבה, נטישה ובלבול וחוזר חלילה, עד לאמצע גיל ה-30 לערך.
אנשים אלה מאופיינים במה שהכירולוגיה הפסיכו-דיאגנוסטית וד"ר ארנולד הולצמן הגדיר כ"מזג סכיזואידי".
מה הוא מזג סכיזואידי? מצב בו אדם בשנות ה-20 וה-30 לחייו לא יכול לתאר את הכיוון של חייו ברמה האישית והמקצועית במונחים ברורים של מה באמת הוא מעוניין לעשות. אנשים אלה מתחילים מסלול עבודה או לימודים בשנות העשרים שלהם רק כדי לגלות אחרי שנה או שנתיים שזה ממש לא מה שרצו לעשות, מה שמכניס בהם דכדוך, תסכול ובלבול. אז הם בוחרים מסלול לימודים נוסף ושוב מגלים שזה לא ממש מתיישב עם המהות העמוקה שלהם, וכך מתחילים מחדש את החיפוש אחר הדבר הבא.
5 צפייה בגלריה
כיוון דרך בחיים
כיוון דרך בחיים
לבחור בשתי הדרכים ולאן נגיע?
(צילום: shutterstock)
מצב זה של חוסר החלטה מקצועית וזוגית מתחיל בשנות העשרים ומגיע לשיאו לקראת גיל 28-30. רק באמצע שנות ה-30 ותחילת שנות ה-40 ימצא סוף סוף אותו אדם בעל מזג סכיזואידי את הייעוד שלו והשלווה הפנימית ויבין שהדרך הפתלתלה שהוא הלך בה הייתה בסופו של דבר הכרחית כדי להכיר את עצמו לעומק ולרכוש כלים שונים אותם יוכל ליישם בהמשך חייו.
אנשים עם מזג סכיזואידי הם אנשים שחווים צמיחה אישית ורוחנית מאוד גדולה בין גיל 20 ל-35. הם משתנים מאוד מהר ולכן גם תחומי העניין שלהם משתנים במהירות, עד להבשלה שתגיע באמצע שנות השלושים לחייהם. לעיתים קרובות הם חושבים ש"משהו לא בסדר אצלי. למה אני לא יכול להתמיד במסלול אחד?", ואז הם הולכים לטיפול.
הבעיה היא שטיפול לא יכול לפתור את בעיית המזג הסכיזואידי משום שאין מדובר כאן בבעיה, ודאי לא אחת שצריך לפתור. מדובר בחלק מתהליך הכרחי של התפתחות רגשית ורוחנית של אותו אדם, שחייב להתנסות במהלך חייו בדברים שונים, לטעום דברים שונים, לחוות תחומים מגוונים כדי שבסופו של דבר יוכל להחליט מה נכון לו מכל זה להתמקד בו.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
טיפולים שמנסים לביית את האדם בעל המזג הסכיזואידי לתחום אחד בלבד בגיל מוקדם, רק יכולים לגרום יותר נזק כי לא יאפשרו למטופל את ההתנסות שהוא צריך לעבור במסלול חייו. טיפול צריך ללמד את אותו מטופל לקבל את עצמו עם החיפוש שלו, לתת אישור לתהליכי הניסוי ותעיה (ותהייה) שלו ולאפשר לו להרגיש שלם בדרכו המשתנה.
תכונות נוספות של המזג הסכיזואידי: אנשים בעלי מזג סכיזואידי הם גם אנשים אינדיבידואליסטים, שפחות אוהבים לעבוד בצוות. הם אנשים רציניים, שלוקחים הכל ברצינות ולכן גם חוסר הכיוון שלהם בגילאי ה-20 נתפס אצלם ככישלון אישי. הם אמנם אנשים שיכולים להיות חלק ממשפחה, חברה וחברים, אבל הם לא ממש מרגישים חלק מכל זה ומעדיפים הרבה פעמים את הלבד שלהם.
כל האינטראקציות הרגילות נתפסות בעיניהם כשטחיות וחסרות טעם. הם שואפים ליצור משהו בעל ערך שיישאר אחריהם גם אחרי מותם ולתרום לחברה תרומה משמעותית. למשל, האדריכל ישאיר אחריו את הבניינים שלו, הסופר את ספריו, הממציא את המצאותיו.
איך מזהים אדם עם מזג סכיזואידי לפי כף היד? מזג סכיזואידי ניתן לזהות בקלות בכף היד לפי חוזק ואורך האצבע האמצעית – האמה.
5 צפייה בגלריה
סימנים למזג סכיזואידי
סימנים למזג סכיזואידי
סימנים למזג סכיזואידי
אצל אדם ממוצע, האצבע המורה והקמיצה מגיעות עד לאמצע של הפרק הראשון של אצבע האמה. אצל אדם סכיזואידי, האמה היא ישרה, חזקה וארוכה יותר, כך שהאצבע המורה והקמיצה לא מגיעים עד האמצע של הפרק הראשון של האמה.
לפעמים המזג הסכיזואידי מתבטא ביד אחד ולא ביד השנייה. הדבר יכול ללמד שיש תחומים שהאדם יותר מחפש את הכיוון שלו מתחומים אחרים. למשל, עם המזג הסכיזואידי מופיע ביד החזקה (יד ימין לרוב) אז החיפוש העצמי הוא יותר בענייני עבודה ומקצוע. עם המזג הסכיזואידי מופיע ביד החלשה (שמאל) אז החיפוש וחוסר הוודאות יבואו יותר לביטוי בתחום הרגש ומערכות היחסים.
5 צפייה בגלריה
לאונרדו דניאל
לאונרדו דניאל
לאונרדו דניאל
(צילום: דני בכר)
כשאנשים בעלי מזג סכיזואידי מגיעים לקליניקה אני אומר להם מה המסלול הנכון להם בשלב הזה של חייהם ויחד עם זאת מזכיר להם שהם אמורים עוד לשנות, להשתנות ולהתפתח ולכן אל להם לפחד משינויים במסלול אלא להנות מהדרך, לחוות את כל מה שהם רוצים בשמחה, כמו מגלה ארצות שיוצא למסע קסום אל הלא נודע במטרה לגלות ארץ חדשה, ובמקרה הזה, לגלות את הארץ ששוכנת עמוק-עמוק בתוך הלב שלהם.
לאונרדו דניאל, מומחה לכירולוגיה אבחונית וטיפולית, מאסטר NLP, הכוונה מקצועית והעצמה אישית