2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)


מחלוקות בין בני זוג בכל מה שנוגע לכספים נחשבות לאחד הגורמים המשמעותיים שפוגעים באיכות הזוגיות וביציבות שלה. אם נתחשב בזה שמחקרים מלמדים שאנשים נוטים להתחתן עם בני זוג שמתנהלים הפוך מהם מבחינה פיננסית, ושכסף הוא אחד הנושאים העיקריים שעליו בני זוג רבים, די ברור למה ריבים על הוצאות והכנסות, ניהול ותכנון תקציב משותף, השקעות ונטילת סיכונים, הם עניין שבשגרה עבור זוגות רבים. פעמים רבות, המקור למחלוקות נובע מההבדל באופן שבו שני בני הזוג תופסים ומתייחסים לכסף.
לכל אחד מאיתנו יש את הסיפור האישי שלו עם כסף, סיפור שנבנה מזיכרונות ילדות, מההתנהלות של הורינו ויחסם לנושא, ממסרים שהועברו אלינו מהחברה שבה גדלנו, מסביבתנו הקרובה ומניסיון החיים שהספקנו לצבור. הסיפור הפרטי והייחודי שיצרנו משפיע על האג'נדה שלנו בתחום הפיננסי, ולמעשה קובע איך נרגיש ואיך נתנהג בכל מה שקשור לנושאים כספיים.
שאלו את עצמכם: האם כל מה שקשור לכסף יוצר אצלכם סטרס או תחושה של שמחה? האם אתם מאמינים שכסף מגיע מעבודה קשה או מהשקעות מוצלחות? האם אתם חושבים שתמיד צריך להישאר דרוכים לקראת יום שחור, או שאתם מרגישים בטוחים ויציבים? האם אתם נוטים לחיסכון או לבזבזנות יתר? האם אתם מתכחשים למצב או נמצאים כל הזמן עם היד על הדופק?

שני מנהלים שונים לקופה משותפת

כל עוד כל הבלאגן הפרטי שלנו עם החלק הפיננסי בחיים נשאר בינינו לבין עצמנו, ואנחנו מוצאים את הדרך להתנהל בהצלחה עם השדים והדפוסים שלנו - זה דבר אחד. אבל כשאנחנו מתבקשים לנהל משק בית משותף, לקבוע יחד סדרי עדיפויות, לדאוג לרווחה שלנו ושל ילדינו ולעתידנו הפיננסי, ולוודא שהכל תמיד רגוע בגזרת ההוצאות ביחס להכנסות - ועוד לעשות את כל אלו ביחד עם אדם אחר שמגיע עם סיפור פרטי אחר, ועולם שלם ושונה לחלוטין של תחושות, אמונות, מסקנות ודפוסי התנהגות, כאן מתחילה הבעיה.
בגלל אותן תפיסות והתנהגויות שונות ובמיוחד בגלל שזוגיות משמעותה גם הסכם כלכלי וחבויות חוקיות משותפות, החוויה הבסיסית של זוגות רבים היא של כעסים ותסכולים בכל מה שקשור לנושאים הכספיים. לפעמים הם מנסים לדבר, לבקש, להסביר ולשכנע, וכשהם רואים שבגזרת המעשים כלום לא משתנה ושהוויכוחים מביאים יותר נזק מאשר תועלת, הם מתחילים ליצור אסטרטגיות התמודדות, כמו הסתרה והפרות אמון כלכליות, שלרוב רק עושות יותר נזק. הדינמיקה שמאפיינת הרבה ממערכות היחסים הזוגיות היא כזו שכוללת הפניית ביקורת קשה כלפי ההתנהלות הפיננסית וסדרי העדיפויות של בן/ת הזוג, וייאוש הולך וגובר כשהדברים אינם משתנים ומעגל הוויכוחים האינסופי נתקע על אותו הלופ.
כדי שנצליח לנהל את הוויכוח הכספי הבא שלנו (והוא יגיע...) בהצלחה רבה יותר, כדאי שנכיר את "תסריטי הכסף" הלקוחים מעולם הפסיכולוגיה הפיננסית. תסריטי הכסף הם סוגי אמונות שאנשים מחזיקים לגבי כסף, אמונות שהתפתחו בילדותם ושהם לא בהכרח מודעים אליהן ושמאוד משפיעים על ההתנהגויות הפיננסיות שלהם. הכרת התסריטים הפוטנציאליים יכולה לעזור לאנשים לפתח מודעות באשר למה שעומד בבסיס ההתנהגות שלהם ושל בני/ות הזוג שלהם, ועל ידי כך להבין איך לגשת למחלוקות הפיננסיות בצורה נכונה יותר, ואיך למצוא פתרונות משותפים יעילים. אז מהם תסריטי הכסף המרכזיים והשכיחים ביותר?

2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מאני-פוביה: עזבו אותי מכסף

תסריט זה מאפיין אנשים שמאמינים שכסף הוא דבר רע. כשהם חושבים על כל דבר שכרוך בכסף, גם אם מדובר בקנייה הכי פשוטה ושכיחה, הם מרגישים סטרס, פחד ואפילו גועל. הרבה פעמים הם מתהדרים באג'נדות פילוסופיות הקשורות למשמעותו ההרסנית של הכסף בעולם, מסתתרים מאחורי אמירות בסגנון "כסף לא מעניין אותי", או פשוט מעבירים את כל הניהול הכספי לבן/ת הזוג ומושכים את ידם מכל עיסוק שקשור לנושא. לרוב, נלוות לגישה הזו התנהגויות פיננסיות בעייתיות של הכחשה, דחיינות והוצאות מועטות.

חיים בסרט: אם רק היה לי יותר כסף, כל בעיותיי היו נפתרות

תסריט זה מאפיין אנשים שמעריצים כסף. מבחינתם כסף יכול לקנות הכל, ובעיקר יכול להביא איתו אושר ועלייה בשביעות הרצון מהחיים. הם מתעניינים מאוד בפיננסים, ומעסיקים את עצמם רבות במחשבה על איך יוכלו להשיג לעצמם עוד ועוד כסף. לרוב נלוות לגישה הזו התנהגויות פיננסיות בעייתיות כמו הימורים או התמכרות לעבודה, שמטרתן להשיג את העושר המיוחל, בזבזנות יתר - שמטרתה ליהנות לכאורה מהאושר שכסף יכול לקנות, או אגרנות - שמטרתה להשאיר קרוב את מה שכסף יכול לקנות.

בעל המאה הוא בעל הדעה: מי שיש לו יותר שווה יותר

תסריט זה מאפיין אנשים שמאמינים שערכו של אדם נקבע על-פי שוויו הכספי, ומבחינתם קיימת הפרדה ברורה בין מעמדות סוציו-אקונומיים. כשהם מדברים עם אנשים הם ממהרים לאמוד את הערך הכספי שלהם ומתנהגים אליהם בהתאם, ולרוב הם יעריכו מאוד אנשים שיש להם הרבה כסף, גם אם הוא לא הושג על-ידם במאמץ או הגיע ממקורות חוקיים. הם מרבים להשוות את עצמם לאחרים ועסוקים מאוד בניצחון בתחרות שיצרו בראשם. לרוב נלוות לגישה הזו התנהגויות פיננסיות בעייתיות של בזבזנות יתר ונטילת סיכונים.

ששש... אסור לדבר על כסף

תסריט זה מאפיין אנשים שמאמינים שכסף הוא מקור לבושה או חשש, ושחשוב לשמור עליו בסודיות. מבחינתם, הידע על כמות הכסף שיש להם הוא משהו שצריך להישמר בתוך המשפחה, והם מאוד מודאגים מנושאים כספיים, מפחדים מבעיות וסכנות פיננסיות, וחושדים בכוונותיהם של אחרים, גם כשמבחינה אובייקטיבית אין להם כל סיבה לכך. לרוב נלוות לגישה הזו התנהגויות פיננסיות בעייתיות של חסכנות יתר, חרדות מעניינים פיננסים והיעדר הנאה ונחת מהביטחון שכסף יכול לספק.
אז בפעם הבאה שאתם רוצים שבן/ת הזוג שלכם ישחררו קצת מהקמצנות, יצמצמו את הקניות או ההימורים, יגלו יותר מעורבות בניהול הפיננסי המשפחתי או יפסיקו לפחד כל כך מהעתיד הכלכלי שלהם, חשבו על תסריטי הכסף. במקום לנסות לשנות את ההתנהלות שלהם על-ידי בקשות חוזרות, עלבונות וסנקציות, נסו לנהל את הדיון הכספי הבא ממקום של מודעות עצמית, ושל כבוד למחשבות שיש לבן/ת הזוג שלכם כלפי כסף, ולרגשות שהוא מעורר בהם. זכרו, אמונות ודפוסים עמוקים לא משתנים ביום. צריך לגעת ולנסות לעבוד איתם ברגישות הראויה, בסבלנות, בעדינות, בתמיכה ובחברות.
בהצלחה!

חדי אקסלרד היא יועצת זוגית ומשפחתית (M.A) ומדריכת הורים