"אנשים בטוחים שביריד צעצועי מין כולם עושים סקס וכולם ערומים ומשחקים עם הוויברטורים שהם מוכרים, ואז אני מוצאת את עצמי אומרת להם, 'לא! זה בדיוק כמו כל תעשייה אחרת'. זה כנס סטנדרטי שבו אנחנו מציגים מוצרים, לא משתמשים בהם על עצמנו ובטח שלא בעירום", צוחקת ג'ייד לאון, מנהלת השיווק והמדיה החברתית של Clandestine Devices, חברה מלוס אנג'לס שמתמחה בייצור ועיצוב ויברטורים קטנים וצבעוניים שמתלבשים על כף היד ומיועדים למשחק ועונג עצמי. "מה, אם הייתי מוכרת מקררים היו חושבים שאני משתמשת בהם בחנות ומאכסנת בתוכם את ארוחת הערב שלי?"
היא צודקת, כמובן. גם אני נתקלתי בהרבה מאוד הרמות גבה ושאלות כמו, "מה הולך לקרות שם? אנשים הולכים להסתובב ערומים?", אחרי שסיפרתי שאני נוסעת לסקר את המתרחש ב-Erofame, היריד האירופאי של תעשיית המבוגרים שהתקיים באוקטובר האחרון בעיר האנובר שבגרמניה. ולמי שעדיין עסוק בלתהות אז - לא, אף אחד שם לא היה ערום. כן היו מספר דוגמניות שדגמנו אופנת לייטקס והסתובבו עם בגדי גומי צמודים וסקסיים, והיה גם דוגמן תחתונים נאה שהיה נחמד מאוד להשיק איתו כוסות מדי פעם ולהגיד "פרוסט" (ה"לחיים" של הגרמנים), אבל פה זה נגמר.
מה כן היה? בעיקר חליפות. המון אנשי עסקים בחליפות שלוקחים את העבודה שלהם מאוד ברצינות, ומתייחסים לתעשיית המין כאל כל ענף מכירות אחר ביקום הקפיטליסטי שבו אנחנו חיים. מבחינת אנשי המכירות האלה, למכור ויברטורים זה בדיוק כמו למכור מכונית, מקרר או טלפון חכם. האמת? בהתחשב בעובדה שהיריד השנה הוקדש בעיקר לוויברטורים חכמים – כנראה שכבר אין באמת הבדל בין התעשיות השונות.



9 צפייה בגלריה
כנס סקר
כנס סקר
הוויברטורים של Satisfyer הגרמנית
(צילום: לורי שטטמאור)


9 צפייה בגלריה
כנס סקר
כנס סקר
יש אפילו תיק תואם. ויברטור כפריט חמוד שכל אחת רוצה
(צילום: לורי שטטמאור)



9 צפייה בגלריה
כנס סקר
כנס סקר
"אנשים בטוחים שכולם פה ערומים". ג'ייד לאון
(צילום: לורי שטטמאור)

"פעם חנויות סקס היו מקום איום ונורא"

בעבר הירידים הללו נראו אחרת לגמרי, והיו הרבה יותר סליזיים וקרובים לאופן שבו הייתם מתארים כנס או יריד של תעשיית צעצועי מין, עם שחקניות פורנו מנותחות שהסתובבו בין הדוכנים השונים, פלירטטו עם המבקרים וחתמו על עותקים של ה-DVD החדש שלהן. אבל העולם השתנה, והפורנו שהפך לזמין וחינמי הודות לאתרים כמו youporn ו-pornhub, הביא את מרבית חנויות המבוגרים לוותר על אגף ה-DVD שלהן. גם הפמיניזם שהפך למיינסטרים והדהד בראש חוצות את הנזקים של התעשייה כמו גם את מקרי האונס והניצול שנלווים אליה, תרם לירידת קרנו של הענף ולרצון של תעשיית המבוגרים להתנתק ממנו.
אז התעשייה העולמית חישבה מסלול מחדש והתבגרה. הצעצועים, חומרי הסיכה ואביזרי המין, שתפסו עד תחילת המילניום פחות מ-20% מכלל המוצרים בחנות סקס ממוצעת הפכו לעיקר, ואת הווייב הסליזי וה"שושואיסטי" שאפיין את חנויות הסקס של העבר, החליפו בוטיקים קטנים ומעוצבים שפונים בעיקר לנשים, כשרבים מהם גם מאוישים ומנוהלים על ידי נשים.
"לפני 20 שנה, חנויות סקס היו מקום איום ונורא!", נזכרת אווה וקנין, הסקסולוגית היהודייה-צרפתיה של מותג צעצועי המין הגרמני והוותיק, "פאן פקטורי". "אם כבר אזרתי אומץ ונכנסתי לחנות מסוימת, אני זוכרת שממש חששתי לקנות משהו למען ההנאה המינית שלי. פחדתי שהמוכרים יסתכלו עליי בעין עקומה ויגידו, 'אה, היא משתמשת בזה? אז היא ככה וככה'. היום זה עולם אחר".

9 צפייה בגלריה
כנס סקר
כנס סקר
אווה וקנין. חששה להיכנס פעם לחנויות סקס
(צילום: לורי שטטמאור)

כחלק ממערך הדימויים החדש והחלפת האוריינטציה מגברית לנשית, גם עולם המסרים השתנה, ובתערוכה הפעם היה ברור שגולת הכותרת העכשווית היא Sexual Wellness או "שְׁלוֹמוּת", בעברית. בריאות מינית שהיא חלק מאורח חיים כולל שמורכב מרווחה גופנית, נפשית וחברתית. מה זה אומר? זה אומר שהיום, אחרי שכבר גילינו איך נראה הדגדגן מבפנים ואחרי שמאות מחקרים כבר הוכיחו עד כמה סקס בריא וחיוני לאיכות החיים האישית והזוגית שלנו, אפשר לקחת את אביזרי וצעצועי המין הישר למקום של הרווחה המינית, ולהציע אותם כאביזר משפר חיים.
"כולן רוצות להיות מאושרות היום ולחיות חיים טובים ובריאים יותר, ואביזרי מין הם חלק מהעולם הזה", אומרת לאון. "אז ברור שאת יכולה להשתמש בידיים שלך, אבל למה לא להעצים את המגע? כי זה מה שהצעצועים שלנו עושים. הם כמו הארכה של האיבר שבעזרתו אנחנו מענגים את עצמנו. חוץ מזה, צעצועים היום הם מוצר קפיטליסטי, והם חמודים וכיפים ומגיעים בצבעים מתוקים. מבחינת הרבה נשים ונערות היום, כמו שאת קונה נעליים חמודות סתם כי בא לי להתפנק, ככה את קונה לעצמך צעצוע מין חמוד".
"אני חושבת שאני עובדת באחת התעשיות היחידות בעולם שבהן את רק מספקת עונג לאנשים", אומרת איליה רקח, רק בת ה-19 וכבר מדבררת את המותג של הוריה, זוג ישראלים שמתגוררים בלוס אנג'לס ומנהלים יחד את Femme Fun - ספקית צעצועי מין שמעוצבים בקליפורניה ומיוצרים בסין. "אין נזק בתעשייה הזאת, את רק הופכת את הצרכנים למאושרים יותר. אנחנו גם נקראים Femme Fun כי אנחנו בקטע של להעצים נשים ולגרום להן ליהנות מהחיים".

9 צפייה בגלריה
כנס סקר
כנס סקר
"בעבר התעשייה בעיקר התמקדה באביזרים שנראו כמו הדבר האמיתי"
(צילום: לורי שטטמאור)

"בן זוגך אינו אחראי על האורגזמה שלך. קחי אחריות בעצמך"

וקנין, הסקסולוגית, חגגה השנה 55 אביבים. לפני 18 שנה היא התנסתה לראשונה עם "כדורי גיישה" המכונים גם "כדורי קגל", ולדבריה ההתנסות טלטלה את חייה, לא פחות. כדורי גיישה הם משקולות המיועדות לחיזוק שרירי רצפת האגן ושיקומם, ונעזרים בהן להעצמת הזוגיות והאינטימיות. "התחלתי לאמן את שרירי האגן שלי, ופתאום הבנתי מה קורה לי בגוף", היא אומרת. "העמקתי בלמידה הזאת עוד יותר, וגיליתי שאפשר לנהל חיים מיניים וטובים פי כמה ממה שהכרתי לפני כן. המוצר הזה, שהיה שייך ל'פאן פקטורי', שינה לי את החיים".
"נשים צריכות להבין שהן לא יכולות לסמוך אך ורק על בני הזוג שלהן מבלי שהן יודעות בכלל איך הגוף שלהן נראה, איך הוא בנוי ומה מסב להן הנאה", היא פוסקת. "בן הזוג אינו האחראי הבלעדי על האורגזמה של האישה. על האישה לקחת אחריות על עצמה, ולעשות זאת דרך אימון ותרגול עצמי".
על אביזרי המין החדשים היא אומרת: "צעצועים היום כבר לא נראים כמו הפין של הגבר. אני חושבת שהיינו צריכות להתרחק מבחינת העיצוב שלהם כדי לפנות לקהל גדול יותר של נשים, וכדי שנשים יפסיקו להירתע מלהשתמש בצעצועים. חוץ מזה, אישה צריכה לדעת שככל שהיא משתמשת יותר בצעצועים, כך היא חווה יותר אורגזמות וככה היא גם רוצה לעשות יותר מין".

9 צפייה בגלריה
כנס סקר
כנס סקר
ויש גם כאלו. ויברטורים עם אבני סברובסקי לאישה המקושטת
(צילום: לורי שטטמאור)


9 צפייה בגלריה
כנס סקר
כנס סקר
"זה חמוד, זה צבעוני, איזו אישה לא תרצה כזה?"
(צילום: לורי שטטמאור)

וקנין מספרת לי שכחלק מהרצון להרחיב את השוק ולפנות לקהלים גדולים יותר, היא ונציגות של 'פאן פקטורי' החלו להסתובב בארצות שמרניות כמו ברזיל, ולקיים מסיבות אלטרנטיבות המיועדות לנשים ובני זוגן, במהלכן היא ומתורגמן מרצים בפני הקהל על מבנה הדגדגן של האישה ועל בריאות מינית בכלל. "אני מסבירה להן שמדובר ברקמה בעלת 8,000 קצות עצבים, ושכל התפקיד והמהות שלו הוא לענג את האישה", היא אומרת ועיניה נוצצות.
"יש לי מתורגמן לשפה המקומית, ואני מעבירה את ההרצאה בצורה מאוד קומית וקלילה, מתוך רצון שהנשים שמגיעות אליה תוכלנה להעביר את המידע הזה הלאה, לנשים אחרות, וגם לבני הזוג שלהן. אני רוצה לגרום להן להפסיק להרגיש אשמה על ההנאה שלהן, לא כדי שאנשים יהפכו חלילה למכורים למין, אלא כדי שהם ייהנו יותר מהחיים שלהם, כדי שהם לא יחיו כמו דור ההורים".
אילו תגובות את מקבלת?
"הנשים שמגיעות לאירועים שלנו מאוד מתעניינות. חלקן ניגשות אליי אחר כך ואומרות לי, 'לא היה לי מושג, פתחת לי את הראש'. לפעמים הן רוצות להכיר לי את בן הזוג שלהן כדי שאני אסביר גם לו. אז אנחנו מסבירות למשל איך לעשות עיסוי ונותנת להם טיפים, אבל הכל נעשה בצורה מאוד קלילה. אני לא רוצה להפריע לאופן שבו הזוג עושה אהבה".



9 צפייה בגלריה
כנס סקר
כנס סקר
"אנחנו מסבירות להן על הדגדגן"
(צילום: לורי שטטמאור)

גם ג'ייד לאון מרגישה שהעבודה בתעשיית המבוגרים מסבה לה תחושה של שליחות: "התחלתי לעבוד בחנות סקס בתור משרת סטודנטים חלקית", היא מודה. "לא חשבתי שאשאר בתחום הזה בכלל, אבל זה האושר שראיתי על הפנים של הנשים שמכרתי להן את הצעצועים האלה שגרם לי להישאר בתחום. גיליתי שהמון נשים בכלל לא מכירות את הגוף שלהן, והיכולת שלי ללמד אותן איך להגיע לאורגזמה - זה עשה לי ממש-ממש טוב. גיליתי שאני יכולה להתחבר ללקוחות שלי ברמה מאוד גבוהה".
"לפני חמש שנים הגיעו אליי לחנות בעל ואישה, והם היו מאוד מפוחדים ולא רצו לדבר איתי", היא נזכרת. "ניסיתי לתקשר איתם וגיליתי שהגבר הוא כומר, ושהוא ואשתו נהגו שעתיים וחצי מהבית שלהם עד שהם הגיעו לחנות שלי, רק כי הם חששו לפגוש בטעות מישהו שמכיר אותם. אני זוכרת שאמרתי להם שאני לא מבינה מה הבעיה. 'יש לכם כלים כדי לתקן את הבית, ויש לכם צעצועי מין שהם כלים לכל דבר, ומטרתם לתקן את הנישואים', אמרתי להם, והם ממש אהבו את התשובה שלי. הם קנו בסוף צעצוע, ומאז הם פועלים כדי להעלות את המודעות לגבי צעצועים ואביזרי מין בקרב הקהילה שלהם. נשארנו חברים עד היום".

נא להכיר: הוויברטור החכם

הבשורה השנה ביריד הייתה הוויברטורים החכמים – ויברטורים שמתמשקים עם אפליקציה ייעודית שמאפשרת לאדם שמפעיל אותה לשלוט בטמפרטורת הצעצוע, בעוצמת הוויברציות, בסוג הרטט ואפילו במוזיקה שתתנגן בזמן שהצעצוע יופעל. ואם עד לפני חמש שנים הטכנולוגיה הזאת הסתמכה על קרבה פיזית בין בני הזוג ועל שימוש בטכנולוגיית בלוטות', הרי שהיום מאפשרים הספקים להפעיל את הוויברטור החכם מכל מקום בעולם.
מובילת המהפכה, שאומנם לא המציאה את הטכנולוגיה אבל בהחלט לקחה אותה לדרגות חדשות של קידמה, היא חברת Satisfyer הגרמנית, מי שהפכה לשם הכי חם בעולם הצעצועים אחרי שהשיקה לפני כמה שנים את ה-Satisfyer pro 2, המוצר הנמכר ביותר שלה, ויברטור יניקה שהפך לשיחת היום באלפי פורומים וקהילות נשים. Satisfyer הכריזה בכנס על השקת אפליקציה אינטראקטיבית שתתמשק עם לא פחות מ-82 מוצרים חדשים שצפויים להיכנס השנה לשוק, ויגיעו במגוון צבעים, גדלים ועיצובים.

9 צפייה בגלריה
כנס סקר
כנס סקר
Satisfyer. מעל 80 מוצרים חדשים יתמשקו עם האפליקציה
(צילום: לורי שטטמאור)

"הבנו שבני דור המילניום מאוד אוהבים דברים שמתמשקים עם אפליקציות ועם השעונים החכמים, והחלטנו לשלב את זה, ובכל חודש להוסיף עוד פיצ'רים", מסביר אנדריי, הבעלים של החברה. "אחת התוכניות שלנו היא לאפשר למשתמשות לבדוק אילו ויברציות הכי מענגות אותן, ואז לשמור את הדאטה-בייס הזה ולאפשר להן להשתמש בתוכנית הזאת גם כשהן אופליין", הוא אומר. "עוד פיצ'ר שייכנס בעתיד הוא האפשרות לשלוט בצעצוע דרך המסך של הצ'אט. כלומר, בן הזוג יתכתב עם חברתו וישלוט בצעצוע דרך המסך של השיחה", הוא מסביר ונשמע נלהב מתמיד. "נכון לעכשיו, מדובר באפליקציה הכי מפותחת שיש היום בתעשייה. בעצם לקחנו את כל האופציות שיש היום בשוק לוויברטורים חכמים, אספנו הכל והוספנו עוד".
לאן הולכים מפה?
"אנחנו מקווים שבעתיד נוכל להרחיב את האפליקציה ולאפשר למשתמש להכיר פרטנר דרך האפליקציה, ולתת לו לשלוט מרחוק בצעצועים של זרים מוחלטים. תחשבי שנוכל לתקשר עם פרטנרים מסביב לעולם, בלי שהם ידעו מי אנחנו ומבלי שנצטרך לראות אותם שוב".
זה נשמע מטורף.
"וזה אפילו לא מגרד את כל מה שיש לנו בראש", הוא מבטיח.

הכותבת הייתה אורחת של "סטיספייר" ישראל