הכרת מישהו חדש. הוא שופע קסם אישי וביטחון עצמי, הוא מחזר אחריך במרץ ומרעיף עליך דברי חיבה וחנופה. ואז, ביום בהיר אחד, לאחר שהבטיח לקטוף עבורך את הירח והכוכבים ופרט לפרטי פרטים את חייכם המשותפים מעתה ועד עולם, ורגע אחרי שמסרת לו את ליבך החשוף על גבי מגש, הוא אומר לך שהוא לא בנוי לקשר, ונעלם.
אם יצא לך להיות בסוג כזה של קשר, יכול להיות שיצאת עם פסיכופת. רגע לפני שאת מלקה את עצמך על ההתאהבות בו כדאי שתדעי שאת לא לבד, שכן מחקר קנדי חדש מצא שגברים פסיכופתים הם אטרקטיביים יותר בעיני נשים ככלל. באופן אירוני, פסיכופתיה כוללת מאפיינים שגורמים לגברים להיתפש כפרטנרים רומנטיים מוצלחים, וזאת למרות חוסר העניין שלהם במערכות יחסים מחייבות.
3 צפייה בגלריה
"הוא כל מה שחיפשתי בגבר"
"הוא כל מה שחיפשתי בגבר"
"הוא כל מה שחיפשתי בגבר"
(צילום: Shutterstock)
על אף שהיינו מצפים שפסיכופתים – אנשים שמתוארים כחסרי יכולת לחוש אהבה או חרטה – יתקשו להשאיר רושם חיובי על נשים, לגברים בעלי מאפייני אישיות פסיכופתיים יש למעשה יותר פרטנרים מיניים ומערכות יחסים קצרות טווח, לעומת גברים שאינם אוחזים במאפיינים מסוג זה. "פסיכולוגים שעובדים בבתי כלא מעידים על כך שאסירים עם מאפיינים פסיכופתיים מצליחים לרוב לפתות את צוות הסוהרים, וזאת למרות שהצוות אמור להיות מצויד בכלים שמטרתם למנוע ממנו ליפול למניפולציות ולקסמם של הפסיכופתים", הסביר כריסטופר ברזיל, אחד מעורכי המחקר.
יכולתם של הפסיכופתים להציג את עצמם באור חיובי למרות השפעתם השלילית על אחרים, היא שסקרנה את צוות החוקרים ועודדה אותם לערוך את המחקר. הם ניסו להבין לא רק את האופן בו פסיכופתים עושים זאת, אלא גם מדוע פסיכופתיה מתקיימת מלכתחילה. בהתבססותם על הפרספקטיבה האבולוציונית, הם ביקשו לבדוק את ההשערה שהתכונות הפסיכופתיות מתקיימות משום שיש להן השפעה חיובית על יצירה ראשונית של מערכות יחסים מיניות ורומנטיות.

3 צפייה בגלריה
הפסיכופת יודע לפתות אנשים
הפסיכופת יודע לפתות אנשים
הפסיכופת יודע לפתות אנשים
(צילום: Shutterstock)

"פסיכופתים יודעים להציג תכונות שנחשבות למושכות"

המחקר, שפורסם ב-Evolutionary Psychological Science, כלל 46 גברים שהתבקשו להשתתף בסימולציה של דייט עם אישה מצוות המחקר, וכן נתבקשו למלא שאלונים המודדים פסיכופתיה. סימולציות אלו צולמו בווידאו והוקרנו בפני 108 נשים. הנשים היו צריכות לדרג כל אחד מהגברים על פי מידת האטרקטיביות הכללית שלו, האטרקטיביות המינית שלו וכן מידת הביטחון העצמי – שלושה מדדים ששימשו את החוקרים על מנת לסווג לכל נחקר ציון המעיד עד כמה הוא נחשק. לבסוף, ביקשו החוקרים מקבוצה נוספת של 11 נשים לדרג את מידת המשיכה הפיזית של כל נחקר.
נמצא שנחקרים שקיבלו ציון גבוה במאפייני פסיכופתיה נטו להיתפש כמושכים יותר על ידי נשים. הממצא הזה חזר על עצמו גם כאשר החוקרים נטרלו את השפעת המראה החיצוני. כך למשל, כאשר נשים התבקשו להשוות בין שני גברים הדומים במידת האטרקטיביות שלהם, הן מצאו את הגבר בעל המאפיינים הפסיכופתיים כמושך יותר. הסיבה לכך, על פי החוקרים, היא שגברים בעלי תכונות פסיכופתיות טובים יותר בהצגת תכונות הנחשבות כמושכות במפגש החברתי הקצר של דייט ראשון.

התכונות הרצויות ע"י נשים היו קשורות למאפיינים פסיכופתיים כמו חוסר עכבות, חוסר אחריות וחתירה לריגושים. החוקרים מציעים שמאפיינים אלה גורמים לגברים להיראות יותר מעניינים, מסעירים ומהנים לשוחח עימם. "לגברים פסיכופתים יש סגנון אישיות שגורם להם להראות אטרקטיביים לנשים במפגש היכרות, מאחר שהם בעלי ביטחון עצמי גבוה, והם חשים בנוח או יודעים במדויק מה לומר כדי לזכות בתשומת ליבה של האישה", אומר עורך המחקר.
המאפיינים הפסיכופתיים עוזרים לגברים לחקות את המאפיינים שנשים מחפשות בגברים. צוות המחקר מנסח מכך את "השערת הניצול המיני", וטוען שהיא עשויה להסביר מדוע פסיכופתיה מתפתחת באופן אבולוציוני. אותם חקיינים שמחפשים פרטנר מיני או רומנטי, עוטים על עצמם מסיכה שמציגה תכונות אטרקטיביות הנחשבות לרצויות בשוק מערכות היחסים, ומפרספקטיבה אבולוציונית, היכולת למשוך נשים זמן מספיק ממושך בכדי לקיים יחסי מין הוא יתרון, אפילו אם הדבר נעשה באופן לא מוסרי.

3 צפייה בגלריה
יתרון לא מוסרי לפי האבולוציה
יתרון לא מוסרי לפי האבולוציה
יתרון לא מוסרי לפי האבולוציה
(צילום: Shutterstock)
מאחר שפסיכופתיה משרתת גברים מבחינה אבולוציונית, סבורים החוקרים שההתבוננות עליה כהפרעה היא מוטעית. "סגנון האישיות הזה יכול לספק לאדם יתרונות, כך שמחקרנו מראה שתכונות פסיכופתיות אינן הפרעה, וזאת בניגוד להנחה של הגישה הקלינית הדומיננטית כיום", טוען עורך המחקר. אך אם היא איננה הפרעה, ומשרתת גברים בהיבט האבולוציוני, מדוע אינה מאפיינת את הגברים כולם? הסיבה לכך, על פי החוקר, היא שתכונות פסיכופתיות מסייעות לגברים בטווח הקצר בלבד, ולמרות שהן עוזרות להם למשוך פרטנרים פוטנציאליים, הן נושאות מחיר לצדן.
"אדם פסיכופת אינו באמת משתלב בקבוצה חברתית לטווח הארוך. קשרים עם אחרים הם רופפים, ונדיר שאדם כזה יהיה לצדך ברגעים שתזדקק לו", הוא אומר. "בנוסף לכך, אנשים פסיכופתים נוטים לא רק לבגוד בבן זוגם אלא גם שיבגדו בהם. מחירים אלה מבהירים מעבר לכל ספק שהתועלות הפוטנציאליות של תכונות פסיכופתיות עבור הגבר ילוו גם בהשלכות שליליות".
על אף שהמחקר מציע שסוגי אישיות "מעניינים" ו"מסעירים" הם אטרקטיביים יותר לנשים, המחקר אינו מצדיק או מתרץ התנהגות פסיכופתית. "ניתן להשתמש במחקר זה כדי לקדם מערכת יחסים בריאה יותר ע"י הבנת כוח הפיתוי של הפסיכופתיה ביצירת מערכות יחסים", מסכם החוקר ומציע דרך לנשים להיזהר מאותם חקיינים פסיכופתיים: "אנשים פסיכופתיים יכולים להשתמש בקסמם ובאישיות המסעירה שלהם כדי ליצור אמון ותשוקה, אבל מטרתם הסופית היא הנאה אנוכית בלבד. צריך להכיר מישהו באמת לפני שנכנסים אתו למערכת יחסים כדי להגן עלינו מפני כניסה למערכת יחסים עם פסיכופת".