1 צפייה בגלריה
שלי ורוד
שלי ורוד
שלי ורוד
(צילום: מתוך הווידאו)

היי שלי, הבעיה היא כזאת: מרגע שהבאתי את הילד הראשון לעולם, בעלי לא נמשך אליי. אני נראית בדיוק כמו לפני הלידה, ולמרות זאת הוא לא שם. בקושי הצלחתי לקיים איתו יחסי מין כדי להביא את הילד השני שלנו. האם יש דרך להתגבר על זה? אני מפחדת שלא יהיה לי מין יותר.
תודה,
מיכל.

תסביך המדונה-זונה. או: למה גברים מתקשים לראות את נשותיהם כיצורים מיניים

היי מיכל, עבדתי עם לא מעט נשים שמרגישות בדיוק כמוך. עד לשלב הילדים היו להן חיי מין פעילים, ומרגע הבאת הילדים משהו השתנה, והסקס פשוט נעלם. הרבה מהן, כמוך, חשבו שאולי זה קשור לשינוי במראה החיצוני שלהן לאחר הלידה, וחששו שבן הזוג הפסיק להימשך אליהן. אבל האמת היא שזה לא בהכרח קשור. אחד ההסברים היותר ידועים למצב הזה נקרא "תסביך המדונה-זונה". תסביך זה מתמקד באי-יכולתם של גברים לשמור על עוררות מינית בתוך מערכת יחסים אוהבת ומחייבת.
זיגמונד פרויד, שטבע את המונח הזה, הסביר כי מדובר בבעיה פסיכולוגית הנחווית על ידי גברים שמתקשים ליישב את הסתירה לכאורה שבין לראות את האישה שאיתם כיצור מיני ובין לראות אותה בתור האמא המסורה והאוהבת שמזינה ומטפלת בילדיה. על פי עיקרון זה, אהבה היא נקייה, טהורה ובתולית, בזמן שסקס הוא אקט ״מלוכלך״ ומבייש.


לכן, אם הגבר מבקש לשמור על דמותה של בת הזוג הרומנטית שלו כ"מדונה", כלומר כקדושה, הוא לא יימשך אליה יותר. וכן, אני יודעת שמאז שפרויד פיתח את התיאוריה עברו הרבה מאוד שנים, אך ישנם גברים שעד היום נוטים לעשות את ההפרדה הזו בעקבות מסרים שגויים שהם קיבלו מהחברה בנוגע למיניות האישה.
אחד ההסברים היותר עכשוויים לירידה בחשק של הגבר לאחר הבאת ילדים, מגיע אלינו ממחקר שנעשה בקרב 400 גברים בפיליפינים: האנתרופולוג לי גטלר שביצע את המחקר, הראה כי בשנה הראשונה של האבהות גברים חווים ירידה ברמות הטסטוסטרון, מה שיכול להסביר את הירידה בחשק המיני. האבות גם ציינו שהם קיימו פחות יחסי מין בתקופה הזאת. עם זאת, גטלר מבקש להרגיע אותנו מעט ומסביר כי כל עוד יש לגברים טסטוסטרון בטווח הבריא, אז גם אם הם חווים ירידה, הם עדיין יכולים להרגיש חשק.
מה בכל זאת ניתן לעשות?
אני מציעה שתתחילו בשיחה אמיתית וכנה, כשהמטרה היא לנסות להבין מה יכול לעזור לגבר להרגיש מיני שוב. בנוסף, חשוב להבין שלא תמיד צריך להיכנס למיטה כשמדד החרמנות נמצא על מאה אחוז. כלומר, אם האישה תיזום כי לה עלה החשק, והגבר יאפשר לעצמו ליהנות מהמגע, החשק שלו יכול לעלות מאוד תוך כדי המשחק המקדים. רק חשוב לקחת את הדברים לאט על ידי משחק מקדים ארוך יותר וחושני, כדי לאפשר לעוררות המינית שלו לגדול.
במידה שאתם חשים שהמצב לא מקבל תפנית, גם לאחר ניסיונות להניע ולדבר, אני ממליצה בחום על טיפול מיני שיכול מאוד לעזור לכם להבין מה קרה ואת הסיבות שהביאו לירידה בחשק אצל הגבר. רק חשוב לזכור כי זו לא בעיה אישית אלא זוגית, ולכן הטיפול צריך להיעשות ביחד.
בהצלחה!