4 צפייה בגלריה
אישה שסובלת מכאבים
אישה שסובלת מכאבים
כאבים ביחסי המין אינם גזירת גורל
(צילום: Shutterstock)

בתקופה האחרונה נדמה כי כולן מדברות על מיניות. אפילו בעולם הדתי, שיח המיניות הפך למקובל. מנושא שנתפס בעבר ככזה שהצנעה יפה לו, מיניות הפכה לנושא שנדון בפרהסיה, ויש בכך ברכה גדולה.
כיום יותר ויותר נשים מדברות בפתיחות על המיניות שלהן, מרגישות זכאיות וראויות לחוות עונג, ומכוננות את עצמן כסובייקטים מיניים. מצד שני, ישנו נושא אקוטי שעדיין לא מדובר ולא מקבל מספיק התייחסות, למרות שהוא משפיע רבות על חייהן של נשים: אני מדברת על כאבים ביחסי מין.
מחקרים מצאו שבין 20 ל-40 אחוז מהנשים חוות כאבים בעת קיום יחסי מין. זוהי תופעה שכיחה מאוד, אך מאחר ואינה מדוברת כמעט היא נותרת שקופה. נשים רבות החוות כאבים אלה כלל לא חושבות עליהם כבעיה שניתן לפתור, ולכן הן לא פונות לטיפול אלא אומרות לעצמן: "ככה זה" או "לכולן כואב".
הן לא יודעות שיש טיפול שעשוי לסייע להן, ומי שכן שמעה על טיפולים לרוב חוששת לפנות לעזרה, מכיוון שהיא חשה מבוכה ובושה לשוחח על הנושא עם רופאה. אגב, יש גם לא מעט נשים שכן העזו ופנו לקבל טיפול רפואי, אך נתקלו באמירות מקוממות כמו: "אין לך שום דבר", "זה הכול בראש שלך", "תשתחררי", "תשתי כוס יין" ועוד.
אך האמת היא שיחסי מין לא אמורים לכאוב. כאשר אישה מקיימת יחסי מין מתוך רצון, בריאות ובתנאים שמתאימים לה, היא לא חשה כאב. אם את מתמודדת עם כאבים בעת קיום יחסי המין, חשוב מאוד שתפני לקבל טיפול. השלב הראשון בטיפול הוא אבחון שמתבצע על ידי רופאה גינקולוגית, בעלת התמחות ברפואת מין, אשר מאבחנת את סיבת הכאב ומייעצת על הטיפול המתאים ביותר.

4 צפייה בגלריה
"נשים החוות כאבים כלל לא חושבות עליהם כבעיה שניתן לפתור"
"נשים החוות כאבים כלל לא חושבות עליהם כבעיה שניתן לפתור"
"נשים החוות כאבים כלל לא חושבות עליהם כבעיה שניתן לפתור"
(צילום: Shutterstock)

ישנן מספר סיבות שעשויות להוביל לכאבים בעת קיום יחסי מין. לפעמים הסיבות לכאב הן פיזיולוגיות וקשורות למבנה הגוף, ולפעמים הכאב נובע מזיהום פטרייתי או ממחלת עור - מקרים שניתנים לטיפול בעזרת תרופות פשוטות.

תסמונת כאב כרוני בפות

ד"ר ליאורה אברמוב, מומחית ברפואת נשים ומטפלת מינית מוסמכת, מספרת שרוב הנשים שמגיעות אליה לאבחון וטיפול בכאב בעת קיום יחסי מין מתמודדות עם תופעה הקרויה 'וולוודיניה'. מדובר בתסמונת כאב כרוני בפות הנמשכת מעל שלושה חודשים, מבלי שיש גורם ניכר לעין שאפשר לקשר אותו אליה. זוהי תסמונת שכיחה מאוד. מחקרים מצאו שבין 10 ל-28 אחוז מכלל הנשים בגילי הפוריות מתמודדות איתה, אך למרות שכיחותה, עדיין לא ברורה זהותו של הגורם האחראי עליה.
"נשים רבות מרגישות מיואשות כי הן לא מוצאות פתרון לכאב שלהן", אומרת ד"ר אברמוב. "חשוב שהן תדענה שניתן לטפל בכאב ולשפר את איכות חייהן". לדבריה, "צריך להתאזר בסבלנות בתהליך הטיפולי. זה טיפול רב-תחומי שדורש מעורבות של כמה דיסציפלינות. זה יכול לקחת מספר חודשים ואפילו שנה. מהניסיון שלי – רוב הנשים פותרות את הבעיה".
איך עובד הטיפול? טיפול רב-תחומי בוולוודיניה משלב בין טיפול בכאב הפיזי לבין טיפול בהיבטים הרגשיים הקשורים בהתמודדות עם תסמונת הכאב. מעטפת טיפולית הוליסטית עשויה לכלול: אבחון, ייעוץ ומעקב רפואי, פיזיותרפיה רצפת אגן, טיפול מיני פרטני או זוגי וכן טיפול ברפואה אלטרנטיבית. ד"ר אברמוב ממליצה שהטיפול האלטרנטיבי יהיה דיקור סיני, מכיוון שהוא נמצא כיעיל במיוחד בטיפול בהפרעות כאב.

4 צפייה בגלריה
דיקור סיני נמצא יעיל בהפחתת כאב כרוני
דיקור סיני נמצא יעיל בהפחתת כאב כרוני
דיקור סיני נמצא יעיל בהפחתת כאב כרוני
(צילום: shutterstock)

כשאני שואלת את ד"ר אברמוב על טיפול מיני בהקשר הזה, היא אומרת: "הלוואי שכל אישה שמתמודדת עם כאבים בעת קיום יחסי מין תפנה לקבל גם טיפול מיני". הטיפול המיני עוסק ביחסים של האישה עם עצמה, עם גופה, עם בן/ת הזוג שלה, והוא מסייע ותומך תוך כדי תהליך הטיפול בכאב הפיזי. התמודדות עם כאבים בעת קיום יחסי מין היא חוויה לא פשוטה והתמיכה במסגרת הטיפול עשויה לסייע לה.
למה חשוב לשלב בין טיפול ישיר בתסמונת לבין טיפול מיני רחב יותר? נשים רבות הסובלות מכאב בעת קיום יחסי מין מדווחות על תחושות קשות של בושה ומבוכה סביב ההתמודדות שלהן. הן לא מרגישות נוח לשוחח עם חברות או בנות משפחה על מה שעובר עליהן, וכתוצאה מכך הן חוות בדידות איומה.
חלק מהנשים מספרות על ירידה בתחושת הערך העצמי ועל עיוותים בדימוי הגוף שלהן. הן מרגישות פגומות, לא נשיות ולא מיניות. בנוסף, רוב הנשים שמתמודדות עם כאבים בעת קיום יחסי מין חוות ירידה בחשק המיני, תגובה טבעית למדי מכיוון שאם יחסי המין נחווים ככואבים - למה שהאישה תרצה בהם?

לגלות את העצמי המיני שלך

אחת ההנחיות הראשונות שנשים מקבלות כאשר הן מגיעות לטיפול מיני היא להימנע לחלוטין מקיום יחסי מין הכוללים כניסה לנרתיק כל זמן שיש כאב. יחסי מין לא אמורים לכאוב, וחשוב לכבד את הגוף ולהמתין עם יחסי מין שכוללים חדירה עד שהכאב יטופל. כאשר נשים מקיימות יחסי מין הכוללים כניסה של פין לנרתיק כשכואב להן, נוצרת התניה בין יחסי מין לבין כאב, ומשם נסללת הדרך לאובדן החשק.
בטיפול מיני נשים לומדות להקשיב ולכבד את גופן. כך אפשר למנף את הקושי ולהפוך מצב מר למתוק. ההתייחסות לכאב יכולה להפוך מבעיה ומכשול להזמנה להטות אוזן קשבת פנימה. כל זמן שיש כאב, ההנחיה החד-משמעית היא להימנע מקיום יחסי מין שכוללים כניסה לנרתיק. במקום זאת, יש כאן הזדמנות ללמוד איך ליהנות ולחגוג את הגוף במגוון דרכים אלטרנטיביות.

4 צפייה בגלריה
ללמוד ליהנות ממגע מיני שלאו דווקא כולל חדירה
ללמוד ליהנות ממגע מיני שלאו דווקא כולל חדירה
ללמוד ליהנות ממגע מיני שלאו דווקא כולל חדירה
(צילום: Shutterstock)

אחת התופעות הנפוצות אצל נשים שמתמודדות עם וולוודיניה היא שבגלל כאב מקומי בפתח הנרתיק הן חוות את עצמן כלא מיניות ומפסיקות לחקור ולחפש אחר ההנאה שלהן. כל אישה בורכה בגוף שלם, חי וחושני, מלא באלפי קולטנים עצביים שיכולים להסב לה עונג. אך לעיתים קרובות, כאשר אישה מתמודדת עם תופעה זו היא סוגרת את עצמה בפני כל סוגי ההנאה, גם אלו שלא קשורים באיבר המין.
במסגרת הטיפול המיני אנו מעודדות נשים לגלות את "העצמי המיני" שלהן מחדש, לחקור ולגלות מה נעים להן ומענג אותן, לחקור יחסי מין ללא חדירה ולפתח פנטזיות מיניות. בנוסף, חשוב לנו כמטפלות לעודד נשים להטות אוזן פנימה ולפתח הקשבה עמוקה לגוף, ללמוד לזהות מה הן אוהבות ולתקשר את רצונותיהן בצורה ברורה, ישירה ואסרטיבית. כאשר נשים מרגישות בטוחות שלא יקרה במסגרת האינטראקציה המינית שום דבר שיכאיב להן, הן יכולות להתמסר לחוויות של עונג.

לשתף את בן הזוג ולדבר על הכאב

יש חשיבות גבוהה מאוד לשיתוף פעולה ותמיכה של בן/ת הזוג בתהליך הטיפולי. ממחקרים עולה שישנה התאמה מוחלטת בין מידת התמיכה של בן/ת הזוג לעוצמת הכאב של אותן נשים - ככל שהן חוו יותר תמיכה מהפרטנר/ית שלהן, כך עוצמת הכאב פוחתת. זאת ועוד, נמצא שזוגות שמתייחסים לכאב כהתמודדות זוגית ותומכים זה בזו לאורך התהליך הטיפולי, חשים שביעות רצון גבוהה יותר מהקשר הזוגי שלהם, שאף עולה על שביעות הרצון הזוגית של זוגות שלא מתמודדים עם אתגר דומה. הווה אומר, כאשר בני ובנות זוג נרתמים לתהליך הטיפולי ומהווים עוגן ומרחב בטוח עבור בת הזוג המתמודדת, הקשר הזוגי שלהם משגשג.
המלצה נוספת לנשים אלו היא להתמיד בפעילות גופנית מהנה אשר משפרת את זרימת הדם ומשחררת אנדורפינים שמסייעים בהפחתת כאב. פעילות גופנית גם משפרת את תחושת הערך העצמי, את דימוי הגוף ומייצרת חוויות גופניות של הנאה, חיוניות וחיבור חיובי לגוף.
והמלצה אחרונה ממני: מצאו מרחבים בהם אתן יכולות לדבר על הכאב שלכן. אחת החוויות הקשות ביותר עליהן אני שומעת כמטפלת מינית היא תחושת הבדידות שמתלווה להתמודדות עם כאבים בעת קיום יחסי מין. נושא זה אינו מדובר ונשים מרגישות שהן לבד. קבוצת נשים בה את יכולה לדבר על הכאב שלך עשויה להיות חוויה מרפאת ומעצימה עבורך.
זכרי: כאבים ביחסי מין הם תופעה שכיחה מאוד. אין שום סיבה בעולם שתיאלצי לעבור את ההתמודדות הזו לבדך. מצאי לך מערכת תמיכה, מרחב בטוח בו תוכלי לשוחח על ההתמודדות שלך, לתמוך ולהיתמך. כאבים ביחסי מין ניתנים לטיפול, אל תישארי עם זה לבד.
שולמית שפרבר היא מטפלת מינית מוסמכת וחברת צוות במרפאה לטיפול מיני בבית החולים רעות ובמרפאת אישי