3 צפייה בגלריה
זוג שלא מדבר זה עם זה
זוג שלא מדבר זה עם זה
בגידה היא טרגדיה זוגית, אבל אפשר להשתקם ממנה
(צילום: Shutterstock)

בגידה לעולם אינה חוויה נעימה. ליתר דיוק, זוהי אולי אחת החוויות הכי פוגעות שיכול לחוות אדם הנמצא בזוגיות, ואחת החוויות הטראומטיות שיכול לחוות בן זוג אוהב ונאמן, ובטח שלבגידה - ובמיוחד אם הובילה לפרידה - השלכות דרמטיות גם על הילדים. ההחלטה אם לשקם את מערכת היחסים בעקבות בגידה או שמא מוטב להיפרד, הינה אחת ההחלטות הקשות שנבגד צריך לקחת, דווקא בתוך סערת הרגשות החזקה שבו הוא נמצא. הבנה של סוג הבגידה תעזור לכם להבין מדוע היא התרחשה וגם האם כדאי ואפשרי לשקם את הקשר הזוגי.

הטיפוס הבוגדני

זהו בוגד (או בוגדת) שיש לו אישיות שלא מתאימה לזוגיות מונוגמית. נאמנות מבחינתו הינה מושג זמני, ולא ברור לו מדוע צריך להישאר נאמן לבן או בת זוג אחד או אחת כאשר אפשר לחגוג עם נוספים. זהו טיפוס שמתקשה להתגבר על יצריו המיניים, ומגדיר מערכות יחסים בעיקר על פי הממד הפיזי, כלומר בהתאם למידת התשוקה שהוא חש באותו פרק זמן בחייו. ממד הנאמנות או החברות הינם ממדים משניים מבחינתו, והוא פיתח במהלך חייו תבניות חשיבה תומכות המעודדות את קיומה והיווצרותה של בגידה.

3 צפייה בגלריה
לא בנוי למונוגמיה. הטיפוס הבוגדני
לא בנוי למונוגמיה. הטיפוס הבוגדני
לא בנוי למונוגמיה. הטיפוס הבוגדני
(צילום: shutterstock)

כמובן שאם בטעות נישאתם לטיפוס הבוגדני, כדאי לכם לחשוב פעמיים אם אתם רוצים להמשיך בכלל במערכת יחסים כזו. לעיתים, כאשר מעורבים ילדים בתמונה, וכאשר שני בני הזוג מגיעים למסקנה שהם בכל זאת רוצים להמשיך ביחד, ניתן לחשוב על אפשרויות אחרות הפותחות את היחסים למשל. סוג קשר שכזה אינו מתאים לכל אחד, ודרושה הסכמה ורצון הדדי למעבר לסוג זה של קשר זוגי.

הטיפוס המשימתי

זהו בוגד (או בוגדת) שעשו את המעשה במטרה ברורה, גם אם לעיתים אינה מודעת, כדי להיפרד ולסיים את הקשר. זהו טיפוס שחי בתוך זוגיות רקובה כבר הרבה שנים, ובבדידות. זהו בן זוג שהחליט מזמן שהוא רוצה להיפרד, אבל הוא לא יודע איך לעשות זאת. בני זוג מסוג זה חופרים לעצמם בור של ויכוחים, מריבות, בדידות, לעיתים אלימות רגשית ונפשית (לעיתים גם פיזית).
אלו בני זוג שנפרדים וחוזרים עשרות פעמים, ודיברו כבר מאות פעמים על פרידה, אך מעולם לא הצליחו להוציא אותה לפועל. הם גוררים את מערכת היחסים שלהם, עד שאחד מהם מחליט שהגיע הזמן לעשות מעשה שאין ממנו דרך חזרה. באופן מודע או שלא מודע, הוא לא רק מקיים מערכת יחסים מינית עם פרטנר מחוץ לנישואים, אלא גם דואג שבדרך זו או אחרת הדבר יתגלה. הוא יודע שיגיע פיצוץ, ומקווה שבאופן זה, סוף-סוף יסתיימו היחסים שלו מבלי שיצטרך לנהל על כך שיחה. בדרך כלל זה מצליח, אבל לעיתים בני הזוג ממשיכים יחד למרות הכל.
במקרה כזה כדאי לכם להבין מדוע אתם רוצים להמשיך לחיות יחד למרות המצב הקשה השורר ביניכם, וגם לשאול את עצמכם אם אתם מוכנים לעבור שינוי בעזרת ייעוץ או טיפול זוגי כדי לנסות לתקן ולשפר את הקשר שלכם. מניסיון, זה לגמרי אפשרי. אם רוצים להישאר ביחד - אפשר לתקן!


הטיפוס הקורבני

זהו בוגד (או בוגדת) שכלל לא מעוניין להיפרד. הנישואים מאוד חשובים לו, והוא גם מעיד שלמרות מעשה הבגידה, הוא עדיין אוהב את בן או בת הזוג. טיפוסים אלו לא רק רוצים לשקם את הקשר הזוגי אלא גם מביעים חרטה עמוקה על הבגידה, ומבטיחים שהדבר לא יחזור על עצמו.
ברוב המקרים, מדובר בבוגד שהיה קורבן במהלך השנים לזוגיות לא סימטרית, במהלכה הרגיש בודד, פגוע, אפילו קורבן לפגיעה רגשית ומנטאלית. זהו בן זוג שהיה חלש מאוד בתוך מערכת היחסים ולא הצליח להסביר שהוא כל כך פגוע וכל כך רוצה לשנות. זהו בן זוג שחי בפחד, קצת מפני בן/ת הזוג, אבל בעיקר בפחד מפני עצמו.

3 צפייה בגלריה
"אני לא מאמין שסיכנתי ככה את הקשר שלנו"
"אני לא מאמין שסיכנתי ככה את הקשר שלנו"
"אני לא מאמין שסיכנתי ככה את הקשר שלנו"
(צילום: shutterstock)

הוא מעולם לא רכש את הכלים הנכונים כדי להתנגד, להביע עצמו, לעמוד על רגליו אחוריות ולהגיד במילים פשוטות מה הוא רוצה שיקרה. זהו בן זוג שלא הצליח לקחת שליטה על החיים שלו, והחיים שלו נשלטו, בתחושה שלו, במידה רבה על ידי בן או בת הזוג.
מקרים אלו הם טרגדיה קשה לזוגיות, כיוון שלרוב מדובר בבני זוג שחיו על פניו בהרמוניה במידה רבה, והבגידה הגיע ממש כ"רעם ביום בהיר". יחד עם זאת, במקרים מעין אלו אם בן הזוג הנבגד מוכן לסלוח ולהתבונן היטב בסיפור המקרה ובסיבות שהובילו לטרגדיה, בהחלט ניתן לשקם את הזוגיות, לפתוח דף חדש, ולחיות חיים חדשים של ממש.
ואם אתם נמצאים בצד ששוקל לבצע בגידה כי אתם מרגישים "קורבנות" בתוך מערכת יחסים פוגענית או לא שוויונית, אני מאוד ממליצה לנסות את האופציה הנכונה – לפנות בזמן לייעוץ או טיפול זוגי, ולעשות זאת לפני שאתם רצים לפרטנר חיצוני כדי להביע את התסכול שלכם. אל תשכחו שאחרי בגידה, קשה הרבה יותר לשקם את הקשר.
בהצלחה!

מיכל בלאושטיין היא יועצת זוגית בצפון, מנהלת תחום פרט במרכז "מקום לחיבורים".