כל מערכת יחסים טומנת בחובה אתגרים לא מעטים, מעין משוכות המאיימות להכשיל את בני הזוג במידה והם לא ישכילו ללמוד כיצד לדלג מעליהן או לעקוף אותן מסביב. חלק מהאתגרים האלה קשורים למין, בהיותו חלק בלתי נפרד ממערכת היחסים.
על פי הדעה הרווחת, הן בקרב האדם ברחוב והן בספרות המקצועית, גברים ונשים נבדלים זה מזה באופן שבו הם תופסים ותופסות בעיות בתחום המיני של הזוגיות: גברים יתמקדו במאפיינים הפיזיים של סקס, בעוד שנשים יתנו משקל גדול יותר לגורמים הרגשיים. מחקר חדש שפורסם החודש מנתץ את המיתוס, ומראה שקיימת הסכמה גורפת פה אחד מצד נשים וגברים לגבי מהות הבעיות המיניות במערכות יחסים.
2 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
מה קרה לחיי המין שלנו?
(צילום: Shutterstock)
המחקר, שפורסם ב-Journal of Sexual Medicine, כלל מדגם של 117 נבדקים – זוגות הטרוסקסואליים נשואים או כאלה המצויים בזוגיות ארוכה, כאשר האורך הממוצע של מערכות היחסים שלהם עמד על עשר וחצי שנים. בני הזוג התבקשו להגיע למעבדה, שם מילא כל אחד מהם בנפרד שאלון הבודק את סוגי הבעיות המיניות שלהם במערכת היחסים. לאחר הצפת הנושאים הבוערים, התבקשו בני הזוג לסדר את הבעיות שהועלו על פי סדר חשיבותן.
ניתוח הנתונים חשף כי קיימות שלוש בעיות נפוצות עימן מתמודדים זוגות במערכת יחסים ממוצעת, כאשר גברים ונשים כאחד הדגישו בעיות אלה במידה דומה. הבעיה המרכזית שהועלתה על ידי הנבדקים היתה תדירות יחסי המין – 39% מהגברים ו-36% מהנשים ציינו את תדירות יחסי המין כבעיה המשמעותית ביותר עימה הם מתמודדים במערכת היחסים הזוגית. הבעיה השניה בחשיבותה היתה לקיחת יוזמה מינית, אותה ציינו 33% מהנשים ו-32% מהגברים. את הבעיה השלישית בחשיבותה ציינו גברים ונשים במידה זהה (25%) והיא נגעה בנושא של הבעת עניין במין.
החוקרת הראשית של המחקר, שנערך באוניברסיטת ווטרלו שבקנדה, ציינה כי צוות החוקרים נדהם מהמידה בה גברים ונשים כאחד הסכימו על הנושאים המשמעותיים להם ביותר ביחסי המין. "היה מדהים לראות שלא רק שגברים ונשים דיווחו על אותן בעיות, אלא שהם גם דיווחו עליהן באותו סדר חשיבות", אמרה.
2 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
לאן נעלמו הימים שבהם היינו שוכבים כמו שפנים?
(צילום: Shutterstock)
מלבד שלוש הבעיות המובילות, עלו נושאים נוספים הקשורים למערכת היחסים המינית וזוהו כבעייתיים בקרב הנבדקים, ביניהם: מתי ואיפה לקיים יחסי מין, המשקל שניתן למשחק המקדים, הפגנת חיבה לאחר קיום יחסי המין וחוסר הלימה ברמות התשוקה ובפעילות המועדפת. "אם מתבוננים על כל הנושאים הללו כמכלול, ניתן לראות שכולם קשורים בתשוקה מינית", מסבירה החוקרת. "הדבר מצביע על ההסכמה הקיימת בין גברים ונשים על כך שבעיות בתשוקה הן גורם קריטי במערכת יחסים".
חידושו של המחקר, אם כן, הוא באופן שבו הוא שופך אור על חשיבות התשוקה המינית עבור גברים ונשים כאחד. האם באמת חל שינוי בעמדותנו החברתיות כלפי מין, וסוף-סוף נוכל להניח בצד את הסטריאוטיפים המגדריים הישנים? רק ימים יגידו.