1 צפייה בגלריה
סקס. אפילו על גיל המעבר זה משפיע
סקס. אפילו על גיל המעבר זה משפיע
סקס. אפילו על גיל המעבר זה משפיע
(צילום: Shutterstock)

היתרונות הגלומים בקיום יחסי מין ידועים זה מכבר, ומעבר להשפעתו המיטיבה על הקשר הזוגי הוא גם בעל השפעה חיובית על הבריאות הפיזית והנפשית של האדם. מחקר חדש מצא השפעה נוספת ומפתיעה שתשמח כנראה נשים רבות. מסתבר שתדירות גבוהה של יחסי מין עשויה לדחות את כניסתן של נשים לגיל המעבר.
גיל המעבר מוגדר כשלב שמגיע 12 חודשים לאחר שאישה מקבלת את הווסת האחרונה, והוא מלווה בתסמינים כגון: גלי חום, שינויים במצב הרוח, הפרעות שינה ועוד. מחקרים קודמים מצאו שנשים נשואות נכנסות לגיל המעבר מאוחר יותר, ואת הסיבה לכך ביקשו לבדוק שתי חוקרות מיוניברסיטי קולג' לונדון (UCL). "לא נעשו ניסיונות רבים להסביר את הקשר הזה, ותהיתי אם מדובר בתגובה הסתגלותית לתדירות יחסי המין", הסבירה החוקרת הראשית, מייגן ארנוט, את הרציונל העומד מאחורי המחקר.
החוקרות ניתחו נתונים שנאספו מכ-3,000 נשים אמריקאיות במשך עשור. בתחילת המחקר היו הנחקרות בגיל ממוצע של 45, ומרביתן היו נשואות או בזוגיות. הן התבקשו לענות על מספר שאלות הבודקות האם הן קיימו יחסי מין, את תדירות יחסי המין וסוג יחסי המין (כולל מין אוראלי ואף עינוג עצמי), וסך הכל דיווחו על הרגלי יחסי המין שלהן 11 פעמים במהלך העשור. עד תום המחקר נכנסו 45% מתוכן לגיל המעבר, בגיל ממוצע של 52.
ממצאי המחקר, שפורסם ב-Royal Society Open Science, לא הצביעו על קשר בין נישואים לבין כניסה לגיל המעבר, אולם בהחלט נמצא קשר בין תדירות יחסי המין שמקיימות נשים לבין כניסתן לגיל המעבר. באופן ספציפי, לנשים שקיימו יחסי מין בתדירות של אחת לחודש היה סיכוי נמוך ב-19% להיכנס לגיל המעבר מסיכויין של נשים שקיימו יחסי מין בתדירות הנמוכה מאחת לחודש.
הקשר הזה היה אף בולט יותר כאשר הסתכלו החוקרות על נשים המקיימות יחסי מין אחת לשבוע. הן מצאו שלנשים שקיימו יחסי מין בתדירות של אחת לשבוע היה סיכוי נמוך ב-28% להיכנס לגיל המעבר בהשוואה לנשים שקיימו יחסי מין בתדירות הנמוכה מאחת לחודש.
מדוע תדירות גבוהה יותר של יחסי מין עשויה לדחות את הכניסה לגיל המעבר? הסיבה לכך, על פי החוקרות, היא שקיום יחסי מין מאותת לגוף שישנו סיכוי לכניסה להריון. לעומת זאת, אם אישה אינה מקיימת הרבה יחסי מין, כלומר כנראה שאינה עומדת להיכנס להריון, אין לגוף טעם להמשיך את מנגנון הביוץ, זאת מאחר שהביוץ דורש משאבים רבים מהגוף.
"במהלך הביוץ המערכת החיסונית של האישה נחלשת והיא פגיעה יותר למחלות. על כן, כאשר לא מתקיימת סבירות להריון בשל פעילות מינית נמוכה, זה לא יהיה מועיל להקצות אנרגיה לתהליך בעל מחיר גבוה", הן מסבירות. "תיתכן נקודה בחיים שבה עדיף להפסיק להשקיע אנרגיה בביוץ ולהתחיל להשקיע את האנרגיה במקומות אחרים, כמו למשל בעזרה עם הנכדים".
למרות זאת מסייגת החוקרת השניה, רות מייס, את הממצאים, ומדגישה שלא ניתן להסיק מהם שהגברת תדירות יחסי המין תמנע בהכרח את גיל המעבר. "כניסה לגיל המעבר הינה בלתי נמנעת, כמובן, ואין בנמצא התערבות התנהגותית שיכולה למנוע אותו. עם זאת, ממצאים אלה מהווים אינדיקציה לכך שתזמון גיל המעבר עשוי להשתנות", היא מסבירה.