הראל מרגיש נבוך ומבולבל. הוא בן 50, בזוגיות טובה ומאושרת מזה 30 שנה עם דנה, יש להם שלושה ילדים משותפים והוא עובד בחברת הייטק. לכל אורך הקשר בינו לבין דנה, הראל נמשך אליה מאוד. עד לאחרונה היו להם חיי מין מלאי תשוקה והם נהגו לעשות אהבה בתדירות של בין פעם לשלוש פעמים בשבוע. באופן כללי, הראל מרוצה ומסופק מחייו. הוא שמח על הקשר היציב וארוך הטווח שלו ושל דנה, גאה מאוד בשלושת ילדיהם ומוצא עניין והנאה בעבודתו.
אלא שבזמן האחרון משהו השתנה. הראל שם לב שחלה ירידה דרמטית בחשק המיני שלו והוא לא מבין למה. מגיל ההתבגרות הוא היה גבר מלא להט ואון, חיי המין שלו ושל דנה תמיד תפסו מקום מרכזי בזוגיות שלהם, וכעת הוא תוהה כיצד מגבר שנמשך לאשתו, מחפש את קרבתה ויוזם יחסי מין על בסיס קבוע, הוא הפך פתאום לגבר מרוחק, שנמנע מליזום קרבה פיזית ואינטימית.
"היא חששה שהראל כבר לא נמשך אליה, שאולי אחרי השנים הארוכות שלהם בקשר מונוגמי הוא איבד בה עניין, או גרוע מכך – שהוא מצא לעצמו מאהבת"
אם לא די בדאגותיו של הראל, גם דנה, זוגתו, לא יכלה שלא להבחין בשינוי שחל בבעלה. בהתחלה היא ניסתה שלא לדאוג והרגיעה את עצמה במחשבה שבטח הראל עובר תקופה לחוצה בעבודה, שהוא קצת עייף ושהמצב יחזור לקדמותו בהקדם, אך משנוכחה לראות שהריחוק של הראל נמשך ושהוא ממש נמנע מקרבה פיזית אליה, היא התחילה לדאוג.

2 צפייה בגלריה
מעטים הגברים שמיודעים עם התופעה, ורבים עלולים לחוש אשמה ובושה
מעטים הגברים שמיודעים עם התופעה, ורבים עלולים לחוש אשמה ובושה
מעטים הגברים שמיודעים עם התופעה, ורבים עלולים לחוש אשמה ובושה
(צילום: Shutterstock)

היא סיפרה לי שהיא חוששת שהראל כבר לא נמשך אליה, שאולי אחרי השנים הארוכות שלהם בקשר מונוגמי הוא איבד בה עניין, או גרוע מכך – שהוא מצא לעצמו מאהבת. שני בני הזוג נכנסו למצוקה, בלי לדעת כי אובדן החשק המיני של הראל עשוי להצביע על מצב רפואי בשם "היפוגונדיזם" – חוסר בהורמון הטסטוסטרון.

"4 מתוך 10 גברים מעל גיל 45 יסבלו מרמה נמוכה של טסטוסטרון"

הורמון המין הזכרי הוא ההורמון השולט בתשוקה וביצר המיני. הוא מגביר את תחושת המרץ והערנות, יש לו השפעות נוגדות דיכאון והוא קובע את רמת התשוקה והחשק המיני. בנוסף, להורמון חשיבות עצומה לתחושת הגבריות, וירידה ברמתו אצל הגבר עלולה לגרום לדיכאון, למצבי רוח קיצוניים ולירידה תלולה בהערכה העצמית ובחיוניות המינית.
הטסטוסטרון מיוצר באשכים ורמתו עולה בגיל ההתבגרות. כתוצאה מכך, מופיעים סימני המין המשניים אצל נערים - שיעור באזורים שונים בגוף, עיבוי של הקול ועלייה במסת השריר. בקרב אנשים צעירים ובריאים, רמות ההורמון הגברי בדרך כלל תקינות, אך החל מגיל 35-40 מתחילה לחול ירידה הדרגתית ברמות ההורמון, כשהמומחים מדברים על ירידה של כאחוז בשנה. איגוד האורולוגים האמריקאי אף מצא כי ארבעה מתוך עשרה גברים מעל גיל 45 סובלים מרמה נמוכה של טסטוסטרון.
גברים החווים חוסר בהורמון הטסטוסטרון, עלולים לסבול ממגוון תסמינים כגון: מצב רוח ירוד, ירידה במסת השריר ועלייה ברמות השומן בגוף, קשיי ריכוז, ירידה בתחושת החיוניות, ירידה באנרגיה, עייפות, חוסר חשק לעשות דברים ודכדוך.
מאחר שפעילות מינית מחייבת רמות תקינות של טסטוסטרון, החשק המיני והיכולת להגיע לזקפה עלולים להיפגע עד כדי היעדר מוחלט. במצב כזה, שימוש בתרופות לשיפור הזקפה כמו ויאגרה, סיאליס ולויטרה נידון לכישלון, מכיוון שאין אפשרות להגיע לזקפה כאשר מדדי הטסטוסטרון נמוכים מדי ונמצאים מחוץ לטווח הנורמה.
פרופסור רפי חרותי, מומחה ברפואת שיקום, סקסולוג ומנהל שותף במרפאת "אישי", מסביר על חשיבות האבחון והטיפול בהיפוגונדיזם: "מי שסובל מרמה נמוכה של טסטוסטרון מוכרח לקבל תוספת של ההורמון - ולא רק למען החשק, הפוריות והתפקוד המיני. לרמות נמוכות מאוד של ההורמון עלולות להיות השלכות בריאותיות נוספות, הכוללות סיכון גבוה יותר ללקות במחלות לב וכלי דם, אוסטאופורוזיס וסוכרת".
"מי שסובל מרמה נמוכה של טסטוסטרון מוכרח לקבל תוספת שלו. לרמות נמוכות עלולות להיות השלכות בריאותיות הכוללות סיכון גבוה ללקות במחלות לב וכלי דם, אוסטאופורוזיס וסוכרת"
מחסור בטסטוסטרון ניתן לזהות בבדיקת דם פשוטה, אליה מפנה רופא המשפחה, ואם רמת ההורמון נמצאת מתחת לטווח הנורמה, יש מספר פתרונות פשוטים שיכולים לעזור כדי להביא אותו לרמה תקינה. "כשחסר למישהו אינסולין ויש לו סוכרת – רושמים לו אינסולין. באותה מידה אם האשכים מייצרים פחות טסטוסטרון, ניתן להשלים אותו על ידי מתן חלופות טסטוסטרון", מסביר פרופ' חרותי.

2 צפייה בגלריה
"היא חששה שהראל כבר לא נמשך אליה"
"היא חששה שהראל כבר לא נמשך אליה"
"היא חששה שהראל כבר לא נמשך אליה"
(צילום: shutterstock)

"צריך להבין שעד לפני כמאה שנים תוחלת החיים הממוצעת עמדה על גיל 35, ולקראת הגיל הזה הגוף היה מתוכנת לסיים את החיים. הרפואה המודרנית אומנם התקדמה, אבל האבולוציה של הגוף לא. לכן גבר בגיל 65 יכול להגיע לירידה של כ-35 אחוזים ברמת הטסטוסטרון, ירידה שהיא כבר בהחלט משמעותית".
פרופ' חרותי מסייג ומזכיר שכשאין מחסור בטסטוסטרון, בהחלט לא כדאי לקחת תוספים. "זה לא ישפר את הביצועים המיניים כי תוספת טסטוסטרון משפרת חשק ותפקוד רק אצל מי שחסר להם", הוא מבהיר. "לצערי, גברים צעירים שעוסקים בפיתוח הגוף לא פעם לוקחים סטרואידים או טסטוסטרון, והדבר עלול לגרום לנזק בלתי הפיך.
"אם נותנים טסטוסטרון ממקור חיצוני לגבר צעיר, המוח שלו מבין שיש מספיק טסטוסטרון ושאין צורך לייצר אותו באשכים. במקרה כזה, האשכים יפחיתו את ייצור הטסטוסטרון ובמקביל יפסיקו לייצר זירעונים. מצב כזה עלול להביא לפגיעה בלתי הפיכה בייצור הזירעונים ובפריון ואז, גם אם נטילת הטסטוסטרון תיפסק, האשכים כבר לא ייצרו זירעונים".
"עד לפני כמאה שנים תוחלת החיים הממוצעת עמדה על גיל 35, ולקראת הגיל הזה הגוף היה מתוכנת לסיים את החיים. הרפואה המודרנית אומנם התקדמה, אבל האבולוציה של הגוף לא"
אם כן, רמות תקינות של הורמון הטסטוסטרון חיוניות לבריאות ולתפקוד התקין של גברים. מחסור בהורמון עלול לגרום למגוון תסמינים כגון: מצב רוח ירוד, קושי להתרכז, ירידה בתחושת החיות והוויטליות, עייפות ודכדוך. להורמון השפעה מכרעת על התפקוד המיני ומחסור בהורמון עלול לגרום לאובדן מוחלט של החשק המיני והזקפה.
החדשות הטובות הן שהאבחון והטיפולים פשוטים מאוד, וכוללים בדיקת דם אליה מפנה רופא המשפחה, ומתן חלופות טסטוסטרון במקרים של חוסר. כמעט מחצית מהגברים מעל גיל 45 סובלים ממחסור בטסטוסטרון אך לא פונים לקבלת טיפול רפואי בשל חוסר מודעות לבעיה ולאפשרויות הטיפול.
אם אתה גבר מעל גיל 45 וסובל מהתסמינים שמוזכרים בכתבה, אני מאוד ממליצה לפנות לרופא המשפחה שלך לבירור רמות הטסטוסטרון ולקבלת טיפול רפואי מתאים.
בהצלחה!
  • לשאלון ADAM לבדיקה עצמית בחוסר בטסטוסטרון אצל גברים
שולמית שפרבר היא מטפלת מינית מוסמכת וחברת צוות במרפאה לטיפול מיני בבית החולים "רעות" ובמרפאת "אישי"