1 צפייה בגלריה
אביבית בר זוהר קמפיין פלורמר
אביבית בר זוהר קמפיין פלורמר
אביבית בר זוהר לקמפיין פלורמר
(צילום: אלמוג גבאי)


נשים מיניות נאלצות לשלם מחיר חברתי לא קל. כאשר הן מתנהגות בצורה שנתפסת כמתירנית מינית או מתלבשות בצורה שנחשבת לחושפנית, הן זוכות לשורה של סנקציות החל מתיוגן בשלל סטריאוטיפים לא מחמיאים, דרך "סלאט שיימינג" ועד להתנהגות עוינת ופוגענית. באופן מפתיע, מחקר עבר כבר הראה כיצד המיניות הנשית מפוקחת בראש ובראשונה על ידי נשים אחרות, שנוטות להעניש נשים מיניות במידה רבה יותר מגברים.
עוד בנושא:
לאחרונה, החליטו חוקרות לבדוק כיצד תפיסות שליליות משפיעות על נשים מיניות, ומצא כי נשים מתאימות את לבושן להרכב הנוכחים בסיטואציות חברתיות, ובאופן ספציפי – נוטות לטשטש את המיניות שלהן באמצעות בחירה בבגדים "צנועים" יותר כאשר הן עומדות לפגוש בנשים זרות.
המחקר, שפורסם ב-Social Psychological and Personality Science, הורכב מסדרה של ארבעה ניסויים. בשלב הראשון ביצעו החוקרות ניסוי ראשוני שכלל 79 נשים ו-63 גברים, וביקש לבדוק את התפיסות הקיימות לגבי האופן שבו מגיבות נשים לנוכחות של נשים מיניות. נמצא שהן גברים והן נשים ציפו מנשים להפגין אגרסיביות רבה יותר (למשל על ידי התנהגות שנתפסת כ"ביצ'ית") כלפי אישה הלבושה בשמלה חושפנית, לעומת אישה הלבושה בשמלה המכסה את העור.
השלב השני כלל שלושה ניסויים נוספים שבהם השתתפו 584 נשים בסך הכל. הניסויים בדקו אילו פריטי לבוש ייטו נשים ללבוש לסוגים שונים של מפגשים חברתיים. כך, כאשר נאמר לנחקרות שהן עומדות להשתתף במפגש שכולו על טהרת המין הנשי, הן נטו לבחור בפרטי לבוש צנועים יותר לעומת סיטואציה של מפגש מעורב של גברים ונשים. נטייה זו הייתה חזקה במיוחד בקרב נשים שהחשיבו את עצמן למושכות פיזית.
"נשים שנתפסות כמתירניות מינית ו/או כנחשקות, מושכות אליהן אלימות רבה יותר מצד נשים", אומרות החוקרות מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת אוקלהומה. "מחקרנו מראה שנשים מודעות לכך, ולכן חלקן עשויות להגן על עצמן באופן אקטיבי באמצעות הלבוש". החוקרות טוענות כי התנהגות זו מעידה על חשיבה רציונלית ואסטרטגית מצד הנשים. "נשים מודעות לאיומים שמוצגים להן ע"י אחרים, ופועלות בדרכים מתאימות כדי להימנע מהאיומים הללו".
כאשר המשיכו החוקרות בניסויים הנוספים הן מצאו שאותן נשים שהחשיבו את עצמן כמושכות, גם נטו להתלבש בצורה פחות חושפנית כאשר נפגשו עם חברה פוטנציאלית ממין נקבה. אך כאשר הן עמדו להיפגש עם חברה קיימת, הדבר לא השפיע כלל על לבושן. בניגוד לכך, נשים שהחשיבו עצמן כפחות מושכות, דווקא נטו להתלבש בצורה חושפנית יותר כאשר נפגשו עם חברה פוטנציאלית, לעומת מפגש עם חברה קיימת.
"פסיכולוגיה חברתית התמקדה עד היום בתהליכים קוגניטיביים והתנהגותיים של גברים, והתייחסה לפסיכולוגיה הגברית כברירת המחדל, אבל גברים ונשים עומדים מול אתגרים נבדלים", הסבירו החוקרות את הרציונל שעומד מאחורי מחקרן.
"התמקדנו בדינמיקות שבתוך העולם החברתי הנשי דווקא בגלל שהוא כמעט ולא נחקר, כך שהפרויקט הזה נולד מתוך רצון לחקור כיצד נשים מנווטות באופן אקטיבי ואסטרטגי את העולמות החברתיים הבלתי נחקרים הללו. כמו גברים, נשים יכולות להתחרות – על חברים, סטטוס ופרטנרים רומנטיים. ברגע שאנו מכירים במציאות שבה נשים הן סוכנים עצמאיים שמתחרים זה בזה באופן אגרסיבי, אנחנו יכולים לייצר כל כך הרבה שאלות לגבי האופן שבו נשים מגנות על עצמן מפני האגרסיביות הזאת".
למרות זאת, חשוב לציין שכאשר הדבר נוגע להחלטות הלבוש, הימנעות מאלימות של נשים אחרות היא רק גורם אחד מיני רבים המשפיע על מערך ההחלטות של נשים. "לא נטען שנשים אחרות הן תמיד הקהל היחיד שאליו מכוונות נשים בבחירת הלבוש שלהן, ואפילו כאשר נשים אחרות הן אכן הקהל המיועד, לא נצפה שהחלטות הלבוש של נשים תמיד ינבעו רק מתוך ניסיון להימנע מאלימות של נשים אחרות", מודות החוקרות.