"זה לא נעים ללכת לרופא ולהגיד, 'שומע? אני לא מתפקד מבחינה מינית'. מעבר לבושה שבדבר, להרבה גברים קשה להודות בזה בפני עצמם", טוען פרופסור אילן גרינולד, מנהל היחידה לנוירואורולוגיה והמרפאה להפרעות בתפקוד המיני במרכז הרפואי רמב"ם.
"זה אומר שמי שסובל מהבעיה צריך לעבור שני מכשולים: קודם כל, להכיר בחוסר התפקוד שלו, ואחר כך להתגבר על מחסום הבושה ולפנות לעזרה רפואית. לפי סקרים שבוצעו בעולם, בין 30 ל-40% מהגברים סובלים מהפרעת זקפה בדרגה בינונית עד מלאה, ושיעור הגברים הסובלים מבעיות זקפה בגילי 70-40 עומד על כ-50%".
מה לגבי ישראל? סקר חדש שביצע מכון גיאוקרטוגרפיה עבור הסטארט-אפ הרפואי Ohh-Med Medical, בדק את מידת שביעות הרצון של הגברים הישראלים מהתפקוד המיני שלהם, ואת מידת הנכונות שלהם לפנות לעזרה מקצועית. תוצאות הסקר חושפות נתונים מדאיגים: כשני שליש (63%) מהגברים הישראלים בגילי 40-65 מרגישים שהזקפה שלהם אינה חזקה כבעבר, אולם רק מחציתם (55%) הודו כי ישקלו לפנות לייעוץ מקצועי כדי לשפר את התפקוד המיני שלהם.

3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
בעיות זקפה. "מעבר לבושה שבדבר, להרבה גברים קשה להודות בזה בפני עצמם"
(צילום: Shutterstock)

בדומה לדבריו של פרופסור גרינולד, הסיבה המובילה להימנעות מפנייה לטיפול היא מבוכה (38%), במיוחד בקרב הגברים שאינם מרוצים מחוזק הזקפה שלהם (47%). חסמים נוספים הם: חוסר תחושת דחיפות (23%), תפיסת הטיפול כיקר מדי (19%), וכן העדפת פתרונות שאינם מצריכים מרשם רופא (18%).
עוד עולה מתוצאות הסקר כי רמת שביעות הרצון מחוזק הזקפה יורדת ככל שעולה הגיל, ונמצא כי הנטייה הדתית מהווה גורם משפיע על רמת שביעות הרצון, עם 28% מהגברים הדתיים שאינם שבעי רצון מהתפקוד שלהם, לעומת 17% בלבד בסקר הכללי.

"כשגבר לא מתפקד, הוא מרגיש פחות גברי"

"הופתעתי מהנתונים כי הם דומים לסקרים שנעשו גם לפני 20 שנה, והייתי מצפה לראות שינוי לאור התקדמות השיח על המיניות והפתיחות שיש כיום לנושא", מודה פרופ' גרינולד, שלא חושש לספר כי התאכזב מתוצאות הסקר.
מה מונע מהפין להזדקף בזמן הגירוי המיני?
"צריך קודם כל להבין את תהליך היווצרות הזקפה - כשיש גירוי מיני נכנס הרבה דם בבת אחת לתוך איבר המין, ואיבר המין מתמלא ומתגבש ונעשה מתוח, ארוך ורחב יותר. יציאת הדם נמנעת הודות לסיבי הקולגן שיושבים בעיקר במעטפת של הפין כשהאזור מתוח, ומונעים יציאה של הדם. אך כשהקולגן אינו תקין, הדם בורח, ואז או שאין זקפה או שיש זקפה חלקית".

3 צפייה בגלריה
אילן גרינולד
אילן גרינולד
פרופסור אילן גרינולד. 20 שנה עברו והגברים עדיין מתביישים לקבל טיפול
(צילום: באדיבות המרפאה של אילן גרינולד)

ירידה בעוצמת הזקפה בהכרח קשורה בגילו של הגבר?
"השכיחות של הבעיה אכן עולה עם הגיל, לא בגלל הגיל כמו בגלל הופעת גורמי סיכון שפוגעים בתפקוד הזקפתי, כמו למשל: יתר לחץ דם, סכרת, שומנים בדם, עודף משקל, עישון ועוד. אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית ותזונה נכונה, יכול למנוע את הירידה בתפקוד. יש גם גורמים נוספים - סביבתיים, שמשפיעים מאוד, אם זה מצב סוציו-אקונומי וחינוך דתי-שמרני, שעלולים לפגוע בפעילות מינית סדירה".
אילו פתרונות קיימים לכך בשוק?
"עד לפני עשור כל הפתרונות לבעיה היו פר האקט המיני עצמו. אבל כשאתה לוקח ויאגרה, זה פותר את הבעיה לערב אחד בלבד וזה לא עובד על שיפור המנגנון של הזקפה. אותו הדבר עם טיפול בהזרקות לפין - יש טיפול שבו מזריקים לפין חומר רדיואקטיבי שמרחיב את כלי דם. החומר הזה יודע לאפשר לך זקפה תוך עשר דקות, שנופלת אחרי חצי שעה עד 45 דקות. במצב כזה, אם אין לך את הזריקה או את הוויאגרה, לא תוכל לתפקד. הדבר היחיד, עד לפני עשור, שאפשר תפקוד ספונטני, מתי שאתה רוצה, היה השתלה של תותב לפין. יש תותב מתנפח ויש גם תותב חצי נוקשה, שבו אתה בעצם מיישר ומקפל את הפין".

3 צפייה בגלריה
טיפול תרופתי. פותר את הבעיה לערב אחד בלבד
טיפול תרופתי. פותר את הבעיה לערב אחד בלבד
טיפול תרופתי. פותר את הבעיה לערב אחד בלבד
(צילום: shutterstock)

"כיום מתפתחים טיפולים שמטרתם לשפר את מנגנון הזקפה לאורך זמן. יש למשל טיפול בגלי הלם - זאת אנרגיה שמעוררת באזור הפין ייצור של כלי דם חדשים המזרימים דם לתוך איבר המין, ואז יכולה להיות זקפה יותר טובה. זה פתרון שהוא יותר פיזיולוגי, ואחרי סדרת טיפולים בגלי ההלם אתה יכול להגיע לזקפות יותר טובות. יש לטיפול הזה יתרונות וחסרונות. אנחנו יודעים שהיעילות היא בסביבות 70 אחוז, אך אצל סוכרתיים פחות.
"יש גם מכשיר חדש המבוסס על גלי רדיו שמשפיעים על סיבי הקולגן. כשאתה מפעיל גלי רדיו, הגורמים לחימום, על אזור מוגבל, אתה עושה הרחבה של כלי הדם ומאפשר יותר כניסה של דם לפין. זה אומר גם יותר כניסה של חמצן ושל חומרים שיכולים לעזור בריפוי של מנגנונים לא תקינים. המכשיר הזה נועד לשימוש ביתי. המדע היום מתקדם ויש מגוון טיפולים ופתרונות, כשהמחקרים והמוצרים האחרונים מתמקדים יותר בריפוי הבעיה מאשר בפתרונות זמניים ונקודתיים".
"עבור הגבר הטיפוסי, התפקוד המיני מייצג את הגבר הדומיננטי, הכובש, השולט, החזק והמכריע. המשמעות של זה היא שרק עם פין מתפקד תוכל להיות גבר שלם, וכשהגבר לא מתפקד, מבחינתו הוא פחות גבר, ולצערי גם נשים חושבות כך לפעמים"
עם זאת, פרופ' גרינולד מזהיר מפני תרופות וטיפולים שמפורסמים חדשות לבקרים באינטרנט, חלקם נטולי כל ביסוס מדעי: "יש היום באינטרנט, בלי סוף, כל מיני חיקויים וזיופים. אני יודע שגם משווקים דברים שאין עליהם שום ביסוס מדעי, לא על יעילות ולא על בטיחות. במקרים של זיופי תרופות, זה אפילו מסוכן.
"לצערי, אם יש לך יתר לחץ דם או סוכרת, אז ברור שאין לך בעיה ללכת לרופא כי אין אלמנטים הקשורים לתדמית שלך. אבל במקרה של התפקוד המיני יש לכך השלכות אחרות. עבור הגבר הטיפוסי, התפקוד המיני מייצג את הגבר 'הגברי', הדומיננטי, הכובש, השולט, החזק והמכריע. הפין הוא לא רק ההנאה מהתפקוד המיני, בכל התרבויות הסמל הפאלי הוא סמל לעוצמה ולפוריות. המשמעות של זה היא שרק עם פין מתפקד תוכל להיות גבר שלם, וכשהגבר לא מתפקד, במינוח הישן 'אימפוטנט', אז מבחינתו הוא פחות גבר, ולצערי גם נשים חושבות כך לפעמים.
"אז זאת אומנם לא בעיה שאתה מת ממנה והיא אינה מסכנת חיים או מצריכה טיפולים הכרוכים בסבל, אבל זאת בעיה שלחלוטין פוגעת בזוגיות ובפוריות. במגזרים הדתיים למשל, גבר שאינו מתפקד הוא אינו ראוי. אני מאוד ממליץ לאותם גברים שמתמודדים ביום-יום שלהם עם קשיים בתפקוד המיני, לפנות לרופא המשפחה, לרופא מומחה או למטפלים מיניים מוסמכים, ולקבל עזרה שיכולה לעזור בשיקום חיי המין הבריאים שמגיעים להם".
  • הסקר נערך בחודש מאי 2022 במסגרת סקר אינטרנטי בקרב 500 גברים בגילאי 40 ומעלה המהווים מדגם מייצג של אוכלוסייה זו. טווח השגיאה הסטטיסטית המרבית בנסיבות דגימה זו הוא 4.36% +, ברמת מובהקות סטטיסטית של 95%.