2 צפייה בגלריה
אישה סובלת
אישה סובלת
כאבים בזמן החדירה נפוצים משנדמה
(צילום: shutterstock)

יחסי מין אמורים להיות מהנים ומענגים. כך למדתי מהסרטים, מהספרים, מהחברות שלי. אני פוגשת בחור, מחליפים מבטים, מתחילים לצאת ולבלות, מתחבקים ומתלטפים. אני ממש רוצה אותו והוא אותי, אך ברגע האמת, במקום להתענג ממעשה האהבה, החדירה לנרתיק מכאיבה לי. אני מתאפקת. טוב, זו הפעם הראשונה, זה יעבור. אך לא, זה ממשיך להיות כואב, מגרד ושורף גם ביתר הפעמים.
אני הולכת לרופא נשים, הוא בודק ורושם לי משחה להדברת פטריות. ושוב, עוד משחה, ועוד. נוצר מתח ביני ובין בן הזוג. לפני כל אקט מיני אני נכנסת לכוננות, שמה ג'ל, מכינה את עצמי לסבל הזה, רק להיות נורמלית, רק להמשיך "לקיים יחסי מין סדירים" עם בן זוגי האהוב.
כשהכאב לא עובר, לאט-לאט אני מתחילה לאבד את החשק המיני. אני רוצה, אבל הגוף שלי כבר לא רוצה בזה. כואב לי, למה שארצה לסבול? בן הזוג שלי מרגיש את זה, הוא נעלב ושואל, "מה, את לא רוצה אותי יותר?", וכשהזמן חולף הוא מפסיק לקיים איתי יחסים. אנחנו מתרחקים, כועסים, ייתכן שאפילו נפרדים. היית שם? מזהה את הסיטואציה? הגיע הזמן להבין למה זה קורה ומה ניתן לעשות בנידון.

אלו הסיבות הנפוצות לכאבים בחדירה

מחקרים מראים שכ-16% אחוז מהנשים סובלות מכאבים בזמן החדירה. הסיבה יכולה להיות פיזיולוגית - קרום הבתולין עבה ונוקשה; יש מחיצה בנרתיק או שנוצרה צלקת כתוצאה מתפר אחרי הלידה. תיתכן גם סיבה הורמונלית - למשל, ירידה ברמת האסטרוגן בגיל המנופאוזה, בזמן ההנקה או בעת נטילת גלולות.
מסתבר שכ-90% מהנשים הצעירות אשר מתלוננות על כאב בחדירה נוטלות גלולות למניעת היריון. הגלולה למניעת היריון הומצאה ב-1960 והביאה לשינוי אדיר במעמד האישה. אלא שעם חלוף הזמן, נמצא כי לגלולה יש גם לא מעט תופעות לוואי. בין היתר, גלולות יכולות לגרום לירידה בחשק המיני או ליובש בנרתיק. יובש גורם לכאב בחדירה, כאב מגביר את חוסר החשק למין ונוצר מעגל שלילי שמזין את עצמו. כך, שרירי רצפת האגן כבר מראש מתכווצים בתגובה לכאב הפוטנציאלי, הכיווץ גורם לירידה באספקת הדם לשריר, וכתוצאה מכך הכאב רק גדל ומתפשט.

2 צפייה בגלריה
תמונת אישה עם גלולות נגד היריון
תמונת אישה עם גלולות נגד היריון
גלולות למניעת היריון. לא פעם הסיבה לכאב היא תופעות לוואי שמקורן בגלולה
(צילום: Shutterstock)
סיבות נוספות לכאבים בחדירה יכולות לנבוע מגורמים פסיכולוגיים: חוסר בידע על מבנה ותפקוד איברי המין, חינוך מיני לקוי, רקע משפחתי ותרבותי עם מרכיבי השתקה של המיניות, איסור על מגע עצמי ואוננות, מסרים שליליים כלפי הנאה מינית של נשים ("רק אישה לא טובה או זונה נהנית ממין"), ניצול מיני או אלימות בילדות, וכן סקס ראשון טראומטי.

איך ניתן לטפל?

קודם כל, ההמלצה היא לפנות לסיוע. לצערי, רוב הנשים מגיעות לטיפול מיני כשנתיים עד חמש שנים מתחילת הופעת הכאב. ככל שעובר זמן רב יותר, כך הכאב מתקבע, מתרחשים שינויים במבנה העור, נוצרים תסכול, אכזבה וריחוק, וקשה יותר לטפל. על כן, אם את סובלת מהכאבים המתוארים, ההמלצה היא לא לחכות, ולפנות לטיפול מיני כמה שיותר מהר.
בטיפול המיני אני אשאל הרבה שאלות על מנת להכיר את הרקע הרפואי והגופני של האישה, כמו גם את הרקע הרגשי, משפחתי ותרבותי שלה. הבדיקה הגינקולוגית בטיפול המיני נעשית באופן רגיש ועדין, עם הרבה הכנה והסברים לפני, בזמן ואחרי הבדיקה. בנוסף, אני אתן לאישה מראה להסתכלות עצמית על איבר המין ואסייע לה להכיר היטב את פרטי איבר המין שלה.
בבדיקה אסתכל על צבע העור, אבדוק בעדינות רגישות באזורים שונים בפתח הפות. אם ניתן להחדיר אצבע, אני אבדוק את טונוס השרירים סביב פתח הנרתיק. במקרה של גורם פיזי - הטיפול יכלול ניתוח להסרת המחיצה בנרתיק או טיפול רפואי במצבי דלקת מוכחת בפות.
אם הבעיה נובעת מחינוך מיני לקוי, הטיפול יתאפיין בשיחות, מתן חינוך וידע מיני עדכני, עבודה על שחרור מדעות קדומות, הרגעת המתח סביב מין על ידי תקופת התנזרות מחדירה, שיחות עם האישה ועם בן זוגה. בנוסף, אלמד את האישה ואת הגבר שכדי לקיים מיניות מהנה, עליהם לזכור כי חדירה אינה תנאי הכרחי! בהחלט אפשר לעשות מין ללא חדירה ולהתענג עליו.
דרכי טיפול נוספות יכללו: התיידדות עם המיניות ועם איבר המין. האישה תקבל הדרכה לתרגול בבית, עם הנחיות להסתכלות בעזרת מראה, מגע באיבר המין, מריחת שמנים טבעיים ועיסוי עדין של מפתח הפות. במקרה הזה, אמליץ לה להיפטר מבשמים, פדים ולבוש הדוק מדי.
פיזיותרפיסטית רצפת אגן המיומנת בטיפול מיני, תעזור בשחרור המתח בשרירי רצפת האגן על ידי תרגול עצמי מודרך, ביו-פידבק ושימוש ב'מאמני נרתיק'. 'מאמני נרתיק' הם מבנים דמויי פין המגיעים בגדלים שונים. האישה מודרכת כיצד להחדיר אותם בעצמה, כדי שבהדרגה היא תלמד להרפות ולהגיע לחדירה של איבר מין.
היום בו אישה מצליחה לקיים יחסי מין עם חדירה ללא כאב הוא יום משמח עבורה ועבור בן הזוג. אל תתפשרו על חיי המין שלכן, ואל תיכנעו לכאב. יש המון דרכים ליהנות היום.
בהצלחה!
ד"ר שלומית שדמון היא מנהלת המרפאה לשיקום וטיפול מיני, המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין מקבוצת כללית