2 צפייה בגלריה
אל תשכחו לעבור על הפרופיל שלכם לפני הפרסום
אל תשכחו לעבור על הפרופיל שלכם לפני הפרסום
אל תשכחו לעבור על הפרופיל שלכם לפני הפרסום
(צילום: shutterstock)


כולנו מודעים לחשיבותו של רושם ראשוני במפגש עם אנשים חדשים בכלל, ועם פרטנרים רומנטיים פוטנציאליים בפרט. אנחנו בוחנים את לבושם ואת האופן שבו הם מדברים, ולעיתים מחווים עליהם דעה עוד לפני ששמענו את תוכן דבריהם. כיום, כשמרבית ההיכרויות הרומנטיות מתבצעות באמצעות התיווך של הרשת, הרושם הראשוני מתהווה עם קריאת הפרופיל שלנו.
דמיינו שגלשתן לאתר ההיכרויות החביב עליכן. אתן רואות תמונה של בחור אטרקטיבי, ומחליטות לקרוא את הפרופיל המקוון שלו. איזו אישה הוא מחפש? אתן תוהות בינכן לבין עצמכן, ומיד מגלות שהוא מחפש את האחת ש"אני ישר ידע שהיא האישה של חיי, כי שזה זה – זה זה". האם הייתן נותנות לו צ'אנס, או שהייתן פוסלות אותו על הסף?
על פי משתמשי OkCupid, כנראה שאותו בחור לא היה מקבל צ'אנס. בסקר שנערך בקרב משתמשי האתר, ציינו 75% מהמשתתפים כי הם פחות נוטים לענות לאדם שבפרופיל שלו יש טעויות לשוניות. לפיכך, האתר ממליץ למשתמשים לעבור על הטקסט לפני פרסום הפרופיל שלהם, לבדוק איות ודקדוק ולערוך הגהה.

2 צפייה בגלריה
אוקיי קיופיד
אוקיי קיופיד
אוקיי קיופיד
(צילום: shutterstock)

לאחרונה, בהשראת ההמלצה של OkCupid, החליטו חוקרים מהמחלקה לתקשורת באוניברסיטת טילבורך שבהולנד לערוך סדרה של ניסויים, באמצעותם הם יבחנו באופן אמפירי אחת ולתמיד, האם טעויות שפה בפרופיל אכן גורמות למבצען להיראות פחות אטרקטיבי בעיני המחפשים.

"רק שליש מהמשתתפים הבחינו בטעויות"

המחקר החדש, שפורסם ב-Journal of Social and Personal Relationships, הורכב משני מערכי מחקר נפרדים. בשלב הראשון הציגו החוקרים בפני 373 משתמשים של אפליקציית הכרויות שני פרופילים שונים. האחד כלל טעויות בשפה, ואילו השני היה חף מטעויות. הנחקרים התבקשו לדרג את שני הפרופילים על פי מידת האטרקטיביות שלהם, והם דירגו את הפרופילים שבהם יש טעויות שפה כאטרקטיביים פחות (הן מבחינה חברתית והן מבחינה רומנטית) מהפרופילים שנכתבו ללא טעויות.
עם זאת, לממצאים אלה יש סייג מעניין - כדי ששגיאות כתיב ישפיעו על מידת האטרקטיביות הנתפסת של השוגה, על הקורא להבחין בהן, וכפי שכבר ניתן בוודאי לנחש, לא כל אלו שעוברים על הפרופיל בכלל שמים אליהן לב. כך למשל, בקרב משתתפי המחקר, רק כשליש (33.5%) מהמשתתפים בכלל שמו לב לכך שנעשו טעויות. מסתבר, אם כך, שמרבית האנשים אינם מבחינים בטעויות שפה בפרופילים המופיעים באתרי הכרויות. אולם עבור אלו שכן מבחינים, הטעויות בהחלט פוגעות ביכולתם לראות את בעל הפרופיל כדייט פוטנציאלי.
בשלב השני של המחקר, נכנסו החוקרים בעובי הקורה, וביקשו לבדוק האם כל טעויות השפה משפיעות באותה המידה, או שמא לטעויות מסוגים שונים ישנה השפעה שונה על הרושם שנקבל מבעל הפרופיל. המחקר הפעם כלל 365 נחקרים והשווה בין שני סוגים של טעויות – טעויות מכאניות פשוטות יחסית של שיכול אותיות, וטעויות דקדוקיות של שימוש לא נכון בחוקי השפה.
החוקרים מצאו שלסוגים שונים של טעויות יש השפעה שונה על הרושם הראשוני שלנו, וזאת מאחר שאנחנו משייכים סוגים שונים של טעויות למאפייני אישיות שונים. טעויות מכאניות נתפסו כסימן לחוסר שימת לב, בעוד שטעויות דקדוקיות נתפסו כסימן לאינטליגנציה נמוכה. עם זאת, תהא אשר תהא הטעות, גם חוסר שימת לב וגם אינטליגנציה נמוכה השפיעו באופן שלילי על מידת האטרקטיביות הנתפסת של השוגה וכתוצאה – גם על הנכונות לצאת אתו לדייט.
מממצאים אלה מסיקים החוקרים כי אנשים צריכים להימנע מטעויות שפה בפרופיל שלהם. "אם אינכם בטוחים בעצמכם לגבי תדירות טעויות השפה שלכם, בקשו מאדם אחר לערוך הגהה לפרופיל שלכם", מייעץ העורך הראשי של המחקר. "על אף שמצאנו שאנשים רבים אינם שמים לב או שאינם מודעים לכך, שבטקסט שלפניהם יש טעויות, מומלץ להימנע ממצב בו יניחו שיש לכם מאפייני אישיות שליליים. אם יניחו שאתם חסרי אינטליגנציה או שאינכם קשובים, הפרופיל שלכם ייפסל באופן מידי".
"קשה להאשים אנשים שפוסלים על סמך טעויות בשפה, משום שלאנשים יש מלאי מוגבל של מידע אודות האדם, מתוכו הם צריכים לייצר רושם ראשוני זריז, ולהחליט אם יש להם עניין ליצור עמו קשר. לפיכך, כל פיסות המידע הקטנות ביותר יכולות להשפיע על הרושם שאחרים מגבשים עליכם.
"בנוסף, מידע שמסופק על ידי בעל הפרופיל ללא כוונה, הוא בעל חשיבות גבוהה בקונטקסט של אתרי הכרויות. ידוע שאנשים באתרי הכרויות נוטים להציג את הצד האטרקטיבי ביותר באמצעות הסתרת הרגלים רעים והדגשת תכונות חיוביות. לכן, דווקא מידע שלא נמצא בפיקוחו ובשליטתו של בעל הפרופיל מקבל משקל רב יותר", מסביר החוקר.