3 צפייה בגלריה
בגידה היא תרחיש נפוץ ביותר
בגידה היא תרחיש נפוץ ביותר
בגידה היא תרחיש נפוץ ביותר

רוב הבגידות מתרחשות על ידי בני ובנות זוג שכלל לא חשבו שהם יבגדו. הם באמת ובתמים התכוונו להיות נאמנים זה לזו כל חייהם. למעשה, אם הייתם שואלים אותם ביום חתונתם, הם כנראה היו אומרים לכם שהמחשבה על זה שהם יבגדו (או שיבגדו בהם) היא מגוחכת ומטופשת, ולהם זה לעולם לא יקרה. ובכל זאת, זה קרה.

איך נולדת בגידה?

בגידה לא מתרחשת בפתאומיות ומשום מקום. היא צומחת ומתפתחת ביחסים בהם הצרכים הבסיסיים של אחד או של שני בני הזוג לא מקבלים מענה. דמיינו לכם את התרחיש הבא: אתם חיים זמן רב יחד בבית ללא תקשורת, לא מדברים זה עם זו, לא יוצרים מגע, אין ביניכם אינטימיות, בן הזוג מזלזל או לוקח אתכם כמובנים מאליהם.
הוא מתעלם, נמצא רק בעולמו שלו, בנייד או בטלוויזיה, לא מחמיא ולא משתף. ואז, יום אחד, עמית לעבודה מחמיא לך, נותן לך תשומת לב, משתף אותך במחשבות, בהתלבטויות, מתייעץ איתך ומעריך את מה שיש לך להגיד. אתם צוחקים, הרבה, והבילוי המשותף הופך להיות הרגע הכי מאושר שלך ביום.

3 צפייה בגלריה
גבר ואישה יושבים קרוב בבית קפה
גבר ואישה יושבים קרוב בבית קפה
"יום אחד עמית לעבודה מחמיא לך ואתם מתקרבים"
(צילום: Shutterstock)

תסריטים כאלה הם נפוצים מאוד בזוגיות, גם אם הם לא מובילים בסוף לבגידה פיזית. כשגברים ונשים פוגשים מישהו מחוץ לזוגיות שממלא חוסר גדול שקיים בתוך הזוגיות שלהם, זה אנושי לרצות את חברתו יותר ויותר. כאשר אדם מרגיש לא אהוב או שלוקחים אותו כמובן מאליו, בגידה היא לפעמים הדרך שלו להתחבר מחדש לאדם שהיה פעם, לפני שהפך ל"בלתי נראה" בעיני בן/ת הזוג. כשהזוגיות היא מִדְבּר, ופוגשים בדרך מישהו שמציע מקום מוצל ונעים לנוח בו ולשתות מים, זה לא תמיד פשוט לסרב.
המציאות מוכיחה שוב ושוב שערך הנאמנות בזוגיות נשחק כאשר אחד או שני הצדדים מרגישים לא מוערכים ולא נאהבים. חשוב להבין כי הדאגה לצרכים הרגשיים והפיזיים של הצד השני בזוגיות היא לא בגדר מותרות, אלא הכרח.
אם אנחנו לא מחמיאים, מפגינים אהבה, מקשיבים, מדברים וגורמים לצד השני להרגיש שהוא חשוב לנו, אל לנו להיות מופתעים אם הצד השני מתרגש כשהוא נתקל בדברים הללו במקום אחר. אגב, גם אלה שמאמינים שהם לעולם לא יבגדו - אמונתם עלולה להתערער אחרי תקופה של זוגיות ללא הערכה ואהבה.

כוח העל של הזוגיות

אין בדבריי להצדיק בגידה בשום צורה שהיא. חשוב גם להבין כי אצל כל הזוגות יש רגעים של שפל עם מריבות, משברים ומתח. אין מה לעשות, זוגיות אינה דבר פשוט. מדובר במערכת מורכבת שיש לתחזק ולהשקיע בה כל הזמן. זוגיות טובה וחזקה היא לא כזו שלא רבים בה, אלא כזו שיש בה מנגנון אפקטיבי שמאפשר לבני הזוג להתגבר על הבעיות. וזה אומר בראש ובראשונה - תקשורת טובה.
תקשורת טובה היא כוח העל של זוגות שמצליחים לקיים זוגיות אפקטיבית ומאושרת. אתם צריכים לשאוף להגיע למצב שבו שני בני הזוג מרגישים בטוח מספיק כדי לדבר על הכול. בזוגיות טובה בני הזוג יודעים להקשיב בלי להתגונן, לשים את הזוגיות במרכז ולהשאיר את האגו בצד.

3 צפייה בגלריה
תקשורת טובה היא כוח העל של הזוגיות הבריאה
תקשורת טובה היא כוח העל של הזוגיות הבריאה
תקשורת טובה היא כוח העל של הזוגיות הבריאה
(צילום: Shutterstock)

בנוסף, עלינו להשקיע בזוגיות ולטפח אותה כל הזמן. כדאי לקבוע יום בשבוע שהוא רק של שניכם, בו אתם משקיעים נטו בקשר שלכם. חשוב להקצות זמן לשיחות עומק בלי טלפונים ובלי טלוויזיה ברקע. זמן שבו תשומת הלב שלכם ממוקדת האחד בשנייה. זמן בו תוכלו לדבר בפתיחות על דברים משעשעים שקרו לכם במהלך היום, מחשבות שהיו לכם, דילמות שיש לכם, וכן, גם על דברים שמפריעים לכם. חשוב מאוד ששני הצדדים ירגישו שמבינים אותם ומקשיבים להם.
לבסוף, עלינו לוודא שבן או בת הזוג שלנו מרגישים מוערכים. מילה טובה והערכה על בסיס יומי הן לא מותרות ביחסים, אלא הכרח. אם כל אחד מבני הזוג יהיה ער לצרכים הרגשיים, הפיזיים והמנטליים של הצד השני, ייתן להם מענה וישקיע בבן/ת הזוג, בגידות רבות יימנעו.

האם ניתן להתגבר על בגידה?

התשובה לשאלה הזאת היא כן, זה בהחלט אפשרי, אבל זה לא תמיד פשוט. סקרים מראים שכ-85 אחוז ממקרי הבגידות מובילים לפרידה וגירושים. ברוב המקרים, הפרידה היא מיידית. בחלקם, היא מגיעה אחרי שבני הזוג ניסו לתת לזה עוד הזדמנות וכשלו.
בשביל להתגבר על בגידה, לפני הכול, הצד הבוגד צריך לקחת אחריות על מעשיו, להתנצל, להכיר בכך שעשה טעות ולהביע חרטה כנה ועמוקה. הצד הבוגד צריך להבין שלצד הנבגד מגיעה הזכות המלאה לבטא ולהביע שוב ושוב את רגשות הכאב, הפגיעה, העצב, הכעס וכל רגש אחר שהוא חווה. מגיעה לו הזכות לשאול שאלות ולקבל מענה לכל שאלה. על הצד הבוגד להכיר בכאב של הצד הנבגד, לקבל אותו ולהתייחס אליו בסבלנות ובאכפתיות, להיות קשוב ולהכיל.
לאחר מכן, יש לבדוק מה הביא לבגידה. מהו החוסר אותו חווה הבוגד ומאיפה הוא נובע. זה לא כדי להצדיק את הבגידה, אלא כדי לשקף, להציף ולתת מענה לבעיות ולחוסרים שלא טופלו עבור שני הצדדים.
התגברות על בגידה יכולה להיות מסע לא פשוט, אבל אם עושים את זה נכון, הוא יכול להיות גם הזדמנות לתקן את מה שבאופן בסיסי לא עבד בתוך הקשר. על מנת שהבגידה לא תחזור על עצמה, עוצמת התגובה חייבת להיות בהתאם. אם חוזרים לסדר היום הרגיל, בלי שהצד הבוגד מבין את עומק הבעיה, לא בטוח שמשהו ישתנה. זוגיות היא לא דבר פשוט, אבל אם בונים אותה ומשקיעים בה, היא מתגמלת באושר אמיתי.
בהצלחה!
עו"ד שירלי גרייפנר היא יועצת אישית וזוגית.