יעל ודן הם זוג בשנות ה-30 לחייהם, ולהם שלושה ילדים. בני הזוג הגיעו אליי לקליניקה, והודו כי מבחינתם, זוהי ההזדמנות האחרונה שהם מעניקים לקשר שלהם, אחרת יפנו לגירושים. "אנחנו לא מפסיקים לריב ולא מגיעים להסכמה על שום דבר", סיפרה יעל בעצב. "דן מדבר אליי בצורה תוקפנית ואמא שלו לא מפסיקה להתערב ולהסית נגדי". דן, לעומתה, אמר שהמריבות מבחינתו הן רק קצה הקרחון ליחס הלא מפרגן של יעל.
כדי ליישב את הסכסוך ביניהם, ביקשתי שבשלב הראשון הם יחליטו שהם לא הולכים לקבל שום החלטה אימפולסיבית על סיום הקשר בתקופת החגים הקרובה, ושהם יעניקו צ'אנס אמיתי לשקם את הנישואים שלהם. זה יחייב אותם להגיע באופן קבוע לפגישות ולהתמיד בטיפול הזוגי.
במהלך המפגשים הבאים, שוחחתי עם כל אחד מבני הזוג, ביחד ולחוד, כדי להבין את מוקדי הכאב האישיים והזוגיים, לזהות מהם דפוסי ההתנהגות המעכבים של כל אחד מהצדדים, וכדי להגדיר יחד איתם משימות משותפות וכללי "עשה ואל תעשה". דן ויעל עובדים קשה מאוד מזה מספר שבועות כדי לשפר את הקשר הזוגי ביניהם. המפגשים מתקדמים, ולדבריהם, הם כבר רואים תוצאות. ביקשתי מהם שמה שלא יקרה, בפסח הזה הם משלבים כוחות ונושמים עמוק.


1 צפייה בגלריה
איור של זוג המצוי במריבה
איור של זוג המצוי במריבה
תקופת החגים מזמנת מריבות זוגיות רבות
(צילום: Shutterstock)

אין זה סוד שזוגות רבים אינם מצליחים לשרוד רומנטית בתקופת החגים. הנתונים הסטטיסטיים של מדינת ישראל מראים שכ-15 אלף מהזוגות מתגרשים מדי שנה, ושקיימת עלייה משמעותית, של פי שלוש בבקשות לפתיחת תיקי גירושים, הן בבתי הדין הרבניים והן בבית המשפט לענייני משפחה, מיד לאחר חג הפסח.
לשם כך הכנתי את המדריך הקצר הזה, הכולל עשרה טיפים חשובים לזוגות שמבקשים לצלוח את חופשת הפסח עם מינימום ריבים. אז אם אתם נמצאים כעת במשבר זוגי, כדאי מאוד שתקראו את הכתבה ושתשלחו אותה לבן/ת הזוג שלכם.

1. הלילה הזה הוא הלילה שבוא נחליט לא להחליט

במהלך חופשת הפסח זוגות רבים מבלים זמן רב ביחד, ועם השעות המרובות צצים ועולים קונפליקטים רבים. מומלץ לא לקבל החלטות אימפולסיביות על סיום הקשר בתקופת החגים, לנהוג בסבלנות ובסובלנות זה כלפי זו, ולשקול את ההחלטה מחדש לעומקה רק לאחר החגים.

2. תיאום ציפיות לפי ימים

כדי להפחית חיכוכים, מומלץ לתכנן היטב את שבוע החופש הקרוב ולתאם ביניכם את התוכניות לחג מבעוד מועד. בררו האחד עם השני מהן הציפיות של כל אחד מכם בנוגע לחג, וקבעו יחד אצל מי חוגגים את החג הראשון ואצל מי את השני, ומה עושים בכל אחד מימי החג והחופשה. אחרי שקבעתם את השלד הזה, היו עקביים ומאוחדים בהחלטתכם.

3. תכנון כלכלי מקדים

תקופת החגים מזמנת הוצאות כספיות רבות, דבר שגורר לא פעם מריבות רבות ומרות. כדי להימנע מהן יש להגדיר מראש את העוגה התקציבית, ולתכנן יחד את סכום ההוצאות בתחומי הביגוד, המתנות והחופשות המשפחתיות. המלצה נוספת היא שתקבעו מראש סכום למתנות אישיות ומשפחתיות, ותנסו לעמוד בו.

4. שוויון בנטל – לא רק בצבא

התפקידים לקראת החג ובמהלכו שונים באופיים משאר ימות השנה, ולאילו מביניכם שמארחים הולכים להתווסף לעבודות הבית גם תפקידים נוספים ומגוונים. הקפידו לתכנן הכול מראש ולדבר ביניכם על המלאכות שמחכות לכם. קבעו מראש מי אחראי על הניקיון, על הבישולים ומי בזמן זה מטפל בילדים. חלקו את התפקידים ביניכם באופן שמותאם לצרכים המשתנים של כל אחד מכם, וזכרו - חלוקת תפקידים ברורה תפחית ותצמצם רגשות של כעס, ניצול ועוד.

5. במקום להתחשבן, להקשיב

הקפידו לברר עם בן/ת הזוג מהן הציפיות שלו או שלה לחג הקרוב, ממה הוא או היא חוששים, ומה ניתן לעשות כדי להקל על כל אחד מהצדדים. שמעו את דברי בן/ת הזוג ולכו לקראתו ולקראתה. אין שום סיבה להפוך את ימי החג לימים של התחשבנות ולמקור לכעסים, מריבות ומרירות.

6. שפת האהבה

תקופת החגים היא הזדמנות נהדרת לפרגן לבן/ת הזוג שלכם. הקפידו לומר מילה טובה, חזקו את הדברים שהם עושים, קנו מתנה אישית והראו לו או לה שאתם רואים, מעריכים ומוקירים אותם.

7. למדו איך לריב נכון

כל זוג רב לפעמים, אבל אם אתם כבר רבים, הימנעו משימוש מיותר באיומים בפרידה ובגירושים, הימנעו משימוש בניבולי פה ובוודאי שמכל אלימות פיזית. מרגישים שאתם על הקצה? קחו נשימה עמוקה, סיפרו עד עשר, צאו להתאוורר אך הקפידו להגיד לבן/ת הזוג מתי אתם חוזרים הביתה. נרגעתם? קחו אחריות והתנצלו במידה ודיברתם בצורה שאינה מכבדת, והקפידו לסיים את המריבה עד סוף היום.

8. שלום עם המשפחה המורחבת

משפחות הן כמעט תמיד מקור למריבות, וחשוב לעשות הכול כדי להימנע ממשברים משפחתיים כאלו. איך עושים את זה? הקפידו לתכנן מבעוד מועד את הסדרי האירוח עם המשפחות המורחבות והקפידו לחלק את הזמן באופן שווה בין שתי המשפחות, כי לכל צד מגיע ליהנות מכם. אני תמיד מציעה לזוגות שמגיעים אליי להגיע יחד לארוחות ולא להתפצל.

9. בילוי זוגי רומנטי

תקופת החגים היא הזדמנות לבלות זמן ביחד ולחזק את הזוגיות. אז תכננו מראש זמן זוגי שבו תבלו יחד ללא ילדים, חברים ומשפחה. נטו שניכם. והזכירו לעצמכם מדוע התאהבתם זה בזו.

10. מרחב אישי בלו"ז

הקפידו לאפשר ולפרגן לבן ובת הזוג זמן למרחב עם עצמם, אותו הם יוכלו למלא בתחביבים או עם החברות והחברים. תקופת החגים עלולה להיות אינטנסיבית ומעייפת, וזמן אישי יאפשר מרחב נשימה ויסייע בהרחבת היכולת לאמפתיה, לסבלנות ולהמשך זמן והנאה משותפים.
אפשר לצלוח את חופשת הפסח בשלום ואפילו להישאר ביחד.
בהצלחה!
ד"ר רונית שרון היא מטפלת זוגית ומשפחתית, פסיכותרפיסטית, מרצה באוניברסיטה העברית ומנהלת מכון קשרים לטיפול זוגי ופרטני