"אני לא הססנית, אני מתלהבת מהר מדי ולכן עושה טעויות. לא היו לי היסוסים בבחירת שני הבעלים שמהם התגרשתי". אמילי
"כשנישאתי עדיין לא ידעתי את ערך השוק האמיתי שלי. עכשיו כשאני נשואה ויש לי קמטים, זה כבר מאוחר". רבקה
הפילוסוף הגרמני גוטפריד לייבניץ טען שעולמנו הוא הטוב מכל העולמות האפשריים, לא משום שאין בו רע, אלא משום שאנחנו מצליחים להתגבר על הרע. כאשר אנו מתגברים על הרע אנו מיטיבים להעריך את הטוב שיש לנו. כפי שהעיר המשורר האנגלי ג'ון מילטון, ידיעת הטוב נקנית במחיר גבוה באמצעות הכרת הרע.
כך המקרה עם לידה, שהיא אחת ההתנסויות המשמעותיות ביותר בחייה של אישה, אף על פי שהיא קשורה בכאב גדול. התמודדות עם קשיים ועצב היא חלק מהותי מחייו של אדם, והאמביוולנטיות הזאת אומנם מורכבת, אך תורמת רבות לחיים עשירים ומעניינים יותר.
הסביבה הרגשית היא אמביוולנטית מטבעה, בהיותה כוללת התנסויות חיוביות ושליליות גם יחד. דוגמה לכך היא המקרה של האלמנה השמחה בחתונת בתה, אבל גם עצובה משום שבעלה המנוח לא יכול להשתתף בשמחה. דוגמה לאמביוולנטיות בזוגיות היא מצב שבו אנשים מוצאים את עצמם שונאים את האדם שהם אוהבים. כך, כאשר האוהבים מתמקדים בטוב ליבו של בן זוגם, הם אוהבים אותו, אך כשהם חושבים על ההשפלה שבן הזוג גורם להם, הם שונאים אותו.

3 צפייה בגלריה
"אמביוולנטיות רגשית עומדת בבסיס ההססנות"
"אמביוולנטיות רגשית עומדת בבסיס ההססנות"
"אמביוולנטיות רגשית עומדת בבסיס ההססנות"
(צילום: Shutterstock)

אמביוולנטיות רגשית עומדת בבסיס ההססנות: נוכחות של ערכים מנוגדים מקשה על קבלת החלטה נחרצת ומהירה, אולם היכולת להחזיק במספר נקודות מבט הכוללות ערכים מנוגדים, תורמת להתנסות אישית עשירה שביסודה ראיה עמוקה ונכונה יותר של המציאות.
אכן, מחקרים מצאו שאנשים בעלי נטייה גבוהה לתפיסה אמביוולנטית נוטים פחות לדעות קדומות ורואים נכון יותר את המורכבות והגיוון שבעולם. אולם גם להססנות יש מדרג, כאשר הססנות מתונה יכולה להוביל לתהליך רציונלי יותר של קבלת החלטות. הססנות רבה, לעומת זאת, מגיעה עם מחירים כמו מתחים, דאגות, דחיינות, והרגשת חוסר נוחות תמידית. חוסר יכולת להחליט כתוצאה מהססנות כרונית אף נתפס כהפרעה נפשית.

אמביוולנטיות רומנטית: עניינים לא גמורים

"מריה אלנה נהגה לומר שרק אהבה בלתי ממומשת יכולה להיות רומנטית". חואן אנטוניו בסרט "ויקי, כריסטינה, ברצלונה"
התנסויות רומנטיות קצרות ועזות הן עניין לא גמור. אנחנו מתרגשים מכל מה שאמביוולנטי, יוצא דופן, לא גמור, לא מסופק, לא קבוע, לא מוסבר ולא ודאי. אף שהתנסויות כאלה קשורות לעיתים קרובות בעצב ובתסכול, אנו ממשיכים לחפש אחריהן. בהתנסות רומנטית אמביוולנטית מתקיימות אהבה ותשוקה, אבל הן אינן ממומשת במלואן ולכן הן בעלות עוצמה רגשית עזה.
בבואו לאפיין את הפתיין המושלם, רוברט גרין מדגיש את חשיבות השמירה על מרכיבים המדגישים את טבעו האמביוולנטי והעמום של המפגש הרומנטי, הכולל שליחת מסרים מנוגדים, שימוש באמנות הרמיזה, בלבול בין תשוקה למציאות, עירוב של עונג וכאב, יצירת תשוקה ובלבול והימנעות מלהציע סיפוק מלא.
כך כותבת אישה גרושה: "יש משהו בחיזוק חיובי לא קבוע שמטריף אותי. זה לא 'כן' ודאי שמייתר את הדריכות, זה בטח לא 'לא' שמפסיק את הקשר. חיזוק חיובי משתנה נותן תחושה שאני על יד, כמעט שם, רק אם אתאמץ עוד קצת/אהיה טובה יותר/משהו אחר יותר, זה יהיה שלי".

3 צפייה בגלריה
בלבול בין תשוקה למציאות הוא מהמאפיינים של אמביוולנטיות רומנטית
בלבול בין תשוקה למציאות הוא מהמאפיינים של אמביוולנטיות רומנטית
בלבול בין תשוקה למציאות הוא מהמאפיינים של אמביוולנטיות רומנטית
(צילום: Shutterstock)

האמביוולנטיות הרומנטית מגבירה את התשוקה המינית, אך אם היא נמשכת זמן רב מדי, העומק הרומנטי עלול להיפגע. ביסוד האהבה העמוקה יש יציבות ורוגע - בני הזוג בטוחים בדרכם, ואינם זקוקים למסרים אמביוולנטיים כדי להעמיק את אהבתם.

אמביוולנטיות בבחירת בן זוג רומנטי

"אני לא אוהבת אמביוולנטיות, זה יוצר חוסר ודאות וחוסר ביטחון". גאיה
"את רק משוטטת בין חלונות ראווה... את לא קונה, רק מנסה למצוא את העסקה הטובה בעיר". האנק וויליאמס
בחירת בן זוג נעשית בסביבה אמביוולנטית הכוללת אנשים רבים העשויים להתאים לנו וכל אחד מהם הוא בעל תכונות חיוביות ושליליות גם יחד. הדרך הנחשבת לאידיאלית בבחירת בן זוג היא אהבה ממבט ראשון: כבר ברגע הראשון ישנה התאהבות בעלת תשוקה עזה. המשיכה הגופנית הגדולה מכה בנו כברק ומוליכה אותנו באופן נחרץ וללא היסוסים לבחירת בן הזוג. אהבה שכזו, המתבססת בעיקרה על תכונות שטחיות, יכולה לשמש בסיס לאהבה מתמשכת עמוקה בתנאי שהמאפיינים שיתגלו מאוחר יותר לא ייתפסו כמנוגדים לאלו שייחסנו לאדם במבט ראשון.

3 צפייה בגלריה
זוגיות ומגע
זוגיות ומגע
בחירה אופטימלית צריכה לשלב את היבט הנחרצות בבחירה עם היבט המורכבות
(צילום: Shutterstock)

רשימת מכולת היא דרך רווחת נוספת להתמודד עם אמביוולנטיות רומנטית. רשימה ארוכה שכזו, הכוללת את התכונות הרצויות והבלתי רצויות בבן הזוג, מושווית עם התכונות של כל מועמד פוטנציאלי. תפקידה של רשימה זו הוא בעיקרו שלילי: סינון מועמדים שאינם מתאימים. אולם למרות שזו דרך טבעית בסביבה השופעת אפשרויות רומנטיות, זו דרך מכאנית ושטחית שלא מתחשבת במורכבות האדם. באופן זה, גובהו של אדם או צבע עיניו יכולים לקבל את אותה חשיבות כמו רגישותו ונדיבותו. דרך זו גם נותנת מתן משקל מועט להיבט ההתאמה בין השניים, בהיותה מתמקדת בהערכת תכונות חיצוניות מדידות, ובהיעדר סדר עדיפויות משמעותי.

בחירת בן זוגה רומנטית משולבת: תכונות מבססות ושוברות עסקה

"אמביוולנטיות היא מנגינה נפלאה לרקוד על פיה. למנגינה זו יש קצב משלה". אריקה יונג
הבחירה הנחרצת באהבה ממבט ראשון היא בעלת ערך התחלתי רב, אך היות והמידע עליו מבוססת הבחירה מוגבל ביותר, הבחירה עלולה להתברר כמוטעית. זאת ועוד, לא כל האנשים מתאהבים ממבט ראשון. הבחירה באמצעות רשימת מכולת מתבססת על תכונות רבות מדי, שאינן בעלות סדר עדיפות משמעותי, ולכן הבחירה כאן היא הססנית מדי.
מכאן שבחירה אופטימלית צריכה לשלב את היבט הנחרצות בבחירה עם היבט המורכבות ואי-הוודאות גם יחד. בחירה אופטימלית צריכה להתמקד במספר קטן של תכונות משמעותיות חיוביות ושליליות. התכונות החיוביות המשמעותיות כמו טוב לב, חוכמה ורגישות הן "מבססות עסקה", ועשויות לאפשר לאורך זמן פריחה ויציבות ביחסים. התכונות השליליות המשמעותיות כמו קמצנות, טיפשות, אגואיזם ועצלות הן לרוב "שוברות עסקה", ומייצגות אי-התאמה עמוקה שעליה נשלם מחיר כבד בעתיד.
לבסוף, בחירה זו משלבת את הנחרצות שאנו רוצים לראות באהבה עם אי-הוודאות וההיסוס המאפיינים סביבה אמביוולנטית מורכבת. הנחרצות מתבטאת בדגש הרב הניתן למספר קטן של תכונות בסיסיות שאנו רוצים לראות או לא לראות בבן הזוג. אי-הוודאות וההיסוס מתבטאים בעובדה שישנן תכונות רבות נוספות שמשקלן נקבע עם התפתחות היחסים. אכן, החיים והזוגיות הרומנטית הם בהחלט לא פיקניק, אך מבלי להבין את האמביוולנטיות המורכבת שלהם הם יהיו דרך ייסורים.
אהרון בן-זאב הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. הטקסט מבוסס על ספרו, "אהבה, כמעט כל הסיפור", שיצא בהוצאת ידיעות ספרים/אוניברסיטת חיפה