3 צפייה בגלריה
לנשיקות יתרונות בריאותיים מובהקים
לנשיקות יתרונות בריאותיים מובהקים
לנשיקות יתרונות בריאותיים מובהקים
(shutterstock)


באיזו תדירות אתם מתנשקים עם בן או בת הזוג שלכם? אם אינכן זוכרות מתי התנשקתן בפעם האחרונה, יתכן שהדבר עלול להצביע על בעיות בקשר, כך לפי מחקר שפורסם לאחרונה. המחקר, שפורסם בכתב העת Sexual and Relationship Therapy מצא שנשיקות בתדירות גבוהה עם בני הזוג הן מדד מובהק הן לאיכות מערכת היחסים והן לאיכות יחסי המין של השניים.
"מרבית המחקרים שמתמקדים בהתנהגות הפיזית והקשר בינה לבין מערכת היחסים בוחנים יחסי מין ולא נשיקות", טוענת ורוניקה האנה-וולקר מאוניברסיטת בריגהם יאנג שבארה"ב, העומדת בראש צוות המחקר. "נשיקות רומנטיות מוצגות בכל התרבויות המערביות, בסרטים, בסדרות טלוויזיה ובספרים, אבל ההתמקדות היא על הרגע הקסום האחד הזה, שבו שני אנשים סוף-סוף חולקים נשיקה זה עם זה בפעם הראשונה. לכן רציתי לבחון עד כמה חשובה ההתנהגות הקטנה והנפוצה הזאת למערכת היחסים הרומנטית בכללותה", היא מסבירה את המוטיבציה למחקר.

3 צפייה בגלריה
קהילת פאנסקסואלים
קהילת פאנסקסואלים
"ההתמקדות היא בדרך כלל בנשיקה הראשונה שבין בני הזוג"
(צילום: Shutterstock)

כדי לבדוק את חשיבותה של הנשיקה בין בני הזוג, ניתחו החוקרים נתונים מסקר שכלל 1,606 משתתפים אמריקאים הנמצאים במערכת יחסים מחייבת לפחות שנתיים, כשמרביתם נשואים. 1,000 מתוכם היו נשים, 606 גברים וטרנסג'נדר אחד. גילם הממוצע עמד על 35. הנחקרים נשאלו לגבי תדירות הנשיקות שלהם, כאשר היה עליהם לדרג את התדירות על פני סולם שנע מ-1 - לעולם לא, ועד 7 - יותר מפעם ביום.
לאחר מכן התבקשו הנחקרים להיזכר בשתי החוויות המיניות האחרונות שלהם עם בני זוגם, ולציין עד כמה מהנה הייתה כל אחת מהחוויות, המידה בה היו מגורים, האם הם חוו אורגזמה ומידת שביעות רצונם מן החוויות המיניות הללו. בנוסף לכך, הם נשאלו לגבי שביעות הרצון המינית הכללית (מעבר לשתי החוויות הספציפיות), ושביעות הרצון שלהם ממערכת היחסים בכללותה. לבסוף, הם התבקשו להעריך את מידת ההיקשרות שהם חשים כלפי בני הזוג.

חתום בנשיקה

החוקרים מצאו שנחקרים שדיווחו על תדירות גבוהה יותר של נשיקות עם בני הזוג, נטו גם לדווח על רמות גבוהות יותר של גירוי ושל שביעות רצון מההתנסויות המיניות האחרונות שלהם, והיה להם סיכוי גבוה יותר להגיע לאורגזמה. בנוסף, נמצא קשר חיובי בין נשיקות תכופות יותר לבין שביעות רצון כללית מיחסי המין ושביעות הרצון ממערכת היחסים. מחיבור הממצאים יחד מסיקים החוקרים שתדירות הנשיקות מהווה סממן הן לאיכות יחסי המין והן לחיבור הזוגי בכלל.
"נשיקות יכולות להיות כלי משמעותי שיסייע בהגברת אספקטים מיניים ורגשיים של מערכת היחסים", מסבירה האנה-וולקר. "ככל שמנשקים יותר את בן הזוג, לא רק שעשויים לגבור הגירוי המיני והסיכוי לחוות אורגזמה בזמן הסקס, אלא גם התחושה של היקשרות בטוחה בין בני הזוג. מכאן שלמרות שנשיקות הן רק חלק קטן ממערכת יחסים רומנטית, מומלץ לא לשכוח מהן".
על אף שהמחקר לא בדק הבדלים בין נשים וגברים, היא מציעה כי קשר כזה עשוי להתקיים: "מחקרים על נשיקות מראים שגברים ונשים חושבים על נשיקות בצורה אחרת זה מזה. למשל, מספר מחקרים מצאו שגברים מאמינים שנשיקות הן חשובות יותר בתחילתו של הקשר או כמשהו שמוביל לסקס, ואילו נשים מצד שני נוטות לתת חשיבות רבה יותר לנשיקות במהלך מערכת היחסים, ולא רק בתחילתה", היא מסבירה.

3 צפייה בגלריה
נמצא שגברים ונשים מייחסים משמעות אחרת לנשיקות
נמצא שגברים ונשים מייחסים משמעות אחרת לנשיקות
נמצא שגברים ונשים מייחסים משמעות אחרת לנשיקות
(צילום: Shutterstock)

מחקר זה מצטרף אל שורה של מחקרים שניסו להסביר את התפקיד שיש לנשיקות בשיפור איכות מערכות היחסים. כך למשל, ניסוי שנערך באוניברסיטת אריזונה השווה בין שתי קבוצות של נחקרים. מקבוצה אחת (קבוצת הניסוי) נדרש להגביר את תדירות הנשיקות שלהם במשך שישה שבועות, בעוד שהקבוצה השנייה (קבוצת הביקורת) התבקשה להמשיך כרגיל. השוואה בין שתי הקבוצות בתום ששת שבועות הניסוי העלתה שנחקרים שהגבירו את תדירות הנשיקות חוו עלייה משמעותית בשביעות הרצון ממערכת היחסים, לעומת נחקרים שלא נישקו את בני הזוג שלהם יותר מהרגיל.
הסיבות להשפעה החיובית של נשיקות על מערכת היחסים הן רבות, כשחלק מההסברים שנמצאו במחקרים קשורים למנגנונים פיזיולוגיים. נשיקות משחררות מוליכים עצביים שמעודדים היקשרות חברתית, כמו הורמון האהבה אוקסיטוצין וכן וזופרסין שאחראי על ההיקשרות הזוגית. לכן הן גורמות לנו לחוש קרובים יותר רגשית לבן הזוג. מנגד, הכימיקלים הללו גורמים לנו לחוש נלהבים. הם מעלים את קצב הלב ומכינים את הגוף לפעולה, כך שהנשיקות מובילות לעוררות.
לא רק זאת אלא שנשיקות מפחיתות באופן משמעותי את רמות הורמון הלחץ קורטיזול, ועוזרות לנו להתמודד עם מתח. מכיוון שנשיקות עוזרות לווסת את מצב הרוח, ככל שנתנשק עם בת הזוג שלנו יותר, עולה הסבירות שנחוש מאושרים יותר ממערכת היחסים. ההשפעות החיוביות יגברו גם ככל שהנשיקה תהיה ממושכת יותר, והמחקרים מצביעים על משך של לפחות עשר שניות ככזה שיניב את היתרונות הרצויים.
הנתון האחרון חשוב במיוחד משום שהעדות המחקרית מצביעה על כך ש-40% מהזוגות שעדיין מתנשקים, מתנשקים למשך פחות מחמש שניות ולכן לא זוכים לכל היתרונות הדרושים לחיזוק מערכת היחסים שלהם. אז אם בן הזוג שלכן נמצא לידכן, תניחו לרגע לקריאה, ותנו לו נשיקה עכשיו.