3 צפייה בגלריה
אבא וילדים אילוסטרציה
אבא וילדים אילוסטרציה
אבא וילדים אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)

יש להם מספר ילדים ממספר נשים שונות. חלקם סולדים ממוסד הנישואים, חלקם פשוט רוצים "לגוון" עם בנות זוג אחרות, כך שהתחייבות לאישה אחת היא לא בדיוק כוס התה שלהם, וכולם אוהבים ורוצים ילדים. אז הם שאלו את עצמם למה להביא מספר ילדים מאישה אחת, אם אפשר להביא ילדים ממספר נשים שונות?
'פוריות מרובת פרטנרים' הוא שמה של התופעה הזאת. לפי נתונים שפרסמה לשכת מפקד האוכלוסין של ארה"ב בשנת 2014, לאחד מתוך כל שישה הורים יש ילדים מפרטנרים שונים. בעוד שניתן לחשוב כי מדובר באורח חיים נהנתני המלווה בחופש ובריבוי נשים, המרואיינים לכתבה מעידים דווקא על מורכבות וקשיים, ביניהם האחריות העצומה הכרוכה בגידול ילדים, חלוקת תפקיד האב למספר בתים שונים, וכמובן - התמרון ביניהם. תהיתי גם מה קורה כאשר האבא בוחר להמשיך הלאה בחייו לעבר זוגיות עם אישה אחרת, בזמן שאם ילדיו קצת פחות נלהבת מהרעיון?

"היא חשבה שאתחתן איתה. היא טעתה"

תחילה שוחחתי עם יוני, בן 54, ואב לשבעה ילדים מארבע נשים שונות. יוני מספר שתמיד היה גבר מחוזר. בגיל 25 התחתן לראשונה, והיה משוכנע שזה לנצח. הוא מספר כי נאלץ לעבוד קשה כדי לפרנס, והיעדרותו הרבה מהבית לא התקבלה טוב אצל אשתו.
"היא ניסתה להשתלט עליי ולהחליט בשבילי. ביקשה שאדחה קידום כדי להיות בבית איתה ועם הילדים". יוני מודה כי הרגיש חנוק בקשר, ולאחר שמונה שנים ושלושה ילדים משותפים, אזר אומץ והתגרש, תוך כדי שהוא נשבע כי לא יתחתן שנית.

3 צפייה בגלריה
"לא גבר של אישה אחת, אבל מאוד אוהב את הילדים"
"לא גבר של אישה אחת, אבל מאוד אוהב את הילדים"
"לא גבר של אישה אחת, אבל מאוד אוהב את הילדים"
(צילום: Shutterstock)

"כשעזבתי את הבית הייתי חשוף לפיתויים רבים", הוא מספר. אך למרות כל אלו, מהר מאוד הוא התאהב. "לאחר שנתיים פגשתי באישה שמאוד אהבתי אך לא רציתי להתחתן. היא חשבה שאם היא תכנס ממני להיריון, אני אהיה חייב להתחתן איתה. היא טעתה".
יוני אומנם לקח אחריות על הילד אך נפרד מהאם. בהמשך ניהל מערכת יחסים עם שתי נשים שונות במקביל ולדבריו גם בהסכמתן. "הייתי גבר אחד לשתי נשים", הוא משתף בגאווה. "אף גבר לא היה מתנגד לכך". אלא שלימים אחת מהן נכנסה להיריון וביקשה מיוני להיפרד מזוגתו השנייה. כשיוני סירב, היא עזבה את הבית והחליטה שלא תיתן לו לראות את התינוק יותר.
למרות מאבקים ממושכים, הוא טרם זכה לפגוש אותו. זה לא מנע ממנו להביא עוד ילדים לעולם, מנשים שונות ובלי להתחתן. "אני אוהב אותם ואני תמיד משלם מזונות", הוא מצהיר. "אבל אני לא גבר של אישה אחת. או שאולי עוד לא מצאתי את האחת".

שלוש בנות משלוש נשים שונות

בעוד שיוני מאמץ את סגנון חייו באהבה למרות כל הדרמות והקשיים, גברים אחרים קצת פחות נלהבים מהתוצאה. דוד לנקרי הוא בן 33, ואב לשלוש בנות משלוש נשים שונות. הוא מספר כי התחתן לראשונה כשהיה בן 20, ולאחר שנה וחצי ועם תינוקת קטנה, הוא התגרש. "היינו צעירים וקפצנו למים העמוקים מהר מדי. רצינו לראות עולם אז נפרדנו".
זמן קצר מאוד לאחר הגירושים, הכיר דוד את אמה של בתו האמצעית. היה זה היריון לא צפוי. דוד תמך בהיריון, אך כגרוש טרי הוא מודה כי לא תמך בחתונה, והוא משוכנע שהדבר גרם לניכור הורי מצדה של האם. "שלחתי בקשות לבית משפט אך אף אחת מהן לא התקבלה. לבסוף נאלצתי לראות את בתי דרך מרכז קשר, שעתיים בשבוע ותחת פיקוח. זה היה משפיל ומקומם".
בגיל 24 התאהב באישה ברזילאית שהגיעה לארץ עם אימה. בשל הבדלי הדת הם נפרדו. אלא שאז היא סיפרה לו שהיא בהיריון. גם הפעם דוד לא נבהל. "בכל היריון שמחתי על כל ילדה וילדה. אני מאוד אוהב את הילדות שלי ומחובר אליהן".
כפי שהבנתם, גם הפעם נוצר סכסוך עם האם, שמהר מאוד הכירה גבר חדש ועזבה איתו לפולין. דוד והאם העבירו ארבע שנים של מאבקים משפטיים, במהלכן הוא נלחם כדי לקבל את הילדה לחסותו. למרות בדיקת אבהות חיובית שהציג בפני בית המשפט, דוד עדיין לא הצליח להשיב אותה ארצה לחיקו.

3 צפייה בגלריה
דוד לנקרי
דוד לנקרי
דוד לנקרי והילדות. "תמכתי בהיריון, לא בחתונה"
(צילום: אלבום משפחתי)

למנוע מלחמות מיותרות ולשמור על טובת הקטינים

"אין הפרדה בין אבות גרושים לבין אבות שהביאו ילדים ללא נישואים, כל עוד אבהותם הוסדרה על פי חוק והם רשומים כאביהם של ילדיהם", מסבירה איריס שוורץ, עורכת דין ומגשרת בתחום דיני המשפחה. "אך כאשר אין הסכמה ביניהם, פתוחה להם הדרך לפנות לביהמ"ש ולהגיש תובענה מתאימה".
כדי להימנע ממצבים לא נעימים כפי שחווה דוד, איריס ממליצה תמיד לערוך הסכמים. "ככל שאנשים יפנימו זאת מהר יותר, כך יוטב להם והם לא יהיו תלויים בגחמות של האחר. זה חוסך בעיות עתידיות, מונע מלחמות מיותרות ובעיקר מסדיר את טובתם של הקטינים. הסכם בין ההורים מסדיר את הזכויות ההוריות של כל אחד מהצדדים".

ארבעה ילדים משלוש נשים שונות

בניגוד למאבקים של יוני ודוד, נדמה שדווקא אסף, בן 47 ואב לארבעה ילדים משלוש נשים שונות, מצא לבסוף את דרך המלך. אסף, שמתגורר בחו"ל, מספר שכאשר הוא מגיע לארץ הוא יוצא לטיולים משפחתיים עם כל ארבעת ילדיו. יתרה מכך, אחת לחודש אם בנותיו אוספת את כל הילדים מבתיהם הנפרדים ולוקחת אותם לבקר את סבתם, אימו של אסף. הוא מספר שהילדים מאוד מחוברים האחד לשני, ושהם נהנים זה מחברתו של זה, ושאפילו האימהות נפגשות לעיתים.
אבל הדרך לשם הייתה מורכבת בהרבה: מאשתו הראשונה הוא נפרד לאחר שנתיים וילדה משותפת. "הרגשתי שיש לי גיבנת. אני לא נשוי ולא גרוש. אני פרוד ועוד עם ילד. מי תרצה אותי עכשיו? התחושה הזו גרמה לי להיפגש עם נשים שלא שוות אותי כדי לספק את צרכיי המיניים", הוא מודה.
אסף מספר שהיה אז בן 34 ובכלל לא רצה זוגיות רצינית. הוא גם לא רצה ילד נוסף, אך האם סירבה להפלה, וסירבה לאפשר לאסף לראות את הילד. המצב העגום ביניהם דרש התערבות מקצועית, וכך הוא הכיר במקרה את אם ילדיו השלישית. היא עבדה ברווחה ובזכות מאמציה הצליח לחדש את הקשר עם הילד האמצעי. אסף מספר שרצה להתחתן איתה, אך היא סירבה בתוקף למוסד הנישואים.
יחדיו הם חיו בזוגיות שחשב שתימשך לנצח, אך אחרי שש שנים ועם שני ילדים משותפים, השניים נפרדו. כיום אסף נמצא בזוגיות חדשה ואפילו מתכנן להתחתן. "זה יקרה כשהקורונה תיעלם מהעולם", הוא מבטיח. ולא, הוא לא מתכנן ילדים נוספים. "אני אוהב זוגיות, דוגל בזוגיות, אני גבר של אישה אחת ומנהל יחסים נקיים. היו אלה נסיבות החיים שגרמו לכך שאהפוך לאבא לארבעה ילדים משלוש נשים שונות.
"היום אני יודע שבן אדם שמביא ילדים חייב להיות בוגר שחושב. יש להימנע ממשכב עם פרטנרים שאין עניין להיות איתם בזוגיות ושאין כבוד הדדי. אי אפשר פשוט לשבור לבבות - זה רצח!", הוא אומר ומוסיף, "צריך לחשוב, להיות זהיר ולא לנצל חולשות. להיות מודע למה שאתה יכול לתת לפני שאתה לוקח".

סיון קנטי אביטן היא שדכנית ויועצת דייטינג, מייסדת מועדון הדייטינג האקסקלוסיבי SHRINE ומחברת הספר "אחת שיודעת"