3 צפייה בגלריה
פגיעה בדימוי העצמי. פיטורים
פגיעה בדימוי העצמי. פיטורים
פגיעה בדימוי העצמי. פיטורים
(צילום: Shutterstock)

אין זה סוד שלפיטורים בעבודה יש השלכות דרמטיות על הזוגיות. הרבה זוגות שהגיעו אליי בעקבות פיטורים של אחד מבני הזוג, בדרך כלל של הגבר, העידו שהמצב החדש ערער להם את הזוגיות. אני זוכרת גבר שאמר במפגש הראשון: "כשזימנו אותי לשיחה והודיעו לי שאני מפוטר, הייתי הרוס. כשראיתי את הפרצוף של אשתי כשסיפרתי לה על זה, הייתי מרוסק, כשאני חווה איך היא מתייחסת אליי מאז - אני מרגיש פשוט גמור".
מנגד, אישה אחרת שבעלה פוטר שיתפה אותי במפגש אחד על אחד: "הייתי בשוק מעצמי, בכלל לא חשבתי על אפשרות כזו, שפתאום ביום בהיר נעבור לחיות מחצי המשכורת שלי. כל כך כעסתי עליו כשהבנתי שאני צריכה לצאת לעבוד במשרה מלאה בעבודה שאני פשוט לא סובלת, ושאני צריכה להוציא ילדים מחוגים ולהפסיק לצאת למסעדות וחופשות. הרגשתי שאני רותחת עליו שלא התאמץ מספיק כדי להיאחז במקום העבודה שלו".
לעבודה ולקריירה השפעה רבה על איכות החיים שלנו, והיא באה לידי ביטוי בשלושה ממדים: תעסוקה, הגדרה עצמית ופרנסה. כאשר אחד מבני הזוג מפוטר ממקום עבודתו, המערכת המשפחתית והזוגית מתערערת, באופן שעשוי להוביל למשבר ואפילו לפרידה. כך תוכלו להתמודד ולסייע לבן הזוג בכל אחד מהממדים הללו:

תעסוקה: מעבר לקראת חלוקת תפקידים חדשה

לקום בבוקר, להתלבש, להגיע לעבודה, לפגוש אנשים, להיות פרודוקטיבי. כל אלו חשובים למימוש העצמי שלנו. למעשה, ישיבה בטלה בבית בפיג'מה וכפכפים יכולה להיות נחמדה לתקופה מסוימת, אך מהר מאוד רוב האנשים מדווחים כי הבטלה "משגעת" אותם, ומהר מאוד התסכול, הריבים והמתחים עלולים להופיע ("אם אתה בבית אז תעשה כלים, תקפל כביסה ותכין ארוחת צהריים. אנחנו לא צריכים עכשיו עוזרת, גם אין לנו כסף לזה עכשיו").
אז מה עושים?
חשוב לדבר על הדברים ולהגיע להסכמה לגבי שינויים בחלוקת התפקידים במשפחה לתקופה מוגדרת של חיפוש עבודה. חשוב ששניכם תרגישו שהחלוקה החדשה הוגנת, ושאף אחד לא ירגיש מנוצל. במקרים רבים, זוהי הזדמנות לאחד מבני הזוג להתפתח במקום העבודה הקיים, והזדמנות לבן הזוג המפוטר להפוך לחלק משמעותי יותר בית. בנוסף, חשוב שבן הזוג המפוטר ישתף בחיפושיו אחר עבודה, ויעשה מאמץ למצוא עבודה חדשה. מומלץ לקום בבוקר ולצאת מהפיג'מה, לפתוח מחשב או לקבוע פגישות על מנת לקדם את חיפוש העבודה. זו לא רק הדרך הנכונה לחפש עבודה, זו גם הדרך להמשיך להרגיש יעיל. כך גם יפחתו המתחים בבית סביב הבטלה וחוסר המעש.

3 צפייה בגלריה
פיטורים של אחד מבן הזוג ייאלץ אתכם לחשב מסלול כלכלי מחדש
פיטורים של אחד מבן הזוג ייאלץ אתכם לחשב מסלול כלכלי מחדש
פיטורים של אחד מבן הזוג ייאלץ אתכם לחשב מסלול כלכלי מחדש
(צילום: shutterstock)

הגדרה עצמית: אמפתיה תעזור להרים את הדימוי העצמי הנמוך

פיטורים מעבודה עלולים להשפיע על הדימוי העצמי של המפוטר ששואל את עצמו: "למה פיטרו דווקא אותי? האם אני גרוע במה שאני עושה? האם לא אוהבים אותי? האם אני עדיין רלוונטי בשוק העבודה? איך נתתי לזה להתרחש? מה יקרה עכשיו?" וכן הלאה. תהיות אלו יכולות להוביל לתסכול, מתח פנימי וכעסים כלפי מקום העבודה, מנהל זה או אחר, העתיד והגורל בכלל. האווירה העכורה עשויה להשפיע גם על האווירה בבית. בן או בת הזוג העובדים לא תמיד מוכנים להכיל את השינוי במצבי הרוח של בן הזוג המפוטר, ומפנים כלפיו את האשמה על האווירה האיומה השוררת בבית. הלחץ הכלכלי במקרה של בן זוג מפרנס עיקרי שפוטר, עשוי אף הוא להחמיר את המצב.
מה עושים עכשיו?
חשוב שבן או בת הזוג העובדים יביעו אמפתיה כלפי בן הזוג המפוטר, יעודדו אותו ויעזרו לו להתרומם ולהרגיש בעל ערך. בן הזוג המפוטר זקוק לתמיכה בתקופה זו מצד האנשים הקרובים אליו ביותר. חשוב לחזק אותו ולהעביר את המסר שאתם בוטחים בו ובכישוריו. זכרו - ככל שבן הזוג שלא פוטר יהיה לחוץ יותר מפני העתיד, כך בן הזוג שפוטר ייקח על עצמו אחריות גדולה יותר על הפיטורים, יחוש אשמה עצומה, יתקשה לצאת מהמתח ועלול אפילו לשקוע בדיכאון. שימרו על אופטימיות גם עבורו.

3 צפייה בגלריה
גבר זוכה לחיבוק ומהרהר לעצמו
גבר זוכה לחיבוק ומהרהר לעצמו
הביעו אמפתיה כלפי בן הזוג המפוטר. הוא צריך את זה
(צילום: Shutterstock)

פרנסה: להיערך מחדש מבחינה כלכלית

עם תום תקופת הפיצויים, עשויה משפחה למצוא עצמה במשבר כלכלי חמור, במיוחד אם מדובר במי שהיה עד כה המפרנס העיקרי. המצב עשוי להיות חמור במיוחד אם לבני הזוג אין תמיכה מההורים, חסכונות או יכולת להגדיל את ההכנסה של בן הזוג השני. למשפחה שהתרגלה לחיות מ-18 אלף שקל בחודש, יהיה קשה מאוד לחיות עם 8 אלף ביום בהיר אחד. המתחים סביב המינוס בבנק, מה לקנות ומה לא לקנות, ריבים וויכוחים על מי אחראי על המצב - זה שלא מצא עבודה עדיין או זה שממשיך להוציא כספים כאילו לא קרה דבר, הופכים מהר מאוד למשבר אמיתי בזוגיות, לעיתים עד לכדי פרידה.
למה לשים לב?
כשאחד מבני הזוג מפוטר, שניכם חייבים לשבת יחד ולהיערך מחדש מבחינה כלכלית. חשוב לעשות זאת יחד, ולא להשאיר אחד מכם להתמודד לבד עם המצב. זה הזמן לקצץ בהוצאות ולהתאימן להכנסות. כדאי להימנע מהלוואות או מקבלת סיוע מבני משפחה וחברים בשלב ראשון, ולנסות להסתדר בכוחות עצמיכם.
שימו לב: אין סיבה שהילדים בבית ירגישו מתח וחרדה, או שהם יהיו עדים לוויכוחים סביב הפיטורים של אבא או אמא, אך בהחלט יש לשתף אותם בכך שכל המשפחה פועלת יחד לקיצוץ הוצאות כרגע. אם תעשו זאת יחד, בשיתוף פעולה ובשותפות גורל, הילדים ירגישו בטוחים בצעדים שתנקטו, וילמדו שיעור חשוב על התנהלות כלכלית.
פיטורים של אחד מבני הזוג, כמו משברים אחרים באמצע החיים, הם עוד הזדמנות לחדד את האינטימיות ביניכם, את החברות, הידידות והנאמנות. שותפות הגורל ביניכם היא בטוב וגם ברע, תוך אמונה שיחד אתם יכולים לחזק האחד את השני, להתחזק, לצמוח ולהצליח.
בברכה,
מיכל בלאושטיין (MA) היא יועצת זוגית ומנהלת מרכז משפחה בצפון.