2 צפייה בגלריה
זוג חווה קונפליקט זוגי
זוג חווה קונפליקט זוגי
כוחה המרפא של האמפתיה
(צילום: Shutterstock)
זוגיות טובה טומנת בחובה יתרונות לא מעטים. היא עשויה לתרום לתחושת ביטחון, להערכה עצמית ולאושר, משפרת את הבריאות הנפשית דרך הפחתת חרדות, לחצים ודיכאונות, ואפילו משפיעה באופן חיובי על הבריאות הפיזית שלנו. יתרון בריאותי נוסף שמביאה איתה הרומנטיקה הוא שיכוך כאבים, ומחקרים רבים הראו שמגע באדם שאנחנו אוהבים יכול להחליף אקמול.
כך, למשל, נמצא שחיבוק מעלה את רמות האוקסיטוצין – הורמון האהבה התורם לתחושת רוגע ומפחית לחצים וכאב, ואפילו החזקת ידיים עשויה להפחית כאבים במידה רבה. מחקר שנערך בשנה שעברה מצא שמגע פיזי באדם שאנחנו אוהבים גורם לנו לסנכרן איתו את גלי המוח, הנשימות וקצב הלב, וכתוצאה מכך אנו חשים עוצמת כאב פחותה יותר לנוכח גירוי מכאיב. אפילו כאשר התמיכה של בן הזוג אינה מתבטאת באופן פיזי על ידי חיבוק או החזקת יד, אלא כתמיכה מילולית בלבד, אנו עשויים להיות עמידים יותר לכאב.

עומדים בפני בדיקה רפואית? כדאי שתבואו עם בן הזוג

אך האם בן הזוג שלנו צריך לתת לנו תמיכה אקטיבית, בין אם פיזית ובין מילולית, בכדי שנחוש פחות כאב, או שעצם הנוכחות שלו בקרבתנו כבר מספיקה? את השאלה הזאת בדיוק החליטה לבדוק קבוצה של חוקרים מאוניברסיטאות באוסטריה ובספרד. ממצאי המחקר, שפורסם השבוע, מצביעים על כך שכן, בהחלט. אפילו השהות בחברתו של האדם שאנו אוהבים עשויה להפחית כאב.
לצורך המחקר גוייסו 48 זוגות של גברים ונשים, בגיל ממוצע של 25, הנמצאים במערכת יחסים שאורכה הוא מעט יותר משלוש שנים. בשלב הראשון ביקשו מהם החוקרים למלא שאלון הבודק את רמת האמפתיה שלהם. בשלב השני והפחות נעים, בדקו החוקרים את מידת העמידות שלהם לכאב. הם הניחו משקל הולך וגובר בהדרגתיות על ציפורן האצבע של הנבדק או הנבדקת, וביקשו מהם להודיע ברגע בו הם מתחילים לחוש בכאב, וגם ברגע בו הם לא מסוגלים יותר לסבול את הכאב ומעוניינים להפסיקו. בנוסף לכך, ביקשו מהם החוקרים לדרג את רמת הכאב מ-1 עד 10 כאשר הונח על אצבעם משקל של שלושה קילוגרמים.
2 צפייה בגלריה
טיפול פיזיותרפיסטי
טיפול פיזיותרפיסטי
אם זוגתך הייתה לידך, זה היה פחות כואב
(Shutterstock)
אם המחקר הזה לא נשמע מספיק סדיסטי גם ככה, הרי שהנחקרים היו צריכים לעבור אותו לא פעם, אלא פעמיים. בפעם הראשונה כאשר הם נמצאים לבד בחדר, ובפעם השניה בנוכחות בן זוגם – אם כי האחרון התבקש שלא לגעת בהם ואף לא לדבר אליהם, והורשה לשמור אך ורק על קשר עין. נמצא שכאשר בן הזוג נכח בחדר, לנחקרים – נשים וגברים כאחד – היתה סבילות גבוהה יותר לכאב, לעומת התרחיש שבו היו בלעדיו.
מסתבר שהם הצליחו לסבול כאב רב יותר, ודירגו את עוצמת הכאב שחשו כנמוכה יותר. בנוסף לכך, כשהוסיפו החוקרים לשקלול את תוצאות שאלוני האמפתיה, הם גילו שככל שרמת האמפתיה של בן הזוג היתה גבוהה יותר, כך עמידותם לכאב של הנבדקים הדואבים היתה רבה יותר. "הוכח בעבר שמגע ודיבור מצד פרטנר רומנטי מפחיתים כאב, אך המחקר שלנו מראה שאפילו הנוכחות הפסיבית שלו יכולה להפחית את הכאב, ושהאמפתיה שלו עשויה להקטין מצוקה בזמן חשיפה לכאב", מסכמים החוקרים את ממצאיהם, וטוענים כי "הממצאים מאששים את ההשפעה המאלחשת של תמיכה חברתית, שעשויה להתרחש ללא קשר גופני או מילולי".
החוקרים מסבירים שאמפתיה כלפי בן הזוג החש כאב יכולה לעודד אינטימיות וקרבה בין בני הזוג, ולהפחית את המידה שבה גירוי נתפש כמאיים. תחושת המצוקה שאנו חווים היא נמוכה יותר, וכתוצאה מכך אנו רגישים פחות לכאב ומסוגלים להתמודד איתו ביתר קלות. יחד עם תוצאות המחקר המרשימות, יש לשים לב למגבלותיו. האם נוכחות בני הזוג בחדר אכן הפחיתה מעוצמת הכאב, או שמא היא פשוט הסיחה את דעתם של הנחקרים מתחושת הכאב? "לא ניתן לשלול את האפשרות שהפחתת הכאב התרחשה, במידה מסויימת, בעקבות הסחת הדעת שגרמה נוכחות בן הזוג, ולא בשל התמיכה שהוא מעניק", מודים החוקרים.
כך או כך, לדבריהם "למרות המגבלות, המחקר מספק עדות לכך שנוכחותו של פרטנר רומנטי היא אפקטיבית בהפחתת כאב אקוטי, אפילו ללא פעולה מצידו או מצידה, ושהאפקט הזה גובר בהתאם למידת האמפתיה שלו". אז בפעם הבאה שאתם צריכים לעבור בדיקה או פרוצדורה כואבת, כדאי שתבואו עם בן הזוג שלכם. עצם הנוכחות שלו תגרום לה לעבור הרבה יותר בקלות (עבורכם, אם כי לא בטוח שעבורו).