6 צפייה בגלריה
דורית ורונן
דורית ורונן
דורית ורונן. לשניכם לקח זמן רב עד שאזרו אומץ להתגרש
(צילום: אלבום משפחתי)

"אני זוכרת שחברות שלי באו אליי הביתה ועמדנו במטבח עם אמא שלי. הן באו כדי לעזור לי להסביר לה למה אני לא צריכה להתחתן, אבל היא לא השתכנעה אז התחתנתי", מספרת דורית אבן-שרון. מי שהייתה בת בכורה שתמיד התנהגה בהתאם לציפיות החברתיות והמשפחתיות החליטה להתחתן, אף על פי שבתוך תוכה היא ידעה שמדובר בטעות. "הייתי ילדה נורא טובה ומרצה, שמתנהלת לפי מה שמצפים ממנה ולפי מה שנכון לעשות. רק אחרי שהתגרשתי, חברה הזכירה לי שבחתונה עצמה, ממש לפני היציאה לטקס החופה, היא עמדה לידי ואמרתי לה שאני עושה טעות".
כמה זמן היית נשואה?
"הייתי נשואה 16 שנים ונולדו לנו שלושה ילדים".
איך נראו חיי הנישואים שלכם?
"כלפי חוץ, הבית שלנו נראה כמו גלויה. היינו צוות שתיפקד מאוד טוב יחד, הפקנו אירועי יומולדת גדולים, אירחנו בחגים משפחה מורחבת ונראינו מעולה על הנייר. בפנים הרגשתי בדידות ולא הייתי מאושרת, כי כל הדברים שאהבתי לעשות הפכו בחיי הנישואים שלי ללא רלוונטיים".
מה למשל?
"יש לי הרבה תחביבים ואני אוהבת לפגוש אנשים, להכיר, להתחבר. לא סתם רונן (בעלה הנוכחי של דורית, ל.ר) מכנה אותי 'פרפר' או 'פייה', כי זה מגדיר את האדם שאני, אבל לבן אדם שהבית והמשפחה נתפסים עבורו בתור המרכז היחידי, זה מאוד הפריע".
איך את מסבירה לעצמך את הבחירה שעשית, מעבר לנטייה לרצות?
"כילדה לאב טייס, שנדדה כל שנתיים מבסיס לבסיס, הרגשתי תלושה. בנישואיי הראשונים בחרתי במה שחשבתי שחסר לי - ביטחון ויציבות. בחרתי באיש משפחה שאפשר להישען עליו, אבל היו לי עוד חלקים שהייתי צריכה לבטא אותם ושהיו חשובים לי לא פחות".

"רצינו להיות בעל ואישה"

16 שנים חולפות עד שדורית אוזרת אומץ ומתגרשת. "הייתי בתוך מסע ארוך ואינטנסיבי", היא משתפת. "היה לי קשה להיפרד כי באוטומט שלי הנחתי שמשהו לא בסדר אצלי. לא הבנתי למה אני לא מצליחה להיות מרוצה בתוך האידיאל".
ואיך שינית את נקודת ההסתכלות?
"עשיתי המון עבודה פנימית. פניתי גם ללימודים וגם עברתי טיפול בעצמי. בהדרגה, המודעות שלי התפתחה והבנתי שמההתחלה בחרתי ממקום לא מדויק".
חמש שנים אחרי הגירושים דורית מכירה את רונן שרון, והם נישאים בחתונה אלטרנטיבית אליה כולם מגיעים מחופשים, כיאה לרוח הצבעונית של הזוגיות שלהם ולגישתם לחיים. "הפעם, כשהודענו שאנחנו עושים מסיבת חתונה, אמא שלי שאלה אותי, 'בשביל מה את צריכה חתונה?', אבל היה ברור לשנינו שהסיבה היא לא פרקטית, אלא רגשית. רצינו להיות בעל ואישה. אני אוהבת לקרוא לרונן בעלי והוא אוהב לקרוא לי אשתי".
איך הכרתם?
"הכרנו באתר היכרויות", מספר רונן. "אני מהנדס ובחור מאוד מסודר והתייחסתי לנושא הזוגיות השנייה כמו שאני מתייחס אל פרויקטים בעבודה. אפילו נתתי לזה שם: 'פרויקט חיפוש חברה לחיים'".
תסביר.
"ידעתי שאני רוצה חברה ושאני הולך לעבוד כדי שזה יקרה. מכיוון שלהסתובב בכל מיני פאבים וברים זה לא אני, החלטתי שאתר היכרויות זה הכי מתאים. יצאתי לדרך מצויד ברשימה של מה בדיוק אני רוצה ומה אני מחפש, ואפילו הלכתי לצלמת מקצועית שתעשה לי בוק עם תמונות שאוכל לשים באתר, כי כל התמונות שהיו לי היו עם הילדים, או עם מכנסיים קרועים", הוא אומר וצוחק. "גם את הצלמת בחרתי לפי המלצות שקיבלתי. הגעתי אליה עם בגדים שרכשתי במיוחד והיא צילמה אותי כמעט יום שלם. זה הוכיח את עצמו. דורית הייתה בסך הכול הדייט השלישי שלי דרך האתר".

6 צפייה בגלריה
דורית ורונן
דורית ורונן
"חלמתי לטייל עם בת הזוג שלי בעולם"
(צילום: אלבום משפחתי)

6 צפייה בגלריה
דורית ורונן
דורית ורונן
דורית ורונן. "התוכנית שלי הייתה שאם לא אמצא חברה, אקח פסק זמן כדי לטייל בעולם"
(צילום: אלבום משפחתי)

6 צפייה בגלריה
דורית ורונן
דורית ורונן
"דורית הייתה הדייט השלישי שלי באתר"
(צילום: אלבום משפחתי)

6 צפייה בגלריה
דורית ורונן
דורית ורונן
"הייתי מסתובב בכל העולם ותמיד הייתי אומר, 'פה אני אהיה עם האהבה שלי''"
(צילום: אלבום משפחתי)

כמה זמן היית נשוי בנישואיך הקודמים?
"הייתי נשוי 29 שנים, בנוסף לעובדה שגם היינו חברים מגיל 15. הכרנו בתנועת נוער".
תקופה ארוכה. לא רצית זמן לעצמך לבד אחרי הפרידה?
"לא. לא חיפשתי זמן להיות לבד, או לנדוד מאחת לאחת, או לקרוע את העיר בלי בת זוג מחייבת. התוכנית שלי הייתה כזו שאם לא אמצא חברה, אקח פסק זמן לטייל מסביב לעולם עם הסירה שלי לבד, כי יש לי רישיון של סקיפר".
מדוע היה חשוב לך למצוא בת זוג כל כך מהר?
"בבסיס שלי אני רומנטיקן. במהלך נישואיי הקודמים הייתי מסתובב בכל העולם במסגרת העבודה, ותמיד הייתי אומר, 'פה אני אהיה עם האהבה שלי'. היה לי חלום להסתובב בכל מיני מקומות בעולם עם בת הזוג שאני אוהב, לשתות יין, לטייל ולשוט".
מדוע לא הגשמת את החלום הזה בנישואיך הקודמים?
"עם השנים, הדברים המשותפים שעניינו את שנינו הלכו והתמעטו. גם הייתי טייס בחיל האוויר ויש מושג בז'רגון האווירי שקרוי זב"ן - זווית בין נתיבים. נוצר מצב שהיחסים בינינו הפכו להיות מקבילים והתרחקנו, עד שבאיזשהו שלב הרגשנו שאנחנו צריכים להיפרד. לא רבנו, לא היו התפוצצויות ולא בגידות".
היה לך קשה לקבל את ההחלטה?
"מאוד. היה כאב גדול כי אני נורא משפחתי. גם אהבתי את המשפחה שלה. עד היום אני אוהב אותם".
אז למה לא להמשיך בכל זאת? הרי החיים מכילים גם פשרות.
"אני זוכר את עצמי נוסע בבקרים מוקדם בבוקר לעבודה ועוצר בצד, כולי מוצף בתחושות קשות של עצב ובדידות. זה היה יכול לקרות לי בנסיעה באוטו או בטיסה או בכל מקום אחר. הייתי מתמלא בערגה לאהבה ולא מבין מה לא עובד. זה היה כך במשך שנים ארוכות. גם כשהבנתי שבנישואים שלי זה כבר לא יקרה כי אנחנו שני אנשים שאיבדו את המשותף להם, עדיין התקשיתי לקבל את ההחלטה".
מה הייתה ההתלבטות העיקרית?
"לא ראיתי את עצמי מפרק את התא המשפחתי עד שהבת הקטנה שלי תגיע לגיל 18. ראיתי מסביבי מה קורה לזוגות שמתגרשים ואיך זה עובד עם הילדים, ואמרתי שאצלי זה לא יהיה. לא יכולתי לחשוב על האפשרות שלא אתעורר עם אחת הבנות בבוקר, ולא אכין לה את הסנדוויצ'ים שלה, אז לקחתי החלטה מודעת לחכות".

6 צפייה בגלריה
דורית ורונן
דורית ורונן
דורית ורונן. "אנחנו יצורים שלא שורדים בלי אהבה"
(צילום: אלבום משפחתי)

האמת שמחוץ לגלויה

בצד ההחלטה לחכות, רונן חי לאורה של החלטה נוספת, גם אם לא מודעת - להסתיר מהסביבה את מה שבאמת התחולל בתוכו במשך שנים ארוכות. "גם כשהרגשתי בפנים בדידות מאוד גדולה, לא ראו את זה עליי מבחוץ", הוא מודה. "האחים שלי, שיש לי איתם קשרים מדהימים, והחברים הכי טובים שלי, נפגעו ממני כשסיפרתי להם שאני מתגרש. הם לא ידעו דבר והרגישו שהסתרתי מהם את האמת. יום אחד הודעתי לכולם שאני מתגרש והם היו בהלם. איך זה יכול שהגלויה היפה לא משקפת את המציאות? כשסיפרתי לאחי הגדול מה עבר עליי, הוא בכה".
"חלק מהחיווט האנושי זה הצורך באהבה", אומרת דורית. "אנחנו יצורים שלא שורדים בלי אהבה. יש הרבה מחקרים על תינוקות בבתי יתומים שלא מתפתחים בלי מבט עיניים אוהב ומגע מלטף. כמו תינוקות, גם מבוגרים זקוקים לחיבור האנושי הזה. יש כאלה שיגידו, 'לא, אני לא צריכה זוגיות', אבל בדרך כלל מי שאומר שהוא לא צריך זוגיות הם אנשים שכבר נפגעו מספיק בשביל להתייאש".
מה לגבי אנשים מאושרים שאינם בזוגיות?
"אני מכירה אנשים שהם מאושרים וטוב להם בחיים למרות שהם לא בזוגיות, אבל ווליום החיים הוא אחר, כי אהבה רומנטית היא משהו שאי אפשר להשיג באף מערכת יחסים אחרת".

יש לכם סיפור אהבה מפרק ב' של החיים? כתבו לנו