בזמן שהפוליטיקאים שלנו צועדים לישורת האחרונה של לפני הבחירות, המלחמה בין יוחאי קדוש (32) לחברתו, ענבר אבן חן (28), עודנה בעיצומה. כבר שלוש שנים שהם מתווכחים על פוליטיקה, ויכוח שמתלהט כמו שעון ברגע שמהדורת חדשות השעה שמונה מתחילה. "מבחינתי, שנראה סדרות יחד, אבל היא מתעקשת לצפות בחדשות ולהתעצבן", יוחאי מסביר משועשע. "אני לא יכולה לשמוע יותר את ביבי. פשוט לא מסוגלת לשמוע אותו יותר", אומרת ענבר.
אז למה את לא מעבירה לנטפליקס? למה להתעקש על החדשות?
ענבר: "אני רוצה להישאר מעודכנת".
יוחאי: "אבל את סתם מתעצבנת, ואז - או שאני מנמיך או שאני מוותר והולך למחשב".

2 צפייה בגלריה
יוחאי וענבר
יוחאי וענבר
יוחאי וענבר. "אני לא מסוגלת לשמוע את ביבי יותר"
(צילום: אוסף פרטי)

הם הכירו באפליקציית היכרויות, בזמן שענבר הייתה סטודנטית לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון. "מרגע שהבנתי מה היא לומדת לתואר, הודעתי לה באופן נחרץ שאנחנו פשוט לא הולכים לדבר על פוליטיקה", מבהיר יוחאי.
ענבר, איך הגבת?
"תראי, זה מסובך כי יש פה כמה הסתייגויות. אני מצביעת מרצ והוא מצביע לימין. זה בסדר מבחינתי, כי העדפתי שבן הזוג שלי יהיה בעל דעות פמיניסטיות מאשר שיצביע למרצ. נכון שיש דברים שמתנגשים, אבל אני גם אני לא יכולה לנתק את הסביבה שכל אחד מאיתנו חי וגדל בה. אני גדלתי בכפר סבא בזמן שיוחאי גדל בבאר שבע. זה משפיע".
קרה פעם שנכנסתם לריב רציני בגלל ויכוח פוליטי?
ענבר: "קרה פעם אחת שהתחלנו להתווכח וזה התלקח מהר".
יוחאי: "זה באמת יצר אווירה מאוד לא נעימה בינינו. מאז הבנו שאנחנו לא ניתן לפוליטיקה להוות מכשול בקשר שלנו. זה פשוט לא שווה את זה".
על מה אתם ממש לא מסכימים?
"אם יוצא לנו להתווכח, זה בעיקר בגלל החלק הפוליטי- כלכלי", מסבירה ענבר. "גם שם אנחנו ממש הפוכים - אני מרקסיסטית והוא קפיטליסט". "אצטט את מנחם בגין", מתערב יוחאי, "את שונאת את הקפיטליסטים אבל נהנית מהקפיטל", הוא צוחק. "סליחה, אני מעדיפה לוותר על אוטו טוב בשביל שיהיו זכויות לכל האזרחים".
איזו עצה יש לכם עבור זוגות שחלוקים בדעותיהם הפוליטיות?
ענבר: "לא לדבר על פוליטיקה זה אולי הטיפ הכי קל, אבל אני חושבת שצריך להבין למה הצד השני חושב כמו שהוא חושב ולהסתכל גם על עצמך".
למה הכוונה?
"לא לנתק את הסביבה שבה בן או בת הזוג שלך גדלו בה. אני מבינה למה יוחאי ימני ולמה אני שמאלנית. כל אחד בא מהרקע שלו, עם הערכים שהוא ספג מהמשפחה".
את חושבת שמתישהו תסכימו בנושא הזה?
"כל עוד יהיו לנו ילדים שיצאו כמוני, לא תהיה לו ברירה", היא מסכמת משועשעת.

"אם סלחנו על טעויות העבר, קטן עלינו ליכוד מול מפלגת העבודה"

כשיהודה קונופניצקי (31) הגיע לבקר לראשונה בביתה של חברתו, יסמין רמון (28), הוא מיד הבין לאן נושבות הרוחות. "היה אצלה עיתון הארץ", יהודה פותח ומיד מסתייג, "לא שזה סימן מובהק לשמאלנות כי יש ימנים שקוראים את העיתון, אבל עדיין, זה משהו שמבינים מהר מאוד כשמתחילים לדבר על סוגיות אקטואליות בפוליטיקה".
"אני יכולה להגיד שבתחילת הקשר, פוליטיקה לא בדיוק הייתה הדבר הראשון שדיברנו עליו", אומרת יסמין ומוסיפה: "בהמשך זה כבר הפך לנושא, בייחוד במצבים בהם יושבים וצופים יחד בחדשות או קוראים משהו בפייסבוק ואז מתחילים לדבר ולהביע דעות".
"אחרי שגיליתי שבעבר היא הצביעה לרשימה המשותפת, כבר הכול קטן עלינו", אומר יהודה. "סליחה, להצביע ליהדות התורה זה יותר טוב?", מתערבת יסמין והשניים מתפקעים מצחוק. "את מבינה, אם סלחנו האחת לשני על טעויות העבר, קטן עלינו ליכוד אל מול מפלגת העבודה", אומר יהודה ומחייך.

2 צפייה בגלריה
יסמין ויהודה
יסמין ויהודה
יסמין ויהודה. "אחרי שהיא הצביעה למשותפת הכול קטן עלינו"
(צילום: אוסף פרטי)

השניים הכירו בדיוק לפני שנה, בתקופת הסגר הראשון של הקורונה. הם השתתפו בערב משחקי חברה שהתקיים בזום. יסמין מספרת שהיא נרשמה לאירוע בגלל שקיוותה שהערב ימשוך אליו חתיכים, ומבין עשרות הפרצופים שצפו בה במסך, יהודה היה הראשון שהיא הבחינה בו.
"הסתכלתי עליו ונזכרתי שראיתי אותו פעם באפליקציה, למרות שאז, באפליקציה, הוא לא יזם איתי שיחה. אז ניצלתי את ההזדמנות שכבר קשקשנו בזום, כדי להעיר לתשומת ליבו את העובדה שאני קיימת". "שאלתי אם אפשר לכפר על הפעם הקודמת שפספסתי אותה, ומאז אנחנו יחד", יהודה מוסיף ומחייך.
אתם גרים היום בירושלים, עיר סוערת ומלאת הפגנות. מה עמדתכם בנושא ההפגנות בבלפור?
יסמין: "אני לא הלכתי להפגין בגלל הקורונה וההתקהלות בימים של טרום החיסונים, אבל מבחינה אידיאולוגית אני בעד".
ולא מבאס אותך שיהודה ימני שבחיים לא יתלווה אלייך להפגנה כזאת?
"באמת שלא, כבר יצאתי עם ימנים בעבר". "טוב, ימנים הם הרוב במדינה, למה ציפית?", מוסיף יהודה והשניים צוחקים. "אני חושבת שבשביל שהקשר שלנו יצליח אנחנו חייבים להתעלות מעל הדעות הפוליטיות שלנו. ובכללי, כל זוג שאחד מצביע לימין והשני לשמאל - אל תתנו לפוליטיקאים מקום בזוגיות שלכם. אל תהיו קיצוניים".
יהודה: "אנחנו חושבים אחרת, אבל ברור לי שהאמת לא נמצאת רק אצלי. אנחנו לא אטומים ויודעים איפה אנחנו חיים. פוליטיקה לא תהיה מה שיחבר או יפריד בינינו. אנחנו מכילים ופתוחים לדיון".