2 צפייה בגלריה
זוג מצלם את עצמו
זוג מצלם את עצמו
"בייבי תגיד צ'יז"
(צילום: Shutterstock)

מכירים את הפרופילים האלה בפייסבוק שבהם הסטטוס הזוגי של הבנאדם נוטף על הקיר כמו מנת גלידה מוגזמת באמצע הקיץ? שנים תהיתי מדוע כל כך דחוף לאותם אנשים להציג את הזוגיות המופלאה שלהם לעיני כל ברשת החברתית, ומחקר חדש בחן בדיוק את זה.
אמנדה פורסט וקורי קרוגר, פסיכולוגיות חברתיות מאוניברסיטת פיטסבורג, ביקשו לבדוק מה גורם לאדם לצעוק ברשת החברתית את היותו בזוגיות, ולבחור לתמונת הפרופיל שלו דווקא תמונה זוגית. לדידן, תמונת פרופיל זוגית, ציון סטטוס "במערכת יחסים" ואיזכור בן או בת הזוג בפוסטים, מעידים על האופן שבו אנשים תופסים את מערכות היחסים שלהם.
סקר שהן ערכו לאחרונה בקרב 236 משתמשי פייסבוק שנמצאים בזוגיות, גילה שהחצנת הזוגיות בפייסבוק היא תופעה די נפוצה. הן מצאו כי 29% מהמשתתפים בסקר שמו בתמונת הפרופיל שלהם תמונה עם בן או בת הזוג, 70% מהם ציינו כי הם נמצאים במערכת יחסים או שהם נשואים, ובנוסף, נמצא שמשתתפי המחקר מציינים את בן או בת הזוג ב-15% מהפוסטים שהם מעלים לרשת החברתית.

2 צפייה בגלריה
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
(צילום: shutterstock)
ברור שהצגת הזוגיות קבל עם ופיד אינה מאפיינת כל אדם, ואם כך מתעוררת השאלה - מה מאפיין את אותם אנשים מסוימים שבוחרים כן להציג את הזוגיות שלהם לראווה, ובעיקר מה הם משיגים מכך? נמצא שאנשים שמאוד מרוצים ממערכת היחסים שלהם ומחוייבים לה, ייטו יותר להציג את הזוגיות שלהם ברשתות החברתיות ולהצהיר עליה. במקרה כזה סביר יותר שנראה תמונת פרופיל זוגית. בנוסף, ככל שהאדם מאוהב וככל שהוא קנאי יותר, כך יותר סביר שהוא יציג את היותו במערכת יחסים באופן פומבי בפייסבוק.
גם אנשים שיש להם נטייה להיקשרות, החוששים מדחייה או נוטים לחרדת נטישה - סביר להניח שיציגו תמונת פרופיל זוגית או שהם יציינו שהם נמצאים במערכת יחסים. להבדיל, אנשים הנמנעים מהיקשרות, שמרגישים לא בנוח להיות תלויים באחרים ומקפידים על העצמאות שלהם, ימנעו מלהציג את הזוגיות שלהם בדרכים מעין אלו וישמרו אותה לעצמם.
בנוסף לכך, נמצא שהאופן שבו אדם מציג את הסטטוס הזוגי שלו ברשת מושפע מההרגשה שלו באותו זמן נתון. זה אומר שאנשים נוטים להציג את הזוגיות שלהם לעיני חבריהם בפייסבוק בימים בהם הם נוטים להרגיש יותר חסרי בטחון לגבי הרגשות של בן או בת הזוג כלפיהם, אך באותה מידה גם בימים שבהם הם מרגישים מסופקים במיוחד ממערכת היחסים.

ומדוע להחצין את הזוגיות?

אחד ההסברים הוא שאנשים המצויים במערכות יחסים קרובות לעיתים כוללים את בן או בת הזוג כחלק מהתפיסה העצמית שלהם. כלומר, רואים את הפרטנר כחלק בלתי נפרד מהם. לפיכך, הצגה של הזוגיות ברשתות החברתיות מאפשרת להם לבטא את תפיסתם, לפיה הם והפרטנר שלהם שזורים זה בזה - ותוצאות המחקר האמור בהחלט תומכות בהסבר האחרון.
סיבה נוספת שהתגלתה היא שאנשים נוטים ליחצן את הזוגיות ממקום אסטרטגי, כניסיון להגן על מערכת היחסים מאיומים שיש ברשת החברתית, כמו אקסים או מחזרים פוטנציאלים שעשויים להתחיל עם אהוביהם ו"לגנוב" אותם כביכול. כלפי חוץ, דף פייסבוק שבו אדם מחצין את הזוגיות שלו מרמז על סבירות קרובה שהוא לא ייעתר להרפתקאות רומנטיות מחוץ לזוגיות.
בנוסף, חוקרים גילו שעבור אנשים מסוימים, עצם הידיעה שהסביבה יודעת שהם במערכת יחסים מעלה להם את ההערכה העצמית, וגורמת להם להרגיש טוב יותר לגבי עצמם. בכך שונים אנשים שיש להם נטייה להיקשרות שרוצים שחברי הפייסבוק שלהם ידעו שהם נמצאים במערכת יחסים, מאנשים הנמנעים מהיקשרות שלא מבקשים זאת.
מעניין לדעת שלהפגנת הקשר באופן פומבי בפייסבוק יש השפעה על האופן שבו אנשים אחרים תופסים את הפרופיל של אותו אדם. מחקר קודם שבחן שאלה זו גילה שפרסום של תמונות זוגיות וביטוי של מאפיינים זוגיים גורם לאנשים לחבב יותר את הפרופיל של אותו אדם ולהניח שהוא נמצא במערכת יחסים מחייבת ומספקת.
אם כך, בפעם הבאה לפני שאני מרימה גבה ומצקצקת למראה תמונת פרופיל זוגית, אני מבטיחה לזכור שלא תמיד מדובר בשופוני. לפעמים זה צעד בעל השלכות חיוביות עבור אותו אדם, שמרמז על מחויבות, נאמנות ואפילו אהבה.