3 צפייה בגלריה
תכלת ולירון
תכלת ולירון
תכלת ולירון
(צילום: אלבום משפחתי)

תכלת גינס (38) היא טבעונית ואל-הורית בעוד שלירון פרץ (39) הוא קרניסט (לשעבר) ואבא לילד, אבל ההבדלים האלה לא הפריעו להם להתאהב ואינם מחוללים מריבות ביניהם. בין השאר, משום שכאשר הללו מתגלים, תכלת פשוט מכבה את מכשיר השמיעה שלה ומפסיקה לשמוע את לירון.
עוד סיפורי אהבה ב-ynet יחסים:
לירון, מצידו, לא נשאר חייב. "הוא מכבה לי את האור בלילה כדי שאשתוק כי אני לא רואה את השפתיים שלו", צוחקת תכלת. תכלת היא כבדת שמיעה אך השניים אינם חווים את המגבלה הפיזית כמגבלה בקשר. בראיון זוגי שהתבצע, מטעמים מובנים, באמצעות שיחה בכתב, הם ממחישים כיצד אהבה, קבלת האחר ושפע של הומור, יכולים להפוך את אותה מגבלה לכאורה דווקא ליתרון בכלל, ובקשר הזוגי בפרט.
איך כבדות השמיעה משפיעה על ההתנהלות שלך מול העולם?
"אני כבדת שמיעה מילדות, היחידה במשפחה שלי, ומאז השמיעה שלי הולכת ומידרדרת", משתפת תכלת. "אני באמצע בין שני עולמות, החירשים והשומעים, ובגלל שאני לא ממש 'חירשת' ולא ממש 'שומעת', חירשים מצביעים עליי ואומרים 'השומעים האלה', ובזמן ש'השומעים' מדברים אליי עם תנועות שפתיים מודגשות ודיבור איטי עד כדי גיחוך".
"אני מתמודדת עם העובדה הזו דרך הומור, במופעי הסטנד-אפ שאני עושה", היא אומרת. "יש לי צורך לא רק להיות כמו כולם אלא להוכיח את עצמי יותר. להוכיח שדווקא בגלל או בזכות המגבלה אצליח, ושאני כן יכולה להיות בעולם התקשורת והבידור. כלומר, בעולם שדורש שמיעה תקינה. בשנים האחרונות אני גם מעבירה הרצאות לנוער, עובדים וחוגי בית על ההתמודדות עם הקושי של האמצע בין העולמות. זה סוג של תרפיה עצמית שדרכה אני גם מעבירה מסר לרגישות לנגישות והעצמה לאחרים".
הקושי הוא גם בתחום הרומנטי?
"אני היחידה שלא נשואה מתוך ארבע אחיות. אפילו הגרושה תכף מתחתנת. אנשים בקהילת החירשים תמיד אמרו לי שרק בחור חירש או כבד שמיעה יבין אותי באמת, כך שכדאי לי לצאת עם כזה, אבל הדייט היחיד שהיה לי עם מישהו חירש היה משעמם. אני יודעת שהרבה בנות חירשות מרגישות שבנים שומעים לא יתעניינו בהן וזה ממש שטויות לדעתי, ולגמרי תלוי אופי".
"כמובן שהקושי לשמוע מייצר קשיים ביחסים. זה אומר יחסים בלי טלפונים, וצריך הרבה סבלנות. לפעמים בני זוג נתקעים במקלחת או בשירותים, צריכים משהו דחוף ואני לא יכולה לעזור כי אני לא שומעת אותם. היה לי אקס שהיה מתוסכל מכך שכשרוכבים על אופנוע הוא לא יכול לדבר איתי, כי אני לא רואה את השפתיים שלו, ורק אני יכולה לדבר איתו. יש גם קושי חברתי של ממש, למשל בחדר אמנים בסטנד-אפ אני לא מבינה מילה ממה שהולך שם, כי כולם מדברים ביחד מהר. אז אני די בצד עד שמישהו עוזר לי. מן הסתם, עם חברים כבדי שמיעה כמוני, מבינים בצורה יותר ברורה מה השני צריך".

3 צפייה בגלריה
תכלת ולירון
תכלת ולירון
תכלת ולירון. "הרבה בנות חירשות מרגישות שבנים שומעים לא יתעניינו בהן וזה שטויות"
(צילום: אלבום משפחתי)

3 צפייה בגלריה
תכלת ולירון
תכלת ולירון
"הוא מכבה לי את האור בלילה כדי שאשתוק כי אני לא רואה את השפתיים שלו"
(צילום: אלבום משפחתי)

ספרו לי איך הכרתם.
"באתי לבית קפה להזמין קפה לקחת", אומר לירון. "דיברתי עם הברמן על קפה פילטר, ואז תכלת שאלה אותי מהקצה של הבר אם הזמנתי שוקו. אמרתי לה שלא, ושמתי לב שהיא לא כל כך מבינה אותי, אבל היא הייתה ממש יפה וחייכנית. היא יצאה משם אז זירזתי את הברמן ויצאתי מהר. קראתי לה לחכות שנייה, ולמזלי היא הסתכלה, ליוויתי אותה קצת ודיברנו.
"בסוף ביקשתי ממנה את מספר הטלפון, והיא שאלה אותי מה הפייסבוק שלי, ושלחה לי הודעה. התחלנו להתכתב קצת וקבענו לצאת, ואחרי כמה פעמים כאלה באתי אליה ביום האהבה. הגעתי אליה מהילד, כך שיצא שהגעתי מאוחר, קצת לפני חצות, ובחצות התחלנו להתנשק. ומאז הספקתי לשבור שיא - התקופה הכי ארוכה שהייתי בזוגיות".
"האמת היא שלירון היה אמור להיות רק סטוץ, כי הייתי אחרי פרידה", מוסיפה תכלת, "אבל היה כל כך קל איתו והכל זרם, כך שפתאום אחרי חודשיים את מרימה את הראש והנה אנחנו ביחד".
לא הרתיע אותך, לירון, שתכלת כבדת שמיעה?
"לא הרתיע אותי. ההיפך. אולי זה יישמע מוזר, אבל זה דווקא נראה כמו משהו שמתאים לה באופן מגניב. ובכלל כולה מגניבה ויפהפייה. האמת שתכלת ואני דיברנו על זה, והיא אמרה שזה יפה שאני סבלני ושיש כאלה עם דעות קדומות. אני מבין על מה היא מדברת אבל זה עובר מעליי, כי אף פעם לא ראיתי בזה משהו שונה או חיסרון. ועכשיו זה אפילו יותר מיוחד בעיניי. וגם המשפחה שלי עפה עליה, כולל המשפחה המורחבת והחברים".
"זה נכון", מאשרת תכלת. "המשפחה של לירון לא נבהלה מזה שאני חירשת, ויש משפחות שכן נבהלות. תגיד לירון, יש סיטואציות שבהן כן היית רוצה שאשמע טוב?"
לירון: "ברור! כשאני שר במקלחת או כשיש לי יציאות מפגרות. ולפעמים כשבא לי להגיד לך משהו כשאני במטבח. וגם במיטה כמובן".
תכלת: "לירון סבלני מאוד. אני גם מדברת בחופשיות על סקס ויחסים, בפייסבוק ועל הבמה, ולירון ממש פתוח ונותן לי חופש. גם יש לי מלא חברים והוא סומך עליי לגמרי. אנחנו ביחד כבר מעל שנה, והשאלה היא מתי ימאס לו. הרי ברגע שאהבה יורדת, נהיים פחות סבלניים".
תכלת, אותך לא הרתיע שללירון יש ילד?
"כן, יש לי טראומות מגרושות. מעבר לכך, אני לא רוצה ילד. יש מספיק מהם, ואין לי צורך להביא משהו 'משלי'. לירון אולי ירצה עוד ילד, ואני מוכנה רק לצרף עוד כלב לשני החתולים והכלבה שלי. אבל אחד הדברים שאהבתי בלירון כשהכרנו זה שהוא אמר לי שאם ירצה בעתיד עוד ילד, הוא ישקול הורות משותפת. הרגיע אותי לדעת שהוא מבין שלא חובה להקים משפחה עם בת זוג".
״אגב, הילד של לירון חמוד ומפרגן לאבא שלו ממש, זה לא מובן מאליו", היא מוסיפה. "הוא מקבל אותי כשמניסיוני לא כולם ככה, בעיקר לא ילדים, למרות שהוא לא תמיד מבין את עניין השמיעה ואיך לדבר אליי נכון. הלכנו לקולנוע והוא המשיך לדבר אפילו אחרי שכיבו את האור. אמרתי לו שאני לא שומעת בלי לקרוא את השפתיים, והוא המשיך לדבר עוד ועוד".
קורה שאתם לא מבינים אחד את השנייה בגלל בעיות תקשורת?
תכלת: "האמת שכשהכרנו, לירון דיבר וסתם עשיתי את עצמי שומעת ולא הבנתי כלום. המזל שלי שהוא מספר אותם סיפורים שוב ושוב".
לירון: "בפעם הראשונה שרבנו, ריב של ממש עם קצת צעקות, אחרי שהתעייפנו אמרתי לה משהו ובאתי ללכת. היא תפסה אותי ביד, נראתה מרוככת ואמרה לי 'כן, גם אני', חייכה ונתנה לי נשיקה. ואני כל הזמן הזה מנסה להבין מה היא שמעה, כי אם היא היתה שומעת את מה שבאמת אמרתי, התגובה שלה היתה שונה לגמרי".
נשמע שיש גם לא מעט יתרונות.
לירון: "בטח. אפשר לקלל באמצע ריב, רק להזיז את הפנים הצידה. ותכלת פעם כיבתה את המכשיר בכוונה כדי לא לדבר איתי. אני יכול לצפות בנטפליקס בלילה בווליום גבוה, והיא לא צריכה לשמוע אותי נוחר. אבל ברצינות, יש לתכלת אינטליגנציה רגשית גבוהה, כי היא רגישה לדברים שאנשים שומעים לרוב לא שמים אליהם לב".
תכלת: "לירון עוזר לי הרבה, בעיקר בטלפונים להרצאות. הוא מפלרטט עם משאבי אנוש. ובמיוחד עכשיו, כי הקורונה לא נגישה לחירשים. אי אפשר לקרוא את השפתיים ככה, אז אני לא מדברת עם אף אחד. והכי נורא זה ה'זום' והלייב. אי אפשר לשמוע ולקרוא שפתיים, ואין תמלול. לירון היה צריך לעזור לי אצל הווטרינרית בחיסון של הכלבה".
מתסכל אותך שאת צריכה לבקש את עזרתו של לירון לצורך אינטראקציות עם העולם?
"שאלתי את לירון אחרי זה 'מה הייתי עושה בלעדייך?' והוא ענה לי 'היית מסתדרת טוב מאוד'. זה נכון, אבל אני חוששת להתרגל למקום הקל והנוח הזה שעוזרים לי, ואז אני לא צריכה להתאמץ. שמתי לב שאם עונים בשבילי ודואגים לי, אני נכנסת למקום נוח כזה ובקושי פוצה פה. ועוד יותר לא נעים - לבקש מהסביבה להתאמץ בשבילי".
"אני משתדל לא לענות בשביל תכלת, גם אם זו תשובה שאני יכול לענות", אומר לירון. "לרוב זה עדיף, כי היא יותר חוקרת ומבקשת יותר פרטים ממני. יצא לי לענות במקומה בהתחלה, והיא הסבירה לי שהיא מעדיפה בעצמה ולא צריכה עזרה. אם היא תצטרך, היא תבקש. לפעמים קורה שאני בא לענות ואז נעצר ומבקש שיגידו לה בעצמם. אני לא אומר להם שהיא כבדת שמיעה, הם יסתדרו בעצמם".
תכלת: "הדבר הכי מתסכל לאנשים עם מוגבלויות זה לבקש עזרה, לכן אם זה משהו שלא קשור לשמיעה אני לא מבקשת. אבל חשוב לי לומר שאפשר להפוך את החולשה למתנה, ולהזכיר למי שחושב שלא יקבלו אותו בגלל המוגבלות שלו, שכמו שבזכות המוגבלות יש לנו חברים אמיתיים, בזכותה נמצא גם בן זוג כזה".