3 צפייה בגלריה
גירושין
גירושין
גם האהבה הגדולה מכולם תתקשה לעמוד בפני לחצים חיצוניים
(צילום: Shutterstock)

אומרים שהאהבה חזקה מהכול, אבל יש מקרים שבהם גם האהבה, גדולה ככל שתהיה, פשוט לא מספיקה בשביל להחזיק מערכת יחסים. במיוחד כשאנשים מסביבנו מתערבים ומורים לנו איך ואת מי לאהוב. לפעמים אלו ההורים שמחליטים שהם לא רוצים את בת הזוג הנוכחית שהבן שלהם בחר לעצמו, לפעמים מדובר בקולגה שפולש למערכת היחסים ועוזר לאחד מבני הזוג לבגוד. לפעמים זאת עצה שמגיעה מאח או אחות, שכן ואפילו בן דוד. הלוואי שהחיים היו קומדיה רומנטית שמסתיימת בסוף טוב, אבל לרוב הם לא, ופרידות המבוססות על התערבות של צד ג' נפוצות משנדמה.

"אמא שלו שפטה וביקרה אותי כבר בתחילת הקשר"

יעל הייתה בת 18 כשהכירה את בן הזוג שלה, איתו גם יצאה במשך שלוש שנים. "לאחר שהסכמתי להצעת הנישואין, התחלנו להכין את הדירה שלנו, ואני זוכרת איך לאורך כל הדרך אמא שלו דאגה להעיר לי בלי הפסקה. היא הייתה שופטת אותי על הלבוש שלי ועל הדרך שבה אני רוצה לנהל את משק הבית".
תוכלי לתת דוגמה?
"כל דבר קטן שקרה, אמא שלו דאגה להשפיל, לעקוץ ולהכניס לי מילים רעות. בכל פעם כשביקשתי שיעמוד מאחוריי, הוא היה מכריז שהוא לא מתכוון להתערב ביני לבין אמא שלו, ומבקש שנסתדר. אני זוכרת את עצמי יושבת ובוכה בארוחות המשפחתיות שלהם כי היא הייתה יורדת עליי מול כל השולחן, בזמן שהוא לא היה פוצה את הפה. אבל הקש ששבר את גב הגמל מבחינתי היה כשהיא התחילה להעביר ביקורת גם על המשפחה שלי. ברגע ההוא אמרתי שאני לא מסוגלת יותר, ונפרדנו כמה שבועות אחר כך".
שנתיים עברו מאז, ויעל מספרת שלשמחתה הרבה, הקשר הזה נמצא מאחוריה. "היום, בכל פעם שאמא שלו רואה אותי כי הם גרים לא רחוק מאיתנו, היא מצטערת על זה שנפרדנו ומנסה להחזיר אותנו. היא אומרת שאני הדבר הכי טוב שקרה לו".
לפחות הוכחת לה מה את שווה בסוף.
"כן, אבל הרכבת כבר נסעה".

"היא שאלה מתי הוא יעזוב אותי"

אין דבר יותר כואב מבגידה, והילה, גרושה בת 32 מרמת השרון, חוותה את זה בצורה הכי לא צפויה שיש. "התחתנו אחרי שלוש שנים של היכרות. חברים טובים שידכו בינינו. לכאורה, זה היה נשמע כמו הקשר הכי מבטיח בעולם. הייתי בטוחה שהכול טוב. היינו בתחילת שנות ה-20 שלנו, הוא היה כבר אחרי צבא ולמדנו יחד באוניברסיטה. אחרי שהתחתנו נכנסתי להיריון, ואז הגיעה התקופה הלא טובה".
מתי הרגשת שהקשר מידרדר?
"היינו נשואים שנתיים, והייתי בהיריון ראשון. ראיתי שהוא מתחיל להתרחק ממני ולא הבנתי למה. הייתי בטוחה שזה יעבור לו כי כל אחד היה פתאום טרוד בעניינים שלו, ואני הייתי ממש בשלבים המתקדמים של ההיריון. חשבתי שקשה לו להתמודד עם זה, אבל בפועל היה שם עוד משהו".
3 צפייה בגלריה
ריב בין בני זוג
ריב בין בני זוג
"אחרי שנכנסתי להיריון, הגיעה התקופה הלא טובה"
(צילום: Shutterstock)

הילה טוענת שבזמן שהייתה בהיריון, בעלה כבר ניהל רומן עם חברה מהעבודה. "הוא היה עובד ומגיע מאוחר, אבל עדיין לא חשבתי שזה הטיפוס, למרות שכן ראיתי שהוא הולך ומתרחק ושזה מתעצם עם הזמן".
איך גילית על הבגידה?
"כשהוא ממש התרחק הבנתי שמשהו שם לא בסדר, והתחלנו ללכת לטיפול זוגי. ניסינו לפתור שם כל מיני דברים, וכל זה בזמן שאני בהיריון. אפילו נסענו לבלות סופ"ש יחד באחד החגים, אבל אחר כך הבנתי שכבר לא נותר על מה לעבוד. גיליתי על הבגידה כשחיטטתי בטלפון הנייד שלו. הוא כתב לה, 'אני אוהב אותך', והיא כתבה לו, 'מתי אתה עוזב את הבית? היא לא מבינה שאתה צריך ללכת?' והיה לי ממש קשה לקרוא את זה. כשהוא הבין שקראתי, הוא עזב את הבית ולא חזר".
מזעזע.
"תביני, הייתי בהיריון בחודש שמיני, והוא עזב אותי לקראת הלידה. זה היה ברור מההתכתבות ביניהם שהיא מעודדת אותו לפרק את הנישואים שלנו. פתאום קלטתי כמה פעמים הוא שיקר לי. כל כך סמכתי עליו, ובגידה אפילו לא הייתה אופציה מבחינתי. היום הם גרים יחד ויש להם ילד. בינינו אין יותר מידי קשר מלבד שאלות כמו 'מתי אתה מגיע לראות את הילדה', כשלמעשה, הוא בקושי מגיע לראות את הבת המשותפת שלנו".

"אם אחותי לא הייתה מתערבת, היינו מתחתנים"

עומר, רווק בן 30 מחולון, מספר שעמד להתחתן עם בת זוגו – עד שאחותו התערבה ושמה קץ למערכת היחסים. "היינו קצת יותר משנה יחד והיה בינינו קשר ממש טוב, עד שהיא עברה לגור ביחידת דיור שמחוברת לבית של ההורים שלי".
מה קרה ברגע הזה?
"בהתחלה הכול היה רומנטי, אבל משהו בה השתנה. היא פשוט לא עבדה והפסיקה לעשות דברים בבית. הכול נפל עליי, אבל עדיין אהבתי אותה. צריך להבין שכשהכרנו היא הייתה משוחררת מצה"ל, חתמה אבטלה ואני דאגתי לכל מה שצריך במשק בית.
"בהתחלה, כשאמא שלי הייתה מעירה לי ואומרת משפטים כמו, 'אתה לא שם לב כי אתה עובד, אבל אתה עיוור', הייתי מגונן עליה ותוקף את אמא שלי. מהר מאוד גם אחותי התחילה להתערב ולהגיד לי שהיא חושבת שמשהו שם לא בסדר. רק כשאחותי עשתה את זה, הבנתי שאולי אני צריך לסיים איתה את הקשר".

3 צפייה בגלריה
הכול נפל עליי, אבל עדיין אהבתי אותה
הכול נפל עליי, אבל עדיין אהבתי אותה
הכול נפל עליי, אבל עדיין אהבתי אותה
(צילום: shutterstock)

עומר מוסיף כי הפרידה התרחשה סמוך למועד שבו תכנן להציע לחברתו להינשא לו. "למרות כל המריבות, אהבתי אותה ורציתי להציע לה נישואים ביום ההולדת שלה. גם קניתי טבעת, אבל בסוף ביטלתי את זה שבועיים לפני זה כי היה בינינו פיצוץ רציני".
אתה חושב שהייתם נפרדים גם אם אחותך לא הייתה מתערבת?
"אחותי אמרה שאם אתחתן איתה – אהיה בסוף גרוש, כי היא חשבה שהיא מנצלת אותי. בסוף באמת נפרדנו אחרי ריב שהיה. כנראה שזה מה שהיה צריך לקרות, אבל יש מצב שאם אמא שלי ואחותי לא היו בתמונה, כן היינו מתחתנים".
אתה מתחרט על הפרידה?
"מה שהיה היה. ברגע שזה נגמר גם האהבה שלי אליה ירדה".

"ברגע שהוא שמע על בן דוד שלי, הוא החליט להיפרד"

נעמה היא רווקה דתייה בת 29 מירושלים, וגם היא חוותה קשר שהסתיים בשל התערבות משפחתית. "אם המשפחה שלו לא הייתה לוחצת עליו, לא היינו נפרדים", היא אומרת.
מה קרה שם בדיוק?
"הייתי אחרי מספר מערכות יחסים כושלות, ופתאום הכרתי מישהו חדש שהתקשורת בינינו הייתה מדהימה. הרגשתי שהוא ממש מדבר בשפה שלי, אבל כנראה שזה לא הספיק. ההיכרות שלנו התחילה במסיבת בית בירושלים, ולאט-לאט התקרבנו. הוא אמר לי שהוא אוהב אותי, והרגשתי שיש סיכוי שאני עומדת להתחתן, אבל טעיתי".
לדבריה, הקשר נקטע לאחר שיחה שעסקה בבעלי צרכים מיוחדים. "יש לנו כמה חברים שעובדים במערכת החינוך המיוחד, ואני זוכרת שדיברנו על כמה העבודה הזו קשה. ואז סיפרתי לו על קרוב משפחה שלי, בן דוד שיש לו פיגור שכלי ואוטיזם. הוא בן יחיד לשני הדודים שלי, שהחליטו להקדיש את מרבית חייהם כדי לטפל בו.
"לכאורה, הכול היה נראה בסדר, ולא שמתי לב שמשהו בו במהלך השיחה נבהל או נרתע מהדברים, אבל למחרת הוא נעלם ולא יצר איתי קשר. זה היה חריג כי לא היה יום שבו לא היינו מדברים, והיינו יחד כמעט שנה!"
יצרת איתו קשר בשביל להבין מה קרה?
"התקשרתי אליו לשאול מה קרה בסוף היום, אחרי שלא דיברנו מאז אותה שיחה. הוא אמר לי שהוא חשב על כל מה שאמרתי על בן דוד שלי, ובגלל שהוא מגיע ממשפחה שמרנית, הוא החליט שזה לא מתאים לו להתחתן עם מישהי שיש לה קרוב משפחה אוטיסט ועם פיגור, ולכן הוא נאלץ להיפרד ממני".
אוי.
"הייתי בשוק! לא הבנתי מה זה קשור בכלל. הוא טען שזה משהו גנטי שעובר אצלנו במשפחה ושהוא לא רוצה שייוולדו לו ילדים כאלה. הוא גם הוסיף ואמר שאם היה יודע שיש במשפחה שלי בעיות כאלו, הוא לא היה יוצא איתי מלכתחילה, ושההורים שלו אמרו לו את אותו הדבר".
איך הרגשת?
"זו הייתה צביטה ענקית בלב. זה לא היה נראה לי הגיוני שזו החלטה שהוא עשה אותה לבד. הוא לא דיבר איתי יום שלם, ובסוף היום סיפר שהמשפחה שלו לא תוכל לקבל מישהו כזה. הזדעזעתי!"
את חושבת שזו הסיבה האמיתית לפרידה?
"אני חושבת שאם הוא היה אוהב אותי מספיק הוא היה נלחם על זה, אבל כנראה שהוא לא באמת אהב אותי. כל כך כאב לי שככה הוא דיבר על בן דוד שלי, בן אדם שהוא בכלל לא מכיר. הוא תמיד היה מדבר על האחים שלו ועל העבודות שלהם ובני הזוג שלהם, כאילו שהם משפחה מושלמת. ברור לי שגם הוא בעצמו פחד מזה, אבל המשפחה שלו גיבתה אותו.
"עברה כבר תקופה מאז הפרידה, אבל היא שרטה אותי נורא. במגזר הדתי יש המון בורות בכל מה שנוגע למחלות נפש, אוטיזם ופסיכיאטריה. הם מעמידים פנים שזה לא קיים. התאכזבתי כי תמיד חינכו אותי לחשוב שבציונות הדתית יש עזרה, ערבות הדדית ונתינה. כנראה שזה לא תמיד נכון".