2 צפייה בגלריה
זוג צוחק
זוג צוחק
זוג צוחק
(צילום: shutterstock)

לצחוק על בן הזוג שלנו ולקנטר אותו לא נשמע על פניו כמתכון מבטיח ליחסים טובים, אולם מחקרים שנערכו בשנים האחרונים מצביעים על כך שמי שמעוניין במערכת יחסים חזקה ובריאה, יוטב אם ייקח את עצמו ואת בן הזוג שלו מעט פחות ברצינות. מסתבר שהקנטות ועקיצות של בן הזוג שלנו אינן מצביעות בהכרח על בעיה בקשר. ההפך הוא הנכון, שכן הן עשויות אף לחזק את הזוגיות.
מחקר שנערך באוניברסיטת מרטין לותר (MLU) שבגרמניה, מצא שזוגות שמקניטים זה את זה מאושרים יותר יחדיו. המחקר, שנערך במחלקה לפסיכולוגיה ופורסם ב-Journal of Research in Personality, התבסס על ראיונות עם 154 זוגות הטרוסקסואליים. הנחקרים התבקשו לענות על שאלות כמו "עד כמה אתם שבעי רצון ממערכת היחסים שלכם?", "עד כמה אתם נוטים להתווכח עם בני הזוג?", ו"מהי מידת שביעות הרצון מחיי המין שלכם?".
בנוסף לכך בדקו החוקרים איך הנחקרים מתמודדים עם העובדה שצוחקים עליהם, ועד כמה הם נוהגים לצחוק על בן זוגם. ממצאי המחקר הצביעו על כך שלהקנטות בין בני זוג יש השפעה חיובית – בני זוג שנוהגים להתבדח האחד על חשבון השני נטו להיות שבעי רצון יותר מהקשר, חשו משיכה גבוהה יותר לבן הזוג והיו מרוצים יותר מחיי המין. אנשים שמפחדים שיצחקו עליהם, לעומת זאת, חווים פחות אושר במערכת היחסים.
אבל רגע, אל תמהרו לחפש את נקודות התורפה של בן או בת הזוג שלכם ואז לצחוק עליהן בזמן שהוא נפגע, כי התנהגות מסוג זה רק תגרום לו למהר לסיים את הקשר. הכוונה היא להקנטות קטנות והדדיות שנעשות ברוח טובה ולמטרת הנאה, כמו כשאנחנו מתבדחים על הדרך שבה בן הזוג שלנו נוטה לזייף, עד כדי כך שאפילו הלן קלר הייתה מבקשת אטמי אוזניים אם הוא היה שר לידה, או על כך שיש לו חוש כיוון איום ונורא וכדאי שיפעיל ווייז בדרך מהסלון לחדר השינה.
מדוע בעצם להקנטת בן הזוג יש השפעה מיטיבה על הקשר? בעקבות המחקר ובעקבות מחקרים נוספים שנעשו והגיעו לתוצאות דומות, חוקרים ופסיכולוגים רבים ניסו להסביר את התופעה, וכשקוראים את הסבריהם זה נשמע כל כך הגיוני שלא תבינו איך לא צחקתם על בנות הזוג שלכם עוד הרבה קודם לכן.

לחגוג את המוזרויות שלנו

דרך ההתבדחות ההדדית זה על זו אנחנו חוגגים את כל המוזרויות שלנו. מטרת ההקנטות היא לא להעליב או לפגוע, אלא להיות משעשעת ומהנה, וככזאת היא נעשית באמצעות הפניית האצבע לדברים הקטנים באישיות שלנו, אותן מוזרויות שלרוב אנחנו לא נותנים עליהן את הדעת. בעצם ההקנטות אנחנו נותנים מקום והכרה לאותן פינות חבויות בבן הזוג שלנו, מראים לו עד כמה אנחנו מכירים אותו – לטוב ולרע, וממחישים לו שאנחנו לא אוהבים אותו למרות המוזרויות האלה, אלא שאנחנו אוהבים אותו בגללן.

2 צפייה בגלריה
"לא אתה חסר כל חוש כיוון שזה משהו. חה חה חה"
"לא אתה חסר כל חוש כיוון שזה משהו. חה חה חה"
"לא אתה חסר כל חוש כיוון שזה משהו. חה חה חה"
(צילום: shutterstock)

בדיחה פרטית שהיא רק שלנו

כשאנחנו מקניטים זה את זו אנחנו מייצרים רגע מיוחד שהוא רק בין שנינו, כמו בדיחה פרטית או שם חיבה שרק אנחנו מבינים את פירושם. התוצאה היא חיבור עמוק יותר בינינו, תוך יצירת זיכרון בלעדי ומשותף לשנינו.

צחוק הוא התרופה הטובה ביותר

צחוק עוזר למערכת היחסים שלנו בגלל שהוא מכניס לתוכה הנאה, מרכך את הרגעים המלחיצים של החיים ומקליל אותם. לפיכך, אנשים שצוחקים ביחד מסוגלים לחזק את הביטחון העצמי וללמוד לקבל את עצמם כפי שהם בכלל, ובתור בני זוג בפרט. בנוסף לכך, מחקרים רבים מראים שצחוק מפחית מתחים ומוריד לחץ דם. למעשה, צחוק טוב יכול להרגיע את הגוף ואת הנפש לא פחות ממדיטציה. ומה קורה כשיש פחות מתח? נכון, אנחנו נוטים לריב פחות, ובמקום להתווכח אנחנו יכולים פשוט ליהנות זאת מחברתו של זה.

יותר צחוק, פחות מתחים

מחקרים שנערכו מצאו שהומור גורם לבן הזוג להראות אטרקטיבי יותר. בנוסף, היכולת לצחוק ביחד ואחד על השני משחררת מתחים. זאת הסיבה שזוג שסובל ממתיחות במערכת היחסים לא ייהנה מאותה מידה של אינטימיות גופנית כמו זוג שיודע לצחוק כמו שצריך.

לדבר על בעיות בלי לשבור את הכלים

אין מה לעשות, חיים משותפים יחד עם בן זוג מזמנים חיכוכים באופן בלתי נמנע, אולם בני זוג שנוהגים להקניט זה את זה יכולים לגעת בנושאים בעייתיים מבלי לריב או להיכנס לוויכוח לגביהם. זאת משום שזוגות שמסוגלים להצביע על החסרונות זה של זה באופן היתולי יודעים כיצד להביע את עצמם מבלי לפגוע ברגשותיו של השני. הם יכולים להעלות את הבעיות בדרך הומוריסטית וברוח טובה כפי שהם רגילים לעשות, ולטפל בהם כך. לא פעם גם עצם הקנטת בן הזוג כבר מספקת את הדרך לאוורר את כל הדברים שמעצבנים אותנו בו. ובואו, תמיד יהיו דברים שיפריעו לנו באדם שאתו אנחנו נמצאים כל כך הרבה זמן.
איך תדעו שבן הזוג בעניין ולא עומד להיעלב מההקנטות עד עמקי נפשו? רמז ראשון לכך, כמובן, הוא שבן הזוג שלנו צוחק, ואיננו היחידים שצוחקים מהבדיחה. כמו כל דבר אחד במערכת יחסים, צריכה להתקיים הדדיות וצריך להיזהר שלא לחצות את הגבול. מערכת יחסים צריכה להיות מבוססת על כבוד, חיבה והערכה הדדיים, אפילו כאשר מקניטים זה את זה. בעצם, בעיקר כאשר מקניטים זה את זה.