5 צפייה בגלריה
רוני וטומי
רוני וטומי
רוני וטומי. "זה סוג של טיפול זוגי"
(צילום: אלבום משפחתי)

את ההיבטים המטרידים לגבי כל מה שהקורונה עשתה, עושה ועוד תעשה לאנושות, כולנו כבר מתחילים להרגיש על בשרנו. אין תחום בחיים שלא השתנה באיזשהו אופן, כולל הסביבה האינטימית והקרובה אלינו ביותר - הזוגיות שלנו. אך בזמן ששהות ממושכת מדי עם בן/ת הזוג עשויה להיתפש כאתגר זוגי מבעית עבור רבים, מסתבר שיש גם לא מעט אנשים שהבידוד הבייתי דווקא יצר אצלם, גם אם במפתיע, חיבור, קירבה ושיפור ביחסים.

"לא ידענו עד כמה חסרנו האחד לשנייה"

במהלך הרגיל של החיים, רובנו נמצאים במרדף אינסופי אחר הזנב של עצמנו. כל כך הרבה מטלות ועניינים שמחייבים אותנו ללהטט ביניהם, עד שבדרך כלל אנחנו מגיעים לסוף היום עם הלשון בחוץ, בלי זמן ואנרגיה להשקיע בזוגיות שלנו.
במובן הזה, הבידוד הבייתי הביא עמו את מתנת הזמן. הפנאי החדש הוא בדיוק זה שיכול לאפשר לנו להעלות את הזוגיות למקומה הראוי בראש סדר העדיפויות, לבלות יחד, להתפנות, להקשיב ולמצוא איך להשקיע האחד בשני.
אנשים רבים מדווחים על ריבוי הזמן שנפל עליהם כעל זמן איכות זוגי שמנוצל לטובת פינוקים, דייטים ביתיים, ביצוע מחוות קטנות האחד עבור השנייה, וחזרה לכיף ולצחוק שאפיינו עד כה את תחילת היחסים שלהם. קחו למשל את שיר וכפיר וישניה, הורים לשני בנים קטנים מקרית עקרון. היא יועצת עסקית והוא די-ג'יי מבוקש, שביום-יום כמעט ולא נפגשים.

5 צפייה בגלריה
שיר וכפיר
שיר וכפיר
שיר וכפיר. במצב רגיל הם בקושי נפגשים
(צילום: אלבום משפחתי)
"אנחנו חיים הפוך", מספרת שיר, "אני עובדת בימים והוא בלילות, ויוצא שבמהלך השבוע אנחנו כמעט לא נפגשים. פתאום נוצר מצב שיש לנו הרבה מאוד זמן לעשות דברים ביחד, כמו ארוחות זוגיות, שיחות על עסקים, צפייה בסרטים ואפילו בישולים". כפיר מהנהן בהסכמה ומוסיף: "אני מרגיש שזה קירב בינינו וגרם לנו להבין שחסרנו האחד לשנייה, בלי שאפילו שמנו לב עד כמה".
גם תמי ואורי, הורים לשלושה מתבגרים מקרית אונו, מודים שהבידוד הבייתי קירב ביניהם. "מאז שאורי התחיל לעבוד מהבית, אני מרגישה שיש התקרבות בזוגיות ובמשפחתיות", משתפת תמי. "אני מאפרת ורגילה להיות מאוד עסוקה, ואורי איש היי-טק שעובד הרבה שעות, כך שביומיום אנחנו עסוקים כל אחד בעניינים של עצמו. בשבועיים האחרונים אנחנו אוכלים יחד לפחות שתי ארוחות ביום, צוחקים יותר, ומשתפים האחד את השנייה בענייני עבודה, בבדיחות שרצות ובכלל בכל מה שקורה".
תמי מציעה לעשות שינוי מנטאלי כדי לעבור את התקופה הזאת בשלום: "נראה לי שכולנו צריכים להבין שגם הזוגיות דורשת השקעה ולהתחיל לפעול בהתאם", היא אומרת. "לדעתי, המקור לכל בעיות הזוגיות קשור לזה שאנשים נמצאים כל היום בטירוף ובערב הם בדרך כלל מתמוטטים. אין להם כוח האחד לשנייה והם רואים בזוגיות מעמסה, במקום משהו שצריך לטפח".

5 צפייה בגלריה
תמי ואורי
תמי ואורי
תמי ואורי. "אנשים שכחו שזוגיות היא דבר שיש לטפח"
(צילום: טלי ליפשיץ)

חוזרים לשתף פעולה

שגרה משמעותה התנהלות חוזרת וקבועה יחסית. החיים המשפחתיים מתקבעים בהתנהלות שנוצרת מכורח הנסיבות, ולכל אחד יש את התפקידים והמשימות שהוא אחראי עליהם. האופן שבו בני הזוג מחלקים ביניהם את המטלות הוא נושא מהותי ורגיש במערכות יחסים, שנוגע ומעורר סוגיות עמוקות של יחסי כוח והערכה, הדדיות ושיתופיות. היום, עם טריפת הקלפים הגורפת שיצר נגיף הקורונה, קיימת הזדמנות אמיתית לערוך חלוקת תפקידים מחודשת, עם הרבה יותר זמן ופניות לעזרה ושיתוף פעולה.
זוגות רבים מדווחים שדברים שהם נאלצו לעשות לבד, ועומס גדול שהם הרגישו שהם נושאים בכוחות עצמם, קיבלו פתאום תפנית חיובית מאוד. הם מספרים שהם מוצאים את עצמם מעצבים ומשפצים יחד את הבית, עוברים על חשבונות, הולכים בתורות לסופר, מטפלים בילדים, מבשלים, מתכננים טיולים עתידיים ובאופן כללי, נעזרים זה בזו יותר מתמיד.
לינדה ותומר מרשל הם הורים לחמישה ילדים מאריאל. היא מומחית לניהול זמן, והוא מנהל את Tribe Effects, סטארט-אפ להצבת מטרות. בימים אלה השניים מיישמים את הידע שלהם בתכנון לטובת המשפחה והזוגיות. "בכל מוצ"ש אנחנו יושבים יחד על לוח עם תבניות, ומחלקים בינינו את הזמן", מספר תומר. "אנחנו עושים את זה כל שבוע, אבל במצב הנוכחי אנחנו עוד יותר מתכננים ומשתפים פעולה, כדי ששנינו נספיק גם לעבוד וגם להיות עם הילדים".
"והכי חשוב, על הדייט השבועי אנחנו לא מוותרים", מדגישה לינדה. "אנחנו מזמינים סושי, פותחים בקבוק יין, אוכלים יחד לאור נרות, ואפילו מתאמנים בקפוארה". לדעתה, הזמן הזוגי הפרטי שהם מכניסים לתוך הלו"ז הוא זה שמאפשר להם לפרגן ולגלות גמישות האחד כלפי השנייה, ולהדגים לילדים שלהם מהי זוגיות טובה ושוויונית בבית. "הגדול שלנו אומנם צוחק עלינו, אבל אנחנו מדגימים לו כמה חשובה הזוגיות", היא מוסיפה בחיוך.

5 צפייה בגלריה
לינדה ותומר
לינדה ותומר
לינדה ותומר. ללמוד לחלק מחדש את הזמן
(צילום: אלבום משפחתי)

שיתוף פעולה זוגי נוסף מורגש גם בכל מה שקשור לתחום העסקי. הנזק הכלכלי שנגרם בעקבות ההנחיות החדשות עזר לזוגות רבים להרגיש אחריות משותפת, לעזור זה לזו ולחתור יחד למציאת פתרונות. זוג אחד כזה הוא הילה מיטרני ורפי רותם, הורים לעמית, בן 4 חודשים, מגבעתיים. "שנינו שחקנים מובטלים כרגע", מספרת הילה. "ברור שזה מעציב ומתסכל, אבל אנחנו משתדלים ליהנות מזמן האיכות שזכינו לו. אנחנו עושים ספורט ביחד ומבלים עם התינוק. אנחנו מעלים הרבה רעיונות לעתיד, ומצלמים סרטונים לפרויקט שיצרנו, גם בימים טרופים אלה".
הילה מציינת שלמרות שהם לא עובדים יחד ביומיום, רפי והיא משלבים כרגע כוחות: "אנחנו מצליחים לדחוף האחד את השנייה להתקדמות אישית, למציאת ויצירת חומרים, ולמחשבות על מה הלאה".

לפגוש את הצדדים הפחות מוכרים של בן הזוג

החיים הזוגיים בימנו מושפעים, בין היתר, מדרישותיו הלוחצות של שוק העבודה, ומגישה אינדיבידואליסטית ששולחת אותנו להשקיע בעצמנו ולפתח את עצמנו, לעיתים על חשבון הזוגיות שלנו. התוצאה היא שאנחנו לא מכירים, יודעים או זוכרים איך בני הזוג שלנו מתנהלים ברוב שעות היממה, ולמעשה די ממודרים מהחלק המעשי של היומיום שלהם.
אנחנו לא עדים להברקות וליצירתיות שלהם בעבודה, לחיבה ולהערכה שהסביבה מעניקה להם, לטיפול המסור והמושקע שהם מעניקים לילדים אחר הצהריים, וליכולת שלהם להתמודד בהצלחה עם קשיים ואתגרים שנקרים בדרכם.
במצב הנוכחי, כשרבים עובדים מהבית וכשיש שעות רבות יותר של זמן בייתי משותף, נוצרת הזדמנות אמיתית להצצה מרגשת לחלקים יפים ומעניינים של בן/ת הזוג ששכחנו או פשוט לא ידענו על קיומם. זוגות מספרים שהם מגלים כישורים, יכולות ותכונות אופי, שגורמים להם להעריך מחדש את בן/ת הזוג שלהם.

5 צפייה בגלריה
ניצן וגיל
ניצן וגיל
ניצן וגיל. "משהו טוב בכל זאת יצא מהקורונה הזאת"
(צילום: אלבום משפחתי)

זוג אחד שצובר בזכות ההתבצרות הביתית הערכה הדדית וקירבה הם רוני וטומי מתל אביב. הוא שכיר בתחום הייעוץ הסביבתי והיא זמרת ושחקנית. "אני רגיל להגיע הביתה בשש בערב", מספר טומי. "רק עכשיו, כשכולנו בבית, אני פתאום נחשף הרבה יותר להורות של אשתי, לכמות הדברים שהיא עושה בשוטף שלא יוצא לי לראות בדרך כלל, ולטולרנטיות שלה כלפי המצב. אני חייב להגיד שזה מאוד מרשים".
ורוני מוסיפה זווית מעניינת משלה: "אני חושבת שהרווח הגדול ביותר לזוגיות שלנו הוא דווקא זה שחייבים להישאר בבית יחד ואין אפשרות לצאת, או לקחת חופש או ספייס האחד מהשנייה. זה מכריח אותנו להתעמת עם הקשיים, לדבר על הצרכים שלנו, למתן את הביקורת ולצמצם את הזמן שלוקח מכל אחד מאיתנו לבקש סליחה. זה סוג של טיפול זוגי אינטנסיבי שאנחנו עושים לעצמנו מכורח הנסיבות".
זוג נוסף שלמד רבות זה על זו בעקבות המצב הם ניצן וגיל חקשורי, הורים לשני ילדים קטנים מיבנה. היא מדריכת הורים ויועצת שינה וזוגיות והוא יזם נדל"ן. "אנחנו לומדים הרבה האחד על השנייה עכשיו", משתפת ניצן. "גיל התחיל לעבוד יותר מהבית, וזה עזר לי להבין כמה הוא עובד קשה, ומה עובר עליו במהלך היום. זה נתן לי זווית הסתכלות אחרת, שבטוח תשפיע על איך שנתנהל אחרי שנחזור לשגרה", היא אומרת ומסתכלת עליו בחיוך.
וגיל מבקש להוסיף: "אני פתאום שומע איך היא מדברת ללקוחות שלה, את ההערכה שלהם אליה, את הרוך והמקצועיות שלה, ובכלל אני מתרשם מאיך שהיא מתפעלת הכל. בדיוק בגלל הדברים האלה התאהבתי בה מלכתחילה, ונחמד לקבל את התזכורת הזו. הינה, משהו טוב בכל זאת יוצא מהקורונה הזאת".
חדי אקסלרד היא יועצת זוגית ומשפחתית (M.A) ומדריכת הורים