3 צפייה בגלריה
נועה קולר ואיתי תורג'מן בחזרות
נועה קולר ואיתי תורג'מן בחזרות
נועה קולר ואיתי תורג'מן בסדרה "חזרות"
(צילום: צילום מסך מתוך "כאן")

"אני בת 24 ויוצאת עם גבר בן 41. הוא לא חסר ביטחון או תלותי, ואנו כבר תשעה חודשים בירח דבש נפלא שמשתפר מיום ליום". אסתר
"אני בת 42, ולא מזמן פגשתי בחור בן 26 והייתה בינינו כימיה מדהימה. המשיכה האדירה הפתיעה אותי מאוד בגלל שאני נשואה לגבר בן 48". ג'יין
"תמיד נמשכתי לגברים מבוגרים יותר, פער הגילים טוב עבורי, שכן הוא משאיר אותי צעירה". עומר
נתונים סטטיסטיים מראים כי בחברות מערביות גברים בהכללה יעדיפו להיות עם אישה צעירה מהם, בזמן שנשים רבות יעדיפו להיות עם גברים המבוגרים מהן. בשני המקרים ממוצע פער הגילים המועדף הוא כשלוש שנים. במדינות לא מערביות הפער גדול עוד יותר.
בנוסף, נמצא שכאשר הגבר נישא שנית או מתחתן בגיל מבוגר יותר, עולה הסבירות שפער הגילים יגדל. אצל נשים זה הפוך - כאשר הן נישאות בשנית או נישאות בגיל מבוגר יותר, פער הגילים עם הגבר קטן. לעומת זאת, בנישואים חד-מיניים פערי הגילים הם לרוב גדולים יותר.
במחקר שנערך באוסטרליה על פערי גיל של בין 6 ל-10 שנים, נמצא שגברים ונשים נוטים בתחילה להיות מרוצים יותר עם בני זוג צעירים מאשר עם בני גילם, אך שביעות הרצון הזאת פוחתת עם הזמן וככל שהקשר מתקדם. לדעתי, יש להסביר תופעה זאת בעובדה שבהתחלה פער הגילים נתפס כמשהו שונה ובלתי ידוע, שמטבעו הוא מרגש יותר ממשהו מוכר ויציב, אך לאחר מכן, בזוגיות המתמשכת, הדומה נעשה חשוב יותר מהשונה, גילוי שעלול להוביל לפרידה.

נשים עדיין נענשות יותר

"גברים צעירים לא יודעים מה הם עושים, אך הם עושים זאת כל הלילה". מדונה
"התפקוד המיני של גבר צעיר טוב יותר, אבל זה לא מעיד בהכרח על מין ארוטי טוב, שהוא סוג של ריקוד נפלא המודרך על ידי נפש אוהבת. לכן אני נמשכת בעיקר לגברים בני גילי והם (מאוד) נמשכים אליי". ליליאן
למרות שמרבית הנישואים היום הם בין בני זוג הדומים בגילם, כשהנשים מתבגרות, אחוז גבוה יותר מהן מגלה עניין בבני זוג צעירים. כך נמצא כי 17% מהנשים (לעומת 64% מהגברים) בארצות הברית בגילי 40-69 העידו שבן הזוג האידיאלי מבחינתן צריך להיות צעיר מהן בלפחות חמש שנים.
פערי גיל משמעותיים (למעלה מעשר שנים) בין בני הזוג נתפסים כבעייתיים יותר מזוגיות ללא פערי גיל או עם פערי גיל קטנים, כשהעמדה הביקורתית הרווחת מכוונת בעיקר כלפי הנשים המבוגרות והצעירות גם יחד. בארצות הברית ובצרפת למשל, יש הבדל של 24 שנים בין הנשיא (היוצא) ואשתו. דונלד טראמפ מבוגר ב-24 שנים מאשתו מלניה. לעומתו, עמנואל מקרון צעיר ב-24 שנים מאשתו בריז'יט.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ורעייתו מלניה, ביציאה לחופשת חג המולד
דונלד טראמפ ורעייתו מלניה, ביציאה לחופשת חג המולד
דונלד טראמפ ורעייתו מלניה. פער של 24 שנים
(צילום: רויטרס)

הפרש הגילים בזוגיות האמריקאית נתפס כטבעי ואינו מעורר תשומת לב, לעומת הפרש הגילים בזוגיות הצרפתית שתופס מקום מרכזי בתקשורת, במיוחד לאור העובדה שהשניים נפגשו לראשונה כשהוא היה בן 15 והיא הייתה מורתו בת ה-39. שנתיים לאחר מכן החל הרומן שבסופו בריז'יט, אם לשלושה ילדים, התגרשה מבעלה.
הזוגיות הצרפתית התחילה מאהבה עמוקה ועזה, ונשארה כזאת לאחר שצלחה את ההליכה נגד הזרם. הזוגיות האמריקאית נשענת יותר על אינטרסים משותפים ולכן הקשר הרומנטי שטחי למדי. גם הנסיכה דיאנה הייתה צעירה מהנסיך צ'ארלס ב-13 שנים, ואילו קמילה, אהובתו (גם בתקופת נישואיו לדיאנה) ואשתו כעת, מבוגרת ממנו ביותר משנה. גם במקרה של צ'ארלס האהבה הגדולה הייתה עם האישה המבוגרת יותר.

מוסר מגדרי כפול

"הייתי קוגרית מאז גירושיי לפני חמש שנים. גופם של הצעירים לוהט יותר, והם מנסים חזק יותר לענג אותי. אינני מחפשת זוגיות לחיים. אני רק רוצה ליהנות מהחיים, וגברים צעירים הם מושלמים למטרה הזאת". סוזן
שם הגנאי "קוגרית" ("פומה" בעברית, שהוא טורף גדול ממשפחת החתוליים) מתייחס לנשים מבוגרות יחסית המחפשות "לפתות" בחורים צעירים. שם זה רומז שנשים אלו הן טורפות מיניות ולא כאלו המחפשות אהבה עמוקה. הערכה שלילית כלפי נשים בלבד מצויה גם כלפי נשים צעירות הנישאות לגברים מבוגרים מאוד. נשים אלו, המכונות "כורות זהב", נתפסות כמוכנות עבור בצע כסף למכור את גופן ואת נשמתן.
התייחסות שלילית כמו זאת לא קיימת במקרה של גברים שהם מבוגרים או צעירים בהרבה מבנות זוגם, להפך - לעיתים קרובות, גברים אלו זוכים להערצת הסובבים אותם, והם בעצמם מתפארים בהיותם ביחסים מסוג זה.
כך או כך, ברוב הארצות ישנה ירידה באחוז הנישואים שבהם פער הגילים הוא משמעותי. ירידה חדה מצויה ביחסים שבהם הגבר הוא המבוגר, וישנה עלייה קטנה באחוז הנישואים שבהם הנשים הן המבוגרות. ועדיין, ברוב היחסים שכוללים בתוכם פער גילי, הגבר יהיה המבוגר יותר. נראה שהמוסר הכפול כנגד נשים הצטמצם במקצת, אך עדיין כאן.

3 צפייה בגלריה
הנסיכה דיאנה הנסיך צ'ארלס
הנסיכה דיאנה הנסיך צ'ארלס
הנסיכה דיאנה והנסיך צ'ארלס. הייתה צעירה ממנו ב-13 שנים
(צילום: Ap)

לשכב עם גברים צעירים

"אינני יודעת אם אני נמשכת לבחורים צעירים או אם הם נמשכים אליי, אבל זאת האנרגיה וההתלהבות שכה מרגשת, והם גם מגיעים ללא מטען רגשי מהעבר". אנט
"הייתי בת 42 כשפגשתי את בעלי, שהיה בן 27. מאז הוא מלמד אותי איך להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמי".
נשים מבוגרות יכולות להימשך לגברים צעירים באותו האופן שגברים מבוגרים נמשכים לנשים צעירות. אחוז הגירושים הגבוה בחברה שלנו, והעובדה שגברים מבוגרים נמשכים לנשים צעירות, מפחית את סיכוייהן של הנשים המבוגרות למצוא בני זוג ראויים בני גילן.
במחקריה על פערי גיל בזוגיות רומנטית, החוקרת הקנדית מילאן אלארי מציינת שזוגיות שבה האישה מבוגרת בהרבה מהגבר, מערערת מספר סטיגמות מסורתיות בהקשר לביטוי התשוקה המינית, אסרטיביות מינית וחשיבות ההנאה המינית הנשית. כך, הרבה אנשים עדיין מאמינים שנשים מבוגרות צריכות לגלות פחות עניין בסקס, להיות פחות אסרטיביות במיטה, ולהפחית את חשיבות ההיבט המיני בחייהן.
אף על פי שאין ספק שב-60 השנים האחרונות סטיגמות אלו מאבדות מכוחן, הן עדיין חיות בקרבנו, ונשים עדיין רחוקות מלהסתובב חופשיות לחלוטין מהסטיגמות הישנות המורות להן להציג את עצמן כפחות משתוקקות וכפחות אסרטיביות בסקס מאשר גברים.
אלארי טוענת שנשים מבוגרות ביחסי זוגיות עם גברים צעירים מעידות על עצמן כבעלות ביטחון עצמי, אסרטיביות מינית ודחף מיני חזק, ושהדחף המיני החזק של הצעירים מעצים את הדחף שלהן. הנשים מספרות שכשהיו עם גברים בני גילן או מבוגרים יותר, הן הרגישו לא נוח עם המיניות החזקה שלהן וחששו שזה יפגע בגבריות של בני זוגן.
הנשים סיפרו שהגברים הצעירים התלוננו על הפסיביות של הנשים הצעירות שאיתן היו, ושנבעה מחוסר ביטחון או ניסיון. הנשים המבוגרות הרגישו שהגברים הצעירים פתוחים יותר מבחינה מינית, תחושה שעזרה להן להגשים את הפנטזיות המיניות שלהן.
נראה שהרבה גברים צעירים מעדיפים נשים שהן יותר אסרטיביות במיטה, אף על פי שמרבית הנשים הבוגרות שנמצאות במערכות יחסים כאלו, מעידות שהיו אלו הגברים הצעירים שיזמו איתן את הקשר.
אלארי טוענת שבתרבות ששופטת לחומרה יותר נשים מגברים כשזה מגיע לזקנה, התלהבות הצעירים מהמיניות ופתיחות בת הזוג הבוגרת, מעצימה את היכולת של הנשים הללו להתמודד עם הסטיגמה התרבותית. ההתנסות החיובית של שני הצדדים ביחסים רומנטיים שבהם האישה היא המבוגרת, עוזרת לניפוץ סטיגמה זו ולשינוי העמדות הרווחות לגבי סקס והזדקנות נשית.

דמיון ושוני באהבה

“ההרגשה שגבר צעיר (ברוחו ובגופו) נמצא בזרועותייך, גורמת לך להרגיש נפלא, נחשקת וצעירה לנצח". ואלרי גיבסון
"גברים מבוגרים הם תמיד רגזניים, והם לא לוקחים אותי ברצינות, אבל זה לוהט". ג'יין
במערכות יחסים ארוכות טווח, המאופיינות במחויבות עמוקה ובפעילויות משותפות מתמשכות, בני זוג רומנטיים נוטים להיות דומים בגילם, בערכיהם, בהשקפותיהם הפוליטיות, ברמת השכלתם ובאינטליגנציה שלהם. במערכות יחסים קצרות מועד, שבהן רמת המחויבות נמוכה, אנשים רבים מעדיפים בני זוג השונים מהם.
כשזה מגיע לפער גילים, ייתכנו יחסים איכותיים גם בזוגיות עם פערי גיל, כל עוד יש הרבה מהמשותף בהיבטים האחרים. בסופו של דבר, שאלת ההתאמה האישית היא לרוב בעלת משקל גבוה יותר מאשר פערי הגילים, ולכן לא ניתן לקבוע מה תהיה איכות היחסים בהסתמך אך ורק על פערי הגיל.
אהרון בן-זאב הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. הטקסט מבוסס על ספרו החדש, "אהבה, כמעט כל הסיפור", שיצא בהוצאת ידיעות ספרים/אוניברסיטת חיפה