כשמטאו גרינברג (40) הכיר את אלה מילר (30), היא בכלל הייתה מאורסת. "הייתי בזוגיות של ארבע שנים, אך כשהכרתי את מטאו, התחלתי לתהות האם אני באמת נמצאת עם האדם שהכי מתאים לי", היא משתפת.
מטאו ואלה עבדו במקומות עבודה סמוכים וחלקו חברה משותפת. "מדי פעם הייתי מגיע לאותה ידידה לשתות קפה או לעשן סיגריה", נזכר גרינברג. "כבר אז, אלה ואני היינו מביטים האחד על השני, עד שיום אחד היא נכנסה לאולם התצוגה שעבדתי בו. היא רצתה לקנות קטנוע, ואותה חברה משותפת המליצה לה לבוא אליי".
מה קרה שם?
"אלה מצאה חן בעיניי עוד לפני שהיא נכנסה לאולם, אבל תוך כדי שדיברנו, התברר לי שגם אני מוצא חן בעיניה. היא צחקקה והייתה מלאת התרגשות כמו ילדה שמתלהבת ממשהו. אחרי שהיא ראתה את הקטנוע, היא אמרה לי שהיא לא יודעת אם זה מתאים לה, והצעתי שתשאיר לי את מספר הטלפון שלה, וכשיגיע דגם אחר, אצלצל אליה.
"ברור שמיד הכנסתי את המספר שלה לזיכרון הטלפון שלי, חיפשתי אותה בפייסבוק ובדקתי את התמונה בווטסאפ, שם ראיתי שהיא מצולמת עם גבר. אמרתי לעצמי - אל ייאוש, ואחרי כמה ימים, אף על פי שלא היה לי שום דגם חדש להציע לה, צלצלתי ואמרתי לה שאני רוצה שהיא תגיע לראות את אותו קטנוע שוב, והיא באה. למעשה, רציתי שהיא תבוא רק כדי לבדוק מי זה הבחור הזה שמצולם איתה".
ערמומי!
"כדי לא לשאול ישירות על הבחור, שאלתי מה המשפחה שלה אומרת על זה שהיא רוצה לקנות קטנוע. היא השיבה לי שאמא שלה ממש בסדר עם זה, ואז שאלתי, 'ומה עם החבר?', והיא ענתה שהיא עושה מה שהיא רוצה. אני זוכר שרציתי לבדוק עד כמה רצינית מערכת היחסים ביניהם, ואמרתי לה בצחוק שאם הוא יעשה לה בעיות, אני תמיד יכול לטפל בו. הנחתי שאם היא מאוהבת בבחור זה בטח לא יצחיק אותה, אבל היא התגלגלה מצחוק, והסקתי את המסקנות שלי".
"רציתי לבדוק עד כמה רצינית מערכת היחסים ביניהם, ואמרתי לה בצחוק שאם הוא יעשה לה בעיות, אני תמיד יכול לטפל בו. הנחתי שאם היא מאוהבת בבחור זה בטח לא יצחיק אותה, אבל היא התגלגלה מצחוק, והסקתי את המסקנות שלי"
איך הקשר ביניכם התפתח?
"אחרי הביקור הזה היו לנו מדי פעם שיחות נוספות. הייתי מעדכן אותה על דגמים נוספים של קטנועים שהגיעו, שואל אם היא רוצה הנחה לקסדה או שאדאג לה לביטוח, וכן הלאה. היו בינינו פלירטוטים הדדיים, עד שבסוף היא התייאשה מבן הזוג שלה ונפרדה ממנו. אבל זה היה קורה בכל מקרה, אני הייתי רק הזרז, מי שכביכול דחף אותה מהמקפצה. כשהיא נפרדה ממנו, זה כבר היה בידיעה שאנחנו נהיה ביחד".

5 צפייה בגלריה
אלה ומטאו
אלה ומטאו
אלה ומטאו. הוא חיזר בעקשנות והיא שמחה על כך
(צילום: אלה גרינברג)

אלה, איך האקס שלך הגיב?
"הוא לא רצה שניפרד וניסה להשתנות ולהשתפר, אבל זה כבר היה מאוחר מדי. בזמנו, לא אמרתי לו שזה מפני שהכרתי גבר אחר. רק בשלב מאוחר יותר שיתפתי אותו בכך".
הוא הופתע מהפרידה?
"לא, מכיוון שהיינו מדברים הרבה על הקשיים שאני חווה בקשר. הרגשתי שאני מחזיקה את הקשר על הכתפיים שלי ושאין בינינו הדדיות. כשפגשתי את מטאו הרגשתי שהוא זה שרוצה לחזק ולתמוך בי, שהוא רואה אותי ורוצה שאני אצליח, ונשאבתי לזה".
איך המשפחה שלך הגיבה לביטול האירוסין?
"זה יישמע מוזר, אבל כשסיפרתי לאמא שלי שהחזרתי את הטבעת ושהכרתי את מטאו, היא תמכה בי לחלוטין ואמרה, 'טוב עשית. מטאו נראה כמו גבר אמיתי'. שאר בני המשפחה היו בהלם והציעו שאחשוב על זה עוד קצת".

5 צפייה בגלריה
אלה ומטאו
אלה ומטאו
מטאו ואלה. היה לו חשוב שהיא תתגייר
(צילום: אלה גרינברג)

"תהיתי לאן הכנסתי את עצמי"

מטאו, אגב, היה אז גרוש ואבא לילדה קטנה. "עשינו מעבר מאוד מהיר מאפס למאה", הוא מספר. "עברנו לגור ביחד ולא נפרדנו לשנייה". "יחד עם זאת, היה שלב שבו ראיתי את הקשר הקשה של מטאו עם גרושתו, ותהיתי לאן הכנסתי את עצמי", נזכרת אלה.
גרינברג: "היה לי מאוד חשוב שבת הזוג שתהיה לי תקבל את הבת שלי כאילו שהיא הבת שלה. אחרי הגירושים הייתי בזוגיות עם בחורה איכותית, אבל היא אפילו לא רצתה להכיר את הבת שלי. לא רציתי שזה יקרה שוב, והבנתי שאני צריך מישהי שתקבל אותנו באופן מלא".
אלה, איך הקשר שלך עם הבת של מטאו?
"היום היא בת 12, ואנחנו החברות הכי טובות. אני גם ממש כמו אמא שנייה עבורה. היא משתפת אותי בדברים מאוד אישיים, ולפעמים כשמטאו נשאר בעבודה היא אומרת שזה כיף שנשארנו לבד רק שתינו. סליחה מטאו", היא אומרת וצוחקת.
גרינברג: "אני מתעלף מזה! אני יודע שלבת שלי כיף עם אלה ושהיא שמחה שיש לה עוד בית, משפחה ובשמונה החודשים האחרונים גם אח קטן".
אחרי כמה זמן ביחד הבנתם שאתם הולכים לכיוון של חתונה?
"הקשר בינינו הפך לרציני מהר מאוד, אבל ברור שגם היו לנו קשיים. אני גרוש ומבוגר מאלה בעשור, כך שהיה לה פחות ניסיון במערכות יחסים ולא היה לה קל להכיל אותי. אני גם אדם קשה בתפיסת העולם שלי ולפעמים קשה לעיכול. צריך להכיר אותי כדי להבין למה אני מתנהג כמו שאני מתנהג".
"הדבר שהכי חשוב לי הוא כנות אבסולוטית. שהיא לא תשקר, אבל יותר מזה שהיא תהיה כנה כלפי עצמה. היו לנו עליות ומורדות, ולא מעט ריבים בגלל זה. אפילו המשפחות שלנו ניסו לשכנע אותנו שלא נועדנו ושמוטב לשחרר"
מה היה קשה במיוחד?
"הדבר שהכי חשוב לי במערכת יחסים הוא כנות אבסולוטית. שהיא לא תשקר לי, אבל יותר מזה שהיא תהיה כנה כלפי עצמה. היו לנו עליות ומורדות ולא מעט ריבים בגלל זה. אפילו המשפחות שלנו ניסו לשכנע אותנו שלא נועדנו ושמוטב לשחרר. בסוף באמת שיחררנו. אחרי ארבע שנות זוגיות נפרדנו".

"אם זה צריך להיות שלך, זה יהיה שלך"

כפי שהבנתם, הקאמבק שלהם קרה מהר יחסית, תוך שנה. "כשנפרדנו לא חשבנו שנחזור", מודה אלה. "הפרידה נמשכה שנה, שבה כל אחד חי את חייו".
גרינברג: "בגיל 13 התאהבתי לראשונה בילדה שהיה לה חבר, ואמי אמרה לי משפט שנחקק אצלי עד היום, 'אם זה צריך להיות שלך, זה יהיה שלך'".

5 צפייה בגלריה
אלה ומטאו
אלה ומטאו
אלה ומטאו. העיקר הכנות?
(צילום: אלה גרינברג)

אלה, ביטלת חתונה כדי להיות עם מטאו, ופתאום גם זה לא הסתדר.
"ברור שהיה לי קשה ובהחלט היה גם בכי. היו רגעים שחשבתי לעצמי מה היה קורה אילו הייתי עושה דברים אחרת, אבל אני אדם אופטימי מטבעי. בשנה הזאת התרכזתי בעצמי, התחלתי עבודה חדשה ונכנסתי לתהליך של גיור.
"בעולמות הדייטינג, לעומת זאת, חוויתי מפח נפש. לפני שהכרתי את מטאו, היו לי שני חברים בסך הכול. בתקופת הפרידה יצאתי באופן אינטנסיבי עם מישהו למשך כשלושה חודשים, עד שיום אחד בלי הודעה מוקדמת, הוא פשוט נעלם לי מהחיים. זאת הייתה מכה".
גרינברג: "בדיעבד, הכול קרה לטובה, כי אלמלא המכה הזאת, אני לא בטוח שהיום היינו איפה שאנחנו".
מה אתה עברת בשנה הזו?
"ידעתי שאני רוצה עוד ילדים, להתקדם בחיים ולא להישאר תקוע במה שהרגיש לי כמו משחקים של בני עשרים, אבל בפועל יצאתי לחגוג וליהנות מהרווקות, ולא ממש חיפשתי קשר חדש. כמה ימים לפני שפגשתי את אלה שוב, אחרי שנה בנפרד, הייתה לי שיחה עם החבר הכי טוב שלי. סיפרתי לו שאני יוצא לדייט. הוא הסתלבט עליי וטען שאני גם ככה לא רציני ולא מחפש שום דבר, רק מזיין וזורק. עניתי לו שהוא צודק, שאני יוצא לדייטים מתוך שעמום, ושאני לא באמת מתעניין בבחורה.
"כשחשבתי על זה נפל לי האסימון שאני רוצה את אלה, רק בלי חוסר הכנות, ושהאמת היא שבכל זאת מפריע לי שהיא לא יהודיה. הבחורה שיצאתי איתה לפני אלה, גם הייתה לא יהודיה והקשר בינינו לא צלח. הרגשתי שזאת שמירה מלמעלה, ושאני לא צריך לוותר על זה בעיקר בגלל הרצון בחתונה ובילדים נוספים".

5 צפייה בגלריה
אלה ומטאו
אלה ומטאו
אלה ומטאו. "אילולא המכה הזאת, לא ברור איפה היינו היום"
(צילום: אלה גרינברג)

אז איך נפגשתם שוב?
"הייתי צריך לאסוף צ'ק מלקוחה שעבדה צמוד לאלה. חשבתי בליבי מה הסיכוי שאפגוש את אלה דווקא עכשיו, אך כשיצאתי מהמעלית ראיתי אותה והרגשתי שהלב שלי נעצר. היא הבחינה בי וסימנתי לה לבוא החוצה. הרגשתי שחזרנו לאותו היום שבו היא באה לקנות קטנוע. הרגשתי שלא השתנה כלום, שאני רוצה אותה בדיוק כמו בהתחלה, ושהיא עדיין מתלהבת לראות אותי".
מילר: "שמחתי לראות אותו. החסרתי פעימה. גם עכשיו, כשהוא מספר לך על זה, אני מתרגשת. אחרי שהוא הלך, רציתי לשלוח לו הודעה, אבל הוא הקדים אותי. הוא שאל מה דעתי שניפגש לצהריים להתעדכן, וכמובן שהייתי בעד".
מרגש! איך היה הדייט?
גרינברג: "ישבנו במסעדה והתעדכנו. לא ידעתי מה עבר עליה בשנה הזאת. כשסיימנו לאכול הצעתי שנעשה הליכה לאורך הים. היא הסכימה ואמרה לי שהיא חייבת לספר לי משהו. באותו הרגע כל הגוף שלי הצטמרר, גם עכשיו עולה בי צמרמורת כשאני נזכר בכך. ידעתי בדיוק מה היא עומדת להגיד לי, והרגשתי שאני לא צריך חותמת גדולה יותר מזו לכך שנועדנו".
מילר: "אמרתי לו שאני בתהליך של גיור, ושנשארו לי רק ארבעה חודשים כדי לסיים. סיפרתי לו כמה השקעה ואנרגיות זה מצריך ממני".
גרינברג: "מיד אמרתי לה שאני לרשותה, ושאחרי התהליך נתחתן ונביא ילד או ילדה".
וואו.
מילר: "בינתיים חזרנו להיות בקשר, וכמו שמטאו הבטיח, הוא עבר איתי את המשך התהליך. הייתה לי משפחה שליוותה אותי ושהייתי מקבלת איתה את השבת. שאלתי אם אני יכולה להביא איתי בן זוג. רציתי שהם יכירו את מטאו, מפני שהתהליך היה מאוד משמעותי עבורי. הם הסכימו, ומטאו היה מגיע איתי והולך לבית הכנסת וממש היה שם בשבילי".
גרינברג: "בגלל שאני אדם מאמין, ראיתי בגיור סימן. משהו בנשמה שלי אמר לי שזאת האישה שלי. בנוסף, שאלתי אותה שאלות שפעם היא הייתה מתחמקת מהן, ופתאום היא ענתה את האמת. זה הרגיע אותי, אבל יותר מהכול אני ברזילאי, גדלתי עם שירים של רוברטו קרלוס, המקבילה הברזילאית לשלמה ארצי. כל נושא האהבה אצלי היה תמיד בגדר פנטזיה. יש שיר בפורטוגזית שאומר שמי שלא מתאהב ומי שלא נשבר לו הלב, לא באמת חי. אז כבר לא פחדתי להיפגע או להתאכזב.
"אני באמת מאמין שאם לא הייתי נפגע ואם לא היה נשבר לי הלב כמה פעמים בחיים, לא הייתי נמצא איפה שאני נמצא היום. אם אתה מתבודד או מבודד את עצמך מהחיים, מחוויות ואפילו מכישלונות, איך תצליח? אם אתה לא רוצה לנסות שום דבר כי אתה מפחד כל הזמן, מה הטעם לחיות? בשביל מה לבזבז את הזמן? אנשים חיים בתקיעות כאילו שמובטחות להם אלף שנים לפחות, כשהאמת היא שאפילו המחר לא מובטח לנו".

5 צפייה בגלריה
אלה ומטאו
אלה ומטאו
אלה ומטאו. המקבילה הברזילאית של שלמה ארצי
(צילום: אלה גרינברג)

יפה. איך הייתה הצעת הנישואים?
מילר: "באחד הסגרים, בבוקר יום ההולדת שלי, ניגשתי למטבח להכין קפה ופתאום ראיתי שמטאו עומד מאחוריי. הוא אמר לי שהוא מאוד אוהב אותי ושהוא רוצה שנהיה ביחד, ופשוט הציע לי נישואים. ברור שאמרתי 'כן'".
אתם מרגישים שיש ביניכם עדיין פער כתוצאה מהפרשי הגיל והניסיון?
"אני לא מרגישה שפער הגילים מפריע לנו. אני גם מרגישה בוגרת לגילי. הייתה לי ילדות מורכבת, גדלתי בלי אבא, ועליתי לארץ כשהייתי בת שמונה. אני זוכרת רק דברים קשים מתחילת הדרך, כמו שמות גנאי שהילדים היו מכנים אותי בבית הספר. בנוסף, קיבלתי חינוך רוסי, שזה אומר תמיד להיות נחמדה ולא לסרב. מטאו לימד אותי לעמוד על שלי. בזכותו יש לי הרבה יותר ביטחון עצמי. הוא העוגן שלי ואני בטוחה שעוד נגיע רחוק ביחד".
איך התקשורת ביניכם היום?
"אנחנו מדברים על הכול. אני מרגישה שהתבגרתי, הרבה בזכות תהליך הגיור. למדתי מהמשפחה המלווה שהייתי אצלה. האישה נתנה לי נקודת מבט אחרת על זוגיות, ובעלה היה שואל אותי כל מיני שאלות עליי ועל העבר שלי, שתמיד גרמו לי לחשוב ולתהות לעומק. עם הזמן, הבנתי שאין לי ממה לפחד, ולמדתי לענות בפשטות על שאלות ששואלים אותי, בלי להסתיר חלקים ובלי לנסות לייפות שום דבר. מטעויות לומדים".
גרינברג: "לי מאוד קל לדבר בפתיחות, אבל יש לי גבול אחד - לא לפתח מערכות יחסים עם אחרים, כשאני בכלל לא מודע לכך. אין לי שום בעיה שהיא תהיה החברה הכי טובה של מישהו, כל עוד אני מכיר אותו ויודע שזה לא קורה מאחורי הגב שלי. כל עוד הגבול הזה נשמר, אני אתן את החיים שלי".
האם ההקפדה על הכנות לא נבעה מכך שידעת שהתחיל ביניכם משהו כשאלה עוד הייתה מאורסת?
"זה נובע מקשרים נוספים שהיו לי. נפגעתי משקרים של אחרות וזה הביא אותי להבנה שאני צריך בת זוג שתתנהג בכנות גמורה. זה אנושי לשקר, אבל כשמדובר במישהי שאתה רוצה לבנות איתה בית ולגדל איתה ילדים, לא היית רוצה שהיא תשקר לך. תמיד אעדיף את האמת, גם אם היא לא נעימה.
"בסופו של דבר, אני מבקש לשמוע את האמת בדיוק כמו שאני אומר אותה. אני לא רוצה שאלה תבטיח לי שלנצח נחיה ביחד או שהיא אף פעם לא תפגע בי. אני רק צריך רק כנות לגבי מה שהיא רוצה ממני ומעצמה, בלי להטעות אותי בדרך".
מטאו, איך זה לחזור להיות אבא שוב לתינוק קטן?
"תענוג בלתי יתואר. בלידה של הבכורה שלי הייתי רק בן 28, היום אני הרבה יותר בוגר. לא אשכח לעולם את הרגע בלידה שהתינוק יצא לאוויר העולם ולקח את הנשימה הראשונה. אתה מרגיש שאתה חוזה בנס. הוא ממלא אותי בכזה אושר שאני לא הייתי מחליף עם אף אחד בעולם, גם לא עם מולטי-מיליארדר בעל עשר נשים. טוב לי איפה שאני עם האישה שלי, בבית שלי ועם הילדים שלי".