רוצים זוגיות מאושרת? תתחילו להשקיע בקשר שלכם. רוצים שהקשר שלכם יהיה גם חזק וגם מאושר? תתחילו לפרגן לבן/ת הזוג חופשות ובילויים בלעדיכם. קנאה? רכושנות? מסתבר שהישראלים דוגלים במתן חופש לבן/ת הזוג שלהם. כך לפחות עולה ממחקר חדש שנערך בישראל, ופורסם בכתב העת Family Relations.
המחקר, שנקרא "האם זה משתלם להשקיע במערכת היחסים שלך?", נערך על ידי צמד החוקרות, ד"ר יערית בוקק-כהן מהמכללה האקדמית תל-אביב יפו וד"ר ריקי חלמיש-לשם מהמכללה האקדמית רמת גן. מטרתו הייתה לבחון יעילות של טקטיקות השקעה במערכות יחסים, ועד כמה הן עוזרות להעלאת שביעות הרצון של בני זוג ממערכת היחסים שלהם. בשקלול התוצאות נמצאו שש אסטרטגיות להשקעה בקשר זוגי ארוך טווח, רובן ככולן קלות ליישום. אסטרטגיות אלו יכולות לשפר את איכות החיים ואת שביעות הרצון הזוגית של כל אדם שנמצא כעת בקשר זוגי.
2 צפייה בגלריה
בני זוג
בני זוג
תשקיעו בקשר שלכם, זה משתלם
(צילום: Shutterstock)
נקודת המוצא של החוקרות היא שמצבנו הבריאותי והנפשי מושפע מאיכות הקשר הזוגי שלנו. בהתאם לכך, לחיזוק הקשר הזוגי ולשיפור שביעות הרצון מהיחסים הרומנטיים שלנו, יש חשיבות מכרעת ברווחה האישית והגופנית שלנו. כלומר, דרך השקעה במערכות יחסים שלנו, נוכל להעלות את איכות הקשר הזוגי, וכתוצאה מכך להגדיל את שביעות הרצון שלנו ושל בני הזוג שלנו.
עבור המחקר החוקרות פיתחו שאלון מחקרי ייחודי בתהליך תלת-שלבי, שכלל תיקוף סטטיסטי. המחקר עצמו התנהל בישראל בקרב 482 גברים ונשים בגילאי 74-20, וכלל יהודים וערבים, חילונים ודתיים, ממוצא עדתי אשכנזי ומזרחי. חלק מהמשיבים נשואים רשמית וחלקם נמצאים בזוגיות ארוכה ללא נישואים, לחלק ילדים ולחלק לא.
החוקרות איתרו באמצעות המחקר שש קטגוריות שונות של אסטרטגיות להשקעה בזוגיות, כשהנפוצה ביותר למרבה ההפתעה, היא מתן מרחב וחופש לבן/ת הזוג. בנוסף, זוהו אסטרטגיות כגון: מחוות רגשיות, מחוות חומריות, טיפוח עצמי ויחסי מין, פעילויות משותפות ועזרה לחברי ולקרובי המשפחה של בן/ת הזוג. כולן נפוצות בקרב הציבור הרחב, ולכולן אלמנט של השתדלות בקשר.
ד"ר בוקק-כהן וד"ר חלמיש-לשם ניתחו את ההתנהגויות הנכללות בכל אחת משש האסטרטגיות להשקעה בזוגיות והגיעו למסקנה שרובן ככולן קלות ליישום ואינן מצריכות מאמצים פיזיים או פסיכולוגיים מרובים. "מתן מרחב וחופש לבן/ת הזוג - משמעו לאפשר לבן/ת הזוג שלנו לבלות לבד או עם חברים. למשל, לפרגן להם לצאת לברים, לקפה או לנופשון בחו"ל בלעדינו, בכל פעם שהם מרגישים לנכון", מסבירה ד"ר בוקק-כהן. "מחוות רגשיות הן כינויי חיבה, סמסים וטלפונים במהלך היום, שמטרתם להתעניין בשלומו של בן/ת הזוג. גם לבבות וביטויי חיבה בוואטסאפ נחשבים מבחינתינו למחוות רגשיות.
"מחוות חומריות יכולות להיות מתנות ופרחים בימי הולדת ובשבתות או בחגים. סיוע לקרובי ולחברי בן/ת הזוג כולל בתוכו עזרה לבני המשפחה שלו או שלה, בתחומים מגוונים כמו: ייעוץ, הענקת אוזן קשבת, טיפול בהם כשהם חולים, הסעות וטרמפים. פעילויות משותפות יכולות להיות הליכה או ריצה משותפת, הליכה לחוגים ביחד, צפייה בסרטי טלוויזיה וכן דייט זוגי שכולל צפייה במופעי בידור ותרבות. יחסי מין וטיפוח עצמי כוללים שמירה על חזות מטופחת ונאה, לצד השקעה ביחסי המין עצמם".
ד"ר בוקק-כהן: "השקעה בזוגיות מצריכה מאמץ כה מועט, אבל מניבה תועלת ואושר כה מרובים לשני בני הזוג, שחבל לא לעשות אותה. היא מהווה אמצעי קל וזמין לשיפור איכות חייהם של רבים"
מבחינת ההבדלים המגדריים, המחקר מראה כי גם בשנת 2024, יותר גברים נעזרים בקטגוריית המחוות החומריות מאשר נשים. בשאר הקטגוריות נמצאו רמות השקעה דומות בין המגדרים השונים. תוצאות המחקר מראות כי משתתפים אשר הרבו לנקוט באסטרטגיות הללו, דיווחו על רמת שביעות רצון גבוהה יותר מהזוגיות בהשוואה לאלו שמיעטו בהן ודיווחו על צורך רב יותר בקבלת ייעוץ וטיפול זוגי.
2 צפייה בגלריה
יערית בוקק
יערית בוקק
ד"ר יערית בוקק-כהן. "השקעה בזוגיות היא אמצעי קל לשיפור איכות החיים"
(צילום: אייל וייס)
"התוצאות מצביעות על כך שניתן להשתמש בטקטיקות ובדפוסים התנהגותיים שהם קלים, פשוטים ולרוב גם חינמיים, כדי להגביר את שביעות הרצון מהיחסים", מסכמת ד"ר בוקק-כהן. "מטפלים זוגיים עשויים להיעזר באסטרטגיות הללו כדי לייעץ לזוגות כיצד למנוע ירידה בשביעות הרצון ממערכת יחסים. למעשה, דרך נקיטה באסטרטגיות הללו לחיזוק הקשר הזוגי, כל אחד מבני הזוג יכול לחוש יותר מחויב לקשר הזוגי, דבר שיתרום להמשכיות הקשר ויחזק אותו.
"השקעה בזוגיות מצריכה מאמץ כה מועט, אבל מניבה תועלת ואושר כה מרובים לשני בני הזוג, שחבל לא לעשות אותה. היא מהווה אמצעי קל וזמין לשיפור איכות חייהם של רבים".
במה יתמקד מחקר המשך עתידי? "מחקר המשך יבחן את ההבדלים בשיטות ההשקעה בזוגיות בין נשואים ותיקים לבין נשואים טריים, צעירים ואנשים בפרק א' מול זוגות בפרק ב', וכן בין סטרייטים ללהט"ב".