"בזמנים בהם מנעד הרגשות כל כך גדול וכולל פחד מהבאות, ייאוש, היעדר תקווה, ניכור, עצב, ניתוק והיעדר שייכות, למגע יש חשיבות עצומה ביחסים בין בני זוג ובכלל בין הזולת", אומרת ד"ר רונית שרון, מנהלת מכון 'קשרים' לטיפול פרטני וזוגי ומרצה באוניברסיטה העברית.
"אנחנו יודעים שבזמן חיבוק משתחרר הורמון האוקסיטוצין, שהוא ההורמון שיוצר חיבור בין אנשים, מעודד חשיבה חיובית, מסייע לאמץ ראייה אופטימית ומוריד את רמות הורמון הסטרס והכאבים, ובכך תורם לתחושת הרגעה. הוא מכונה גם 'הורמון האהבה' ולא בכדי - כתוצאה מהחיבוק אנחנו מרגישים אהובים יותר, שמחים יותר, טוב לנו יותר פיזית ונפשית. מגע וחיבוק בפרט מעניקים לנו את האומץ להתגבר על הפחדים, ומעודדים תחושת הגנה וביטחון".
2 צפייה בגלריה
אישה עצובה מסתכלת על המצלמה
אישה עצובה מסתכלת על המצלמה
"מגע וחיבוק בפרט מעניקים לנו את האומץ להתגבר על הפחדים, ומעודדים תחושת הגנה וביטחון"
(צילום: Shutterstock)
לא פעם במצבים איומים בהם לא ניתן למצוא מילים, כל מה שאנחנו יכולים לעשות זה לחבק את הסובבים אותנו. למעשה, ד"ר שרון מבהירה כי בכוחו של המגע לרפא לבבות כואבים, וכל זה ללא צורך במרשם רופא. עם זאת, כדי שלחיבוק יהיה ערך טיפולי, הוא צריך להיות ארוך. כמה ארוך? לפחות 20 שניות. "כדי שהורמון האוקסיטוצין ישתחרר, נדרש מגע ממושך. כלומר, לא מדובר במתן 'כיף' או בצ'פחת 'מה קורה אחי', אלא במגע גופני הכרוך בהצמדת גוף אל גוף למשך יותר מ-20 שניות", מסבירה ד"ר שרון. "חיבוק גדול ומשמעותי מהאהובים והיקרים לנו, יעודד אותנו ויעזור לנו להאמין ביכולת שלנו להשתקם מהמצב הזה ולהרגיש פחות לבד".
"כדי שהורמון האוקסיטוצין ישתחרר, נדרש מגע ממושך. כלומר, לא מדובר במתן 'כיף' או בצ'פחה בסגנון 'מה קורה אחי', אלא בהצמדת גוף אל גוף למשך יותר מ-20 שניות. חיבוק גדול ומשמעותי מהאהובים והיקרים לנו, יעודד אותנו ויעזור לנו להאמין ביכולת שלנו להשתקם מהמצב ולהרגיש פחות לבד"
זהו, רק חיבוק? זה עד כדי כך פשוט? "כמובן שזה לא כזה פשוט. חלק מהאנשים נמנעים מכל סוג של מגע מנחם בתקופות המאופיינות בטראומה, אי-ודאות ובכלל בזמני מלחמה. מגע מכל סוג שהוא עלול להתפרש אצל אנשים כאלו כמשהו מוזר ולא מתאים. אנחנו יודעות שמצבי מתח, אי-ודאות ותחושת סכנה קיומית מעלים את הורמוני הסטרס ומדכאים חשק ותפקוד מיני. לכן אפשר לומר שזה מתחלק - ישנם אנשים שמרגישים שהם זקוקים למגע ולמיניות בתקופה הזאת, לעומת אחרים שחווים צורך להתרחק ואפילו להתבודד. אז הכול לגיטימי אבל אני כן ממליצה להפריד בין אינטימיות ליחסי אישות. כלומר, להבין שיש הבדל בין מגע, מילה טובה, פרגון, חיבוק, שימת יד על הברך או עשיית דבר מה במשותף לבין קיום יחסי מין. אני גם אומרת למטופלים שלי - זה בסדר להרפות עכשיו מיחסי המין, אבל נסו לא להתנזר ממגע בכלל".

2 צפייה בגלריה
רונית שרון
רונית שרון
ד"ר רונית שרון. לא חייבים מגע מיני אבל אל תוותרו על החיבוק
(צילום: ד"ר רונית שרון)
יש גם הוראות הפעלה לחיבוק. המטפל הזוגי אייל כץ סבור שבגלל העובדה שחיבוק מאפשר לנו להביע רגשות רבים ללא מילים, חשוב לעשות אותו כמו שצריך: "קיימים כל מיני סוגי חיבוקים - ישנו חיבוק של אהבה, חיבוק של חום אנושי לאדם במצוקה, חיבוק של הזדהות או תמיכה וחיבוק כחלק מקיום יחסים אינטימיים. אנחנו חיות חברתיות שזקוקות למגע והחיבוק מאלץ אותנו להיות כאן ועכשיו, נוכחים ברגע, לכן חשוב שנהיה במלוא תשומת הלב שלנו בזמן שאנחנו מתחבקים.
"דמיינו שכפות הידיים שלכם הן זרועות של הלב, והעיניים הן זרועות של המוח. כמובן שגם 'סתם' חיבוק עושה משהו, אבל האפקט שלו נמוך יותר. כדי לקבל את מלוא האפקט של החיבוק מומלץ להרפות ולסנכרן את תשומת הלב ואת הנשימה למעין רגע משותף של שניכם, רגע קטן שיקל במעט על הבדידות הקיומית שכולנו חווים בין כה וכה בתקופה הזאת".
"אנחנו חיות חברתיות שזקוקות למגע והחיבוק מאלץ אותנו להיות כאן ועכשיו, נוכחים ברגע, לכן חשוב שנהיה במלוא תשומת הלב שלנו בזמן שאנחנו מתחבקים. דמיינו שכפות הידיים שלכם הן זרועות של הלב, והעיניים הן זרועות של המוח"
"בימים כאלה, בהם אנחנו מרגישים מוצפים, חשוב לדעת לקבל ולתת אהבה", מסכמת ד"ר שרון. "אז הקפידו על חיבוק ארוך, מילה טובה, עשייה חיובית והימנעות מזמן מסך ממושך, מכיוון שהוא רק מעצים את מעגל החרדה. נסו לשמור על שגרה עד כמה שניתן, למרות שהמציאות מורכבת. שגרה הכוללת תזונה בריאה, פעילות ספורטיבית, עידוד שיח על רגשות והרבה חיבוקים מכל הסוגים והמינים".