היכולת לעמוד בפני פיתויים רומנטיים היא אחד הנושאים שהכי מרתקים את פרופ' גורית בירנבוים, מבית הספר איבצ'ר לפסיכולוגיה אשר באוניברסיטת רייכמן. ביולי האחרון היא בחנה את היכולת שלנו להישאר נאמנים ונאמנות לקשר זוגי, דרך התמקדות בהתנהלות המחזרים ברשת. פרופ' בירנבוים מצאה שמחזרים אקטיביים ברשתות החברתיות בהחלט יכולים לחדור מבעד למנגנוני ההגנה המונוגמיים ולחבל בשלום הקשר הזוגי.
בתחילת דצמבר פרופ' בירנבוים פרסמה מחקר חדש, העוסק בזווית אחרת הקשורה בעמידות בפני פיתוי, כשהפעם ההתמקדות היא בפרקטיקה עצמה. בירנבוים ועמיתיה בדקו האם דרך אימוץ נקודת מבטו של בן/ת הזוג נוכל להישאר נאמנים יותר. בסדרה של שלושה מחקרים המשתתפים התבקשו לבחור בין אימוץ נקודת ראותו של בן/ת הזוג או ויתור עליה. לאחר מכן, החוקרים, שכללו גם את תמי בכר, גל לוי, קובי זולטק ופרופ׳ הארי ריס, מדדו את תגובות המשתתפים בזמן שהם היו באינטראקציה עם אנשים מושכים שאינם בני הזוג שלהם.
במחקר הראשון המשתתפים מקבוצת הניסוי התבקשו לתאר יום בחייהם של בני זוגם, כאילו שהם הולכים בנעליהם, בעוד המשתתפים בקבוצת הביקורת התבקשו לתאר יום בחייהם של בני זוגם ללא הנחיות נוספות. בהמשך, המשתתפים צפו בסדרת תמונות של אנשים מושכים, התבקשו להתייחס לאדם המוצג בכל תמונה, ולשתף האם הם היו יוצאים איתו או איתה.

1 צפייה בגלריה
גורית בירנבוים
גורית בירנבוים
פרופסור גורית בירנבוים. חוקרת אסטרטגיות הגנה בזמנים בהם המונוגמיה בסכנה
(צילום: גורית בירנבוים)

במחקר השני בדקו האם אימוץ נקודת המבט של בני הזוג לא רק יפחית עניין באחרים, אלא גם יוביל לחיזוק הקשר הנוכחי. המשתתפים עברו את אותו תפעול כמו במחקר הראשון, רק שלאחר מכן הם רואיינו על ידי מראיין הנחשב למושך מבחינה מינית. בסיום הריאיון, המשתתפים דיווחו עד כמה הם נמשכו מינית למראיין ועד כמה הם חשים מחויבים לבן/ת זוגם.
במחקר השלישי, לאחר תפעול לקיחת הפרספקטיבה, המשתתפים תיארו בכתב פנטזיה מינית על מישהו שאינו בן/ת זוגם, ואז דיווחו עד כמה הם חושקים מינית בבן/ת זוגם. הפנטזיות המיניות נותחו על ידי שופטים בלתי תלויים, שבחנו את רמת התשוקה שהובעה בהן כלפי אנשים שאינם בני הזוג ואת רמת ההגנתיות על הקשר.
"הממצאים ממחישים כיצד ניתן לסייע לאנשים לגייס את הרצון לעמוד בפני פיתויים, למשל דרך אימוץ נקודת ראותם של בני זוגם. גילינו שזה מתמרץ אנשים להתנגד לקסמיהם של בני זוג חליפיים ועוזר להם לחזק את הקשר הקיים"
שלושת הניסויים הראו שאימוץ נקודת ראותו של בן/ת הזוג מגביר את התשוקה והמחויבות כלפיו, ומפחית עניין מיני באנשים אחרים. "מחקרי עבר הראו שכשאנשים נתקלים בפיתויים, הם עשויים להתמודד עמם באמצעות אסטרטגיות הגנה על הקשר, כמו התעלמות או הסתכלות עליהם כפחות מושכים ממה שהם", מסבירה פרופ' בירנבוים.
"הבעיה היא שהמוטיבציה להשתמש באסטרטגיות כאלו אינה גבוהה דיה, כפי שיעידו אחוזי הבגידה הגבוהים. הממצאים החדשים שלנו ממחישים כיצד ניתן לסייע לאנשים לגייס את הרצון לעמוד בפני פיתויים, למשל דרך אימוץ נקודת ראותם של בני הזוג. גילינו שזה מתמרץ אנשים להתנגד לקסמיהם של בני זוג חליפיים ועוזר להם לחזק את הקשר הקיים".