1 צפייה בגלריה
לב שבור. כואב, מדכא, אבל עוברים גם את זה
לב שבור. כואב, מדכא, אבל עוברים גם את זה
לב שבור. כואב, מדכא, אבל עוברים גם את זה
(צילום: Shutterstock)


אחת התחושות הקשות ביותר שאדם עלול לחוות היא שברון לב. הכאב הוא כה עצום עד שכאשר זה קורה בפעם הראשונה, זה באמת ובתמים נראה כמו סוף העולם. בתקופה הראשונה זה לקום בבוקר לתוך סיוט. את פוקחת עיניים והוא לא שם והכול ריק, אפור וכואב. גם המשך היום אינו טוב יותר. את לא מצליחה להתרכז בכלום, שום דבר לא משמח אותך ואף אחד אחר לא מצליח למלא את הבור שנפער בתוכך. לפתע את מרגישה שאת לא שווה כלום ושהמצב של כל הסובבים טוב משלך. את לא מאמינה שאי פעם זה יעבור, ואינך מסוגלת לראות בעיני רוחך את היום שבו לא תחושי את הכמיהה המטורפת אליו. את מחפשת נחמה, ונאחזת במילותיהם של אלו שמבטיחים שהכול לטובה, אבל שום עידוד לא באמת משכנע אותך ותחושת ההקלה אינה מחזיקה מעמד, עד שמדי פעם, עוברת לך בראש המחשבה שהוא צילק אותך לעד.
כמי שחוותה את התחושה הזו די והותר פעמים, אני רוצה לספר לך שלא כך הם פני הדברים, להבהיר בדיוק למה את יכולה לצפות, וכיצד את יכולה להקל על עצמך בתקופה הקשה הזאת. קודם כל, חשוב שתזכרי ששום דבר בך לא התערער מהיסוד. אומנם האגו שלך חטף פגיעה קשה מאוד, אבל כשהוא יתאושש הכל יחזור לקדמותו. התחושה שאת לא שווה כלום ושהמצב שלך גרוע משל כולם, תעבור. ואף שככה זה מרגיש כעת, את לא תמיד תאהבי אותו! יותר מזה - את גם לא תמיד תמשכי אליו! יגיע היום שבו הריח שלו ירתיע אותך ולא תרצי שהוא יגע בך.
יכול להיות שכשההתאהבות תתפוגג תגלי שאת בכלל לא אוהבת אותו ואפילו לא מחבבת אותו, ולמרות שכרגע קשה לך להאמין בכך, קרוב היום שבו מישהו אחר יתפוס את מקומו בליבך. אני מבטיחה לך שמהר מאוד תתחילי להרגיש שאת שוב חיה, אבל אף שזה יהיה שיפור ניכר לעומת מה שאת מרגישה עכשיו, כאב הלב עלול להימשך עוד חודשים ארוכים, להיעלם ולחזור לפתע, לאחר שכבר היית בטוחה שהוא חלף. הקושי להתאושש אינו בהכרח תוצאה של עומק אהבתך כלפי הבחור שניפרד ממך. הכי קשה לנו להתאושש כאשר אנחנו מרגישים פגועים ונבגדים, כאילו מישהו רמס אותנו ואיננו שווים. במקרה כזה, האגו משתולל, את כמהה לנקמה אבל גם משתוקקת אליו.
דבר נוסף שעלול להשפיע על הקושי להתאושש הוא הציפיות שטיפחת. אחד הקשרים שהיה לי הכי קשה להתאושש מהם ארך בסך הכל שבוע. ואף שהיה בינינו חיבור מסוים, מלכתחילה קלטתי שהוא אינו האחד שלי. אך משום שהוא ענה על כל "רשימת המכולת" שלי, היה לי קשה מאוד להשתחרר מהרעיון שפספסתי את הגבר המושלם.

אז מה את יכולה לעשות בינתיים כדי להקל על המצב?

בסופו של יום, גם אם הרגש שלך אינו רציונלי, הוא עדיין מכאיב ביותר, ולכן כדאי לך לעשות כל מה שאת יכולה כדי להקל על המצב. אתחיל עם הצלקת הגדולה ביותר שבה את עלולה לצלק את עצמך במו ידייך. אני מדברת על הצורך להשחיר את דמותו בעיניי רוחך, כדי כביכול "להחזיר" לו. צורך זה גורם לך להוקיע אותו, לספר שוב ושוב עד כמה הוא פגע בך, התעלל וצילק, וכיצד הפכו מעשיו את המין הגברי בכללו לכזה שאינו ראוי לאמונך. אלא שהדיבור המוקיע והשלילי אומנם מספק נחמה רגעית וגורם לך לרגע להרגיש קצת יותר טוב עם עצמך, אבל כשאת מגזימה ומסלפת את פני הדברים ומתעלמת מכל הרגעים היפים, את גורמת לעצמך לפחד מוגזם ולא מציאותי מקשרים עתידיים.
אני ממליצה שתלמדי "לקרוא את המפה" – כלומר, תלמדי את עצמך כבר בתחילת הקשר לשאול את השאלות הנכונות ולנתח את הממצאים כדי לדעת האם תוכלי לסמוך עליו או שהקשר הזה עתיד להתפוצץ לך שוב בפנים. זכרי שככל שהוא מאוזן פחות, כך עולה הסיכוי שלך להיפגע. חשוב גם שתבחני בכנות את חלקך במערכת היחסים. אחת מלקוחותיי, לדוגמה, האשימה את בן-זוגה לשעבר על שניצל אותה. "אחרי כל מה שעשיתי עבורו", היא התלוננה. הזכרתי לה שבזמן שהיא ממשיכה לעשות עוד ועוד למען אדם שאינו מעניק לה דבר בתמורה, היא מלמדת אותו שזה בסדר להתנהג אליה כך.
וברמה היומיומית, קודם כול הפסיקי לעקוב אחריו ברשתות החברתיות. גם אם זה קשה, זה הדבר המועיל ביותר שאת יכולה לעשות. ואם יש לכם חברים משותפים, הפסיקי לעקוב גם אחריהם עד שיירגעו העניינים. בנוסף, מחקי את המספר שלו והפסיקי לבדוק מתי הוא אונליין בוואטסאפ, בעודך מדמיינת כיצד הוא מתכתב עם אחרות.
מחקי את התכתובות עמו כדי שלא תוכלי לשבת ולהתאבסס עליהן. אחסני את התמונות המשותפות במקום שאינו נגיש ברמה היומיומית. ובאופן כללי - נסי לדבר עליו כמה שפחות, ואם בכל זאת עולה בך הצורך, נסי לעשות זאת באופן תמציתי שאינו כרוך בהכפשות מיותרות. באותה הזדמנות הימנעי גם מלהכפיש את כל המין הגברי. גם אל תרוצי לדייטים מיותרים עד שאת מוכנה לכך רגשית. ואם את חשה צורך לבכות – עשי זאת, אבל אל תלהיטי את עצמך בסיפורים עצובים ומיותרים על שכך תמיד ייראו פני הדברים. והכי חשוב – היי סלחנית כלפי עצמך על הרגשות שעדיין לא נעלמו. כי למרות שזה לא נעים, זה טבעי לגמרי לכאוב, וכולם מרגישים כך לאחר פרידה, גם אם רבים מכחישים.
בהצלחה!
שרון שחף היא מאמנת אישית, מומחית לאימון רגשי