המילה 'קונספציה' חדרה לחיינו בחודשיים האחרונים כהסבר לרצף הטעויות הנוראי שקדם למתקפה האכזרית של 7 באוקטובר. לאחר שהחלו להיחשף האירועים המזוויעים, חזרנו כולנו לשאלות הבסיסיות ביותר, וניסינו להסביר לעצמנו איך ייתכן שדבר כזה קרה לנו. ההסבר הראשוני והפופולרי ביותר עוסק בטעות הקונספציה, בהנחה שגם כשהתריעו על מה שחמאס מתכננת לעשות, איש לא האמין שזה יקרה באמת, והאמונה הרווחת הייתה שחמאס לא תעז לממש את הרצון הזה.
למה הייתה הסכמה כל כך גורפת אצל הבכירים והמומחים בתחום שחמאס לא מתכוונים לממש את הרצונות שלהם? כי עשינו את החישוב הכי פשוט והגיוני, שמושתת על דרך החשיבה הבסיסית והמקובלת של כל אדם נורמלי, חישוב שהוליד את המסקנה שאין שום מצב שבעולם שמישהו יעדיף לפגוע בנו בצורה שאחר כך תהרוס אותו, במקום ליהנות מכסף רב ומאפשרות לחיות חיים של שקט וצמיחה.
בדיעבד, ברור לכולם שהפרשנות הזאת הייתה טעות קריטית, שאנחנו עדיין משלמים עליה מחיר בלתי נתפס, ושזאת הייתה טעות חמורה ביותר לפרש את הכוונות של החמאס מתוך פריזמת החשיבה שלנו (ושל רוב האנושות למען הדיוק), במקום להבין שהמוח הפנאטי הג'יהדיסטי לא חושב במונחים כאלה בכלל.

1 צפייה בגלריה
משבר בזוגיות
משבר בזוגיות
הקונספציה שהורסת לכם את הזוגיות
(צילום: Shutterstock)
את הזמן, לצערנו, אי אפשר להחזיר לאחור, אבל להסיק כמה שיותר מסקנות חשובות שתעזורנה לנו לחיות חיים טובים יותר בהמשך, זה לא פחות מחובה. טעות הקונספציה היא טעות שמלווה אותנו בעוד תחומים, ובפרט במערכות היחסים עם האנשים הקרובים לנו ביותר, ואם להיות אפילו יותר מדויקים, אז אפשר אפילו להגדיר אותה כטעות הגדולה ביותר בתקשורת זוגית רומנטית.
"אם אתם רוצים לחוות מערכות יחסים טובות יותר, שבהן כל אחד מהצדדים מרגיש שרואים ומבינים אותו, אל תניחו לעולם שאתם מבינים מה הצד השני אומר, ותזכרו תמיד שהיחיד שיודע למה הוא מתכוון הוא רק האדם עצמו"
בכל פעם שאנחנו מקבלים מסר מהצד השני, ומפרשים אותו מתוך עולם המונחים ודרך החשיבה שלנו, אנחנו פותחים פתח לבעיות. ברור שלא כל אמירה צריך לעצור ולבדוק, וברור שלרוב אנחנו באמת מכירים את האנשים שאנחנו אוהבים ומפרשים אותם די טוב, אבל בריבים הגדולים, בדיוק ברגעים שבהם הטונים והעוצמות מתחילים להשתנות, זה בדיוק הזמן לעצור ולוודא שמה שאנחנו חושבים שנאמר לנו, אכן תואם את מה שהצד השני מתכוון להגיד.
אם אתם רוצים לחוות מערכות יחסים טובות יותר, שבהן כל אחד מהצדדים מרגיש שרואים ומבינים אותו, אל תניחו לעולם שאתם מבינים מה הצד השני אומר, ותזכרו תמיד שהיחיד שיודע למה הוא מתכוון הוא רק האדם עצמו!
בתור מי שמלווה זוגות מדי יום, ורואה את הכשלים בהעברת המסרים ובתקשורת מתרחשים אל מול עיני אינספור פעמים, אני יכולה להגיד בביטחון מלא שאם נפסיק לנחש כוונות, נפסיק לקחת את בני הזוג שלנו כמובנים מאליהם ונתחיל להקשיב באמת למסרים, מהמקום שממנו הם נאמרים, גם נשפר את התקשורת, וגם ניהנה מכל הטוב שיש למערכת היחסים להציע לנו.
חדי אקסלרד היא מרצה בארגונים ובתכנית התואר השני ללימודי משפחה במכללה האקדמית תל-אביב יפו, מגישת הפודקאסט Update העוסק בזוגיות ומערכות יחסים