5 צפייה בגלריה
נאוה ואילן
נאוה ואילן
נאוה ואילן
(צילום: אלבום משפחתי)

"על מסך המחשב שלי מופיעה תמונה של שנינו, וחבר שלי, איש אמיד שהתחתן עם בחורה צעירה, ראה את התמונה ואמר לי, 'אני מקנא בך'. הוא מבוגר ממני ומטופל עכשיו בילדים קטנים. הוא ואשתו כבר לא מסתדרים ביניהם, אבל אני עשיתי בשכל שלא לקחתי בפרק ב' בחורה צעירה ואז עוד פעם ילדים והכול", מספר אילן מאירסון (61) שהכיר לפני 17 שנה את נאוה הורוביץ (62), מי שהייתה בעברה פרקליטה בכירה במחוז תל אביב, ניהלה תיקי רצח ואונס מהחמורים שידעה המדינה, ואף שימשה בצעירותה כסוכנת סמויה שהביאה להרשעת חוה יערי ואביבה גרנות ברצח מלה מלבסקי.
זהו פרק ב' של שניהם, אחרי למעלה מ-20 שנים שבהן היו נשואים לבני זוגם מפרק א', כשההיכרות החלה בטיול אופניים בסלובניה. "עוד לא ידעתי ממש לרכוב באותו הזמן, אבל ידיד שלי הציע לתת לי אופניים כדי שאצטרף לטיול, והסכמתי", נאוה נזכרת. "פתאום אני רואה אישה רוכבת בבוץ עם פרח בתלתלים", מוסיף אילן בהתלהבות. "זו הייתה הוכחה בשבילי שיש גם נשים מסוג אחר. אמרתי לעצמי, הלוואי שהאישה הזאת תהיה שלי".
ומה עשה לך את זה באילן, נאוה?
"ראית איך הוא נראה?", היא צוחקת ומוסיפה: "לאילן יש תכונות נדירות. הוא רגוע, רגיש, קשוב, חם, אבהי ורומנטי, וגם אוהב לעשות איתי את כל הפעילויות שאני אוהבת כמו חופשות סקי, צלילות, טיולי אופניים וטרקים. בפרק א׳ עשיתי את כל הדברים האלה בלי בעלי, כי הוא לא התחבר לזה. הוא היה איש נהדר וטוב, אבל שונה. יותר מיושב. הוא גם השקיע המון בעבודה, כך שהקשר שלנו התנהל רק כשהוא היה חוזר הביתה בערב".
"הרבה פעמים פרק א' הוא מפעל להקמת משפחה", היא ממשיכה, "נולדים ילדים ואנחנו מתעסקים בקניות, גן, בית ספר, מטפלים בבעיות ושוכחים את הזוגיות תוך כדי. אני יכולה להעיד על הנישואים שלי שסוף שבוע בלי הילדים קרה לעיתים נדירות, וכשזה קרה כבר נהיינו סוג של אחים. לא ידענו לשמר את הרומנטיקה, אבל אני מכירה זוגות בפרק א' שכן יודעים לעשות זאת והם ממש טובים ביחד. זה תלוי בטיפוסים".

5 צפייה בגלריה
נאוה ואילן
נאוה ואילן
"בפרק א' לא ידענו לשמור על הרומנטיקה"
(צילום: אלבום משפחתי)

5 צפייה בגלריה
נאוה ואילן
נאוה ואילן
"אילן אוהב לעשות איתי את כל הפעילויות שאני אוהבת כמו חופשות סקי, צלילות, טיולי אופניים וטרקים"
(צילום: אלבום משפחתי)

5 צפייה בגלריה
נאוה ואילן
נאוה ואילן
""פתאום אני רואה אישה רוכבת בבוץ עם פרח בתלתלים"
(צילום: אלבום משפחתי)

אם היינו מכירים בפרק א', היינו ביחד עד היום

"אני משוכנע שאם הייתי מוצא את נאוה בפרק א', היינו ביחד עד היום", מוסיף אילן והשניים צוחקים. "כשנאוה ואני הכרנו גם נהיינו פחות עסוקים בענייני עבודה. אני פרשתי מהצבא כאלוף משנה, ואומנם המשכתי לעבוד, אבל לא באותו מינון, וגם נאוה פרשה תוך כמה שנים מהפרקליטות. ההבדל העיקרי מהזוגיות הקודמת שלי הוא שעכשיו יש לי אהבה. כשהייתי נשוי הייתי מסתכל על זוגות אחרים מתחבקים ומתנשקים, ומקנא".
מה המחיר של חיי נישואים ללא אהבה?
"זה אינדיבידואלי, אבל בשבילי חיים ללא אהבה הם סיוט. אני אדם שמאוד חשוב לו לתת ולקבל אהבה. מכיוון שלא היה לי את זה בזוגיות, הפניתי את כל האנרגיה האוהבת לילדים, אבל זה לא יכול היה למלא את החסך הזוגי. את יודעת", הוא מוסיף, "עמוס עוז אמר שיש מחלה שנקראת 'מחזרת', שבה אתה רוצה להתחיל הכול מחדש - לחזור לחברה הראשונה שלך, לחזור לנעורים, אבל זה בלתי אפשרי כי החיים ממשיכים. לכן בניגוד לנישואיי הראשונים, הפרויקט הגדול של החיים של נאוה ושלי הוא שיהיה לנו כיף. אנחנו לא מחזרנו".
לא התחתנתם וגם אין לכם ילדים משותפים. איך אתם מייצרים את הדבק הזה שמחזיק אתכם ביחד כבר 17 שנים?
"יום כיפור אחד, חצי שנה מתחילת הקשר, רכבנו על האופניים מרמת-אביב לרעננה, לבקר את אחותה של נאוה. אני זוכר שהתיישבנו לנוח על הדשא בפארק, ואני הוצאתי דף ושאלתי את נאוה מה אנחנו רוצים לעשות ביחד השנה. התחלנו לכתוב כל מיני דברים שאנחנו רוצים להגשים כמו לצלול, ללמוד לרקוד ולטייל במקומות מסוימים, ובאמת באותה שנה סימנו ׳וי׳ על כל הדברים שכתבנו, אחד אחד".
מה גורם לזוג שנמצא בשיא ההתאהבות בתחילת הדרך לקחת דף ועט ולעשות את הדבר הזה?
"זאת גם התפיסה שאהבה היא משהו שצריך לתחזק, וזה גם קשור לכך שהייתי גנרל בצבא וידעתי שלא צריך לתת לדברים להתרחש באופן מקרי. כשמתכננים ומעלים רעיונות, מגדילים את הסיכוי שהדברים יקרו. אם עושים את זה בכל עסק, אז למה לא לעשות את זה גם בזוגיות?"
עם איזה אתגר משמעותי התמודדתם ביחסים שלכם?
"הקושי העיקרי שלי היה מול ילדיי", מספרת נאוה. "לא היה להם פשוט לקבל גבר חדש בחיים שלי ולכן בשנים הראשונות עשינו הפרדה מוחלטת. הבת שלי שהייתה אז בגיל ההתבגרות לקחה את זה הכי קשה מכל הילדים, ובשנתיים הראשונות אילן לא היה מגיע אליי הביתה בזמנים שבהם הבת שלי הייתה. נתתי לה את הזמן להתרגל, לא דחקתי בה והיום היא ואילן החברים הכי טובים. היא אמרה לי לא מזמן, 'אמא, עכשיו אני מבינה אותך וכל כך שמחה על הבחירה שלך'".
איך זה קרה?
"אחרי שנתיים בערך דברים התחילו לזוז. יום שישי אחד הרשיתי לעצמי להזמין את אילן לארוחת ערב כי ידעתי שבתי לא תהיה, אבל היא הגיעה בהפתעה. היא נכנסה הביתה וראתה סביב השולחן הערוך את סבתא שלה, את שני האחים שלה, אותי ואת אילן. זה עשה לה משהו, היא הבינה שזה מצב נתון".
"זה גם הרבה בזכות האבא של הילדים שהתייחס לעניין הזה בכבוד ומעולם לא השמיץ אותי. נאוה ביחסים טובים עם הגרוש שלה. אני תמיד אומר שיש לה יכולת לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה", מתערב אילן וצוחק. "מה שכן, לאילן אסור להעיר הערות על הילדים שלי", נאוה מדגישה וצוחקת. "גם אם יש לו דעה, אני לא מוכנה לשמוע אותה".
"ראינו הרבה פרקי ב׳ שהסתבכו בגלל קונפליקטים שקשורים לילדים", אילן מוסיף, "אבל אנחנו לא ערבבנו את הילדים ולא התערבבנו כלכלית. אם נאוה לוקחת את הבת שלה לטיול מפנק בחו"ל, היא לא צריכה לבקש את הסכמתי או משהו כזה. זה הכסף שלה והבחירה שלה ואותו דבר אני לגבי הילדים שלי. לכן אין לנו שום חיכוך".

5 צפייה בגלריה
נאוה ואילן
נאוה ואילן
נהנים מהחיים. אילן ונאוה
(צילום: אלבום משפחתי)

איך הילדים של שניכם מסתדרים אלה עם אלה?
"יש מדי פעם ארוחות שישי שהם נפגשים אצלנו, ופעם בשנה אנחנו מזמינים את הילדים של שני הצדדים לסוף שבוע ארוך באיזשהו מקום עם מים. כשעשינו את הטיול הגדול, דאגנו שכל פעם ילדים אחרים יבואו לבקר אותנו".
הטיול הגדול?
"כשהכרתי את אילן הוא בא עם חלום לעשות טיול ממושך בעולם ואני נדלקתי על הרעיון", נאוה מספרת. "החלטתי שאני לא רוצה להזדקן בפרקליטות ופרשתי, וכמה חודשים אחרי כן יצאנו לטיול של 15 חודשים סביב העולם. זו לא הייתה החלטה פשוטה עבורי, כי באותה תקופה היה לי גם ילד בצבא, בשירות קרבי, אבל הוא מאוד פרגן ואבא שלו היה בארץ. בסופו של דבר, ארזנו ונסענו עם כרטיס לכיוון אחד. היינו בתאילנד, לאוס, קמבודיה, מיאנמר, וייטנאם ונפאל. הבת שלי הגיעה לנפאל ועשתה איתנו טרק גדול, אחר כך גם הבן שלי הגיע, וכשטסנו לדרום אמריקה הילדים של אילן הצטרפו אלינו לשלושה שבועות בקולומביה. היינו איתם 7\24 וזה לא משהו שבדרך כלל קורה כשהילדים כבר גדולים".
מה התוכניות שלכם להמשך?
"לפני כמה שנים התחלנו לערוך ולצלם סיפורי חיים בווידאו", מספר אילן. "לאחד הפרויקטים שעשינו קראנו 'זוגיות ואופניים', כי כמו אופניים גם אהבה צריכה תחזוקה אחרת היא הולכת פייפן. ביומולדת 60 שלי החלטתי לתת לעצמי מתנה: לא להתחרט יותר על שום דבר שהיה, ולדאוג שהמצב שקיים עכשיו יישמר. לא מזמן חזרנו מחודשיים בניו-זילנד ואנחנו בהחלט הוכחה לכך שבזוגיות לא חייבת להיות שחיקה".