4 צפייה בגלריה
נחמה ויששכר
נחמה ויששכר
נחמה ויששכר
(צילום: אלבום משפחתי)

אחרי 27 שנות נישואים ושבעה ילדים, אזרה נחמה לישנר-שבתאי אומץ והתגרשה. בחלומותיה הפרועים ביותר היא לא חזתה שתוך זמן לא רב היא תינשא מחדש, ועוד לאלמן עם לא פחות מ-11 ילדים. "כשחבר הציע להכיר לי את יששכר, אמרתי לו, '11 ילדים?! נפלת על הראש? לא מספיק עברתי חיים קשים עד שהתגרשתי, אתה מפיל עליי תיקים נוספים?'"
אבל כשהחבר התעקש, היא אמרה לעצמה שאולי זה משמיים והחליטה לתת לזה צ'אנס ולבדוק. כשאני שואלת אם היא בכלל רצתה זוגיות שנייה, היא אומרת שבוודאי, אבל כזאת שתכלול התעניינות אמיתית של בן הזוג באשתו. "דמיינתי זמן איכות יחד ותשומת לב, וכששמעתי שמדובר באבא ל-11 ילדים פחדתי שלא רק שלא אקבל את היחס שרציתי, אלא שגם ארגיש מנוצלת. גם לא ידעתי איך הם יקבלו אותי".
ואיך היה הדייט הראשון שלכם?
"כשהתיישבנו ראיתי גברת עם עיניים שאומרות הכול, במיוחד את הכאב שיש לה בפנים", נזכר יששכר. "היא סיפרה לי על כל מה שעברה וכמה נפגעה, ומכיוון שהייתי אלמן כבר שנה וחצי ונפגשתי לפניה עם עוד כמה נשים, לא נבהלתי מהסיפורים. כבר הבנתי שהדברים האלה באמת קיימים".
לאילו דברים אתה מתכוון?
"הייתי נשוי במשך הרבה שנים ואף פעם לא עניין אותי מה שהולך בחוץ, כי הייתי שקוע בבית ובילדים שלי. כל פעם שהיו מספרים לי סיפורים על כל מיני בגידות ושטויות של אנשים שאני מכיר, לא האמנתי שזה אמיתי. לא חשבתי שהדברים האלה קורים גם בחברה החרדית. אחר כך הבנתי שהייתי תמים".

4 צפייה בגלריה
נחמה ויששכר
נחמה ויששכר
(עיצוב: ynet)

אחרי הפגישה בירושלים, המשיכו נחמה ויששכר לשוחח בטלפון ולהיפגש, עד שבפגישה החמישית נחמה, שהתרשמה לטובה מההקשבה, האמפתיה והרצינות של יששכר, הטילה פצצה. "אמרתי לו שאני אוהבת אותו ושאלתי אם הוא אוהב אותי גם".
וואו. ומה הוא ענה?
"הוא אמר שהוא לא!", היא משחזרת ומתפוצצת מצחוק. "הייתי בהלם וממש נעלבתי, ואז הוא הסביר שלוקח לו זמן עד שהוא מתאהב כי הוא יותר איטי ממני, וביקש שלא אפגע".
נחמה שמרה על פאסון, אבל הודיעה לו אחרי כמה ימים שהיא רוצה לקחת פסק זמן, ונעצה זאת בעובדה שהוא השידוך הראשון שלה אחרי הגירושים ושהיא רוצה לבדוק עוד אפשרויות. "גם בעלי הראשון היה השידוך הראשון שלי ופחדתי ליפול עוד פעם. גם חשבתי שאולי אמצא מישהו עם תיק יותר קל".


4 צפייה בגלריה
נחמה ויששכר
נחמה ויששכר
נחמה ויששכר. "הוא היה השידוך הראשון שלי אחרי הגירושים ופחדתי ליפול"
(צילום: אלבום משפחתי)

4 צפייה בגלריה
נחמה ויששכר
נחמה ויששכר
"אמרתי לו שאני אוהבת אותו ושאלתי אם הוא אוהב אותי גם"
(צילום: אלבום משפחתי)

ההודעה ששינתה את הכול

במשך שנה שלמה יצאו נחמה ויישכר עם בני-זוג פוטנציאליים אחרים, כשבמקביל המשיכו לשוחח בטלפון ואף שיתפו אחד השני בסיפורים על הדייטים שלהם. יום אחד החליט יששכר לשים לזה סוף. "הוא שלח לי סמס שקיבל מאחת הבחורות שיצא איתן, ובאותו לילה לא הצלחתי להירדם. אני ממש זוכרת את התחושה של הפרפרים בבטן", נזכרת נחמה.
מה היה כתוב בהודעה?
"היא מנתה שם את המעלות שלו וכתבה כמה היא אוהבת אותו ורוצה שהם יתחילו חיים חדשים יחד".
למחרת נחמה לא בזבזה דקה, התקשרה אל יישכר ובישרה לו שזהו, מעכשיו היא רצינית. וכשהוא אמר, "או שמתחתנים או שנפרדים", היא ענתה כן והשניים התארסו. את השבתות שלפני החתונה ניצלה נחמה כדי להכיר את הילדים של יששכר. "הגעתי אליו הביתה עם הבת שלי, וישר ראינו את הלך הרוח של הבית. ראינו שהילדים כל כך טובים, עוזרים ומכבדים את אבא שלהם, שהוא עצמו אבא אימהי כזה, והבת שלי אמרה לי, 'את יודעת אמא, מרגישים אהבה בבית הזה'".

"נשים בחברה החרדית הרימו את הראש"

כבר 11 שנים שהם נשואים באושר, ונחמה רואה בזוגיות הזאת תיקון. "בעלי הראשון אומנם היה בן אדם טוב, אבל היו הרבה דברים שלא ניתן היה לעבור עליהם על סדר היום, וכשרציתי שנטפל בהם לא היה שיתוף פעולה. במשך שנים רבות הייתי חסרת ביטחון ולא מצאתי בתוכי כוחות להיפרד וכל הזמן חיפשתי מאיפה לגייס לכך אומץ.
"כשחיינו בברוקלין הייתי הולכת לחלוקות דולרים בימי ראשון. הרבי היה עומד על הרגליים במשך שעות, מחלק לכל אחד דולר ומברך. מי שהיה שואל שאלה, הוא היה מסתכל עליו עם עיני הרנטגן הכחולות שלו, והיה יודע דברים שכלל לא נאמרו לו. יום אחד החלטתי לשאול אותו אם אני צריכה להתגרש. למרות שהיו מיליון אנשים בתור, אמרתי שאני לא מוותרת, אבל כשהגעתי אליו הייתה לו כזאת הדרת פנים שפשוט רעדתי בכל הגוף מרוב התרגשות והאוזניים שלי נאטמו. לא הצלחתי לשמוע מה הוא ענה". נחמה התקשתה לקבל החלטה. "מדובר היה בגורל של שבעה ילדים", היא מסבירה את החששות שלא הרפו.
יום אחד, אחרי שכבר חזרו ארצה, היא התיישבה וכתבה מכתב לרב של חסידות גדולה בירושלים וגוללה בו את קורותיה. "הגבאי של הרב סיפר לי שאחרי שהרב קרא את המכתב הוא בכה שעה שלמה על 'איך נפלה בת ישראל', ואמר שאני צריכה לפנות מיד לגירושים. זה נתן לי את האומץ שהייתי צריכה".
מה את יכולה לספר על תופעת הגירושים בחברה החרדית? עד כמה היא נוכחת?
"כשאני התגרשתי לפני 16 שנים, הרגשתי פורצת דרך, אבל היום זה ממש לא ככה. נשים בחברה החרדית כבר לא מוכנות לסבול יותר, הן הרימו את הראש, כל אחת לומדת מקצוע, משקיעה בעצמה, הביטחון שלה עולה, ומי שיש לה בעיה בזוגיות והצד השני לא משתף פעולה, מבינה שאין עם מי לדבר ומתגרשת".
למה את מייחסת את השינוי הזה?
"אנחנו חיים בעידן האינטרנט והחשיפה למידע הביאה להרבה יותר פתיחות בציבור החרדי. היום את יכולה לדבר עם נשים חרדיות על כל מיני נושאים שפעם זה היה אוי ואבוי".
כשנחמה מדברת על פתיחות, היא לא מתכוונת רק לנושאים הזוגיים. שניים מתוך שבעת ילדיה יצאו בשאלה, והיא מודה שבהתחלה התקשתה להשלים עם זה. "לא הכרתי דבר כזה כי אצלנו כולם דתיים חרדים, אבל אני קודם כל אמא והמבחן של אהבת אם הוא בדיוק ברגעים שבהם לא הכול הולך חלק.
"לא מזמן חגגנו לאחד הבנים יום הולדת וכתבתי לו שאפילו שהוא לא כמוני אני אוהבת אותו ללא תנאי, בדיוק כמו את כולם. הוא אהוב ומושלם מבחינתי ולא צריך להשתנות בכלום. הרי מה זו אהבת ישראל? לאהוב האחד את השני בדיוק כמו שאלוהים ברא, ואם את הילד שלך לא תאהב כמו שהוא, אז את מי תאהב?"
זה מאוד מרגש. מה המסר שלכם לאנשים שחולמים על פרק ב' מוצלח?
"הכרתי פעם מישהי שהתחתנה עם אלמן, וכל פעם הוא היה אומר לה, 'אשתי הקודמת הייתה מבשלת יותר טוב', ודברים כאלה. בשביל מה זה טוב? התפקיד של הבעל והאישה בנישואים זה לרומם האחד את השני ולא להוריד או לקנטר, וברוך השם, אנחנו עומדים בזה יפה", אומר יששכר. "אז כשיוצא אני מדבר עם הילדים על אמא שלהם, אבל לא עם נחמה".