3 צפייה בגלריה
זוג צוחק במיטה
זוג צוחק במיטה
זוג צוחק במיטה
(צילום: Shutterstock)

"צחוק הוא המרחק הקרוב ביותר בין שני אנשים". ויקטור בורג
"חוכמה ללא הומור זה לא כיף. הכי מושך זה הומור עצמי. אחד שלא לוקח עצמו ברצינות רבה מדי". ענת
חוכמה היא אחת התכונות המאפשרות לנו פעילויות אנושיות ייחודיות, כמו הבנה מהירה של דברים מורכבים, תכנון לטווח ארוך, כתיבת ספרים ופיתוח חוש הומור, המבטא סוג של חוכמה. מחקרים גילו שאנשים עם חוש הומור הם בעלי אינטליגנציה גבוהה יותר והם גם סובלים פחות ממצבי רוח ומתוקפנות. במובן הזה, ההומור הקליל הוא בעל משמעות רצינית לחיינו. ישנן גם ראיות שמצביעות על כך שצחוק משנה את מוחנו באופן שהופך אותנו לחכמים ולידידותיים יותר, ובהכרח גם ליותר מסופקים מהחיים.
הומור עצמי, והיכולת שלא לקחת את עצמנו ברצינות יתרה, מעידים על ביטחון עצמי, צניעות, יכולת לקחת פרספקטיבות שונות ולכבד את הזולת. ג'.ק' צ'סטרון ביטא זאת באומרו כי "מלאכים עפים בגלל שהם לוקחים את עצמם בקלות". חשיבות חוש ההומור עולה בקנה אחד עם חשיבות המשחק בחיים, שביסודו הפגנת שמחה ושמירה על תום הילדות. אלברט איינשטיין למשל ייחס את חוכמתו לכך שהיה לו חוש הומור ילדותי.
במישור הרומנטי, חוש הומור לא מתבטא רק בבדיחות שאחד מספר לשני, אלא באינטראקציה בין השניים, שיש בה משחק של פלירטוט והקנטה הדדית נעימה. ההומור, שביסודו עומדת הפתעה כלשהי, שובר מתחים ומאפשר התמודדות טובה יותר עם כעסים וקונפליקטים.
כמובן שכמו עם כל דבר בחיים, גם במקרה הזה, קיצוניות עלולה להזיק. מרואיינת סיפרה לי שסיימה קשר רומנטי עם גבר שכל הזמן הסתובב עליז ומדושן עונג. עמדה זו, ששונה מחוש הומור חיובי, העידה בעיניה על שטחיות ועל חוסר רצינות רומנטי.

3 צפייה בגלריה
משחק של פלירטוט והקנטה. הומור זוגי
משחק של פלירטוט והקנטה. הומור זוגי
משחק של פלירטוט והקנטה. הומור זוגי
(צילום: shutterstock)

מחקרים מצביעים על כך שאנשים בעלי חוש הומור גבוה נתפסים כמושכים יותר מאנשים חכמים. גם חוכמה נתפסת כמובן כתכונה רצויה בבן הזוג האידיאלי, אך משקלה קטן בהרבה במשיכה הראשונית. הסיבה לכך היא שחיפוש אחר בן הזוג האופטימלי הוא לא חיפוש אחר האדם בעל התכונות האישיות הטובות ביותר, אלא אחר האדם שהחיבור איתו זורם בצורה הטובה ביותר. חוכמה לא מבטיחה חיבור כזה. חוש הומור, לעומת זאת, שמוערך על ידי שני הצדדים, הוא בעל סיכוי גדול בהרבה ליצירת חיבור איכותי.

הבדלי מגדר בהומור

"הזיכרונות הטובים ביותר מהאקסים שלי הם מהמצבים שצחקנו ביחד. צחוק משותף הוא אחת הדרכים הטובות ביותר לבסס קשר. חוכמה פחות חשובה, כל עוד יש דרגה מינימלית המאפשרת ניהול דיון משמעותי. רחל
נשים וגברים מעריכים אנשים מצחיקים כיותר מושכים, וחושבים שהומור חשוב לא רק בשלב הפלירטוט אלא בכלל בזוגיות לטווח ארוך. בהכללה גסה, גברים נוטים לחפש בת זוג שתעריך את ההומור שלהם, בזמן שנשים נוטות לחפש גברים שיגרמו להן לצחוק. שתי הנטיות משלימות זו את זו. לא סתם מחקרים מראים שכאשר שני זרים נפגשים והגבר מצליח להצחיק את האישה, הסיכוי שהיא תהיה מעוניינת ביחסים עמו גדל.

3 צפייה בגלריה
הצחוק כסימן לנכונות האישה ליצור קשר
הצחוק כסימן לנכונות האישה ליצור קשר
הצחוק כסימן לנכונות האישה ליצור קשר
(צילום: shutterstock)

ייתכן שזה קשור לעובדה שבאופן מסורתי הנשים הן אלו שמחוזרות, ולכן הצחוק הוא סימן לנכונותן ליצירת קשר. בכל מקרה, המדד המשמעותי ביותר למשיכה הדדית ולרצון לזוגיות הוא כאשר שני בני הזוג צוחקים ביחד. חשיבות חוש ההומור האקטיבי (להצחיק) לעומת חוש ההומור הפסיבי (לצחוק מבדיחה) מודגמת במחקר שבו גברים שנתפסו ע"י נשים כבעלי חוש הומור אקטיבי, קיבלו בחזרה פי שלושה יותר מספרי טלפונים מנשים, לעומת גברים שנתפסו כבעלי חוש הומור פסיבי בלבד.
נשים וגברים משתמשים בחוש ההומור שלהם כדי לשדר משיכה ולהביע עניין רומנטי. כאשר היחסים מתפתחים, הומור יכול להפוך לשפה פרטית בין בני הזוג, והשימוש בו הופך לכלי הרגעה במצבים בעייתיים. בזוגיות מתמשכת יש היפוך מסוים בתפקידים: בניגוד לתקופת החיזור, שבה הגברים בדרך כלל משתמשים בהומור והנשים מאזינות יותר, עם הזמן השימוש בהומור אצל גברים עלול גם להזיק. הסיבה לכך היא שבזוגיות מתמשכת, המטרה היא לא לבדר ולהרשים את בת הזוג, אלא להפחית את המתחים, לגלות הבנה ולהפגין כנות. בהרבה מקרים נראה שהנשים הן בעלות יכולת טובה יותר בהקשר זה, שדורש גם רגישות לתזמון המתאים.

הומור, סקסיות, חוכמה ויופי

"הומור לא מתאים לכולם. הוא מתאים רק לאנשים שאוהבים להשתעשע, ליהנות מהחיים, ולהרגיש שהם חיים". אן ווילסון שייף
"גבר יכול להיות הלוהט בעולם, אך יכולת שיחה גרועה והיעדר חוש הומור יהרגו לי את המשיכה אליו". תמר
חוש הומור טוב הוא מושך מבחינה מינית מכיוון שהוא מבטא חוכמה, יצירתיות ותכונות טובות אחרות. היחס בין חוכמה להומור דומה במידה מסוימת ליחס בין יופי לסקסיות. חכמה ויופי הן תכונות אישיות של האדם ללא קשר לפעילות עם הזולת, ואילו הומור וסקסיות קשורים יותר לפעילות שכזו.
יופי הנתפס כקרוב למושלם, אינו מזמין אינטראקציה. הוא כמו יצירת אמנות ועטיפה יפה שאנו מוזמנים להעריץ מרחוק. לא סתם גברים נוטים יותר לפנות לאישה סקסית מאשר לאישה יפה, כי בסקסיות יש הרבה יותר מעטיפה. זאת ממש הזמנה לפעילות משותפת. סקסיות מאופיינת כמשהו שמעורר ריגוש והתנהגות מינית. היא גורמת לנו לא רק להביט, אלא גם לגעת. סקסיות היא סוג של התגרות מזמינה, ואילו יופי כופה לעיתים ריחוק כלשהו.
חוכמה וחוש הומור לא מבטיחים משיכה מינית, אך היעדרם עלול להפחית משיכה זו. אף על פי כן, אפשר ליהנות מסקס עם אדם טיפש או חסר חוש הומור. יוצא מהכלל הוא ה"סייבר סקס", שנעשה דרך שיחה בעל-פה או בכתב. הסיבה לכך, כפי שאמרה מרואיינת שחובבת את הדבר: "אני מניחה שסקס פנים-אל-פנים עם גבר טיפש יכול להיות מאוד מרגש, אבל טיפשות לא עוברת טוב את מסך המחשב שלי". נראה שאחרי הכול, יש ערך לחוכמה בסקס. ואם גם חוש הומור משובח יצטרף למסיבה, הרי שתהיה זו מסיבה מרגשת למדי.
אהרון בן-זאב הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה. הטקסט מבוסס על ספרו, "אהבה, כמעט כל הסיפור", שיצא בהוצאת ידיעות ספרים/אוניברסיטת חיפה