הייתם מאמינים שלפי כתב היד שלכם ניתן לדעת מדוע אתם עדיין לבד, ואם אתם עתידים למצוא זוגיות בקרוב או לא? אם אתם כבר בזוגיות, אז לפי כתב היד ניתן לדעת אם אתם באמת מתאימים ועל אילו אתגרים יש לעבוד ולהתגבר. רוית מנחם, בת 34 מראשון לציון, נשואה פלוס שתיים, היא גרפולוגית מוסמכת ומאמנת אישית, ולדבריה - לפי כתב היד היא יודעת לעזור לאנשים למצוא אהבה, להתגבר על משברים בקשר, ואפילו לזהות מקרים של התעללות בזוגיות ולעזור לנשים לצאת ממערכות יחסים רעילות ומסוכנות.
6 צפייה בגלריה
רוית מנחם
רוית מנחם
רוית מנחם - מצליבה את כתב היד עם נתונים נוספים
(צילום: יניב זביב)
"העליתי לרשת סרטון תחת הכותרת 'איך תדעי שאת חיה עם נרקיסיסט?'", סיפרה רוית בשיחה עם ynet, "היו נשים שצפו בסרטון ולפי שלושת הטיפים שנתתי, זיהו חשד שבן הזוג שאיתן עלול להיות נרקיסיסט והן פנו אליי כדי לבדוק אם זה נכון. חשוב לציין, שאם מגיעה אליי אישה לאימון ואני מזהה סימנים של זוגיות לא בריאה, אז יש לי אחריות לבדוק זאת לעומק ולכן אצליב את כתב היד שלה ושל בן הזוג עם נתונים נוספים. למשל, הייתה אצלי מתאמנת שזיהיתי בכתב שלה סימנים של ויתור והערכה עצמית נמוכה. כשחקרתי את הנושא לעומק, הבנתי שהיא בזוגיות עם נרקיסיסט שזו הפרעה פתולוגית. הוא היה שתלטן ומלא אגו והיא פשוט נעלמה בקשר.

"בחורה אחרת הגיעה אליי, לטענתה, כי היא רצתה לעזוב מקום עבודה ולעשות שינוי בחיים. תוך כדי תנועה התחלתי להבין שמשהו בזוגיות שלה לא תקין. במהלך הפגישות בן הזוג התקשר אליה בלי הפסקה, היו פעמים שהיא דיברה בהיחבא או סיימה את הפגישה מוקדם יותר ומיהרה לעזוב. בניתוח של כתב היד שלה התגלו הרבה סימנים של בחורה מאוד פסיבית ונחבאת אל הכלים. ביקשתי ממנה להביא דוגמה לכתב של בן הזוג, באישורו כמובן, ולצערי החשד אומת והיו שם סימנים של התעללות רגשית.
"השילוב של סימנים התנהגותיים וסימנים בכתב היד העידו על בעיה שלימים התגלתה כהתעללות רגשית ובעיקרה אלימות מילולית וכלכלית. אני לא ויתרתי עליה ובמשך המפגשים הייתי צריכה לשקף לה כדי שהיא תבין לבד שהיא נמצאת בזוגיות רעילה ומסוכנת. לקח לה זמן להבין זאת ולהפנים, כי יש לאנשים התנגדות טבעית לקבל זאת, אבל אחרי שנה ולקראת סוף הטיפול הצלחנו לעשות צעד משמעותי והיא אכן, בהתערבות עם המשפחה, סיימה איתו את הקשר לאחר שלוש שנים של זוגיות".
נשמע שיש לך אחריות מאוד גדולה על הכתפיים, את יודעת גם לזהות התאמה בין בני זוג? "חשוב מאוד לוודא שהמידע קוהרנטי כי מדובר בחיים של אנשים ולכן אני משלבת ומצליבה נתונים, כתב יד ומידע. אם אני מרגישה שיש דברים שהם לא בסמכותי לטפל בהם, אז אני מעבירה הלאה ומבקשת לפנות לגוף כזה או אחר. כשאנשים מגיעים לבדוק התאמה בין בני זוג אני גם חשה אחריות מאוד גדולה על הכתפיים. בחברה החרדית, למשל, מאוד מקובל לקחת גרפולוג כדי לעזור בשידוך ולנסות להכריע אם הוא נכון או לא למשודכים. הגיע אליי זוג חרדים שרצו לחתן את בנם, שהיה חסר ביטחון וזה גם נצפה בכתב שלו שהיה קטן וצנוע. הם דאגו וחשדו שמא הבחורה ששידכו לו היא שתלטנית ולא תתאים לאופי המופנם והשקט שלו. ניתחתי את שני כתבי היד ועשיתי קורלציה ביניהם. הכתב שלה אמנם היה הרבה יותר גדול משלו, אבל עם מוחצנות מועטה, ומנגד, הכתב גם היה מאוד בוגר ולא הראה על שתלטנות. מבחינתי, השוני ביניהם דווקא העיד על התאמה כי החתן שהיה חסר ביטחון, היה צריך מישהי עם ביטחון עצמי שתוכל לגרום לו להיפתח ולחזק אותו, ובאמת בסוף הם התחתנו. זה היתרון בגרפולוגיה כי למעשה ניתן להבחין בסימנים מרמזים בכתב ואז לקבל מידע ולבדוק אותו".
"בתור ילדה הבחנתי שכתב היד שלי לא סטנדרטי ולא דומה לכתב של הבנות בכיתה, והשונות הזו סקרנה אותי וליוותה אותי עד הבגרות. אחרי שחזרתי מהטיול לדרום אמריקה, החלטתי לשלב לימודי גרפולוגיה עם תואר בקרימינולוגיה"
זה תמיד מעשיר לדעת ומסקרן, אבל מה הביא אותך לבחור בגרפולוגיה כמקצוע? "נמשכתי לגרפולוגיה מאז שאני זוכרת את עצמי. הייתי חוזרת מבית הספר ומחכה לשעה ארבע לתוכנית של אודטה כי התארחה אצלה באופן קבוע גרפולוגית בשם חנה קורן ז"ל, והייתי מחכה לפינה שלה בקוצר רוח. אפילו קניתי את הספר שלה וקראתי אותו בשקיקה מדי יום בבית הספר. כבר בתור ילדה הבחנתי שכתב היד שלי לא סטנדרטי ולא דומה לכתב של הבנות בכיתה, והשונות הזו סקרנה אותי וליוותה אותי עד הבגרות. אחרי שחזרתי מהטיול לדרום אמריקה, החלטתי לשלב לימודי גרפולוגיה עם תואר בקרימינולוגיה ומיד אחרי הלימודים פתחתי עסק עצמאי המשלב גרפולוגיה, פענוח ציורים ואימון אישי. קהל היעד המרכזי הוא נשים".
6 צפייה בגלריה
האות מ' עם קו שני גבוה - מעידה על חולשה והערכה עצמית נמוכה, אנשים שמגלים תלות בבן הזוג וחוסר עצמאות. ייתכנו בעיות של ביטחון עצמי
האות מ' עם קו שני גבוה - מעידה על חולשה והערכה עצמית נמוכה, אנשים שמגלים תלות בבן הזוג וחוסר עצמאות. ייתכנו בעיות של ביטחון עצמי
האות מ' עם קו שני גבוה - מעידה על חולשה והערכה עצמית נמוכה, אנשים שמגלים תלות בבן הזוג וחוסר עצמאות. ייתכנו בעיות של ביטחון עצמי
(צילום: רוית מנחם)
6 צפייה בגלריה
האות מ' עם קו ראשון גבוה: מעיד על שאפתנות. בנוסף, צורה זו מסמלת הערכה עצמית ודימוי עצמי גבוה. במקרים מסוימים זה יכול לגבול בחוסר הערכה בבן הזוג ובשתלטנות
האות מ' עם קו ראשון גבוה: מעיד על שאפתנות. בנוסף, צורה זו מסמלת הערכה עצמית ודימוי עצמי גבוה. במקרים מסוימים זה יכול לגבול בחוסר הערכה בבן הזוג ובשתלטנות
האות מ' עם קו ראשון גבוה - מעידה על שאפתנות. בנוסף, צורה זו מסמלת הערכה עצמית ודימוי עצמי גבוה. במקרים מסוימים זה יכול לגבול בחוסר הערכה בבן הזוג ובשתלטנות
(צילום: רוית מנחם)
6 צפייה בגלריה
התעבות בסיום המילה עלולה להעיד על תוקפנות. הכתב יוצר נבוט או אלה שתוקפים
התעבות בסיום המילה עלולה להעיד על תוקפנות. הכתב יוצר נבוט או אלה שתוקפים
התעבות בסיום המילה עלולה להעיד על תוקפנות. הכתב יוצר נבוט או אלה שתוקפים
(צילום: רוית מנחם)
6 צפייה בגלריה
עומס על הדף, בשילוב לחץ חזק שכמעט קורע את הנייר, עלול להעיד על תוקפנות
עומס על הדף, בשילוב לחץ חזק שכמעט קורע את הנייר, עלול להעיד על תוקפנות
עומס על הדף, בשילוב לחץ חזק שכמעט קורע את הנייר, עלול להעיד על תוקפנות
(צילום: רוית מנחם)
מדוע התמקדת בעיקר בנשים? "החיבור לנשים הגיע ממקום התפתחות טבעי של לעזור לנשים להבין מה שלקח לי זמן להבין, והרצון להעביר אותן תהליך דומה לזה שאני עברתי כרווקה. בחוויה האישית שלי חיפשתי זוגיות לא מעט זמן ועשיתי המון טעויות בדרך לאחד שלי. מאוד רציתי זוגיות והיו לי הרבה אופציות, אבל משהו שם פשוט לא התחבר עם אף גבר שפגשתי, כך שחוויתי המון אכזבות וגם לא הצלחתי להבין מדוע זה פשוט לא קורה. ואז למדתי גרפולוגיה וכתלמידה באופן אוטומטי עברתי תהליך של התפתחות עצמית.
"יותר מזה, דרך הכתב שלי הבנתי שהייתי אימפולסיבית וקטעתי קשרים מאוד מהר, שהייתי ביקורתית יתר על המידה ושאני צריכה לפתח זוגיות ממקום של אהבה והערכה עצמית. לאט-לאט נפתח לי הלב, הצלחתי להוריד מגננות וחסמים, הפסקתי לפסול על דברים בטלים והתחלתי לראות את הבן אדם שמולי. ולכן כשפגשתי את בעלי, הצלחתי להתחבר אליו ולראות את כל הטוב שיש בו. הבנתי שיש מולי אדם ששונה ממני במחשבות, בדפוסים, ובמקום לדחות אותו בשל כך, חיבקתי את השוני כי אני לא יכולה להתחתן עם עצמי.
"אחרי שפיצחתי את הדרך שלי, הרגשתי מין שליחות להעביר את הידע הזה הלאה גם לנשים אחרות, כי נשים רבות שואלות את עצמן בדיוק את אותן השאלות שאני שאלתי את עצמי ולא מבינות מדוע הן מושכות אליהן גברים לא נכונים וכאלה שלא מתאימים להן".
6 צפייה בגלריה
רוית מנחם
רוית מנחם
רוית מנחם: "הבנתי שהייתי אימפולסיבית"
(צילום: יניב זביב)
מהן הסיבות העיקריות שבגללן נשים לא מצליחות למצוא זוגיות? "רוב הנשים חוות איזושהי תקיעות עקב אמונות מגבילות בתת המודע כמו 'אני לא ראויה' או 'אני לא טובה מספיק'. אחרות חוות זוגיות מסוימת בבית וממחזרות אותה למרות שהיא לא טובה להן, ואחרות פשוט מתרחקות מזוגיות כי בתפיסה שלהן זוגיות היא לא דבר טוב. כמובן, גם החשיבה הביקורתית היא חלק בלתי נפרד מזה. הרבה נשים מטילות ספק מהר מאוד בגבר לאור רשמים שנכנסו למוח ודפוסי חשיבה שהתקבעו במשך השנים. בנוסף, ככל שגיל הרווקות עולה, מתגבשים יותר חסמים לגבי זוגיות וקשה יותר להכניס אדם אחר לחיינו. גם אני עשיתי את אותן הטעויות וחתכתי קשרים בלי לתת צ'אנס אמיתי כי תמיד חיפשתי את המושלם שלא קיים".
איך עוזרים לשחרר את הרצון למצוא בן זוג מושלם שיענה לכל הקריטריונים? "הכול מתחיל בהבנה שאין מושלם, אבל יש את השלם בשבילך. אבל כדי שנהיה מסוגלים להכיר בזה ולהכיל את זה, צריך להתקיים תהליך של ריכוך ופתיחות שיכול לקרות רק אם נצא לדייטים ופשוט ננסה, גם אם הדיוק שאנו מחפשים בבן הזוג לא קיים. ואכן, אם קיים חיבור ראשוני, אז למרות שזה לא מושלם, צריך לתת צ'אנס ולצאת לפחות לשלושה דייטים לפני שנחתוך את הקשר. חשוב שנדע שאנשים מגיעים לדייט עם לחץ, פחדים וחרדות, אבל מדייט לדייט אנחנו משתחררים יותר ויותר ואז הלב נפתח. כדי למצוא זוגיות צריך לרצות אהבה מכל הלב וכמה שזה נשמע קלישאה - קודם כל לאהוב ולחבק את עצמנו ולהאמין שאנחנו ראויים, ורק אחר כך לבקש זוגיות כדי להימנע מבחירות שגויות שלא נכונות לנו".
"הגיעה אליי מישהי עם כתב מאוד זוויתי, דוקרני וחודי אשר עלול להעיד על אישיות נוקשה, לא נעימה ואף תוקפנית. היא הגיעה אליי כי חשה מתוסכלת וניסתה למצוא מה הסיבה לכך שהיא יוצאת לדייטים, אבל פשוט לא הולך לה"
האם את יכולה לזהות מהי הסיבה שבגללה רווקה אינה מוצאת זוגיות לפי כתב ידה? "ניתן לדעת לפי שילוב של נתונים והצלבת מידע. כשמגיעים אליי לאימון אני מנתחת את כתב היד, בודקת רגש, יחסי אנוש, תפקוד וחשיבה, ואז מצליבה סימנים על פי כתיבת האותיות, מהלך השורה בכתב והלחץ של הכתיבה. למשל אפשר לבחון אם הקו של אישה עדין או חזק יותר ולבדוק את דרך החשיבה שלה. ניתן לזהות חוסר בשלות לזוגיות כשהכתב מאופיין באותיות מופרדות, לעומת כתב זורם יותר ועגול עם חיבורים בין האותיות. יש כתבים מכונסים וניתן להבחין שקשה להתקרב לאדם.
"למשל, הגיעה אליי מישהי עם כתב מאוד זוויתי, דוקרני וחודי אשר עלול להעיד על אישיות נוקשה, לא נעימה ואף תוקפנית. היא הגיעה אליי כי חשה מתוסכלת וניסתה למצוא מה הסיבה לכך שהיא יוצאת לדייטים, אבל פשוט לא הולך לה ואין המשכיות. לפי הניתוח הכוללני, עלה שהיא ביקורתית כלפי הגברים ואפילו נתפסת כ'מייבשת' ותוקפנית ולכן צריך היה לעבוד על רכות. התהליך מאוד שונה מאדם לאדם ותלוי ברמת ההתפתחות וההבנות ברמת המודעות. יש נשים שיותר מודעות לעצמן וגם לדפוסי התנהגות וחשיבה שליליים, ובאות לעבוד, ויש כאלה שפחות מודעות או רוצות לתקן. אני לא יכולה לפתור להן את הבעיות כי אני רק משקפת. התפקיד שלהן הוא להגיע לפתרונות ולתוצאות".
אז למעשה את כמו "מדיום" כי את יודעת עליהן דברים שהן בעצמן לא מודעות אליהם? "זה נשמע מצחיק כי אני באמת מבחינה בדברים שהן פחות ומשקפת להן, אבל זה לא באופן מיסטי כי אני לא יודעת מה יקרה בעתיד, אלא רק מנתחת קווי אופי. אני משתמשת בתיאוריות של פסיכולוגיה ומלבישה אותן על כתב היד. אני לא יכולה לדעת אם ומתי היא תתחתן או תיכנס להיריון והידיעות שאני מקבלת מכתב היד רלוונטיות למה שקורה עכשיו".
"המטרה היא שהשינויים שעליהם אנחנו עובדים ייטמעו קודם כל אצלנו בפנים ובהתנהגות, ואז כתוצאה מכך נראה גם שינויים בכתב"
אז אם ברצוני לחולל שינוי מסוים בחיים שלי, כמו למצוא זוגיות, פשוט אשנה את כתב היד שלי? "המטרה היא שהשינויים האישיותיים עליהם אנחנו עובדים ייטמעו קודם כל אצלנו בפנים ובהתנהגות, ואז כתוצאה מכך נראה גם שינויים בכתב. בתהליך שאני מעבירה, אחת לשלושה חודשים יש כתיבה חוזרת ואז ניתוח חוזר של הכתב שדרכו ניתן להבחין בשינויים שהתחוללו באדם עצמו והתבטאו על גבי הנייר. האדם אמור לתקן את עצמו ולא הכתב אמור לתקן את האדם. אם מגיעה אליי אישה עם אנרגיה נמוכה שתמיד מגיעה לדייטים עייפה ולא נעים להיות בחברתה, אז אחרי ששללנו סיבות רפואיות, נתחיל לבנות אצלה מקום של אנרגיה ונתאים לה תחומים ותרגילים שיכולים לעזור לכך, כמו עשר דקות אימון ביום וכדומה. ננסה למצוא יחדיו את נקודות החיבור שלה עם עצמה. אחת המאומנות שלי הייתה בחורה מקסימה בת 35 שהאמינה שהיא לא תתחתן עד גיל 40 כי כך אמרה לה הנומרולוגית. במקום לקחת את זה בעירבון מוגבל, היא הציבה זאת כעובדה, וכך יצא שכל בחור שהיא הכירה לא היה פנוי או מעוניין בסופו של דבר. מצד שני, הכתב שלה היה מלא בסימנים של אדם מלא רגש, אהבה והמון נתינה והיא באמת רק חיכתה לאהוב ולהיות נאהבת. שילבנו בין אימון לגרפולוגיה ולאט-לאט התחלנו לפרק את האמונה המגבילה שנוצרה בעקבות הנומרולוגית. יחד פתחנו את החסימה והיא סיימה את התהליך אצלי כשכבר הייתה בזוגיות".