חושך. עשן. מוזיקה בפול ווליום ועשרות אנשים צפופים. זה הדייט הראשון שלנו ואנחנו צועדים כעת פנימה, אל תוך מועדון לילה אפלולי. אני מודה, לא ממש הספקתי לראות את הפנים שלו באור, מה שאומר שאם הוא נעלם לי עכשיו בתוך ההמון, יש סיכוי טוב שאני לא אצליח לאתר אותו ואיאלץ לחזור הביתה לבדי.
אנשים שוכחים שבדייטים הראשונים יש חשיבות מאוד גדולה למקום שנבחר לבלות בו. בחירת המקום משפיעה על אופיו של הדייט, על האפשרות לייצר יחד אינטימיות ועל מידת החשיפה האישית של כל אחד מהצדדים. בחירת המקום גם מספרת לצד השני דבר מה עלינו – למשל, עד כמה אנחנו טיפוסים של לילה. היא גם מהווה נתון נוסף במכלול המסרים הלא-מילוליים שאנחנו משדרים במהלך הדייט, מסרים שבסופו של דבר, יתגבשו לכדי סיפור החוויה שלנו וישפיעו על הרצון או על אי-הרצון שלנו להיפגש לדייט נוסף.

3 צפייה בגלריה
רגע לפני שמתנשקים, כדאי שתקפידו על מקום שיתאים לשני הצדדים
רגע לפני שמתנשקים, כדאי שתקפידו על מקום שיתאים לשני הצדדים
רגע לפני שמתנשקים, כדאי שתקפידו על מקום שיתאים לשני הצדדים
(צילום: Shutterstock)

איפה תשבו?

הגעתם לדייט. בכניסה למקום המארחת עוצרת אתכם ושואלת, "איפה תרצו לשבת, על הבר או ליד שולחן?". אתם תתלבטו ותחייכו האחד לשנייה חיוך נבוך. רוב האנשים יגידו שזה לא משנה להם, או שיבחרו היכן לשבת בהתאם להרגלי העישון שיש או אין להם.
מה שאנשים לא יודעים הוא שלהתלבטות אם לשבת "על הבר או ליד שולחן", יש משמעות נוספת: בדייט על הבר יש משהו משוחרר ופחות מחייב, אשר מאפשר לזוג לשבת בקרבה פיזית רבה יותר האחד לשני, בלי שאף שולחן יחצוץ ביניהם. בנוסף, מרבית המקומות מעוצבים כך שכשאנחנו על הבר, אנחנו למעשה יושבים עם הגב למרכז הסיטואציה, דבר שמאפשר לנו להתרכז ביתר קלות בדייט שלנו במקום באנשים אחרים.
גם הטמפרטורה משפיעה על הדרך שבה נחוש אינטימיות וקירבה כלפי הצד השני. בין אם במקום עצמו המזגנים דולקים על קירור או חימום, ובין אם הזמנו דרינק בכוס מלאה בקרח או שהלכנו דווקא על סנגריה חמה ומנחמת, למידת הטמפרטורה השפעה על מידת התקשורתיות שתהיה לנו.

3 צפייה בגלריה
זוג מפלרטט על הבר
זוג מפלרטט על הבר
אפילו למשקה שתבחרו לשתות יש משמעות
(צילום: Shutterstock)

קור פיזי מחבר אותנו לתחושות בדידות, בזמן שחמימות פיזית מקדמת חמימות בין-אישית. בדרך כלל, השיקול אם להזמין מקום במרפסת של מסעדה או בפנים יהיה כאמור עישון, אבל אני מציעה שניתן קרדיט גם לטמפרטורה, ונתחיל להכניס למשוואה גם את האופן שבו בן/ת הזוג שלנו מגיבים לקור ולחום.

לשבור את הקרח

כמובן שגם לתאורה יש אפקט חזק על האווירה במקום. לא סתם כשאנחנו נכנסים למקום עם תאורה חמה, אנחנו מרגישים נינוחות לעומת מקומות עם תאורה פלורסנטית או תאורה חשוכה יותר, אשר אומנם משאירה הרבה מקום לדמיון, אך גם עלולה להשפיע לרעה על הצד השני.
וזה לא נגמר כאן: גם למוזיקה יש השפעה אדירה על האווירה. האם אתם דואגים לברר את העדפותיו המוזיקליות של בן או בת הזוג שלכם לפני שאתם מזמינים מקום? אם תעשו את זה, תרוויחו לא מעט נקודות מצידם. מוזיקה מחברת בין אנשים, שוברת את הקרח, מרגיעה ומקרבת.

3 צפייה בגלריה
מקום רועש מדי יאפשר שבירה מהירה יותר של הקרח
מקום רועש מדי יאפשר שבירה מהירה יותר של הקרח
מקום רועש מדי יאפשר שבירה מהירה יותר של הקרח
(צילום: Shutterstock)

מחקרים מראים שמוזיקה בווליום חזק מגבירה את קצב נשמתינו, את קצב פעימות ליבנו ואת רמת האדרנלין בדם שלנו, לכן דייטים הנערכים במקומות בהם יש מוזיקה חזקה, מחייבים אותנו או להרים את הקול עד כדי צעקה, או להתקרב מאוד האחד לשני ובכך לשבור את המרחב האישי. יש מי שירגיש הקלה בדייט שייערך במקום כזה מכיוון שהקרח עשוי להישבר מהר יותר. לעומת זאת, אנשים שרגישים יותר למרחבם האישי עלולים לנוע בחוסר נוחות ולהרגיש שהאינטימיות המהירה מדי נכפתה עליהם.

קפה או מאפה

הטיפ האחרון שלי באשר לשדרים הלא-מילוליים שאנחנו משדרים וקולטים קשור בחוש הריח. לריחות יש השפעה גדולה על הרגשות, ההתנהגות, המשיכה וכן, גם על מידת השיפוטיות שלנו. אחד הריחות האהובים ביותר הוא ריחה של פחמימה מנחמת וטרייה. נמצא כי הוא משפיע על ההתנהגות החברתית ואפילו מעודד רומנטיקה, בעיקר בקרב נשים. הטיפ שלי? אם הדייט שלכם עבר בנעימים, נסו לתכנן את רגע הנשיקה כשתעברו ליד המאפיה השכונתית, במקום ליד פח הזבל הקרוב לביתכם.
אגב, גם ריח הגרניום נמצא כמעודד אינטראקציות עם אנשים. אנשים זרים ששוהים בחדר עם ריח גרניום ייצרו אינטראקציות ידידותיות יותר כמו שיחות, מגע וקשר עין, והמרחק הפיזי ביניהם יקטן. בקיצור, תכניסו לרשימת הקניות עציץ גרניום קטן למרפסת, למקרה שבסוף הערב תזמינו את הדייט שלכם לעלות הביתה.
אם כן, ממש כמו שאנחנו עושים תחקיר לקראת ריאיון עבודה, פותחים לינקדאין, מבררים את אופי האוכלוסייה, בודקים האם יש קוד לבוש מסוים, מהו גודל המשרדים ואילו ערכים הארגון מקדם, כך גם בעולם הדייטים: ככל שנמקד את תשומת הלב ונקשיב להעדפות ולנטיות הלב של הדייט שלנו, כך נוכל לדייק בבחירות, ואז לא רק שנשדר הקשבה אמיתית והתחשבות בצד השני, גם נמקסם את הצלחתו של הדייט שלנו מבחינת כל התנאים שמסביב.
שנה אזרחית טובה ובהצלחה!