מכירים את הרגע המביך הזה בסיומו של דייט כשהחשבון מגיע? מסתבר שהוא אחד הדרמטיים בתהליך ההיכרות הראשוני, ויש שיעידו שהוא לא פחות מהרגע המכריע, זה שיחרוץ את עתיד הקשר לכאן או לכאן. סוגיית התשלום בדייטים הראשונים היא דיון מתמשך שלא נגמר. בזמן שהנורמה המקובלת בעבר היתה שהגבר משלם בדייט הראשון, עושה רושם כי הזמנים המודרניים הביאו איתם דעות נוספות.

"לתת לגבר לשלם עליי לא מעיד על חולשה"

זהר קוסקס (32) רווקה מפתח תקווה, דוגלת בגישה המסורתית. היא מנכ"לית של חברת ניהול פרויקטים וייעוץ אסטרטגי, והיא ממש לא צריכה שישלמו עליה, ולמרות זאת היא בהחלט בעד. "מבחינתי, גבר צריך לשלם בדייט הראשון, וזה לא קשור לפמיניזם או לשוויון מגדרי, אלא לאנרגיה נשית ולאנרגיה גברית. מה שכן, אני אתן לגבר לשלם עליי רק בהתחלה, כי ברגע שהקשר מתקדם למקום יותר רציני, זה נכנס למקום של שיתופיות והדדיות", היא מבהירה.
אני שואלת אותה האם היא תפסול גבר אם הוא לא ישלם עליה בדייט ראשון, והיא מרגיעה שלא. "אם הוא ממש מוצא חן בעיניי, אז לא על זה יקום וייפול דבר. אבל כן, זה יוריד לי מאוד והוא יישאר בגדר 'חשוד'. אני אנסה להבין מדוע לא שילם, האם תפיסת עולמו שונה או שזה נטו מקמצנות, כי מקמצנות אני נזהרת. זה משליך הלאה לרגשות, אידאולוגיית חיים, משפחה וחברים. בקיצור, אני אנסה לבחון איזה מקום כסף תופס בחיים שלו, כי בזוגיות בריאה ואמיתית אני מאמינה שיש הדדיות, וכמה שפחות התחשבנות. שני בני הזוג צריכים לתת מעצמם".

6 צפייה בגלריה
תשלום בדייט
תשלום בדייט
"אני אנסה לבחון איזה מקום כסף תופס בחיים שלו". סוגיית התשלום בדייטים
(צילום: Shutterstock)

זהר סבורה שעניין התשלום מעיד גם על חיבור והתאמה: "זה לא רק מי משלם על מי, אלא האם החיים שלנו יכולים להתחבר או לא. אני יודעת לחסוך לעתיד אבל גם מאוד נהנתנית ואוהבת לתת בלי לצפות לתמורה, וכך גם המעגל החברתי שלי. לכן, אני ובן זוג קמצן או 'אובר חסכן' באופי שלו, פשוט לא נסתדר".
"אם הוא ממש מוצא חן בעיניי, אז לא על זה יקום וייפול דבר, אבל זה יוריד לי מאוד והוא יישאר בגדר 'חשוד'. אני אנסה להבין מדוע לא שילם, האם תפיסת עולמו שונה או שזה נטו מקמצנות, כי מקמצנות אני נזהרת"
"אגב, יצא לי לדבר עם ידידים ורובם מאמינים שהגבר צריך לשלם על האישה ואף מתפלאים כשהם שומעים שיש כאלו שנותנים לה לשלם על עצמה. אישית, אני לא רואה סתירה בין להתפתח כאישה עצמאית לבין לשמור על סדרי עולם שהיו מקובלים עד היום כי הם נעימים לשני הצדדים, וגורמים לי, כאישה, להרגיש ראויה ואהובה. לתת לגבר לשלם עליי לא מעיד על חולשה, להיפך. הגבר נותן לאישה להרגיש מלכה והיא נותנת לו להרגיש כמו מלך".

6 צפייה בגלריה
זהר קוסקס
זהר קוסקס
זהר קוסקס. " יצא לי לדבר עם ידידים ורובם מאמינים שהגבר צריך לשלם על האישה"
(צילום: ורד פרקש)

"אם לא מתאים לך לשלם, אל תשלם. אחרת זה ייחשב לריצוי ולמניפולציה"

ירוסלב שליפר, מאמן לדייטינג ותקשורת, סבור שהבעיה היא בהגדרת המושג "צריך": "זאת מילה שלא מתאימה למסגרת של תקשורת רומנטית בין גבר לאישה, ומצביעה על כך שגבר אמור לעשות משהו ללא תלות ברצון שלו. תקשורת רומנטית בריאה צריכה לקרות מתוך רצון הדדי, וזה מה שנותן לשני הצדדים מרחב אותנטי, מרגש ובטוח לתקשורת".
מנגד, שליפר מסביר כי הציפייה של אישה שגבר ישלם עליה היא בהחלט בריאה ולגיטימית: "זוהי מסורת שנוצרה בתקופה שבה הכוחות הכלכליים בין גבר לאישה לא היו שווים ורוב הנשים לא עבדו. זאת הייתה דרכם של גברים להפגין גבריות ויכולת לדאוג לבת הזוג הפוטנציאלית העתידית שלהם, וזה העיד על כבוד וחיזור. במרוצת השנים, נשים קיבלו זכויות שוות והיום רובן עובדות ועצמאיות כלכלית, אך המסורת של תשלום בדייט נשארה מהסיבה שהיא אקט של חיזור וג'נטלמניות. לדעתי, ג'נטלמניות נמדדת לא רק במוכנות של גבר לשלם על הדייט אלא באלמנטים בתקשורת הזוגית". הוא ממליץ לנשים לתת לגבר לבחור את המקום לפי יכולתו הכלכלית, ולצאת מנקודת הנחה שזה לא מובן מאליו שישלמו עליהן.
"למה לרמות אותה ואת עצמכם? פשוט תגידו לבחורה שזה לא עניין של חוסר כבוד כלפיה ושאתם מאמינים ביחסים יותר שוויוניים בין גבר לאישה. אולי תפסידו כמה בחורות עם הגישה הזאת, אבל כן יהיו בחורות שיכבדו את העמדה שלכם ואפילו יסכימו איתה"
לגברים שמרגישים פחות בנוח לשלם, הוא ממליץ ללכת עם ההרגשה שלהם: "אם לא מתאים לכם לשלם, אל תעשו את זה. כי אם תעשו את זה, זה יהיה ריצוי ומניפולציה מהצד שלכם. אז למה לרמות אותה ואת עצמכם? פשוט תגידו לבחורה שזה לא עניין של חוסר כבוד כלפיה אלא עניין של ערכים אישיים שלכם, ושאתם מאמינים ביחסים יותר שוויוניים בין גבר לאישה. אולי תפסידו כמה בחורות עם הגישה הזאת, אבל כן יהיו בחורות שיכבדו את העמדה שלכם ואפילו יסכימו איתה. מנגד, אם החלטת לשלם, רצוי שתשאל אם זה בסדר, כי היום יש נשים שיגדירו דייט שגבר משלם עליהן כחוויה לא נעימה".

6 צפייה בגלריה
ירוסלב שליפר
ירוסלב שליפר
ירוסלב שליפר. "ג'נטלמניות לא נמדדת רק במוכנות של הגבר לשלם על הדייט"
(צילום: צילום ביתי)

"נשים מחפשות שוויון אבל לא חיות אותו בפועל, וזה מוסר כפול"

ואכן, לירון טולדנו (46), גרושה מרמת גן, מתארת את מחוות התשלום בדייט כחוויה משפילה: "מבחינתי, גבר שמשלם עליי זה חד-משמעית משפיל. מה אני, נתמכת? אני לא מצליחה להבין איך החברה עדיין נותנת לזה מקום. המנהג הזה נבע מדיכוי נשים שהיו נתונות לחסדי הגברים. נשים מחפשות שוויון אבל לא חיות אותו בפועל וזה מוסר כפול".
לירון מספרת שזה מחזיר אותה אחורה, ליחסי הכוחות של האישה שהיתה כפופה ומשועבדת לבית ולבעל, ומבחינתה הגיע הזמן לשינוי תודעתי. "כמו שהמונח 'בעל' הפך אצל המוני נשים ל'אישי', כך גם עניין התשלום צריך להתאים את עצמו לעולם נאור ומתקדם, שתומך בזכויות האישה ומתיימר לשבור את תקרת הזכוכית. הכול הולך יחד. אי אפשר לעשות הפרדה בין זוגיות למקום עבודה כי הכול קשור האחד בשני".
"גבר לקח אותי למסעדה מפוארת במיוחד, אבל בסוף הערב הוא ניסה בכוח לנשק אותי, וכשסירבתי בתוקף הוא אמר, 'מה חשבת שאני פראייר שלך? נצלנית', וביקש ממני לרדת מהרכב. מאז החלטתי שאני לא רוצה להיות חייבת לאף אחד כלום ושום דבר"
לטענתה, כשגבר משלם הוא מרגיש בעמדת עליונות, גם אם זה באופן לא מודע, ואילו האישה בעמדת נחיתות. לכן לא מעט נשים מרגישות שהן "חייבות" לתת משהו בתמורה. היא מוסיפה ומספרת שבעברה, כשנתנה לגברים לשלם עליה, היא נתקלה לא פעם בתגובות קשות ומקטינות כשבחרה לסיים עמם את הקשר. "הייתי בקשר עם בחור במשך שבועיים עד שהבנתי שזה פחות מתאים. לאחר שסיימתי את הקשר הקצר, הוא התקשר לנזוף בי, וצירף הודעה עם פירוט של כל מה שהוא קנה לי במהלך השבועיים האלה - החל מהקפה וכלה בדלק.
"בפעם אחרת ממש הוקסמתי מגבר שלקח אותי למסעדה מפוארת במיוחד, אלא שבסוף הערב הוא ניסה בכוח לנשק אותי, וכשסירבתי בתוקף הוא אמר, 'מה חשבת שאני פראייר שלך? נצלנית', וביקש ממני לרדת מהרכב. מאז החלטתי שאני לא רוצה להיות חייבת לאף אחד כלום ושום דבר".

"אם עד לנקודה שהזמנתם חשבון, היה לכם נחמד, שווה לצאת לדייט נוסף"

יערה לב, יועצת דייטינג המלווה נשים למציאת זוגיות, מציינת כי זהר ולירון מייצגות את הדעות הרווחות, המתחלקות לשני קולות עיקריים: "קיים הקול ש'ברור שהגבר צריך לשלם בדייטים הראשונים, ואם הוא לא משלם בסוף הדייט, אז הוא קמצן ואני לא אוהבת קמצנים', וישנו הקול היותר פמיניסטי של 'אני לא רוצה שישלמו עליי וחושבת שצריך להתחלק חצי-חצי'. הקול המכריע עם 80 אחוז מהרווקות לדעתי שייך לאלו שסבורות שעל הגבר לשלם. בין הנשים הללו יש מי שרואה בכך כמעין מבחן כניסה להמשך הזוגיות".
לב מסבירה את הרציונל מאחורי הבחירה: "אחד מצרכיה הבסיסיים של אישה בזוגיות הוא ביטחון, כאשר הביטחון מתחלק לארבע רמות, וביניהן גם ביטחון כלכלי. לכן, באופן לא מודע המוח הפרימיטיבי מעביר מסר שאם הוא משלם עליי בדייט, אז הוא יכול לתת לי את הביטחון הזה".

6 צפייה בגלריה
יערה לב
יערה לב
יערה לב. התשלום בדייט הראשון מתקשר לביטחון כלכלי
(צילום: ניקי סוביק)

היא מוסיפה שקיים חשש אצל הגבר להפוך ל"ארנק מהלך", ולכן גם גברים רבים מעמידים נשים למבחן: "יש גברים שיש להם כלל - לא משלמים בדייט ראשון, אלא מתחלקים, ותגובת הבחורה לעניין התשלום תקבע האם הוא יצא איתה בהמשך". ללב חשוב להבהיר שאין לקבוע שמי שלא שילם בדייט ראשון הוא קמצן כי קמצנות לא נמדדת רק בכסף, אלא במחמאות ובפירגונים: "אם לאורך הדייט חווית שהוא לארג' בנדיבות, בהקשבה ובמחמאות, אז אל תמהרי לשפוט. אם עד לנקודה שהזמנתם חשבון, היה לכם נחמד, אז תבחני זאת ותצאי לדייט נוסף", היא מציעה.
"יש גברים שיש להם כלל - לא משלמים בדייט ראשון, ותגובת הבחורה לעניין התשלום תקבע האם הוא יצא איתה בהמשך"
לגברים היא ממליצה מראש לקחת אישה לדייט ש"לא קורע את הכיס, אבל כן ירשים את הבחורה". "רוב הנשים יסכימו שזה לא הסכום של החשבון שקובע, אלא ההשקעה והחשיבה שמסביב. נתינת תשומת לב לפרטים הקטנים ולמה שהיא אוהבת - הם שיעידו שהגבר הוא מחזר אמיתי וראוי", היא מסכמת.

"קוד התשלום יישאר כך לנצח"

אלכס גורבצ'וב (29) מפתח תקווה, סבור שהגבר צריך לשלם: "ככה גדלתי וככה חונכתי - הגבר צריך לשלם ולדאוג, לאסוף את האישה מהבית, לפתוח דלת. זה אני ואלו הם הגינונים שעליהם חונכתי. אני משלם בדייט הראשון ויהי מה, גם אם אין המשכיות, ולא, אני לא מתבאס כי זה נותן לי ולצד השני הרגשה טובה. אני משלם כי בא לי ולא כי אני מצפה לתמורה. בדייטים הראשונים הגבר צריך לשלם. נקודה. קוד התשלום יישאר כך לנצח".
מה אתה עושה כשהאישה מציעה לשלם על עצמה?
"יש כאלה שמציעות אבל זה מרגיש כמו משחק, הן לא באמת מתכוונות לשלם. מי שרוצה באמת תשלוף כרטיס או תתעקש. זה לא קורה", הוא מגחך.

6 צפייה בגלריה
אלכס גורבצ'וב
אלכס גורבצ'וב
אלכס גורבצ'וב. "בדייט הראשון על הגבר לשלם, נקודה"
(צילום: איליי אלפייה הפקות)

אלכס הוא יועץ ומלווה עסקים, והוא מודה כי הוא יכול להרשות לעצמו כלכלית לשלם בכל דייט, אבל גם כשמצבו הכלכלי היה הרבה פחות יציב, הוא עדיין התעקש לשלם בדייט הראשון. "גם כשהייתי שליח שמרוויח משכורת בסיסית, שילמתי תמיד. זה לא משנה כמה הגבר מרוויח, פשוט צריך להפעיל שיקול דעת ולבחור דייט שאפשר לעמוד בו. גם היום, אנחנו לא נצא ישר למסעדת יוקרה אלא לבר השכונתי, מקום שאפשר לשתות בו משהו, לשבת, לדבר ולהכיר. לנסות ולהרשים בדייט הראשון לפי סכום החשבון זאת תחפושת, ואני מעוניין שיכירו אותי וירצו אותי בגלל מי שאני ולא בגלל המקום שבחרתי".
"יש כאלה שמציעות, אבל זה מרגיש כמו משחק, הן לא באמת מתכוונות לשלם. מי שרוצה באמת תשלוף כרטיס או תתעקש. זה לא קורה"
"לצערי, יש בחורות שעושות מזה קריירה", הוא מוסיף בצער. "הן יוצאות עם גברים לדייט סתם כי בא להן לצאת למסעדה טובה ושישלמו עליהן, והן מבקשות מתנות כמו נעליים, פלאפון או שיממנו להן סופ"ש עם חברות. בגלל התדמית שלי באינסטגרם, כאיש עסקים ומכירות מצליח, אני מפחד שירצו לצאת איתי רק בגלל מה שכביכול יש לי".
כלומר, אלכס מאמין שעל הגבר לשלם אבל להיות זהיר באותה העת. לסיום, הוא מודה שהוא מאוד יופתע אם יתברר שהזמנים השתנו: "אני לא מאמין שיתרחש שינוי, כי גם ב-2023 אין עדיין שוויון בין גברים לנשים ולצערי גם לא יהיה. יש גזענות מין, כמו שיש גזענות דת ועדה. זה אומנם מתמתן עם הזמן אבל לא נעלם. סביר להניח שגם הילדים שיהיו לי יחוו גזענות כי הם יהיו רוסים. מעבר לכך, אני לא מאמין שצריך להיות שינוי. לבחורות כיף לקבל ולגברים נעים לתת. זה ברור שנשים לא צריכות שישלמו עליהן, אבל זה נחמד להן ומעיד על נתינה".

"כשמסירים את העניין המגדרי, סוגיית התשלום נעלמת"

לעומת זאת, יובל גלברד (40) מהוד השרון, אב לשניים, חווה את סוגיית התשלום בצורה אחרת לגמרי. הוא מתאר כי למרות שהנורמה החברתית שגבר ישלם היא המקובלת, קיים היום מקום לשינוי, והוא כבר רואה את השינוי שמתהווה. "בקהילות בהן אני חבר, דיגיטלית ופיזית, וגם עם רוב הנשים שפגשתי, המצב שונה כי יש הרבה יותר מודעות אישית ודיונים פעילים שמציפים את הנושא. אני חווה דווקא דייטים הדדיים, בהם עניין התשלום אפילו לא צץ כי מראש ברור לשני הצדדים שהם שווים ושזוהי בחירה אישית. בדייט הראשון האחרון שהיה לי, שילמתי על הכניסה של שנינו למועדון, והיא שילמה על המשקאות בפנים. שנינו עשינו זאת בחיוך וללא צורך בשיחה ולא נרשמה מבוכה".
איך היית מרגיש לולא הייתה הדדיות?
"בעיניי, רצונה של אישה לשלם מעיד שהיא אחראית, שותפה לדרך ולא מהססת לנקוט עמדה בנושא טעון. בקשרים המשמעותיים שלי תמיד היתה הדדיות בנושא התשלום, גם אם לא סימטריה מלאה".
"רצונה של אישה לשלם מעיד שהיא אחראית, שותפה לדרך ולא מהססת לנקוט עמדה בנושא טעון"
יובל טוען שבשנת 2023 לא צריך להיות יותר קשר בין התשלום למגדר: "אם לרגע אחד נשכח שיש בדייט גבר ואישה, אז בעצם יש לנו סיטואציה של שני אנשים שהחליטו להיפגש כדי להכיר ברמה האינטימית. הם אינם חייבים דבר לצד השני ומגיעים מרצון. איזה שיקול עכשיו ינחה מי משלם? בעיניי, הסרת המגדר מחזירה למרכז ערכים כמו נימוס, כבוד, עצמאות והדדיות. לכן, באירועים ובמפגשים מבוססי הרכבים חד-מיניים, קווירים, א-בינארים ואורח חיים פתוח, יש הרבה פחות מהומה. הגיוון או הזהות המגדרית של הצדדים מבטלים במידה מסוימת את החלוקה המסורתית, וגם בקהילות הללו אני חש ביותר מודעות לשוויון ולתקשורת מתקדמת שמאפשרת את השינויים הללו".

6 צפייה בגלריה
יובל גלברד
יובל גלברד
יובל גלברד. להסיר את הציפיות המגדריות ולשלם רק אם רוצים בכך באמת
(צילום: ליאור קליינברג)

יובל מאמין ששורש הבעיה נובעת מציפיות חברתיות מיושנות ומעיסוק מיותר ביחסים המגדריים: "בכל מקום בו אלו נמצאים, יהיו מוקשים דומים - סקס בדייט הראשון, מי מחמיא קודם, הסמס של היום שאחרי, משחקי שליטה במיניות מתקדמת ועוד. הכי נכון זה לבחון את עצמי ואת מה שהכי נכון לי באותו הרגע, בלי ציפייה מהצד השני ועם הרבה פחות חשש מהפרשנות שעשויה להתלוות לכך. אני שואל את עצמי האם אני רוצה לשלם, למה, וזהו. זה אף פעם לא נעשה בשם איזשהו עיקרון".
למעשה, יובל מאמין שעצם הדיון בנושא התשלום בדייטים הוא מלכתחילה שגוי: "כשהייתי צעיר יותר כעסתי על ההגדרות והציפיות הללו והייתי לוחמני בנושא, בדומה לדיונים במדיות החברתיות שעוסקים בעיקר בהפניית אצבע לצד השני במקום אל עצמנו. זאת בדיוק השיפוטיות שמייצרת את הלחץ לשלם, ואם נתעלם ממנה ונבחר במה שטוב לנו, היא תפחת", הוא מסכם באופטימיות זהירה.