"אני רוצה שהצד השני יכיר את מי שאני באמת ולא איזושהי העמדת פנים שמבוססת על אלכוהול", אומרת אנה קרבצוב, בת 32 מאזור המרכז. אנה אף פעם לא אהבה לשתות אבל כשזה מגיע לדייטים, הימנעות ממשקה זה כבר עניין עקרוני אצלה: "אני לא שותה בדייטים וזה מאפשר לצד השני להכיר אותי כפי שאני, כולל המבוכה וההיפראקטיביות וכל שאר הדברים המיוחדים שיש באישיות שלי, בלי שהם יהיו ממוסכים תחת שכבה מזויפת של הגנה. אני חושבת שיש לזה המון ערך בדייטים".
אלכוהול תמיד היה שחקן חיזוק משמעותי במגרש הרומנטי. הוא מאפשר לנו להשתחרר בסיטואציות של היכרות ראשונית, שעלולה להיות מרגשת ומפחידה, להפיג את המבוכה והחרדות הקשורות במפגש עם אדם חדש, הוא עוזר לנו להשתחרר ולאבד שליטה. אבל האם הוא מצרך חובה? לאחרונה מספר הולך וגדל של גברים ונשים בארץ ובעולם החליטו שהם מנסים את מזלם בעולם הדייטינג על הצד היבש. זה אומר שהם לא שותים בכלל, אפילו לא בירה אחת קטנה.
בסקר מפתיע שערכה השנה אפליקציית ההיכרויות "באמבל" בבריטניה, מדינה שבה שתיית אלכוהול היא חלק אינטגרלי מהתרבות, 34% מהמשתמשים ציינו שהם פתוחים לרעיון של דייט נטול אלכוהול, ו-54% השיבו כי ינסו לאמץ את היוזמה מתוך שאיפה להיכרות מודעת ונוכחת יותר. מתברר שהצעירים הבריטים ניצלו את הסגרים כדי לחשב מחדש את הרגלי השתייה שלהם, הפחיתו את השתייה האלכוהולית ורבים מהם אף נגמלו לחלוטין. בנוסף, המחקר של אפליקציית באמבל מראה ש"דייטים יבשים" מורידים את הלחץ למין במהלך הדייטים, מביאים לשיחות טובות יותר, מאפשרים אמון רב יותר וגורמים לעלייה בסבירות לדייט שני ושלישי.
"חלק מהחוויה של לצאת ולהכיר מישהו חדש, הוא גם המבוכה שמגיעה עם הסיטואציה הזאת וגם ההתרגשות. אני רוצה להרגיש את הדברים האלה ואני רוצה לראות איך הצד השני מתמודד איתם"
"לשתות לא באמת משחרר או עושה לי מצב רוח יותר נחמד, זה רק גורם לי להיות עייפה, וזה גם לא טעים לי", ממשיכה אנה. "הגעתי למסקנה שלחץ חברתי הוא לא סיבה מספיק טובה כדי לשתות, ואני מעדיפה לקחת על עצמי את תפקיד הנהגת התורנית. אני לא צריכה אלכוהול כדי להרגיש טוב עם עצמי. יש לי אישיות מאוד צבעונית ותוססת, ומעבר לזה שאלכוהול לא משחרר אותי ולא עוזר לי להרגיש רגועה, הוא אפילו מכבה אותי וגורם לי להיות פחות עצמי.
"עבורי, חלק מהחוויה של לצאת ולהכיר מישהו חדש בפעם הראשונה הוא גם המבוכה שמגיעה עם הסיטואציה הזאת, וגם ההתרגשות. אני רוצה להרגיש את הדברים האלה ואני גם רוצה לראות איך הצד השני מתמודד איתם. זה יכול ללמד הרבה על הכימיה והאינטראקציה עם הגבר שיושב מולי".

4 צפייה בגלריה
אנה קרבוצקה
אנה קרבוצקה
אנה קרבצוב. "אם אתה תלוי באלכוהול אולי אנחנו לא מתאימים"
(צילום: אלכס גורדון)

מפריע לך אם הדייט שלך שותה כשהוא פוגש אותך?
"תלוי בכמות ובאדם עצמו. אין לי רכב, והרבה פעמים אני מקבלת בסוף הדייט הצעה להחזיר אותי הביתה, וברור שאם הצד השני שתה אני ארגיש פחות בטוחה. זה מראה לדעתי על חוסר אחריות מסוים לנהוג אחרי ששתית, גם אם שתית רק בירה אחת בתחילת הערב. זה גם מעיד המון על הצד השני - אם אתה באמת כל כך תלוי באלכוהול שאתה לא מסוגל לתקשר איתי ומרגיש עד כדי כך לא בנוח בלעדיו, אז אולי אנחנו לא באמת מתאימים.
"אני מאמינה שדי קל להשתחרר בסביבה שלי. אני לא אדם מלחיץ וקל להיות איתי. אלכוהול מרגיש לי, לפחות בדייטים הראשונים, כמו משהו ממש מיותר גם מהצד שלי וגם מהצד השני. אני מעדיפה לראות את הצד השני כמו שהוא באמת ולא כמו שהוא תחת מעטה האלכוהול.
"אני רוצה להכיר את הבן אדם שעומד מולי, ואם זה אדם ביישן או מופנם, אני רוצה להכיר גם את הצד הזה. אני רוצה להתחבר בצורה אינטימית ולא ברמה שהיא מבחינתי העמדת פנים שנעשית רק כדי להשתחרר. אני רוצה שהבחור שאני יוצאת איתו יביא את החוויה שהיא הכי אותנטית מבחינת מי שהוא, ושנהיה בזה יחד, עם כל הבושה והחששות".

"הייתי שותה וקולט שאני לא רואה את האדם שמולי"

גם מור לביא, מוזיקאי בן 26 מיפו, הבין שאלכוהול פחות בשבילו. "זה טעם שאני כנראה לא ארכוש לעולם. זה לא טעים לי ולא כיף לי. אני גם לא כל כך אוהב להיות שיכור", הוא מודה. "אהבתי את זה בגיל יותר צעיר כשזה עזר לי לעבוד על כל מיני בעיות של ביטחון עצמי, והיום כשאני במקום יותר חיובי בחיים, אני לא רואה בזה צורך. אני משתדל לא לשתות בכלל. לפעמים בקידוש אני שותה מהכוס בשביל לכבד את המשפחה או אם עושים לחיים מאוד חגיגי, אז אני אקח שלוק".
"הייתי עם בחור בגיל 18 ושתינו. אני זוכר שהתחלנו להתמזמז והגענו לשלב מאוד מיני וקלטתי שאני לא מרוכז, שאני על אוטומט, שאני לא מחובר לחוויה ושאני לא רואה את האדם שמולי. אחר כך תהיתי אם הייתה שם איזושהי פגיעה"
בניגוד לאנה, מור מרגיש שדייטים יבשים מאתגרים אותו. "כשאנשים שותים לידי בדייט הם יכולים להרגיש לא בנוח, כאילו שאני מתנשא עליהם כי אני לא שותה. גם הקונטקסט של הדייט עצמו צריך להשתנות – אם יוצאים לבר ואני מזמין סודה, זה נראה כאילו אני לא נהנה או לא רוצה להישאר בדייט, והרבה פעמים מפרשים את זה כמשהו שלילי. זה יכול לייצר אווירה סגורה או כבדה לדייט".
עם זאת, מור טוען שאחת הסיבות שבגללן הפסיק לשתות היא כדי להימנע מחוויית ערפול החושים שנגרמת בהשפעת האלכוהול, ופוגעת לא פעם ביכולת ההסכמה בסיטואציות מיניות. "בתיכון, כששתיתי, קרו כמה פעמים שהתחיל קטע ביני לבין מישהו ולא הייתי מחובר לסיטואציה. מצאתי את עצמי זורם עם הדברים שקרו, וזה היה הופך להיות מיני מאוד מהר, אבל לא מיני בצורה מהנה, אלא בצורה לא מודעת ולא נעימה או קשובה. מאז גיל 18 אני כבר לא שותה בדייטים, ולאט-לאט גם הפסקתי לשתות באופן כללי".
היה טריגר מסוים שגרם לך להפסיק?
"הייתי עם בחור בגיל 18 ושתינו. אני זוכר שהתחלנו להתמזמז והגענו לשלב מאוד מיני וקלטתי שאני בכלל לא מרוכז, שאני ממש על אוטומט, שאני לא שם לב לרגע, שאני לא מחובר לחוויה ושאני לא רואה את האדם שמולי. אחר כך תהיתי אם הייתה שם איזושהי פגיעה, ואחרי כמה שנים גם שאלתי אותו על כך. הבנו שזה לא מה שקרה אבל זאת הייתה חוויה לא כל כך חיובית לשנינו".

4 צפייה בגלריה
מור לביא
מור לביא
מור לביא. יש מי שחושב שהוא מתנשא כי הוא מזמין סודה בבר
(צילום: אוסף פרטי)

איך נראים הדייטים שלך בימינו?
"היום כדי להשתחרר וליהנות אני מראש קובע דייטים שאין בהם נוכחות של אלכוהול, ושהם גם לא מזמנים את זה. למשל, דייטים בטבע או בחוף הים, לצאת לטיול או פשוט להתהלך ברחוב. לפעמים אני מרגיש שאני מפספס את החוויה של לא לחשוב יותר מדי, לא לרוץ עם הדמיון קדימה ולנתח כל דבר, ולפעמים כן בא לי להשתכר ולעשות דברים בצורה טיפשית ורק אחר כך לחשוב על ההשלכות, אבל אני חושב שאפשר להגיע לזה גם בצורה שהיא בריאה ונכונה יותר בלי אלכוהול. אלה דברים שאני צריך לעבוד עליהם עם עצמי".
מפריע לך אם הדייט שאתה פוגש שותה?
"אם מישהו ממש מרגיש צורך להשתכר כדי להיות איתי בדייט - אז כן, זה מפריע לי וזה לא סבבה".

"אני הרבה יותר רגיש כלפי הבחורה שאיתי כשאני לא שותה"

שון דאי הוא מפתח תוכנה בן 39 מהרצליה. את הרומן עם האלכוהול הוא הפסיק אחרי ששבע מתחושת הטשטוש התמידית. "הייתי בפסטיבל טראנס לפני שבע שנים. בפסטיבלים האלה רוב האנשים הם לא בדיוק בהכרה, וזה גרם לי קצת לחשוב על למה אני עושה את זה, למה אני שם מסך או מעטפת ביני לבין החוויה שאני חווה, והחלטתי לשחרר את זה. לא לשתות, לא לעשות סמים, כלום".
איך זה עובד לך?
"לקח לי זמן להתרגל לזה, כמעט שנה. כששותים תמיד יש לאן לברוח, ובלי המשקה אני מרגיש יותר אחריות על החוויה שאני חווה, על תחושת הסיפוק העצמי או על היעדר הסיפוק העצמי. לקח לי זמן לקלוט את זה, לעבוד עם זה ולא להתבאס. ברור שיש לחץ חברתי שמייצר תחושה של שונות – אנשים מציעים לך משקאות ואתה עונה, 'אני לא שותה'. זה יכול לבאס בהתחלה אבל גם לזה מתרגלים".

4 צפייה בגלריה
שון דאי
שון דאי
שון דאי. "ברור שיש לחץ חברתי שמייצר שונות"
(צילום: אוסף פרטי)

שון סבור שהימנעות מאלכוהול ומחומרים משני תודעה בכלל, מאפשרת לו להיות פרטנר הרבה יותר טוב לדייטים. "אני בן אדם די צ'יל, רגוע וקל להיות איתי, ככה שגם בדייטים וגם בכלל בחיים האלכוהול לא חסר לי ואני לא רואה סיבה לחזור אליו. חוץ מזה, לא רק שזה לא מונע ממני התחברות, ברגע שהפסקתי לצרוך אלכוהול וסמים, הרגישות שלי לסביבה עלתה. "היום אני יותר ערני לסביבה שלי וער למה שאני מרגיש בתוכה. אני ברגישות מאוד גבוהה למה שקורה סביבי ולבחורה שאיתי בדייט, ואם האווירה טובה אני פשוט שם, נוכח ברגע. זה הרבה יותר קל להתמסר לחיבור הזה בלי כל מיני חומרים מערפלים".
גם שי לנדא, בן 37 מתל אביב, לא שותה כי הוא פשוט לא נהנה מזה. "כמו שאני לא אוהב אבוקדו, אני גם לא אוהב אלכוהול", הוא מחייך. שי הוא די.ג'יי ומוזיקאי שמבלה וחי את חיי הלילה של תל-אביב, עובדה שהופכת את אי-צריכת האלכוהול שלו לשונה בנוף שהוא חי ופועל בתוכו. "זה לא שקיבלתי החלטה 'לא לשתות בדייטים', אני פשוט לא עושה את זה", הוא מבהיר. "טעמתי מספיק פעמים מכל המשקאות בשביל להבין שאני לא באמת אוהב או צריך את זה. עדיין באירועים מיוחדים או מדי פעם אני כן ארים איזה צ'ייסר, בעיקר כדי לציין משהו מיוחד ולזרום עם החברים או עם הדייט שנרגשים מהפעולה המשותפת, ולא בא לי לבאס אותם".

4 צפייה בגלריה
שי לנדא
שי לנדא
שי לנדא. לא אוהב אבוקדו ולא אוהב אלכוהול
(צילום: אוסף פרטי)

איך אתה מצליח להשתחרר וליהנות כשהדייט שאיתך שותה?
"אני כמעט ולא יוצא לדייטים, אבל לא מפריע לי שהדייט שאיתי תשתה. להפך, מה שעוזר לה ומקל על הסיטואציה המביכה הוא מבורך. גם ביציאות עם חברים, לא מפריע לי שהם שותים כל עוד הם לא מגיעים למצב סיעודי. אני לא חושב שהיו רגעים שאלכוהול מנע ממני להתחבר למישהי, אבל כן היו פעמים שלצד השני היה נראה מוזר שאני לא שותה, או שהיא הרגישה לא בנוח להשתכר לידי, אבל זו בעיה שלה כבר".