בימים האחרונים נוכחתי לדעת כי הפילוג בעם עלה לשלב חדש. לתדהמתי, הוא מחלחל אפילו לחיי האהבה שלנו. אני מדברת על הוויכוח הידוע בין מחוסנים ללא מחוסנים, שהפך בחודשים האחרונים לחלק אינטגרלי מעולם הדייטים. מסתבר שלרשימת המכולת של הפנויים-פנויות התווסף לאחרונה קריטריון מיוחד, שלא פעם אף עולה בחשיבותו על כל קריטריון אחר שהכרנו עד היום, כמו מראה חיצוני, השכלה, עיסוק וכדומה. הקריטריון הוא שאלת החיסונים. משיחות שקיימתי עם פנויות ופנויים גיליתי לתדהמתי שהמון מחוסנים לא יעזו לצאת עם לא מחוסנים, ולהיפך, ושעבור חלקם זה ממש דיל-ברייקר.
הנושא מייצר שאלות ותהיות באשר להיכרות עצמה, כמו האם ובאיזה שלב בהיכרות רצוי לשאול על החיסון? האם לעשות זאת עוד בשלב ההתכתבות או שמוטב לחכות לשלבי היכרות מאוחרים יותר?

"אל תתביישו לשאול אם הוא מחוסן"

הכירו את שגית שטיינר, רווקה בת 50. שגית מחוסנת בשני חיסונים של פייזר, ואם יוחלט לחסן את בני ה-50 בבוסטר השלישי, היא בהחלט תשתף עם זה פעולה. לדבריה, בן זוגה הפוטנציאלי חייב להיות מחוסן: "לא אצא עם מישהו שלא התחסן אלא אם כן הוא חלה והחלים, וגם אז אעדיף שייקח לפחות חיסון אחד", היא משתפת.
שגית מספרת שהשאלה על החיסון צריכה מבחינתה להגיע כבר בשלב ההתחלתי של ההיכרות הראשונית, ובטח ובטח שלפני הפגישה הראשונה: "לרוב נושא הקורונה עולה מהר מאוד בשיחה, ובעקבותיו גם נושא החיסונים. אם זה לא עלה, אז באופן טבעי אני אשאל אותו אם הוא מחוסן". לטענתה, אסור להתבייש או להרגיש לא נעים בעצם הרצון להגן על עצמנו, ומוטב לעורר מודעות לנושא, כי בחיפושים אחר זוגיות אין מסכה וריחוק אלא רצון גדול בקרבה ובאינטימיות.

2 צפייה בגלריה
שגית שטיינר
שגית שטיינר
שגית שטיינר. ממהרת לשאול אם הגבר התחסן
(צילום: אוסף פרטי)

העובדה שהיא לא תצא עם אדם לא מחוסן נובעת בראש ובראשונה מההיבטים הבריאותיים, כמו החשש להידבק בנגיף. אבל לשגית יש סיבה נוספת, שאנשים פחות נותנים עליה את הדעת - השיקול הערכי. "מי שבחר לא להתחסן, ולא משנה מאיזו סיבה, לא מתאים להיות בן זוג שלי. או שהוא טיפוס אנטי-סוציאלי שמתלבש על אחרים שלקחו סיכון, או שזה אומר שהוא לא רציונלי כי הוא פוחד ומאמין בקונספירציות, כך שזה פשוט לא מתאים לי", היא מסכמת בפשטות.
גם דנית (46), גרושה ואמא לילדים שמחפשת אהבה בפרק ב', מסכימה שההחלטה אם להתחסן או לא להתחסן מעידה על אופיו של האדם, ומבחינתה זהו מנגנון סינון מעולה: "מי שלא מתחסן הוא אגואיסט שחושב רק על עצמו. זה אשכרה מרגיז אותי, כי זה חושף את הסביבה לווריאנטים. יש לי אח ואב שהם בסיכון גבוה, וכולם צריכים להישמר. חברה שרוצה להגן על עצמה צריכה לכלול בתוכה ערבות הדדית!", היא מסכמת בהחלטיות.
דנית מעלה נקודה נוספת שחשובה לה: "לדעתי, מי שלא מחוסן לא שונה כיום מאדם שאין לו רכב. היום יש תו ירוק ותו סגול ומקומות שפתוחים ונגישים רק למחוסנים ולמחלימים. אז לאן אני אצא איתו? לשבת בבית או לפצח גרעינים על הספסל זו לא אופציה. אני רוצה ליהנות מהזוגיות שלי, ולא לחוש מוגבלת בגללה".
כשאני תוהה אם הדחייה מגיעה רק כלפי הלא מחוסנים, היא מספרת שלא כך הדבר, ושגם היא כמחוסנת נתקלה בדחייה מהצד השני של המתרס: "בעבר התכתבתי עם גבר שלא התחסן. הוא שאל אם התחסנתי ועניתי שברור, אז הוא כתב לי 'לכי חפשי' וחסם אותי. נאלצתי לחוות עלבון רק בשל היותי מחוסנת".

"לא מוכנה לצאת עם עקר"

סיפורה של דנית לא מפתיע אותי. ככל שאני משוחחת עם יותר אנשים, כך אני מגלה שהלא מחוסנים וגם המחוסנים נאלצים לספוג מילים קשות ובוטות רק בשל חוסר ההסכמה על מתן החיסון. ליאור, רווק בן 36, מספר שהיה לו חיבור מצוין עם מישהי, אך לאחר שהיא שמעה כי התחסן היא נפרדה ממנו. בהודעה שכתבה לו כדי לסיים את הקשר ציינה שהיא "לא מוכנה לצאת עם עקר", תופעת לוואי לכאורה של החיסון שמעולם לא הוכחה, ושמופצת חדשות לבקרים בפורומים של מתנגדי חיסונים.
ואם במתנגדי חיסונים עסקינן, לינוי, רווקה בת 29, לא מתכוונת להתחסן, ולדבריה היא אפילו עושה "ריקליימינג" לתואר הזה, ומציגה את עצמה באתרי ההיכרויות כ"רווקה ולא מחוסנת". היא מספרת לי שהתואר הזה הפך להיות הטייטל הרשמי החדש שלה בעולם הדייטינג, ושהחלטתה שלא להתחסן נובעת מהקפדה על אורח חיים בריא ומשמירה על גוף ונפש.
לדבריה, היא בחיים לא שיערה בנפשה שהרצון שלה לחיות את חייה כרצונה יעורר כזאת תרעומת: "מאז שהתחילה הקורונה אני מרגישה שאיבדתי את המשפחה ואת החברים שלי, שלא מוכנים פתאום להיפגש איתי. אני נחשבת בעיני אנשים למוקצה חברתית, על אחת כמה וכמה בעולם הזוגי", היא משתפת בעצב.
בגרון חנוק מבכי היא מוסיפה: "זה שאני לא מחוסנת לא הופך אותי לבן אדם רע, אנטי-חברתי או א-מיני וזוגי, וגבר שלא מוכן לקבל את העובדה שלא התחסנתי כנראה מראש לא מתאים לי, לאופי שלי ולסגנון החיים שבחרתי לחיות".
לינוי החליטה שכדי להימנע מחוסר הנעימות שהיא חווה, היא הולכת לחשוף את הסטטוס הרפואי שלה כבר בהתכתבות הראשונה עם בן הזוג הפוטנציאלי. "גבר שיודע שאני לא מחוסנת ועדיין מעוניין בי הוא מבחינתי גבר עם ראש פתוח, שמבין ומכבד את הזולת ואת רצונותיו. הוא מראש צובר נקודות גבוהות אצלי", היא מחייכת.

"לא מתערב בהחלטות של אנשים"

קותי קראדי (38), רווק שבחר להתחסן, מעדיף את האופציה השלישית: לא לתת לוויכוח החיסונים לחלחל לעולם הרומנטי. "לפעמים באמצע הדייט נוצר שיח על חיסונים. אותי אישית זה לא מעניין, כי זו לא בעיה שלי אלא של בת הזוג. יכול להיות שזה מעיד על אופיה של הבחורה ועל סוג של סוציומטיות כלפי הסביבה, או אולי על היותה אאוטסיידרית, אבל אני לא רוצה להתערב בהחלטה שלה", הוא מודה.
למרות זאת, בקשר האחרון עם האקסית הוא היה זה ששכנע אותה להתחסן, כי היה לו חשוב להגן עליה מפני הידבקות פוטנציאלית בנגיף. מעבר לכך, קותי מתוודה כי בתחילת הקורונה פחד מאוד ולא יצא לדייטים כלל מחשש להידבק, ושהיה זה החיסון החדש שהעניק לו תחושת ביטחון פיזית ונפשית, ואת היכולת לצאת שוב לדייטים ללא פחד.

2 צפייה בגלריה
קותי קראדי
קותי קראדי
קותי קראדי. לא מתערב בהחלטות של הבחורה שאיתה הוא יוצא
(צילום: אוסף פרטי)
"גם אם מחוסנים כמוני נדבקים, אז לרוב התסמינים שלהם פחות חמורים. מבחינתי הקורונה הפכה לשגרה. התעייפנו מלמנוע מעצמנו את החופש שלנו. אנחנו רוצים את החופש בכל מחיר, גם אם זה כרוך בהידבקות", הוא מסכם בכנות. ובכל זאת, כדי שנוכל לחזור לשגרת החיים ומתוך ערבות הדדית, הוא מבקש להמליץ לאחרים להתחסן.
אם כן, יש כאלו שיטענו כי החיסון לא מהווה שום שיקול בבחירת בן/בת הזוג, ושישנם שיקולים עמוקים יותר מאשר הצצה לפנקס החיסונים של הזולת. ובכל זאת, רבים סבורים כי דווקא ההחלטה אם להתחסן או לא להתחסן, וגישתו של הצד השני כלפי ההחלטה הזאת, מעידות המון על ליבו של בן הזוג, על אופיו, על סולם הערכים שלו ועל האידיאולוגיה שמנחה אותו בחיים.
במילים אחרות, החיסון ברובד העמוק שלו הוא מעין שיקוף רנטגן של נפש האדם, שבעקבותיו ניתן לדעת מהר מאוד אם זהו האדם המתאים לנו, שאיתו נרצה להיות בזוגיות. אז אולי בכל זאת יצא משהו אחד טוב מכל הקורונה הזאת?
סיון קנטי אביטן היא שדכנית ויועצת זוגיות ודייטינג, מנחת סדנאות למציאת זוגיות, מייסדת מועדון הדייטינג האקסקלוסיבי SHRINE ומחברת הספר "אחת שיודעת"