כל אישה חמישית בישראל סובלת מאלימות מצד בן זוגה, מעידים הנתונים המדאיגים. הם לא מפרטים מהי אותה אלימות, אבל היום ידוע שהיא חוצה גילים, מגזרים ומעמד סוציו-אקונומי, ושהיא כבר לא באה לידי ביטוי רק במכות ובסימנים כחולים. אלימות יכולה להיות גם כלכלית.
"אלימות כלכלית יכולה לבוא לידי ביטוי בצורת שליטה או הסתרה", מסבירה תמר שוורץ, עובדת סוציאלית ומנכ"לית עמותת "רוח נשית", המסייעת בהעצמה כלכלית של נשים נפגעות אלימות. "מדובר על שליטה בכל המשאבים החומריים של המשפחה. זה מצב מתעתע שמונע מרובן להבין שהן נמצאות בתוכו בכלל".
למה הכוונה?
"בן הזוג כביכול 'רק החזיק את חשבון הבנק', אולם המשמעות היא שהשליטה על חשבון הבנק היא שלו בלבד, בזמן שלאישה אין פנקסי שיקים, כרטיס אשראי, והיא לא יכולה למשוך כסף. בן הזוג מקצה לה דמי כיס, בדרך כלל במזומן, בו בזמן שהוא דורש ממנה לדווח לו על כל הוצאה, קטנה כגדולה. לעיתים בן הזוג מונע מהאישה לצאת לעבוד. במקרים אחרים, מדובר בנשים שמתפרנסות ואפילו מרוויחות שכר גבוה, אולם נמנעת מהן האפשרות להחליט מה ייעשה בכסף שהן הרוויחו, והגבר הוא היחיד שמקבל החלטות לגבי כספי המשפחה".


"הסוג השני של האלימות הכלכלית מסוכן לא פחות", מוסיפה שוורץ. "הוא קיים ב-80 אחוזים מהבתים האלימים, והוא נעשה בדרך של יצירת חובות בתרמית, בהסתרה או תוך כפייה על האישה לחתום על מסמכים שונים שהופכים אותה לשותפה מלאה בתרמית. בעיני החוק, גם אם ברור שהאישה לא ידעה מהחובות של בעלה, החובות שהוא יצר במהלך החיים המשותפים חלים גם עליה. זאת הסיבה שבימים אלו, 'רוח-נשית' פועלת במישור החקיקתי לקדם הצעת חוק שלפיה אישה שלא ידעה אודות החובות שבעלה יצר, או שחתמה על הלוואות מחוסר ברירה, תהיה פטורה מתשלום החובות הללו".
שוורץ מסבירה כי לאלימות הכלכלית השלכות קשות לטווח הארוך ואף לאחר תום מערכת היחסים. מכיוון שנמנעת מהנשים אפשרות להתקדם מבחינה תעסוקתית, ונמנעת מהן גישה למידע בנוגע לכסף, לרכוש ולחשבון הבנק המשותף, הן מתקשות מאוד להשתלב ולהתקדם בשוק העבודה, וקשה להן להשיג עצמאות כלכלית גם אחרי הפרידה מבן הזוג האלים.
"רק 700 נשים מתוך כ-800 אלף נפגעות אלימות מגיעות למקלט לנשים מוכות", אומרת שוורץ. "מתוכן, קרוב למחצית ימצאו עצמן בדלת מסתובבת. כלומר, גם אחרי שהן כבר אזרו אומץ ועזבו, הן ישובו לבני הזוג האלימים מתוך תחושה של אין ברירה, קושי במציאת עבודה ופרנסה ופחד אמיתי להיזרק לרחוב".

4 צפייה בגלריה
תיעוד מיוחד: יום במקלט לנשים מוכות
תיעוד מיוחד: יום במקלט לנשים מוכות
מקלט לנשים מוכות. רק 700 נשים יפנו אליו מתוך 800 אלף נפגעות אלימות
(צילום: אלכס קולומויסקי)

אז מהם הצעדים הראשונים של אישה שנפלטה ממעגל האלימות בדרך לעצמאות כלכלית?
"נשים אלו לרוב נמצאות במצב נפשי עדין ומורכב, לעיתים פוסט-טראומטי. הן ספגו במשך השנים השפלות ופגיעה בערך העצמי שלהן, והן זקוקות לסיוע ייחודי. אז אנחנו הולכות איתן יד ביד. התהליך הוא שיקומי, טיפולי ומאוד אישי. האישה מלווה על-ידי מנטורית המשמשת כאחות גדולה, אשר מבררת איתה איך היא רואה את העתיד שלה, בונה איתה חזון ופורטת אותו לשלבים.
"השנה הראשונה היא שנה של העצמה אישית, במטרה להחזיר לאישה את האמונה בעצמה ולשקם את הדימוי העצמי שלה. הכוונה היא לקחת את היהלום שהיא ולעזור לה לנקות את הבוץ והאבק שנדבקו אליו, עד שהיא תצליח להישיר מבט קדימה ולהבין רגשית שהיא מסוגלת. היא תלמד איך פותחים חשבון בנק, מהן הזכויות שלה, מה מתאים לה מבחינה תעסוקתית, איך כותבות קורות חיים ואיך ניגשות לראיונות עבודה. מדובר בתהליך ארוך ואינטנסיבי שאורך כשנתיים וחצי, עד שהאישה עומדת על הרגליים מבחינה עצמאית, כלכלית ותעסוקתית".

4 צפייה בגלריה
תמר שוורץ
תמר שוורץ
תמר שוורץ. השלב הראשון הוא העצמה אישית של האישה
(צילום: רחל דנא)

שוורץ מדגישה שהנשים שמתקבלות לליווי על ידי העמותה הן נשים שכבר עזבו את מערכת היחסים, ולא בכדי: "עצם הטיפול על ידי העמותה מסכן את האישה שנמצאת כרגע במערכת יחסים אלימה, והאלימות כלפיה עלולה להסלים. לכן, אם אישה כזאת רוצה לקבל ליווי, היא תצטרך להציג אישור מהמרכז לטיפול באלימות באזור מגוריה, לפיו בן הזוג מטופל והאלימות שלו כבר לא פעילה".
כיצד אישה שמעולם לא עבדה יכולה לדעת במה מתאים לה לעסוק?
"אנחנו בודקים איתה מה מתאים לה, מה היא אוהבת, ומה ריאלי שהיא תעסוק בו. בהתאם אנחנו בודקים מה יוביל אותה בדרך הקצרה ביותר לעסוק בתחום שהיא אוהבת, איזה קורס היא צריכה לעשות, כמו למשל לימודי אנגלית, שימוש במחשב ועוד. ישנן נשים שקשה להן לעבוד כשכירות ולקבל סמכות. במקרה כזה הן יעברו אימון עסקי ונעזור להן להקים עסק בתחום שמתאים להן".

להסתכל על ההצלחות, בדרך לעתיד כלכלי טוב

"השאלה שאישה צריכה לשאול את עצמה היא – 'מי אני?', ולנסות לזהות את החוזקות שלה", ממליצה חדוה סגל, מאמנת אישית ויועצת זוגית. "אם את אישה שאוהבת לטפל ולעבוד עם ילדים כל היום, הייעוד שלך יכול להיות גננת. יש אנשים שנהנים לתת שירות, ולהבדיל - יש מי שלא מסוגלים לעבוד עם אנשים. אז הייתי מייעצת לאישה כזאת לנסות לזהות איפה טוב לה, לאיזה תחום היא נמשכת, ולמה היא הכי מתחברת מבחינת הערכים שלה".
"כאשר את עוסקת בייעוד שלך, היכולות שלך באות לידי ביטוי, ובהתאם גם הערך העצמי שלך גדל", מסבירה סגל. "לעומת זאת, אדם שלא קשוב ליכולות שלו ובוחר במקצוע רק כדי להתפרנס, יתעמת באופן יומיומי עם עצמו. אני אתן דוגמה: אם את לא אוהבת לעבוד עם ילדים ובוחרת להיות סייעת בגן רק לצורכי פרנסה, את תפגשי מדי יום את הקושי שלך בעבודה, את חוסר הסבלנות שלך וכן הלאה. זה ממש כמו להתהלך עם נעל שקטנה עלייך. זה סבל יומיומי.
"על כן, המלצתי היא שתתרכזי בדברים שאת טובה בהם ותשאפי להיות במיטבך. את לא צריכה להיות מישהי שאת לא, ממש כפי שאנחנו שותלים שתיל של נענע ואנחנו לא מצפים שיצמח ממנו עץ אלון. לעומת זאת, אנחנו כן יכולים לצפות שתצמח לנו נענע טובה, טעימה, ריחנית ורעננה".

4 צפייה בגלריה
חדוה סגל
חדוה סגל
חדוה סגל. אל תהיי מישהי שאת לא
(צילום: קרן נוטלס)

איך אישה יכולה להאמין בעצמה שהיא מסוגלת לפתח קריירה באמצע החיים?
"אם היא הצליחה לצאת מתוך מערכת יחסים אלימה, בוודאי שיש לה גם את היכולת לעשות את הצעד הבא, לפתח קריירה באמצע החיים, לדאוג לעצמה כלכלית ולהיות מסוגלת לשנות את העתיד שלה", אומרת סגל.
"אנשים מונעים מפחד. הפחד מחוסר הידיעה באשר למה יהיה בעתיד משתק אותנו, אבל אם יש לי אמונה בעצמי ואני יודעת שמה שלא יהיה אני אדע להתמודד, כי הרי כבר התמודדתי עם דברים קשים בעבר, זה יכול מאוד לעזור לעשות את השינוי. תסתכלי על ההצלחות הקטנות שלך, ועל אחת כמה וכמה על ההצלחה הכבירה שלך להיחלץ מנישואים אלימים. אומנם לא מובטח לנו שבצומת הבא יהיה קל, אבל בהחלט צריך להאמין שיש לנו את הכוחות להתמודד".
בכל זאת, איך אפשר להתמודד עם כישלונות אפשריים בדרך, כמו כישלון בריאיון עבודה?
"סטטיסטית, יש לאדם הצלחה אחת על כל עשרה כישלונות. כלומר, אם נכשלתי בניסיון השני שלי, סימן שאני בשני צעדים קרובה יותר להצלחה, והפעם הבאה תקצר לי עוד יותר את הדרך. לכן - לא להתייאש. אנחנו לא יכולים לצפות שההצלחות שלנו יבואו בלי שנעבור דרך", אומרת סגל.
"החיים מלאי קשיים ומחסומים, צריך לקום ולהמשיך לריאיון הבא", מוסיפה שוורץ. "בשל הפוסט-טראומה ממנה האישה סובלת, אין ספק שהתהליך כרוך ברגרסיות. לעיתים, רגע לפני ריאיון עבודה נשים נתקפות חרדה וכלל לא ניגשות, לכן הליווי שלנו בעמותה הוא חם, רגיש, סבלני מחד ודוחף מאידך".
מה לגבי האומץ לנהל לראשונה, באמצע החיים, חשבון בנק?
"לפעמים קל יותר להיות בת יענה, ולא לבדוק מה קורה בחשבון, אבל כידוע - ידע הוא כוח. בעיניי, לעקוב אחר חשבון הבנק זה קצת כמו להוציא יהלום מבריכה מלוכלכת. צריך אומץ כדי להתפלש במים המלוכלכים. זה בהחלט יכול להיות לא נעים לגלות ששילמת במשך שנתיים סכום גבוה על חבילת האינטרנט, אבל עצם הידיעה תיתן לך הרבה שקט והיא זו שמשולה בעיניי ליהלום. לא בכדי נאמר שאין שמחה כהתרת הספקות", אומרת סגל.
ודאי יש לכן מסר לנשים שחיות עדיין במעגל האלימות.
"חשוב שהן יבינו שהן לא אשמות במה שקרה, שמגיע להן משהו טוב ושזה בהחלט אפשרי. אין ספק שלעשות שינוי זה מפחיד, אבל יש שינויים שחייבים לעשות, ולפרוץ את מעגל האלימות זה צעד הכרחי. אנחנו יודעים כמה קשה לצאת ממנו, כמה התלבטויות ופחדים יש לאישה לפני הטלפון הראשון שהיא מרימה אלינו, ולכן כל אישה שמגיעה לעמותה שומעת דבר ראשון שהיא גיבורה, וכל הכבוד שהיא הגיעה", אומרת שוורץ.
"אל תהססי לבקש עזרה", מסכמת סגל. "לעיתים עצה טובה או הכוונה יכולות להביא הרבה תועלת. כשכואב לנו בגוף, אנחנו לא מזלזלים והולכים לרופא מומחה. גם כעת, תחפשי את הגורם המקצועי שיוכל לעשות איתך את השינוי, ואל תישארי עם זה לבד".