1 צפייה בגלריה
זוג בטיפול זוגי מול פסיכולוגית
זוג בטיפול זוגי מול פסיכולוגית
פרידה נכונה תאפשר המשכיות טובה יותר לחיים
(צילום: Shutterstock)

אין ספק שהנושא שמעורר הכי הרבה מחלוקות ורגשות סוערים בעת תהליך גירושים הוא נושא הילדים. ולמרות זאת, הדבר אינו מוריד מכך שגם זוגות שמתגרשים בלי ילדים עוברים תהליכים מורכבים וכואבים. ועל אף העובדה שזוגות בלי ילדים אינם נדרשים בהכרח לעבור הליך של גישור, ויכולים - כאשר יש הסכמות בין הצדדים - לגשת ישירות לבית הדין הרבני ולהתגרש ללא צורך במעורבותם של בעלי מקצוע, כדי לאפשר פרידה נכונה והמשכיות בחיים, מומלץ לזוג המתגרש בלי ילדים לשקול הליך גישור גירושים.
ההנחה הרווחת בגירושים בלי ילדים היא שמדובר בגירושים שמתבצעים יותר "בקלות". גם אם הנחה זאת נכונה מהבחינה הפרוצדורלית, פרידה היא עדיין פרידה והיא מלווה בהמון קושי רגשי, שאם לא יטופל בצורה נכונה, עלול ללוות כל אחד מהצדדים גם בחיים שלאחר הגירושים, ואף להשפיע על מערכות יחסים עתידיות.
בנוסף, עולות פעמים רבות בתהליך של גירושים בלי ילדים סוגיות מהותיות של חלוקת ממון ורכוש שיש לפתור. בשל הסיבות הנ"ל רצוי שהתהליך יתקיים באופן שייתן מקום לשני הצדדים לבטא ולפרוק את המטענים הרגשיים, לדבר על הסוגיות העקרוניות שעומדות ביניהם, ולהגיע להסכמות שיאפשרו לשניהם להתחיל את חייהם החדשים בצורה חיובית.
תהליך גירושים בלי ילדים נותן מקום לקשת הרגשות שכל אדם חווה בעת פרידה, תוך שהוא מכוון לפתרון מעשי של המחלוקות שעל השולחן. תהליך גישור גירושים ללא ילדים אינו שונה מכל תהליך גישור אחר. הוא מאפשר לשני הצדדים את המקום לדבר באופן דיסקרטי על התסכול והאכזבה מחד, ועל הצרכים, המטרות והאינטרסים העתידיים של כל אחד מבני הזוג מאידך.
שיח כזה מאפשר לשני הצדדים לנהל דיאלוג, להבין האחד את הקשיים של השני, לתת להם מקום, הכרה ולהתקדם אל עבר הסכמות משותפות. הסכמות אלו ירכיבו את הסכם הגירושים בין הצדדים. ההסכם ייתן מענה לכל מחלוקת שתצוף בעקבות הפרידה, יסדיר את חלוקת הרכוש והכספים שהצטברו בתקופה המשותפת, ויאפשר לכל אחד מבני הזוג סגירת מעגל ויצירת נרטיב חיובי ככל הניתן.
לדרך שבה מתבצע תהליך הגירושים השפעה מכרעת על הדרך שבה כל אחד מהצדדים יתחיל את חייו החדשים. כאמור, פרידה מעוררת רגשות רבים, ומעלה על פני השטח פחדים, חרדות ומשקעים, שמתיישבים פעמים רבות על סוגיות פרקטיות שעולות בתהליך גירושים כמו חלוקת רכוש וממון. תהליך הגישור מאפשר לדבר על הסוגיות האלה - לא דרך הפריזמה המשפטית, אלא דרך הפריזמה של הסכמות שיקרבו כל אחד מהצדדים אל המטרות שהגדיר לעצמו, לקראת החיים שאחרי הפרידה. כך, מתוך תהליך של שיח כן ופתוח, שיח שנותן מקום להיבטים הרגשיים והנפשיים של כל אחד מבני הזוג, נולדות ההסכמות.
המטרה בהסכמות אליהן מגיעים בתהליך גישור גירושים ללא ילדים, היא שכל צד ירגיש שהוא יצא עם ההסכם הטוב ביותר עבורו, וזאת מבלי לוותר על שום דבר מהותי שחשוב לו. מדובר בעיקרון חשוב ביותר, משום שוויתורים בשלב הזה, שנובעים ברוב המקרים מתוך רצון לסיים מהר את התהליך וללכת איש-איש לדרכו, צפים שוב במורד הדרך, לעיתים במערכות היחסים הבאות. הצד שוויתר עלול לחיות עם התחושה הזאת זמן רב לאחר הפרידה, דבר שיפריע לו להמשיך הלאה, ועלול אף להתפוצץ בשלב זה או אחר מול האקס, מול עצמו או מול אחרים.
תהליך הגישור מאפשר לשני הצדדים להתחיל לצייר בתוך אי-הוודאות את תמונת חייהם החדשים, וליצור מסלול חיים שיאפשר לכל אחד מהם לראות את הדרך הטובה בעבורו להמשך חייו. שאלה כמו "מה אני רוצה בעתיד"? לעומת השאלה "מדוע זה קרה"? תאפשר לבן הזוג הנפרד להביט אל האופק, ולהתחיל לראות את הדברים הטובים שיכולים לבוא לקראתו בעתיד. בצורה זאת מתפוגגות כל החרדות והדברים מקבלים צורה מוחשית, הן ברמה הפרקטית והלוגיסטית והן ברמה הרגשית.
מעבר לחשיבות הפנייה להליך גישור בגירושים ללא ילדים, אני ממליץ בחום לכל מי שנמצא בתהליך גירושים עם ובלי ילדים, לפנות גם לטיפול רגשי אצל אנשי מקצוע כמו פסיכולוגים או עובדים סוציאליים שמתמחים בנושא, ויכולים לעזור לכל אדם לצמוח מתוך המשבר ולצבור כלים שיעזרו לו או לה לצאת לדרך החדשה ברגל ימין.

נדב נישרי הוא מגשר מומחה בגישור גירושים ומחבר הספרים "להתגרש בשלום" ו"שותפות חדשה". עומד בראש בית הספר לגישור מעשי.